RIKKINÄISET Selviytyjät!

RIKKINÄISET Selviytyjät!

Käyttäjä Pauliina_R aloittanut aikaan 29.11.2013 klo 12:32 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 29.11.2013 klo 12:32

Hei kaikki Tukinet-ystävät!

Tämä on ketju teille kaikille, jotka olette hankalassa perhetilanteessa. Ketjun nimi juontaa juurensa Rikkinäiset -toiminnasta, mitä on ollut järjestöyhteistyönä Tukinetissä vuodesta 2012 alkaen. Meillä on ollut avoimia liveiltoja ja 1 suljettu ryhmä Tukinetissä.

Rikkinäisissä ollaan autettu nuoria ja nuoria aikuisia selviytymään. Monia eri syitä on sille, että perhesuhteet voi tuntua rikkinäisiltä. Ja ihmiset kokee rikkinäisyyden eri tavalla. Moni on kuitenkin kokenut sen saman asian: puhuminen auttaa. Netissä on helpompi löytää vertaisiaan ja kertoa kokemuksistaan. Tämä ketju on sitä varten, että voitte yhäkin jakaa kokemuksianne ja tsempata toisianne selviytymään.

Olen itse toiminut Rikkinäiset -toiminnan koordinaattorina, ja olen ammatikseni auttamistyössä sote-alalla. Yritän säännöllisesti käydä tässä ketjussa lueskelemassa ja vastaamassa. Jos on kysymyksiä liittyen perhesuhteisiin tai kaipaatte neuvoja selviytyäksenne paremmin, olen käytettävissänne.

Rauhaisaa joulunodotusta ja kiitos Tukinetille että mahdollistatte tätä keskustelua! Tämä on tärkeä paikka.

Pauliina_R🙂🌻

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 18.12.2013 klo 12:52

Myös jouluna on tärkeää, että tiedät minne tai kehen ottaa yhteyttä, jos eteen tulee vaikea tilanne elämässäsi. Jos sinulla on hätätilanne ja tarvitset paikalle heti apua, soita yleiseen hätänumeroon 112. Kiireellistä apua saat parhaiten olemalla itse aktiivinen.

Ota selvää oman asuinkuntasi sosiaalitoimen, sosiaali- tai kriisipäivystyksen ja terveyskeskuksen yhteystiedoista. Ne löytyvät puhelinluettelosta, numerotiedustelusta ja netistä esimerkiksi googlettamalla oman kunnan nimi ja sanat ”sosiaalipäivystys” tai ”terveyskeskus” jne.

Espoon sosiaali- ja kriisipäivystys puh. (09) 8164 2439 ILMAINEN (09) 8164 2439
Helsingin kaupungin sosiaalipäivystys puh. 0206 96006 ILMAINEN 0206 96006
Vantaan kriisikeskus puh. (09) 8392 4005 ILMAINEN (09) 8392 4005

SPR:n nuorten turvatalot, soittaa voi 24h/vrk

Espoo (09) 8195 5360 ILMAINEN (09) 8195 5360
Helsinki (09) 622 4322 ILMAINEN (09) 622 4322
Tampere (040) 556 6661 ILMAINEN (040) 556 6661
Turku (02) 253 9667 ILMAINEN (02) 253 9667
Vantaa (09) 871 4043 ILMAINEN (09) 871 4043
Valtakunnallinen kriisipuhelin 01019 5202 ILMAINEN 01019 5202
Päivystysaika ma - pe 9 - 06, la 15 - 06 ja su 15 - 22.

TURVAKODIT

Nettiturvakoti.net on Ensi- ja turvakotien liiton ylläpitämä verkkopalvelu. Sivustoilta löytyy mm. tietoa ja neuvontaa aiheeseen liittyen sekä keskustelupalsta.

Turvakoteihin voi soittaa 24h/7 ja kysyä neuvoa kriisissä. Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten turvakotien sijainnit ja puhelinnumerot:

Helsinki 09 477 7180
Imatra 05 472 4909
Jyväskylä 010 4237 500
Kokkola 06 831 9518
Lahti 03 875 090
Oulu 08 561 5500
Raahe 08 221 202
Rovaniemi 020 741 4732
Tampere 03 3143 4840
Turku 02 513 4100
Vaasa 06 312 9666
Vantaa 09 839 20071

MLL LASTEN JA NUORTEN NETTI JA PUHELIN

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimeen voit soittaa ilmaiseksi silloin kun haluat jutella aikuisen kanssa, asiasta kuin asiasta.
Lasten ja nuorten puhelin on maksuton ja sen numero on 116 111
Puhelimen normaalit päivystysajat ovat ma-pe klo 14 - 20 ja la-su 17 - 20.

KRIISIPUHELIN

Valtakunnallinen kriisipuhelin 01019 5202 ILMAINEN 01019 5202
Päivystysaika ma - pe 9 - 06, la 15 - 06 ja su 15 - 22.

Huolehtikaa itsestänne! Mahdollisimman rauhaisaa ja hyvää joulua kaikille!

Rikkinäisten puolesta 🌻🙂🌻Pauliina_R

Käyttäjä kirjoittanut 19.12.2013 klo 15:15

Hyvää Joulua sinullekin Pauliina R.

Ajattelin, että sinulle sopisi tämä joululaulu.

http://www.youtube.com/watch?v=VOQNgUtJkKs

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 19.12.2013 klo 17:58

Kiitos samoin Paukku!

Käyttäjä Jr. Tre kirjoittanut 19.12.2013 klo 23:25

Pauliina_R, sinua jäin jotenkin kaipaamaan tukiryhmän päätyttyä:😋

Mutta, minä olen, ja toivotan joulua kaikille tasapuolisesti.

Jr.

Käyttäjä paavo pesusieni kirjoittanut 24.12.2013 klo 10:27

Pääsin tai jouduin kotiin perhekodista jouluksi. Oon 15v ja vanhemmat juo.
Illallla alkoi kinkun paisto ja ne joi koko yön. Mä lähin kuntosalille, tää menee kiinni kohta. Meen kohta kotiin, illalla äiti ja iskä haukkuu mut, kun mun syy ku kaikki on päin helvettiä. Mä en ikinä tekisi itsestä lastensuojeulilmoitusta, jos saisin uudelleen asiaa miettiä. Miksi mut aina annetaan kotin lomien ajaksi.

Käyttäjä kirjoittanut 24.12.2013 klo 20:04

Se on kai jonkun viisaan sossun keksimä ajatus, että lasten ja vanhempien kuuluu olla yhdessä jouluna. Olkoon se sitten kuinka helvettiä tahansa sille lapselle.

Käyttäjä autumngirl kirjoittanut 28.12.2013 klo 18:59

Mie oon nykyään tosi ahistunut ja ärtyny mun vanhempien tilanteesta.
Viime kesänä vanhemmat ns. eros, minä muutin isän luokse ja äiti tuohon puolen kilsan päähän. Ja sanoivat, että heillä on ero prosessi meneillään.
Mutta nyt sain tietää, että isä yöpyy monesti äitin luona ja yrittävät pitää suhettaan salassa ja erikoisena. Minä toivon edelleen, että ne eroaa.
Vanhemmat alotti riitelemisen siitä lähtien, kun minä synnyin. Nyt ne ei enää kuitenkaan riitele.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 28.12.2013 klo 20:44

Eikö se kumminkin oo hyvä ettei ne enää riitele? Ootko puhunu tästä nykyisestä tilanteesta sun vanhempien kanssa? Tsemppiä!🙂🌻

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 03.01.2014 klo 13:27

Hyvää uutta vuotta kaikille! Toivottavasti olette voineet hyvin.

Kiitos Maanvaiva tuosta linkistä, kävin kuuntelemassa. Hieno versio kappaleesta ja oikeinpa arvasit että sopii mulle! Tuli tätä kuunneltua joulun aikaan montakin kertaa ja myös Tarjan esittämänä.

Jr. Trelle myös hyvää uutta vuotta. On se kumma, miten moni netin kautta kohtaamani ihminen jää mieleen, vaikken esim. kasvoja olekaan nähnyt. Lämpimiä ajatuksia liittyy ihan jokaiseen, jonka kanssa olen kirjoitellut. Kiva että kävit ketjussa kirjoittamassa ja kirjoita halutessasi lisää. Tänne voi kirjoitella milloin vain ja jos jollekin olen avun hakemista joskus aiemmissa nettikohtaamisissa ehdottanut, niin suosittelen yhäkin toimimaan niin. Asioiden kanssa ei kannata jäädä yksin, aina on parempi hakea apua kuin jäädä yksin ja vain sinnitellä vuodesta toiseen. Varsinkin lasten ja nuorten tulisi saada apua ajoissa. Siis täällä ollaan!

🙂👍 Paukku 🙂👍

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 03.01.2014 klo 13:47

paavo pesusieni kirjoitti 24.12.2013 10:27

Pääsin tai jouduin kotiin perhekodista jouluksi. Oon 15v ja vanhemmat juo.
Illallla alkoi kinkun paisto ja ne joi koko yön. Mä lähin kuntosalille, tää menee kiinni kohta. Meen kohta kotiin, illalla äiti ja iskä haukkuu mut, kun mun syy ku kaikki on päin helvettiä. Mä en ikinä tekisi itsestä lastensuojeulilmoitusta, jos saisin uudelleen asiaa miettiä. Miksi mut aina annetaan kotin lomien ajaksi.

Hei Paavo Pesusieni!

Kurja kuulla, miten sun loma on mennyt. Sun vanhemmat eivät ole nyt toimineet oikein ja toivon, että kerrot perhekodille heti nämä samat asiat mitä tähänkin kirjoitit. Kerro lisäksi sun sosiaalityöntekijälle, on tärkeää että jatkossa lomia suunnitellaan vasta silloin kun vanhemmat pystyvät olemaan sulle läsnä ja selvin päin. Tai sitten lomat ovat lyhyempiä tai muutakin tukea on jos haluat oikeasti lomalle.

Olen toiminut lapsen asioista vastaavana sosiaalityöntekijänä myös sijoitetuille lapsille ja tämä loma-aikojen suunnittelu on tuttua. Mikäli sun vanhemmat ovat päihtyneinä sinun lomalla tai muuten käyttäytyvät huonosti, tulisi sun heti ilmoittaa asiasta perhekotiin. Sun ei tarvitse silloin jäädä kotiin, vaan pääset heti takaisin perhekodille. Varsinkin jos tilanne vaikuttaa sun hyvinvointiin, mitä se voi usein tehdä kun lapsi on huostassa ja perheen ongelmat on jatkuneet pitkään. Silloin voi tuntua erityisen pahalta, jos vanhemmat kotiloman aikana aloittaa saman vanhan rumban.

Kun sosiaalityöntekijä sopii lapsen, vanhempien ja sijaishuollon (perhekoti, sijaisperhe, tai vaikka laitos) kanssa lomista ja vanhempien tapaamisesta, pitää silloin tietää mitä vanhemmille kuuluu. Onko vanhempi riittävän hyvässä kunnossa huolehtiakseen lapsesta loman ajan. Entä mikä lapsesta tuntuu hyvältä, se on se kaikkein tärkein asia ottaa huomioon suunnittelussa. On kyseessä lapsen oikeus tavata vanhempaansa ja Suomen laissa on paljon korostettu tätä oikeutta. Sosiaalityöntekijöillä on velvollisuus ylläpitää lapsen suhteita hänen läheisiinsä sijoituksen aikana. Joskus tämä on kuitenkin vaikeaa, jos lapsen vanhemmille ei saada apua ja ongelmat heillä jatkuvat. Neuvottelut ovat joskus hankalia, jos vanhemmat linnoittautuvat, eivätkä näe lapsensa parasta, vaan ajavat omia oikeuksiaan. Aina ei tietysti näin ole.

Kuulostaa siltä Paavo Pesusieni, että sun kohtalla tämän joulun suunnittelussa ei olla ihan onnistuttu. Eli sun vanhempien ei missään nimessä tulisi ryypätä kun olet kotona.

Mietin kyllä, mikset tekisi itsestäsi uutta lastensuojeluilmoitusta enää? Tuntuu, etteivät vanhempasi vielä ole kuntoutuneet tai saaneet riittävää apua ja että sulla ei ole kotona kaikki hyvin edes lomilla. Toivottavasti sijoitus on kuitenkin jotenkin sua auttanut ja voit paremmin kuin ennen. Sulla on oikeus ihan tavalliseen elämään. Ole rohkea ja kerro aikuisille mitä ajattelet.

Kaikkea hyvää toivottaen. Pauliina_R 🙂🌻

Käyttäjä kirjoittanut 03.01.2014 klo 14:44

Ei sinne sijaiskotiin/ perhekotiin ole niin helppo jäädä lomilla. Yleensä siellä aletaan hyvissä ajoissa suunnittetemaan loma-aikoja ja työntekijät osaavat hyvin houkutella nuoren lähtemään kotiin vaikka ei sinne haluaisi. Työntekijät syyllistävät sellaisen nuoren joka ei halua lähteä kotiin. Tyyliin "sun vanhemmat sua niin odottaa tai eihän tänne jäisi kuin sinä vaan". Ja kyllä vanhemmat osaavat olla hyviä vanhempia suunnitteluvaiheessa.

Sitten, kun loma ei mene hyvin, ajattelee, että yhtä paska olo se siellä sijaiskodissakin olisi.
Ja viettää joulun just jossain kuntosalilla tai jossain metsässä yksin kuten minä monet lomat.

Käyttäjä Jr. Tre kirjoittanut 04.01.2014 klo 02:23

Pauliina_R kirjoitti 3.1.2014 13:27

Jr. Trelle myös hyvää uutta vuotta. On se kumma, miten moni netin kautta kohtaamani ihminen jää mieleen, vaikken esim. kasvoja olekaan nähnyt. Lämpimiä ajatuksia liittyy ihan jokaiseen, jonka kanssa olen kirjoitellut. Kiva että kävit ketjussa kirjoittamassa ja kirjoita halutessasi lisää. Tänne voi kirjoitella milloin vain ja jos jollekin olen avun hakemista joskus aiemmissa nettikohtaamisissa ehdottanut, niin suosittelen yhäkin toimimaan niin. Asioiden kanssa ei kannata jäädä yksin, aina on parempi hakea apua kuin jäädä yksin ja vain sinnitellä vuodesta toiseen. Varsinkin lasten ja nuorten tulisi saada apua ajoissa. Siis täällä ollaan!

🙂👍 Paukku 🙂👍

Kiitos. En ole päässyt puusta pitkään avun hankkimisessa. Pahoittelen. En vain osaa. Nojaa. Olen tyttöystävälläni. Vietin uudenvuoden täälä. Lähden huomenna junalla kotiin. Viikon olenkin jo sitten ollut. Täällä on ollut kivaa. Vaikkakin. Tämän isä ei tiedä että tytär seurustelee tytön kanssa. Minun äitini tietää. Ja muutama tarkoinvalittu sukulainen. Muuten on kai mennyt hyvin. Tanatofobiasta en ole päässyt. Loma tekee hyvää vailka tiistaina palataankin taas. Rakas ei ole kipeää saanut. Vaikka tämä ilta oli psyykkisesti aika rajoilla. Nyt on hyvä olo.

Pauliina. Yhdessä vaiheessa puhuit, että jos puhuisimme keskenämme. Tai niin.

Jr.

Käyttäjä paavop kirjoittanut 04.01.2014 klo 09:30

En mä muista mun tunnuksia, oon kuitenni Paavo Pesusieni.
Mun vanhemmat osaa näytellä hyvää noissa lkokouksissa eikä mun kannata enää kertoa mitä lomat on kotona. Olen monesti kertonut etten haluu enää mennä koskaan kotiin, sit mut puhutaan ympäri ja meen lomalle. Eka ilta on mukavaa ja käy mummo ja ukki, sitten alkaa ryyppäys ja mun haukkuminen.

Mun ois alunperinki pitänyt olla vaan hiljaa kotioloista. Oon koulussa hyvä, mun vanhemmat ovat näyttävällä paikalla yhteiskunnassa, koulun johtokunnassa ja vaikka mitä muuta. Mä oon hyvä oppilas enkä pilaa vanhempien mainetta, paitsi ku tein sen lastensuojeluilmoituksen enkä saa sitä koskaa anteeksi.
Mä vaan haluaisin opiskella, nostella puntteja ja olla vaan jossain.
Jos mä jouluna oisin soittanut perhekotiin, ei sinne ois päässyt vaan mut ois laitettu johonkin toiseen paikkaa ja ol siksi aivan sama missä olin.

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 06.01.2014 klo 08:38

Heippa! (vastailua Maanvaivalle ja Paavo Pesusienelle)

Onpa kurja kuulla, millaisia kokemuksia teillä on kotilomilta. Ihan tulee suru puseroon, kun Maanvaiva olet kokenut syyllisyyttä tai Paavo Pesusieni että sua ei kuunnella ja päätät olla hiljaa. Perhekodeilla on joitain päiviä vuodessa lomaoikeus, voi olla että tämä joulu oli juuri se kohta, jolloin olisit ollut sitten muualla. Ymmärrän että olisi aika tylsää olla vieraassa paikassa joulu. Ja tiedän että kotiin menoon liittyy usein paljon hyvääkin, vaikka vanhemmilla olisikin ne omat ongelmat. Ehkä jatkossa vanhempia voisi tukea olemaan raittiina lomiesi aikana vaikka sellainen, että perhekodilta soitellaan tai tullaan jäymään kesken loman? Joskus auttaa ihan sellainen hyvin tarkka asioista sopiminen, ja että asiat kirjotietaan paperille, joka sitten vaikka allekirjoitetaan. Jotkut perhekodit tekee todella ansiokasta perhetyötä ja mm. näitä keinoja voi käyttää, jos kotiloma muuten olisi paras vaihtoehto.

Mietin Maanvaiva, että tuo mitä sanot perhekodin suostuttelusta, kuulostaa realistiselta. Nuoria saa joskus motivoida asioihin, ja ihan varmasti aikuiset suostuttelee. Mietin kuitenkin kuinka usein se on nuoren parhaaksi oikeasti ja myös miksi tarvitsee suostutella? Lomista päätettäessä pitäisi kyllä aina miettiä mikä on paras vaihtoehto. Voi olla, että joskus tuijotetaan liikaakiin sitä velvollisuutta pitää yllä sukulaisuussuhteita. Unohdetaan se tärkein eli lapsen paras. Siksi sosiaalityöntekijänä toivon aina, että puhuttaisiin totta. Oikeita päätöksiä on mahdotonta tehdä sijaishuollossa, jos ei todellisuus tule ilmi. Jos vanhempasi seuraavassakin tapaamisessa näyttelevät Paavo, niin sano siitä suoraan. Joskus vanhemmat ovat keinottomia viranomaisten edessä ja totuuden salaaminen voi olla yksi keino pitää kiinni omasta vaikutusvallasta perheen asioihin. Mutta se ei auta vanhempia tai sua eteenpäin niissä asioissa, jotka ovat huostaanoton taustalla. Ja siksi näistä asioista pitäisi puhua ääneen. Sillä perhetyötä ja apua saa, kun tunnistaa ongelmansa. Siitä voi käynnistyä hyvä myönteinen muutos ja lomatkin alkaa parantua. Eihän se helppoa ole, eikä tämä kaikki ole sun vastuullakaan. Aikuisetkin saisivat kantaa vastuunsa.

Tarkoititko Paavo, että sun vanhemmat eivät anna sulle anteeksi aikanaan tekemääsi lastensuojeluilmoitusta? Oletko ottanut puheeksi tämän asian heidän tai työntekijöiden kanssa? Huostaanotto voi olla hyvin vaikea kokemus henkisesti koko perheelle ja sen aiheuttamia tunteita olisi tärkeä käydä läpi. Samoin toki kaikkia niitä vaikeita tilanteita, joita oli ennen huostaanottoa. Voit aina palata näihin vaikka aikaakin olisi kulunut. Muista aina Paavo, että sulla oli oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus ja se oli ilmeisesti aika tarpeellinen, kun perusteita pidempiaikaiseen sijoitukseen oli.

Hienoa kuulla, että sulla menee monella tapaa hyvinkin. Sä haluat opiskella ja koulussa on mennyt ihan hyvin. Se on todella hyvä asia. Ja sä kuntoilet, pidät huolta itsestäsi. Toivottavasti välit vanhempiin paranevat joskus. Kulissit ja maine ovat aivan toissijaisia asioita, kun on kyse sun hyvinvoinnista. Lapsilla on oikeus hyvään elämään ja aikuisten tulee antaa lapsille hyvä elämä.

Tsemppiä toivottaen kaikille Pauliina_R

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 06.01.2014 klo 08:56

Heippa taas Jr!

Kyllä, oikein ymmärsit. Jr tiedoksi että tarjous on voimassa ja osoite on

yllapito@tukinet.net

Toivottavasti kaikki apua tarvitsevat sitä hakevat tai pyytävät apua avun hakemiseen. Ihan kaikilla on oikeus voida hyvin ja saada apua. Kaikkea ei tarvitse kestää yksin tai sietää. Ja että sulla on siellä hyvä olla Jr. Lämmittää kuulla.

Ette usko, mulla on valkoinen pörröinen hoitokissa tämän viikon. Tossa se keikkuu sohvan selkänojalla vieressä. Aika kiinnostava tämä tietokone näemmä. En tiennyt että kissat voi olla näin lutusia 🙂

Paukku