Anoreksia.

Anoreksia.

Käyttäjä -jassu- aloittanut aikaan 20.12.2008 klo 12:27 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 20.12.2008 klo 12:27

Hei olen 13.vuotias tyttö, mulle todettiin anoreksia ihan muutama viikko sitten.. tammikuun alussa mulla on aika lasten tautien syömishäiriö polille.. mutta mu vanhemmat saa viedä mut päivystykseen aikaa aikaisemmin jos syöminen vaa huononee tai muute mun vointi pahenee.. onko muita joille on todettu anoreksiaa? tai ollut siitä jossai hoidossa? mutta joudun ehkä lastenTAUTIEN osastollr hoitoon.. pelkään hoitoa, e halua hoitoon halua vaan laihtua!

Hyviä joulun odotuksia kaikille, ja voimia! 🙂👍

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 19.01.2009 klo 16:42

Eli haluat painaa 30kg vai laihtua sen verran...? Oli kummin vain niin pitäis sun tajuta ettei se oo kovin järkevää!!! Haluat vaarantaa oman henkesi suoraan sanoen..tiekkö että pojat ei tykkää jos alkaa muistuttaa luurankoa.. tää ei oo vain mun mielipide vaan monen muunkin...valitan..

Käyttäjä moony kirjoittanut 19.01.2009 klo 23:03

-jassu-,ei kannata laihduttaa niin paljoa,ei kannata laihduttaa yhtään. Älä heitä tulevaisuuttasi hukkaan,sinulla on vielä mahdollisuus selvitä. Varmasti perhe ja ystäväsi ovat tukenasi,ja jos ei niin minä ainakin. 🙂🌻 Itselläni ei anoreksiaa ole,eikä ole ollut,mutta läheiselläni hyvin vakava sellainen. Vaikka jotkut ihailevat laihuutta,niin suurimmasta osasta ihmisistä normaalipainoinen,tai jopa hieman ylipainoinen ihminen on kauniimpi kuin luurangonlaiha. Ihmisen kuuluu syödä elääkseen,niin se vain on. Mieti miksi ihmeessä haluaisit kuolla nuorena,anoreksiaan. eikö olisi mukavampi kasvaa,ja nähdä maailmaa. Itse mietin miksi ihmeessä olen täällä,kun täällä on niin hirveän vaikeaa,mutta hyvin pienetkin hyvät asiat saavat minut jaksamaan.Toivon että paranet,sillä sinun itsesi sitä täytyy haluta silla elät elämääsi sinua varten,et ketään muuta. Voimia ja jaksamisia jassu! <3 🙂

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 23.01.2009 klo 14:36

Hei tämmönen! mää haluaisin painaa 30kg. en laihtua 30kg

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 24.01.2009 klo 17:44

-jassu- jos se olisi terveellistä sun painaa 30kg sun pitäs olla 127cm pitkä...että silleen! Vahvasti luulen et oot paljon pitempi kuin tuon..

>Sun täytyy ymmärtää että anoreksiassa ja suurimmassa osassa syömishäiriöistä on kysymys reaaliteetin/todellisuuden hämärtymisestä liittyen omakuvaan(fyysisesti) ja omaan painoon< *Siihen liittyy vielä masennus,sekin vääristää omaa kuvaa/arvoa(henkisesti)!!* Ihana meri ja Siskoni enkelinluinen tyttö,Elämäni syömishäiriöt,Jääprinsessa,Lasilintu, Auta minut alkuun, Miia ja muutosten kevät!
-Tuossa hyviä kirjoja,jos oot lukuihmisiä-kirjastosta pitäis saada,en tiiä onko kaikki siellä,mut luulisin-

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 24.01.2009 klo 17:45

-Anoreksia nervosa on sekä koko kehon, että mielen sairaus.

Se on sairaus, jossa tavallinen laihduttaminen riistäytyy käsistä eli laihduttaminen rupeaa hallitsemaan elämääsi.

Painon lasku on suurta ja lasket tavoitepainoasi jatkuvasti.

Painoa hallitaan usein syömättömyydellä ja runsaalla liikunnalla.

Voit tuntea ja nähdä oman peilikuvasi lihavana, vaikka olisit langanlaiha-

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 26.01.2009 klo 15:52

Kiitos kirja ehdotuksista, mulla itselläni on se ihana meri kirja..

Ja en oo 127cm pitkä oon 161cm.

Voimia 🙂🌻

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 26.01.2009 klo 18:55

-jassu- kirjoitti 26.1.2009 15:52

Kiitos kirja ehdotuksista, mulla itselläni on se ihana meri kirja..

Ja en oo 127cm pitkä oon 161cm.

Voimia 🙂🌻

Juu,en väittänykkää et olisit noin lyhyt! Kerroin vain esimerkin 🙂 Mietityttääks tai murehduttaaks sua muu kuin tuo et haluaisit olla niin tosi tosi laiha..? Miksi sun pitäis olla niin laiha kuin haluaisit,mitä saavuttaisit sillä muuta kuin sen laihuuden??

Käyttäjä nibris kirjoittanut 30.01.2009 klo 17:48

Anteeks kun kirjotan tänne, mut en viitti alottaa uutta viestiketjuu. 😑❓

Aattelin kysyy teijän mielipidettä tähän asiaan. Luulen et mulla on jonkinlainen syömishäiriö.

Oon 181 cm pitkä, painan tällä hetkellä 64,5 kg. Pelkään lihomista yli kaiken, syöminen ahdistaa, kalorit ahdistaa, ruoka ahdistaa. Lasken tosi tarkkaan kaikki kalorit ja kulutetut kalorit myöskin. Syön päivässä suunnilleen 500-100 kaloria ja kulutan jonkun 400-500 kcal. Mittailen koko ajan vyötäröä, lantioo, peppua, reisiä, ranteita, ihan mitä tahansa periaatteessa. Pidän kirjaa joka päivän mitoista ja aamupainosta. Sen lisäksi käyn vähintään 2 kertaa päivässä vaa'alla.

En syö paljoa, saatan syödä vähän puuroa tai ruisleipää aamupalaksi ja sitten saatan illalla syödä jonkun ruisleivän äidin mieliksi. Aina kun syön, kuulen pään sisältä ääntä: "läski läski läski", ja tuntuu että kaikki kattoo sillein et mitä tommonen valas vielä syö mitään yms. 🤔

Lenkillä käyn vähintään kerran päivässä (45 minuuttia todella reipasta kävelyä) sen lisäksi liikun kaikkialle reippaasti kävellen, liikuntaa hyötymuodossa, täydellistä..

Kun katson peiliin, näen aina läskiä. Nyt olen löytänyt jo leuasta läskiä, tutkin itseäni usein peilin edessä ja etsin läskikohtia mitä pitää saada pienemmiksi. Kaikki muut sanoo et meet katki kohta yms. ja että laihduttaminen minun osalta olis turhaa. En pysty uskoon, koska peilistä näkyy läskiä ja tunnen oloni ryhävalaaksi.
Sitten aina kun joku syö tai tekee ruokaa, kerron siitä ruuasta hirveesti tähän tyyliin että "tossa on kaloreita muille jakaa, etkai sä syö tota kokonaan yksin" yms. yms. Tää kaikki ahdistaa, kaikki sanoo et lopeta toi laihuttaminen, mutta kun en pysty koska pelkään kuollakseni lihomista! Mielummin kuolisin, kuin lihoisin!!

Tunnen oloni terveeksi ja mun mielestä tää on ihan normaalia laihduttamista, mut miks kaikki hokee ympärillä "syö syö syö" "lopeta toi" "vähän oot laiha" ?! 😐

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 31.01.2009 klo 21:22

Heips nibris 🙂

Miksi pelkäät sitä vähäisintäkin lihomista,mitä siitä tapahtuisi jos yhtenä päivänä painat kilon enemmän tai vähemmän..? Paino muutenkin normaalisti heiluu kilon parin välillä!! Et sie siihen kuole ihan oikeesti,se on vaan päässä se ajatus ja sun mielessä.Sun arvos ihmisenä ei katoa,eikä oo kadonnut mihkään,muutakuin korkeintaan omissa ajatuksissasi!!!

Se mitä itselleen sanoo ja uskottelee muuttuu omassa päässä todeks!! Olis hyvä kun ihmiset tajuais puhua itselleen positiivisia asioita..esim. olen arvokas ja yhtä hyvä kuin muutkin..Jumalan edessä kaikki on samalla viivalla,kaikki on saman arvoisia.Oli sit yli kiltti tyttö tai pahamaineinen vankila kundi niin he ovat yhtä arvokkaita..Jumala ei erottele ihmisiä!!

Ja sun kysymykseen tuntuu et sulla on syömishäiriötä,hyvä merkki on, että olet siitä huolisas 🙂 Mutta hyvä uutinen on myös ettet oo vielä alipainoinen,sä oot just hyvän kokonen just nyt..181cm 60.6 - 81.6kg on sun normaalin painon rajat!!!

Mutta syömishäiriötä voi olla vaikka olisit normaali painoinenkin,se on korvien välissä se sairaus :/

"Tää kaikki ahdistaa, kaikki sanoo et lopeta toi laihuttaminen, mutta kun en pysty koska pelkään kuollakseni lihomista! Mielummin kuolisin, kuin lihoisin!!"

Mieti tuota minkä itse sanoit,tarkotan mieti..miltä se kuulostaa..?

Paljon negatiivista..yritätkö konrolloida jotakin muuta asiaa lihomispelolla..? Se on jotakin voimakasta ja pelottavaa..? Mitä on menneisyydessä,nykyhetkessä,tulevaisuudessa..?
Mitä oikeasti tunnet syvällä sisimmässäsi noiden laihuus/lihavuus ajatuksienkin alle mitä siellä on, kuuntele itseäsi,mitä se pieni tyttö sanoo,kaipaa...

Kertomastasi huokuu voimakasta pelkoa,mutta suuntaat pelon kohteen pois päin oleellisesta,siitä mikä on lihomispelon takana!! Se saattaa osaksi liittyä omaan kehon kuvaan,mutta myös sisäisiin..henkisiin asioihin,syvälle sydämeen!!
....yritätkö konrolloida jotakin muuta asiaa lihomispelolla...

Tuossa on yks syömistottumus testi!
http://www.tohtori.fi/?page=2769916

Kannattaa heti kun huomaa menevänsä syömishäiriötä kohti niin tehdä jotakin mikä vetää terveempään elämään,olet arvokas painosi ei määrittele sitä 🙂🌻

🙂🌻 tästä voi selvitä..!

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 01.02.2009 klo 11:18

tämmönen kirjoitti 26.1.2009 18:55

-jassu- kirjoitti 26.1.2009 15:52

Kiitos kirja ehdotuksista, mulla itselläni on se ihana meri kirja..

Ja en oo 127cm pitkä oon 161cm.

Voimia 🙂🌻

Juu,en väittänykkää et olisit noin lyhyt! Kerroin vain esimerkin 🙂 Mietityttääks tai murehduttaaks sua muu kuin tuo et haluaisit olla niin tosi tosi laiha..? Miksi sun pitäis olla niin laiha kuin haluaisit,mitä saavuttaisit sillä muuta kuin sen laihuuden??

No emmää tiijä. haluisin vaan olla niin laiha. tuntuu,että mää oon läski ja että kaikki nauraa mulle. haluun olla laiha ja kaunis.

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 01.02.2009 klo 11:22

Hei nibris! Sulla on melkki samaa juttua kun mulla,mutta eri mitat meillä on! no määkin käyn kaksi kertaa vaa`alla aamulla ja illalla. merkkaan aina painot ylös ja vertailen niitä sitten. jtn ei siinä mun mielestä oo mtn jos käy punnittamassa itteensä. mää oon ehkä "huono" auttaan sua koska mulle ittelle on todettu anoreksia. (oon 13v)

Mun mielestä sun kannattais käydä vaikka koulu terkkarin juttusilla.

Ja mulle on joskus opetettu että syö sen verran kun kulutat ;).

Voimia ja tzemppiä! 🙂👍

🙂🌻

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 03.02.2009 klo 21:49

-jassu-

Pyydän anteeksi jos edellisissä viesteissä sanoin sulle jotakin liian suorasukaisesti tai loukkaavasti!! Halusin vain auttaa sua <3

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 04.02.2009 klo 19:26

Tämmönen

Et sää mitenkään mua loukkaa. ja saat toki auttaa mua. 😀

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 05.02.2009 klo 15:29

-jassu-

No hyvä sitten🙂 Miten sulla nyt on menny??

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 06.02.2009 klo 15:37

tammönen

Samallalailla menee,huonommin ehkäpä. maanantaina aika lastentautien polille. :S