Anoreksia.

Anoreksia.

Käyttäjä -jassu- aloittanut aikaan 20.12.2008 klo 12:27 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 20.12.2008 klo 12:27

Hei olen 13.vuotias tyttö, mulle todettiin anoreksia ihan muutama viikko sitten.. tammikuun alussa mulla on aika lasten tautien syömishäiriö polille.. mutta mu vanhemmat saa viedä mut päivystykseen aikaa aikaisemmin jos syöminen vaa huononee tai muute mun vointi pahenee.. onko muita joille on todettu anoreksiaa? tai ollut siitä jossai hoidossa? mutta joudun ehkä lastenTAUTIEN osastollr hoitoon.. pelkään hoitoa, e halua hoitoon halua vaan laihtua!

Hyviä joulun odotuksia kaikille, ja voimia! 🙂👍

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 22.12.2008 klo 12:49

Heeii miks kukaan ei koskaan kirjota sinne mihin mä eniten vastauksia kaipaisin!??☹️

Käyttäjä Huolestunut kirjoittanut 29.12.2008 klo 15:16

Veikkaan että ennenkuin hoidosta on mitään hyötyä sinulle, on sinun tiedettävä että anoreksia on sairaus ja sitä on hoidettava, muuten kuihdut pois. Se ei ole vaan sitä että haluaa laihtua. Syömisen lopettaminen tai äärimmäinen kontrollointi ei ole vaan laihduttamista. Veikkaan että kannattaisi puhua ammattilaiselle tuntemuksistasi.

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 29.12.2008 klo 19:15

No emmää halua mtn ammatttilaisia en halua minnekkään hoitoon,, haluun olla laiha..

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 01.01.2009 klo 23:09

Moiks jassu 🙂

Mulla on ollut syömishäiriö,se oli sellasta et siinä oli anokreksian piirteitä muttei oikeen ollu se eikä bulimiakaan.Joillekin tulee se erilaisena.Yritin pudottaa painoa,mutta siitä se ei lähteny, eikä se ollut sitä laihana olemisen ihainnointia,vaan hain jotain muuta..

Mullakin oli sitä että en halunnu parantua tosi paljon..mut oikeesti sillä ei saavuta mitään että kiduttaa itteään vaikka se laihana oleminen tuntuiskin tosi hyvälle jos näin vois sanoa..tarkoitan sellaisia asioita kuin oman elämän hallussa pitoa,hyväksynnän hakua,huomion hakua,oman arvon vaatimista..kaiken ton sä voit tehä ilman syömishäiriötäkin.Sun täytyy vaan löytää ne oikeet välineet siihen!🙂

Arvaa mikä tilanne sulla on nytten uskallan sanoa? Syömishäiriö konrolloi sua ja sun ruumista eikä päin vastoin,sulla on viel mahollisuus kääntää se toisin päin.

Laitan tähän erään ystäväni kertoman omaan elämäänsä liittyvän oivalluksen,hänelläkin oli syömishäiriö.

"Ajattelin aina nuorempana että olen ikään kuin patsas jonka elämä muovaa, mutta sitten huomasinkin että ei elämä sitä saa muovata vaan mun ite pitää se tehdä Jumalan antamilla rakennusaineilla."

Tietkö mitä siitä voi seurata jos on alipainoinen liian kauan, sun vitamiini varastot vähenee aika vähiin, tulee heikkoaoloa ja passiivistaoloa.Masennus vaan pahenee..voi joutua ensiapuun kun ollu niin alhanen verensokeri.Nää ei oo mitään leikin asioita,älä leiki sun elämälläs..oikeesti.

Haluatko joskus lapsia..? Jos on kauan tosi laiha ja kuukautisetkin loppuu lopulta tai tulee tosi tosi harvoin.En tiedä onko sun vielä alkanu mut sillä ei oo täs mitää merkitystä,pointti vaan et sit voi joskus tulevaisuudessa olla vaikeuksia kun lapsia haluaisi,jos sit saa enää..

Yks hyvä esimerkki et kuukautiset tosiaan,samoinkuin hedelmällisyys valua vähiin on mun yks ystävä se on alipainoinen niin sillä on kuukautiset hävinny melki tyystin,parikin vuotta pois ja sit tulee kerran..jos ny aattelet et jippii ei kuukautisia niin mieti uudestaan, se ei oo terveellistä kun niitä ei tuu,naishormonikin vähenee samalla..

Ja niinkuin joku edellä mainittikin niin anoreksia on sairaus,vaikket ehkä niin haluis ajatella.Oikeesti kukaan ei voi sua pakottaa parantuun,sun täytyy tehä sitä itse ja siihen sä tod.näk tarvitset apua.Itse voit päättää millasta,mut ne terapia tädit on siellä sua varten..jos jonkun kans ei kemiat kohtaa vaadit jonkun toisen.Ja sitä ei tarvi pelätä saako oikeanlaisen.Oot rohkea ja vaadit sen mitä tarvitset,oot sen arvoinen 🙂

Toivottavasti et ny kovin käsittäny väärin mitään tai kokenu et pakotan sua johki..
Se on susta kiinni, kaikki!

Voimia sulle,mitä teetkin!🙂👍

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 02.01.2009 klo 22:14

Kiitos vastauksestasi! lisää kaipaisi 😉

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 08.01.2009 klo 18:47

Kiitos "upeasta" viestistäsi, mutta onko jollain itsellään kokemusta anoreksiasta tai jostain muusta syömishäiriöstä?

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 09.01.2009 klo 19:40

Jaa a, sä et oikein tainnu tajuta tota mun viestiä..

Ja HUOM mulla on ollut syömishäiriö!!!Et älä väitä ettei mulla oo kokemusta syömishäiriöstä!!

Sä tunnut vaan hakevan oikeutusta ja lupaa sairaudellesi ja laihduttamiselle...haet jotakin tällä anoreksialla, niin mäkin hain sillon mun syömishäiriöllä!Sun olis hyvä myöntää tosiasiat mikkä on sun syömishäiriön taustalla ja ymmärtää et se ei oo mitään harmitonta laihduttamista vaan sairaus ja vääristymä omasta kehosta,siitä et onko normaali,ali vai ylipainoinen.Ja en tosiaan tiedä paljonko painat tällä hetkellä tai muuta..mut sanonpa vaan.

Sun pitää ite oivaltaa tosi asiat!!!

Kiitos "upeasta" viestistäsi, mutta onko jollain itsellään kokemusta anoreksiasta tai jostain muusta syömishäiriöstä?

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 12.01.2009 klo 15:46

Hei emmää tolla mun viestillä mtn pahaa tarkottanu ja ymmärsin sen väärin☹️(

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 12.01.2009 klo 19:20

Noh..siltä se kuulosti...😑❓

Tuossa olis yks tekstin pätkä yheltä palstalta jonka joku kirjoitti, jos kiinnostaa🙂🌻

Syömishäiriöt alkavat yleensä siksi, että ihminen on tyytymätön itseensä tai elämäänsä ja voi henkisesti huonosti. Syömisellä tai syömättömyydellä haetaan helpotusta pahaan oloon. Kaikki syömishäiriöt aiheuttavat tuskaa sekä sairastuneelle, että hänen läheisilleen. Paraneminen kestää usein muutamia vuosia. Paraneminen vaatii psykoterapiaa ja vakavissa tapauksissa pitkiä sairaalajaksoja. Kyseessä on siis selkeästi psyykkistä alkuperää oleva sairaus, jota voivat ruokkia ympäröivän yhteiskunnan arvot ja ihanteet. Paranemiseen tarvitaan sairastuneen omaa paranemishalua ja yhteistyötä läheisten ja ammattiauttajien kesken, toista ei voi parantaa hänen puolestaan.

Kannattaa siis hakeutua jo alkuvaiheessa hoidon piiriin vaikkapa kouluterveydenhoitajan/opiskelijaterveydenhuollon/terv.keskuksen tms. kautta, sillä oireiden pitkittyessä hoito vaikeutuu ja paraneminen viivästyy.

Käyttäjä marleena kirjoittanut 12.01.2009 klo 22:12

-jassu- kirjoitti 29.12.2008 19:15

No emmää halua mtn ammatttilaisia en halua minnekkään hoitoon,, haluun olla laiha..

Hei,Jassu! Minä olen elämäni varrella useamman kerran potenut syömishäiriöitä.
Minulla on jäänyt kuukautiset pois useamman kuukauden ajan ja olen laihtunut alipainoiseksi. Minulle syömättömyys on ollut yritys hallita edes jotain asiaa elämässäni.
Lisäksi hoikkuutta ihannoidaan ja laihtumalla saa huomiota osakseen.
Omaa laihtumista ja anoreksiaa ei itse oikein hoksaa. Tarve olla hoikka ja vielä hoikistua menee monen asian edelle. On varmaan vähän samanlainen asia kun alkoholistille viinan saaminen.Anorektikolle syömättömyys ja jatkuva laihtuminen muodostuu pakkomielteeksi.
Elimistössäsi ikäsi perusteella tapahtuu paljon muutoksia hormonaalisten toimintojen takia. Hormoonit vaikuttavat mielialaan ja oma keho muuttuu. Meidän "aikuistenkin" on hankala ymmärtää välistä hormonien vaikutusta mielialaan ja tekemisiin.😠. Sinun ehkä vielä vaikeampi kun ei ole vuosikymmenten kokemusta siitä miten hormonit pistävät ainakin naisen elämän kerran kuukaudessa ylösalaisin.
Onko sinulla aikuista ihmistä jonka kanssa voisit puhua miltä sinusta TUNTUU?
Jos pystyisit puhumaan jonkun aikuisen kanssa oppisit itse ymmärtämään miksi laihtuminen tuntuu sinusta tärkeältä asialta. Ja päästyäsi jyvälle mikä tarve siellä sielun syövereissä on, oletkin jo ratkaisun avainten äärellä.
Vilpittömästi voimia ja uskallusta kohdata itseäsi!

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 13.01.2009 klo 20:23

No tällähetkellä on ens viikolla aika sairaalaan vaan käynnille missä kattotaan mun paino ja sillee. joudun ehkä eka lastentautien osastolle ja sieltä nuorisopsykiatriselle osastolle. en oikeesti halua, mää karkaan niistä 😭 haluan vaan laihtua ja laihtua en mitään muuta.

Käyttäjä marleena kirjoittanut 14.01.2009 klo 11:15

-jassu- kirjoitti 13.1.2009 20:23

No tällähetkellä on ens viikolla aika sairaalaan vaan käynnille missä kattotaan mun paino ja sillee. joudun ehkä eka lastentautien osastolle ja sieltä nuorisopsykiatriselle osastolle. en oikeesti halua, mää karkaan niistä 😭 haluan vaan laihtua ja laihtua en mitään muuta.

Siinäpä se anoreksian ongelma kiteytyykin; anorektikko kun haluaa aina vaan olla laihempi. Oletko ottanut itsestäsi kuvia jotta NÄKISIT miltä näytät etkä vaan kokisi. Peili on eri asia kuin valokuva. valokuva on konkreettinen.
MIKSI haluat vaan laihtua ja laihtua Jassu? Mikä sinun tavoite on?

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 15.01.2009 klo 15:30

Heips, no haluan laihtua koska haluan olla laihempi ja mun tavote on laihtua 😉 ☺️

Käyttäjä tämmönen kirjoittanut 17.01.2009 klo 21:03

-jassu- kirjoitti 15.1.2009 15:30

Heips, no haluan laihtua koska haluan olla laihempi ja mun tavote on laihtua 😉 ☺️

Mutta miksi haluat olla laihempi..? Mitä ne sanoo terveydenhoito puolella sun painosta,normaali,ali.. jne...? Tavoitteella kysyjä ehkä tarkotti et paljonko haluat laihtua...kg..?

Käyttäjä -jassu- kirjoittanut 19.01.2009 klo 15:46

Moips, no ne sanoo,että oon alipainoinen ja vielä siihen nähden,että olen 13vuotias.. no mun TAVOTE kiloina on N.30kg 😎