Hyvä Lukossa, että sait tehtyä jotain. Sä annat aika paljon kirjoituksillasi ainakin mulle. Kirjoitat hyvin, niin kuin yksi ja toinen täällä. Tekisi mieli vastata useampaan kirjoitukseen, mutta sitten ei vaan ole voimia. Mä ajattelin tänään, että teen kortit (paperin palasia) joihin kirjoitan mikä tuottaa hyvää oloa, mikä lieventää ahdistusta ja sitten oli vielä joku kolmas, jonka jo unohdin. Ja sitten hävitin ne kortit 🤨
Mutta mietin, että ahdistuksen hallinnassa on tärkeintä ehkä huomion muualle suuntaaminen. Itse mietin, että mun pitäisi saada itteni ulos toimittamaan vaikka vaan roskat ulos. Uskon, että saan sen toimitettua tänään.
Joku mietti tiskaamista, kuinka vaikeaa se on. On se ja toisilla on astianpesukone, niin ei ehkä niin paljon tarvitse tiskata. Ja mindfulnessista ja meditaatiosta täällä on tainnutkin olla puhetta. Mulle mindfulnessia, tai meditaatiota on tiskaaminen. No ei aina. Joskus se on vaan tosi ärsyttävää, eikä siihen saa tartuttua. Mutta jos sen jakaa, vaikka osiin. Pesen ensin nuo aterimet, tai lasit. Ja se saa riittää. On aika hieno huomata, että tiskipöydän tavaramäärä väheni edes vähän.
Mitä kaikkea voisi kokeilla ahdistukseen?
Semmoinen hauska asia, jota teen kyllä ihan aina 😎 Muiden ihmisten keskustelun seuraaminen julkisissa liikennevälineissä. (En itse miellä tätä ahdistuksen helpottamiseksi, mutta ehkä siitä on tullut jo niin vakiintunut tapa, että en ole ajatellutkaan.) Ei siis tarvitse ketään tuijottaa, kuuntelee vaan. Sitten jos ei halua kuulla, niin alkaa höristellä, että mitä jotkut muut puhuu.
Laskeminen 2, 4, 8, 10. Tai kertotaulua tai mitä nyt mieleen tulee. Joskus 1, 2, 3 jne.
Se minkä virheen aina itse teen on, että en tajua vaihtaa kahvia teehen. Olen oikea kahvikissa. Ja juon teetä lähinnä silloin, kun olen ahdistunut/jännittynyt/hermostunut/käyn kierroksilla/olen uupunut. Eri teelajien ostaminen, tai sellainen teelajitelma paketti mitä myydään. Tee maistuu ihan älyttömän hyvältä. Minä juon sitä varmaan litra tolkulla ja hyppään vessassa vähän väliä. Äsken löysin kaapista jonkun oudon purkin, jossa oli jotain teetä. En ollut edes kirjoittanut siihen mitä se pitää sisällään ja oli varmasti jo tosi vanha. No laitoin kuitenkin sitä ja se maistuukin hyvältä! 🙂
Ulos lähteminen. Jonkun asian tekemisen keksiminen, jotta joutuu lähtemään ulos, kuten tuo roskien vienti, tai vaikka kirpputorilla käynti. Ja varsinkin se, että käy kirpputorilla ostamatta mitään. Hemmetin vaikeaa ainakin itselleni. Käy vaikka siten, että katselee ja, jos näkee jotain jota haluaa ostaa, niin kiertää kiusauksen ja sopii itsensä kanssa, että käy ostamassa sen vasta huomenna, jos se silloin vielä tuntuu tarpeelliselta. Toki, jos mielessä on jo kirpputorille mennessä, jokin tarvittava juttu ja sen löytää, niin ostaa toki.
Joko mainitsin kirjoittaminen? Täällä aika moni kirjoittaa hyvin. Kirjoittaa ajatuksiaan päiväkirjaan, vihkoon, lapulle. Meren rantaan meneminen on ainakin itselle rauhoittavaa. En tosin ole tullut pitkään aikaa käyneeksi. Lemmikin silittäminen ja/tai seuraaminen. Aikalisän ottaminen, eli tauon pitäminen, pysähtyminen.