Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Yleistä turinaa, mitä kuuluu tänään?

Käyttäjä Lukossa aloittanut aikaan 14.02.2016 klo 23:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 14.02.2016 klo 23:02

Hei kaikille!

Kirjoitinkin jo johonkin viestiin, että viihdyin vuosia sitten täällä Tukinetissä ja nyt koin tarpeelliseksi tulla takaisin. Keskustelut ovat nykyään täällä erilaisia. Minua ilahdutti huomata, kuinka paljon täällä on kirjoittajia, mutta samalla ahdisti huomata kuinka paljon ja vaikeita ongelmia monilla on. Yritän kommentoida aina silloin tällöin teidän omiin ketjuihinne, mutta minun on tunnustettava etten voi lukea niitä kauheasti, etten itse ahdistuisi lisää.

Ajattelin, että onnistuisikohan avata tällainen uusi ketju, johon kaikki saavat kirjoittaa vaikka kuulumisiaan. Saa kirjoittaa, vaikka olisi paha olo, mutta olisi mukava lukea positiivisistakin asioista.

Toivon kaikille hyvää, tai edes siedettävää, tätä päivää! 🙂🌻

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 25.02.2016 klo 13:51

Kiitos ylläpito 🙂

Minä kirjoitin pitkän viestin, joka taisi hävitä kokonaan. Voi ei. Ei voi mitään. Oli liikaa hymiöitä ja sitten se varmaan hävisi kokonaan. Saa nähdä.

Lyhyesti: Lukossa ei minunkaan ruokavalio tai liikuntatottumukset ole kovin huipussaan. Mutta jotain kävelyä. Tosi pieniä lenkkejä voisi yrittää. Ja ruokavaliota. Kyllä se välillä on parempi, mutta näin ahdistuskautena vielä huonompi. Ajattelin, että jostain kirjoista mm. voisin saada jotain ideaa mitä tehdä, terveellistä.

Oli minulla muillekin jotain lyhyitä viestejä, mutta taisivat lentää jonnekin.

Käyttäjä Ylläpitäjä 3 (Työntekijä) (MIELI Tukitalo mielenterveys ry) kirjoittanut 25.02.2016 klo 13:59

maanvaiva kirjoitti 25.2.2016 13:49

Eikö ole hieman outoa järjestää opiskelijoille chatti keskellä päivää jolloin he ovat koulussa?

VAMLAS-chatti ei ole suunnattu ainoastaan opiskelijoille, vaikka siellä myös opiskelusta puhutaan. VAMLAS on itse päättänyt chattinsa ajankohdan ja uskon heidän tuntevan oman kohderyhmänsä niin, että voivat arvioida, milloin ryhmä on järkevintä järjestää.

Terveisin
Ylläpito

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 25.02.2016 klo 16:30

Toivottavasti sait Pompula lääkkeestä apua ahdistukseen tai muuten on jo helpompaa. Minulla tilanne laukesi, kun kävin asioilla ja ne menivätkin ihan hyvin. Palkinnoksi söin ison kasan jäätelöä, jolla korvaan päivän aterian 😳 Välillä saa hölmöillä. Minulla on nyt ollut erityisen poikkeuksellinen ajanjakso, joten nipotus on saanut jäädä.

Pompula kirjoitti 25.2.2016 13:51

Lyhyesti: Lukossa ei minunkaan ruokavalio tai liikuntatottumukset ole kovin huipussaan. Mutta jotain kävelyä. Tosi pieniä lenkkejä voisi yrittää. Ja ruokavaliota. Kyllä se välillä on parempi, mutta näin ahdistuskautena vielä huonompi. Ajattelin, että jostain kirjoista mm. voisin saada jotain ideaa mitä tehdä, terveellistä.

Minullakin menee niin, että kun on huono jakso (eli ahdistusta), syön huonommin. Ruokahalutkin on silloin tipotiessään. Yritän kuitenkin syödä kasviksia, hedelmiä ja proteiinia joka päivä jossain muodossa. Aina ei onnistu. Tykkään porkkanoista ja lantuista välipaloina. Samoin hedelmistä. Kuntoilua haluan aloittaa jossain vaiheessa.

Käyttäjä Rina kirjoittanut 25.02.2016 klo 16:47

Lukossa ja muut, jotka kärsitte uniongelmista, onko teillä mitään lääkettä unta helpottamaan? Olen syönyt puolikasta Mirtazapinia jo 5 vuotta, ilman sitä ei tule uni millään tai sitten olen puoleksi horteisessa kammotuksen tilassa, johon liittyy voimakasta hikoilua ja ahdistusta. Enpä siis tiedä, mitä tekisin, jos Mirtat maailmasta loppuisivat. Sillä puolikkaalla menee yöt yllättävän hyvin. Tänään oli tämä joka toinen päivä; en jaksanut lenkille, enkä jumppaan. On ollut raskas ja masentunut olo, ei ole kuitenkaan ahdistanut, olisilkohan kehitystä? Puputin pullaa ja suklaata mielinmäärin eli varsinainen retkahdus. No, turha sitä on murehtia, syöty, mikä syöty, jostakinhan sitä mielihyvää on revittävä, eikä suklaa ole yhtään hullumpi valinta, eihän. Ja söinhän minä pähkinöitäkin, jotka olivat suklaan sisällä 😎.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 25.02.2016 klo 19:55

Pixa kirjoitti 24.2.2016 19:7

En tiedä alkaako minulla aukeamaan nuo lukot kun nyt minulla on tullut ns. uusi oire, se että en saa kunnolla happea tai siis tuntuu että ylihengitän tai alihengitän ja alkaa ahdistaa... Se ahdistus tuntuu erilaiselta kuin ennen. Ennen se oli sellainen epämääräinen isomöykky koko kehossa. Mene ja tiedä sitten kun nämä päivät on yhtä vuoristorataa nykyään... Yhtenä päivänä ihan ok fiilis ja toisena ihan
peestä...😑❓

Voisiko tuo tuntemus olla hyperventilaatiota?

Lukossa kirjoitti 25.2.2016 16:30

Toivottavasti sait Pompula lääkkeestä apua ahdistukseen tai muuten on jo helpompaa. Minulla tilanne laukesi, kun kävin asioilla ja ne menivätkin ihan hyvin. Palkinnoksi söin ison kasan jäätelöä, jolla korvaan päivän aterian 😳 Välillä saa hölmöillä. Minulla on nyt ollut erityisen poikkeuksellinen ajanjakso, joten nipotus on saanut jäädä.

Minullakin menee niin, että kun on huono jakso (eli ahdistusta), syön huonommin. Ruokahalutkin on silloin tipotiessään. Yritän kuitenkin syödä kasviksia, hedelmiä ja proteiinia joka päivä jossain muodossa. Aina ei onnistu. Tykkään porkkanoista ja lantuista välipaloina. Samoin hedelmistä. Kuntoilua haluan aloittaa jossain vaiheessa.

Tuntui, että ahdistuslääke ei toiminut tänään. Oli tosi vaikeaa. Meinasin ensin lähteä asioita toimittamaan ilman suihkua. En minä sinne suihkuun jaksa.. Sitten tuli mieleen se ahdistustuksen helpottamisena. Niinpä menin sinne suihkuun ja lähdin. Ensimmäinen pienempi asia sujui ihan ok. Sitten ahdistaa ja ahdistaa. Matkalla otin ahdistuslääkettä ja ajattelen sitä missä olen ja mitä siellä on. Lasken päässä. Hoidan asian ja sen jälkeen iskee kuolemankaipuu ja paniikki. Jotenkin saan kuitenkin asiat hoidettua ja kotiin. Nyt ihan ok.

Minä korvaan monet ateriat herkuilla. Tänäänkin olen syönyt lähinnä herkkuja. Kun luin Lukossa kirjoituksesi, niin kävin hakemassa jääkaapista paprikan
😋 Huomenna varmaan parempi ruokailu, kun ostin kaupasta ihan oikeaa ruokaakin 😉

Käyttäjä Desper kirjoittanut 26.02.2016 klo 00:46

Paniikissa taas niinkuin joka yö. Ei noita rauhoittaviakaan aina pitäisi ottaa. Mutta otettava kai taas on ja sitten seuraa ahmintaa ja videoiden katselua ja valvomista viiteen. Masennuslääkkeet ei käy mun lääkekimaraan. Kiitos muistamisesta tuolla pari sivua sitten! Kyllä ootte ihania ihmisiä! Päivä meni masennuksen/ahdistuksen kanssa taistellessa. Terveiset kaikille valvojille eri puolella maata! Vaikka myöhästyneinä ehtivät perille.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 26.02.2016 klo 06:22

Rina kirjoitti 25.2.2016 16:47
Lukossa ja muut, jotka kärsitte uniongelmista, onko teillä mitään lääkettä unta helpottamaan? Olen syönyt puolikasta Mirtazapinia jo 5 vuotta, ilman sitä ei tule uni millään tai sitten olen puoleksi horteisessa kammotuksen tilassa, johon liittyy voimakasta hikoilua ja ahdistusta. Enpä siis tiedä, mitä tekisin, jos Mirtat maailmasta loppuisivat. Sillä puolikkaalla menee yöt yllättävän hyvin.

On lääkettä uniongelmaan, mutta se ei oikein riitä. Tosin nyt nukuin yhdeksän tuntia heräämättä kertaakaan ennen klo viittä. Simahdin siis poikkeuksellisesti klo 20. Kyllä unilääkitys on hyvä keksintö. Unettomuus on hirveä vaiva.

Rina kirjoitti 25.2.2016 16:47
Tänään oli tämä joka toinen päivä; en jaksanut lenkille, enkä jumppaan. On ollut raskas ja masentunut olo, ei ole kuitenkaan ahdistanut, olisilkohan kehitystä? Puputin pullaa ja suklaata mielinmäärin eli varsinainen retkahdus. No, turha sitä on murehtia, syöty, mikä syöty, jostakinhan sitä mielihyvää on revittävä, eikä suklaa ole yhtään hullumpi valinta, eihän. Ja söinhän minä pähkinöitäkin, jotka olivat suklaan sisällä 😎.

Juuri näin. Mullakin oli eilen jäätelöpäivä. Joskus voi repsahtaa, eikä silloin kannata itseään soimata.

Käyttäjä Nyuu kirjoittanut 26.02.2016 klo 08:09

Tulin taas moikkaamaan hetken tauon jälkeen. Mulla on lääkitys uneen, toimii hyvin. Eilenkin menin kahdeksan jälkeen nukkumaan kun ei vain huvittanut olla hereillä. Pillerit naamariin ja punkkaan.

Aika erilainen tilanne mulla taitaa olla muutenkin kuin ihmisillä täällä yleensä. En oikein tunne kuuluvani joukkoon. Mutta yleistä turinaa kai voi silti harrastaa.

Multa kuoli siis mies kaksi kuukautta sitten. Suruprosessi tekee hyvin vahvaa aaltoliikettä, nyt taas tuntuu, että ollaan siellä aallon yläpäässä, niin jaksaa paremmin, eikä ihan niin ole sellainen olo, että kaikki itkettää.

Mä joogasin eilen, nyt on hauikset kipeät. Tehokasta se on vaikka mitä ei-joogaavat sanois. Ja mitä noihin herkkuihin tulee, niin mulla tuntuu olevan aina suklaata jossain kaapin nurkassa. Eiköhän retkahduksetkin ole ihan ok, kunhan ne ei jää päälle.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 26.02.2016 klo 10:40

Pompula kirjoitti 25.2.2016 19:55
Tuntui, että ahdistuslääke ei toiminut tänään. Oli tosi vaikeaa. Meinasin ensin lähteä asioita toimittamaan ilman suihkua. En minä sinne suihkuun jaksa.. Sitten tuli mieleen se ahdistustuksen helpottamisena. Niinpä menin sinne suihkuun ja lähdin. Ensimmäinen pienempi asia sujui ihan ok. Sitten ahdistaa ja ahdistaa. Matkalla otin ahdistuslääkettä ja ajattelen sitä missä olen ja mitä siellä on. Lasken päässä. Hoidan asian ja sen jälkeen iskee kuolemankaipuu ja paniikki. Jotenkin saan kuitenkin asiat hoidettua ja kotiin. Nyt ihan ok.

Minä korvaan monet ateriat herkuilla. Tänäänkin olen syönyt lähinnä herkkuja. Kun luin Lukossa kirjoituksesi, niin kävin hakemassa jääkaapista paprikan
😋 Huomenna varmaan parempi ruokailu, kun ostin kaupasta ihan oikeaa ruokaakin 😉

Hyvä että sait asiat hoidettua kovasta ahdistuksesta huolimatta. Ahdistus on ikävä vaiva ja ehkä erityisen ikävä, kun se jyllää kodin ulkopuolella liikuttaessa. Ainakin minulla on näin. Olen käsittänyt, että ahdistuksesta kärsivien kannattaisi syödä terveellisesti ja säännöllisesti. Esimerkiksi kahvi ja sokeri voivat vaikuttaa hermostoon kiihottavasti ja vahvistaa ahdistustuntemuksia. Samoin verensokerin heittelyt ja mm. heikotus nälän vuoksi aiheuttavat kehossa tuntemuksia, jotka henkilö saattaa virheellisestikin "tunnistaa" ahdistusoireiksi. Yritän pitää nämä mielessäni, kun itse käyn kaupassa ja syön, mutta en silti ole mikään terveellisen ruokailun perikuva.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 26.02.2016 klo 10:47

Desper kirjoitti 26.2.2016 0:46

Paniikissa taas niinkuin joka yö. Ei noita rauhoittaviakaan aina pitäisi ottaa. Mutta otettava kai taas on ja sitten seuraa ahmintaa ja videoiden katselua ja valvomista viiteen. Masennuslääkkeet ei käy mun lääkekimaraan. Kiitos muistamisesta tuolla pari sivua sitten! Kyllä ootte ihania ihmisiä! Päivä meni masennuksen/ahdistuksen kanssa taistellessa. Terveiset kaikille valvojille eri puolella maata! Vaikka myöhästyneinä ehtivät perille.

Onko yö sinulle itsessään hyvää vai hankalaa aikaa? Siis johtuuko paniikkisi nimenomaan siitä, että on yö, vai jostain muusta? Minulla on unilääkitys, joka ei ole tällä hetkellä ihan riittävä. Sitä ehkä muutetaan, jos heikot yöuneni jatkuvat. Minun hoitatahot ovat sitä mieltä, että nukkuminen täytyy saada kuntoon, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan ja koko vointiin. Harmi että sinulla yöt ovat niin hankalia. Saatko päivisin nukuttua vai jääkö unimääräsi pieneksi? Kiitos valvomisterveisistä myöhästyneinä. Minä heräsin viideltä valvomaan...

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 26.02.2016 klo 10:54

Nyuu kirjoitti 26.2.2016 8:9

Tulin taas moikkaamaan hetken tauon jälkeen.

Kiva, että tulit moikkaamaan. Pahoittelut miehesi kuolemasta, sellainen tapahtuma mullistaa koko elämän. Sinun tilanne on varmasti erilainen kuin meillä monilla muilla, mutta loppujen lopuksi kaikilla meillä on omanlainen tilanteemme. Moni täällä on menettänyt tai menettämässä jotain arvokasta. On ollut kiva lukea viestejäsi, kun jaksat niin monenlaista, opintoja, kesätyönhakua, liikuntaa jne. Uskon että selviät tästä ikävästä elämänvaiheestasi eteenpäin ja pääset aikanaan eroon unipillereistä, tukinetistä jne. Pidän peukkuja kesätyön suhteen.

Käyttäjä Pixa kirjoittanut 26.02.2016 klo 11:58

Heippis kaikille.
Paska aamu ollut ja tuntuu että ei se tästä parane...
Olen yrittänyt ja tehnytkin kaikkea mitä vain voi keksiä ja silti aika ei kulu millään.🙄.
Levoton ja samalla väsynyt olo.
Jooh, taidän käydä koiran kanssa lenkillä jospas tämä olo siitä kohentuisi..
Mukavaa viikonloppua🙂🌻

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 26.02.2016 klo 12:55

Pixa kirjoitti 26.2.2016 11:58

Heippis kaikille.
Paska aamu ollut ja tuntuu että ei se tästä parane...
Olen yrittänyt ja tehnytkin kaikkea mitä vain voi keksiä ja silti aika ei kulu millään.🙄.
Levoton ja samalla väsynyt olo.
Jooh, taidän käydä koiran kanssa lenkillä jospas tämä olo siitä kohentuisi..

Hei Pixa! Kuvailemasi olotila on kovin tuttu minulle viime viikoilta. Päivä toisensa jälkeen on ollut yhtä sinnittelyä. Tänään on ollut hieman helpompi olo. Ehkä huono olo siirtyi sinne 😐 Toivottavasti koiran kanssa lenkkeily teki hyvää.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 26.02.2016 klo 13:26

Täällä maataan peiton alla paniikissa. Teemuki vieressä. En minä tuollaisia osannut ajatella, että sokerikin on huonoa ahdistuksessa. Tänään puputin loput herkut. Mietin myös, että pitäisi ottaa ahdistuslääke yöpöydälle, että kun herää ensimmäisen kerran ottaa jo silloin. Eikä vasta sitten kun kömpii lopulta ylös, jolloin ahdistus näyttää olevan täysillä päällä.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 26.02.2016 klo 14:13

Musta tuntuu välillä, että mun pitäis olla osastolla, mutta se ajatus pelottaa liikaa.