Moi.
"Olen joskus miettinyt, että voiko ahdistus ylittää sen tietyn kynnyksen, että ei enää kestä? Tuntuu välillä siltä, että voi, mutta en ole varma. Ihminen kuitenkin kestää monenlaisia olotiloja. Täytyy kai vaan olla kärsivällinen. Senhän takia jotkut tekee im:n, että he eivät jaksa odottaa sitä että olo paranee. Mutta kun olo lähes aina jossain vaiheessa paranee. Varmaan sen takia teini-ikäiset tekevät itsemurhia paljon, koska he ovat liian hätäisiä. Täytyy antaa vain ajan kulua. Luulen, että fakta on se että odotus palkitaan. Tuli vaan mieleen, kun nuoret tekee niin paljon itsemurhia..."
Meinasin kirjoittaa edellisestä jo muutama päivä takaperin. Ahdistus on aina subjektinen kokemus ja emme tiedä kuinka paljon toista voi ahdistaa, oman ahdistuksemme tunnemme ehkä liiankin hyvin. Voiko tulla vieläkin massiivisempi ahdistus jota ei kestä? Luulen että kyse on silloinkin taistelu tahdosta ja ajan kulumisesta...antaa ajan kulua on hyvä keino.
Osaatko jakaa ahdistustasi pienempiin tekijöihin. Kuten maailman ja elämän mieletyömyys, yksin olemisen haikeus, Jumala kysymystä ei voi ratkaista kuin uskolla.
itse asiassa kristillinen usko on vastaus, ja merkitys. Edellisellä voi selittää olemassa olon kysymyksen, mutta maailman mielettömyyteen se ei vastaa.
Ei ainakaan minulle.
Ahdistuksessa ihminen ei osaa tyynnyttää mieltään, se hengitys tyynnyttää jonkin verran ja aika.
Mutta mulla on välillä niin massiivisia ahdistuksia että hengittelykään ei tyynnytä, silloin tarvisi ihmisen jolle puhua olostaa, peloistaan, ahdistuksestaan, vihastaan, siis vihasta ei tää ahdistus voisi jo pikkuhiljaa helpottaa.