Voihan raha. Välillä oikein oksettaa, kuinka tämä maailma pyörii nykyisin eurojen ympärillä. Kaikessa tuntuu olevan kyse siitä, onko rahaa vai ei. Sillä laitetaan ihmiset arvojärjestykseen, luottohäiriöiset ovat aivan pohjasakkaa kenenkään tietämättä ihmisestä tai hänen rahaongelmistaan ja elämästään tuon taivaallista. Nimitellään, väheksytään ja heitellään jeesustelevia kommentteja "me töihin".
Onneksi yhteiskunnassa on sellainen muutos menossa, että kierrätys ei ole vain hyödyllistä, vaan järkevää ja liki velvollisuus. Kirpparit eivät ole enää lumppuja myyviä murjuja kerjäläisille. Se on aivan mahtavaa.
Arvostan yli kaiken ihmisiä, jotka kituuttavat pienellä ja selviävät. Itselleni taloudelliset ongelmat saavat aikaan aivan fyysisen pahoinvoinnin ja hirveän ahdistuksen. Olen yksinhuoltajana ollessani, menneisyydessä, läpikäynyt sellaisen helvetin, jonka seurauksena en kestä yhtään rahaongelmia. Ajoin rekan kanssa kolarin töihin lähtiessä, johon en ollut syyllinen. Rekka tuli punaisilla päin, koska "oli niin huonot jarrut, ettei olisi kerennyt pysähtymään". Tämä oli nuoren miehen selitys. Monien vaiheiden jälkeen minulta meni kaikki, työ, mielenterveys, säästöt, luottotiedot. Lopulta oli menossa jopa vuokra-asunto alta. Laskupino kasvoi keittiön pöydällä ja minä en kyennyt enää kuin heijjaamaan itseäni istuallaan sohvalla ja pitämään käsillä päästäni kiinni. En puhunut viikkoihin yhtään mitään. Muistan sen, kuinka ainoa asia, josta sain minkäänlaista helpotusta aivan sietämättömään tilaani, jossa olin, oli ajatus, että kävelen tien toiselle puolelle kauppaan ja tulee vaikkapa rattijuoppo ja ajaa yli. Aivan sairasta mutta se ajatus helpotti.
Lopulta asia meni niin, että velkojat eivät saaneet mitään, nolla-järjestely, koska ei ollut tulojakaan. Täytyy sanoa, että olin seota, mieli ei ymmärtänyt sitä kirjettä. Soitin ystävilleni, miten he kirjeen tekstin ymmärtävät. Kyllä se niin oli. Perintä 0mk Jälkikäteen tuli piru minussa esiin ja mietin, miten oikein kaikki lopulta meni, nimittäin yritin loputtomiin sopia eri velkovien osapuolien kanssa sellaisista summista, jotka olivat realistisia minun maksaa. Huvittavin oli silloinen Nordea, josta oikein tylysti kolealla äänellä ilmoitettiin, että tähän ja tähän päivään mennessä on tultava liki 2000mk, järjestelyt ei onnistu, johon kommentoin, että sitä voitte vaatia mutta sitä ei ole tulossa, koska sellaista rahaa minulla ei ole. Olisin maksanut kaiken, mutta kohtuu erissä. Ja lopulta eivät saaneet sitten penniäkään.
Oli aikoja, että meillä pyyhittiin vessassa mummoni aiemmin ostamaan paperipöytäliinaan. Vessassa oli sakset ja se pöytäliina. Hyväntekeväisyydestä kirkolta tuotiin ruokaa. Konttasin rivarin takapihalla maassa, kaivoin käsin multaa ja itkin. Istutin jotakin jopa klo 23. Se aika on sumeaa. Mutta positiivista tuossa on se, että silloin löysin puutarhan hoidon ja sen tuoman rauhoittavan olon ja teen sitä suurella sydämellä edelleenkin, minkä kivuiltani nykyisin pystyn.
Nyt parit vuosikymmenet myöhemmin ollaan taas ahdingossa, tai oltu jo viimeiset 13 vuotta talon oston vuoksi jonka jälkeen minulta meni terveys. Nyt elän kroonisena kipupotilaana opioidit kaapissa. Oli joskus elämässä aika, jolloin soitin velkaneuvojalle. Sieltä sanottiin, ettei meitä oteta edes jonoon, koska ne ovat niin pitkät. Puhelinneuvontaa hältä kuitenkin sain. Sanoi, kun avasin hänelle tilannettamme, että meidän tilanne on jo niin syvä, ettei siitä järjestelyin selvitä, myykää talo. Tästä on nyt aikaa ehkäpä 8-9 vuotta ja tässä ollaan vieläkin. En tiedä kyllä miten se on mahdollista. Välillä olen miettinyt, että olisi silloin pitänyt myydä, olisi säilynyt kyllä monelta masennukselta ja romahdukselta. Nyt aletaan olla loppusuoralla ja ehkä selviämme, en tiedä vielä. Aina kun maaliviiva häämöttää, tulee jotakin mikä sen romuttaa. Tällä matkalla saimme vielä maksettavaksemme toisen ihmisen lainan, jota kaikessa hulluudessamme menimme takaamaan. Se on nyt maksettu, huoh. Täytyisi saada vielä tuo ulosottomies pois elämästä jotta saisi joskus luottotiedot kuntoon ja olisi taas ihminen eikä yhteiskunnan jäte.
Aivan hirveästi teille kaikille voimia, jotka joudutte taistelemaan talousahdingossa, oli syy mikä hyvänsä. Muistakaa, että ihmisen hyvä sydän ja empatiakyky ei ole ostettavissa rahalla, sellaiset jos löytyy, olet paljon rikkaampi kuin tämä lokerikkoon heittävä yhteiskunta, vaikkei sillä ikävä kyllä maksa laskuja ja saa ruokaa pöytään. Sinnitelkää, ikinä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tuota aina koitan muistuttaa itsellenikin, aina kun en tukehdu ahdistuksessani. Lämmin halaus.
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 1 kuukausi sitten. Syy: virkkeitä muokkailtu luettavammaksi