Parempaa yöunta vuonna 2023

Parempaa yöunta vuonna 2023

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2023 klo 09:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2023 klo 09:40

Aloitan nyt tämmöisen tsemppausketjun meille kaikille jotka emme nuku kunnolla.

Minä nuhakdan helposti kello 22. Sammutan kaikki älylaitteet kello 21. Herään 22.30 ja käyn syömässä pienen leivän. Koska luulen, että herään mataliin verensokeriarvoihin. En niitä mittaa kuitenkaan. Luen vähän aikaa ja nukahdan, taas kohta herään jne… Suunnilleen kello 3 nukun kunnolla mutta herätyskello soi 6 ja pakko nousta ylös. Päivällä nukun kai puolen tunnin unet ja muuten olen tokkurassa.

Mulla on Histec allergiseen nuhaan ja se muka väsyttää ja siksi illalla nuhahdan hyvin. Iso kai. Olisi myös Triptyl jolla ehkä nukkuisin paremmin mutten muista sitä ostaa. Ja sillä aamu tuntuu tokkuraiselta.

Nukkuminen paremmin olisi nyt vuoden tavoitteeni.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 06.08.2023 klo 10:23

Taas nukuin yli 10 tuntia. Pitää varmaan lopettaa melatoniinin käyttö.

Aina kun nukkuu noin paljon, niin päivällä väsyttää hirveästi. Ja ei jaksaisi oikein mitään tehdä. On vain väkisin tehtävä jotain. Mutta sellaista se on muutenkin. Koko ajan täytyy pakottaa itseään. Sen takia elämä yleisesti ottaen niin vaikeeta... No joo, päivä kerrallaan vaan sitten...

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 07.08.2023 klo 19:40

minäitse89 kirjoitti:
Taas nukuin yli 10 tuntia. Pitää varmaan lopettaa melatoniinin käyttö.

Aina kun nukkuu noin paljon, niin päivällä väsyttää hirveästi. Ja ei jaksaisi oikein mitään tehdä. On vain väkisin tehtävä jotain. Mutta sellaista se on muutenkin. Koko ajan täytyy pakottaa itseään. Sen takia elämä yleisesti ottaen niin vaikeeta... No joo, päivä kerrallaan vaan sitten...

Mihin aikaan otat melatoniinin? Kokeile ottaa se 6 tuntia ennen unen keskikohtaa. Esim. jos 8 h nukkuva menee nukkumaan klo 22, niin keskikohta on noin klo 2, jolloin melatoniini pitäisi ottaa klo 20.

Minä olen käyttänyt melatoniinia jo yli 10 vuotta. Vaikka joidenkin tutkimuksien mukaan sen teho hiipuu jatkuvasti käytettynä.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 08.08.2023 klo 09:00

Otan melatoniinin aina klo 21. Sitten se alkaa vaikuttamaan noin klo 22. Ja yleensä nukahdan silloin. Välillä tosin nukahdan vasta klo 22.30 tai 23.00.

Periaatteessa voisi joskus kokeilla, että ottaisi melatoniinin jo klo 20.

Minäkin olen käyttänyt sitä jo yli 10 vuotta.

En tiedä miksi on niin vaikeeta nousta aamulla silloin kun kello soi... Kello soi seitsemältä, mutta nousen yleensä vasta kahdeksalta tai yhdeksältä. Usein painan herätyksen pois unissani tai sitten vain torkutan. Joten vähän turhan pitkät unet tulee jos nukahdan siis klo 22 ja nousen esim. vasta klo 8. 10 tuntia tuntuu olevan vähän liikaa...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 08.08.2023 klo 20:21

Mä haluaisin kokonaisuudessaan aikaistaa rytmiä. Viimeisen viikon aikana olen syönyt iltaruokaa vasta yhdeksän jälkeen, ja siihen kun tulee jakso tai pari sillä hetkellä seurattavaa sarjaa päälle on enemmän sääntö kuin poikkeus, että sänkyyn pääsee aikaisintaan puolen kahdentoista maissa - ja jos siihen vielä tulee puolisen tuntia lukemista päälle, ensimmäinen herätys varttia yli seitsemän on turhan aikaisin. Mutta ehkä impulssikontrolli (lue: ruoanlaiton aloittamisen aikaistaminen) helpottaa kun tilanne töiden suhteen taas rauhoittuu. Kamppailin viime viikon itse asettamani deadlinen kanssa, ja siihen liittyvä stressi heikensi nukkumista taas sen verran että ainakin eilen päädyin rapistelemaan melatoniinipurkkia vaikka aivan liian myöhä siihen havahtuessani olikin. Mutta joko annos oli niin pieni tai kehomielessä oli vielä sen verran stressi-keskittyneisyyttä ja fokusta, että päädyin nousemaan ennen ensimmäistä torkkua vaikka herätyskellon soitua sänkyyn makoilemaan jäinkin 🙂

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 09.08.2023 klo 11:17

Minä haluaisin nukkua 2 tuntia vähemmän yössä. Nukuin taas melkein 10 ja puoli tuntia. Alkaa mennä ihan överiksi tää nukkuminen. En vain yksinkertaisesti pääse sängystä ylös.

Sulla jää aika lyhyeksi unet, jos 12 menet nukkumaan ja jo seitsemän maissa heräät.  7 ja puoli tuntia pitäisi vissiin vähintään nukkua yössä. Toki se on aika yksilökohtaista paljonko unta tarvitsee...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 10.08.2023 klo 11:16

Viime yönä nukuin vaan jotain 7 tuntia. Kyllä vaihtelee koko ajan nämä tunti määrät. Koskaan ei nuku ns. sopivasti.

Aina saa pettyä siihen ettei taaskaan nukkunut 8 tuntia. Aina liikaa tai liian vähän.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.08.2023 klo 16:41

Olen alkanut tajuta pikku hiljaa sen että en tunne enää unentarvetta. Ja se hiukan pelottaa mua.

Viime yönnä nukuin tunnin. Menin joskus 10.30-11-00 välillä nukkumaan. Silloinki sitten vasta, kun alkoi tuntuu todella omituiselta, sellaiselta känniseltä. Halusin vaan et olo normalisoituis tai helpottais. En kyl tiä kuinka hyvin se ees tehosi.

Ei tässä muutenkaan ole yöunilla kehumista. Edelleen aika sijoittuu siihen 5h molemmin puolin. Eli jos saan jostain ihmeenkumman syystä nukuttuu yli 5h, on se jo luksusta. Yleensä se on alle se 5h.

En tosiaan tiä kuinka kauan mun keho kestää tätä. Pelottaa tosi paljon. Enkä keksi enää, mitä tekisin asian kanssa.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 14.08.2023 klo 08:48

Huono aamu. Olen ollut uuvuksissa eilisestä ulkoilusta lähtien. Pääsin vuoteeseen tavallista aiemmin mutta nukkumaanmenon kynnyksellä tuli pientä erimielisyyttä kumppanin kanssa joten eihän siitä tietenkään valojen sammuttamisesta tullut mitään ennen puolta yötä. Kävin vessassa kuuden tunnin jälkeen enkä enää sen jälkeen onnistunut nukahtamaan ennen kellovalon kirkastumista ja kelloherätysten alkua.

Toivoton olo. Haluaisin vahingoittaa itseäni, vaikka ihan järjetöntähän se on ajatella että huonosti nukkuminen tekisi minusta niin pahan ihmisen että se olisi aiheellista.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 14.08.2023 klo 17:08

soroppi kirjoitti:
Huono aamu. Olen ollut uuvuksissa eilisestä ulkoilusta lähtien. Pääsin vuoteeseen tavallista aiemmin mutta nukkumaanmenon kynnyksellä tuli pientä erimielisyyttä kumppanin kanssa joten eihän siitä tietenkään valojen sammuttamisesta tullut mitään ennen puolta yötä. Kävin vessassa kuuden tunnin jälkeen enkä enää sen jälkeen onnistunut nukahtamaan ennen kellovalon kirkastumista ja kelloherätysten alkua.

Toivoton olo. Haluaisin vahingoittaa itseäni, vaikka ihan järjetöntähän se on ajatella että huonosti nukkuminen tekisi minusta niin pahan ihmisen että se olisi aiheellista.

Erimielisyydet jäävät helposti mieleen kummittelemaan (silloinkin kun ne puhdistavat ilmaa) ja kun vielä nukkuu huonosti, niin ei ole ihme jos tuntee itsensä kurjaksi. Tunne on kuitenkin tunne, olosuhteiden vääntynyt tulos, ei totuus.

Toivottavasti ensi yönä nukuttaa oikein kunnolla ja olo olisi sitten aamulla parempi!

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 17.08.2023 klo 09:08

Nukuin viime yönä 11 tuntia. No ainakin sai nukuttua univelat pois. Herätys oli jo 6.30. Mutta olin painanut sen pois ja heräsin vasta 8.30... Pitää mennä jatkossa myöhemmin nukkumaan...

En sitten tiedä kumpi on pahempi asia: liiallinen nukkuminen vai liian vähän nukkuminen...

 

Käyttäjä saloka kirjoittanut 19.08.2023 klo 01:11

Viime yö meni siinä etten saanu oikee mitenkä unta. Yritin, makoilin ja katoin kelloa. Pitkä yö. Aamulla enne 9. Menetin hermoni ja luovutin. Nousin ja menin olkkaan. En kyl jaksanu kauan istuu, va oli pakko mennä makoilee ja kuluttaa aikaa et saa mennä taas yrittää nukkumista. Saa nähä millainen tuleva yö sitten on....

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 30.10.2023 klo 10:46

Olen viime aikoina taas nukkunut välillä yli kymmenenkin tuntia yössä. Olen huomannut että se ei ole hyvä homma. Pitäisi varmaan mennä myöhemmin nukkumaan tai lopettaa melatoniinin käyttö. Ehkä lopetan. Tai ainakin kokeilen hetken aikaa, että paljonko nukun ilman sitä. Toki on tullut tavaksi aina ottaa se illalla. Olen jo todella kauan sitä käyttänyt... En tiedä oikeastaan mistä tämä liika nukkuminen varsinaisesti nyt sitten johtuu... Ehkä pimeydestä...