Parempaa yöunta vuonna 2023

Parempaa yöunta vuonna 2023

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2023 klo 09:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2023 klo 09:40

Aloitan nyt tämmöisen tsemppausketjun meille kaikille jotka emme nuku kunnolla.

Minä nuhakdan helposti kello 22. Sammutan kaikki älylaitteet kello 21. Herään 22.30 ja käyn syömässä pienen leivän. Koska luulen, että herään mataliin verensokeriarvoihin. En niitä mittaa kuitenkaan. Luen vähän aikaa ja nukahdan, taas kohta herään jne… Suunnilleen kello 3 nukun kunnolla mutta herätyskello soi 6 ja pakko nousta ylös. Päivällä nukun kai puolen tunnin unet ja muuten olen tokkurassa.

Mulla on Histec allergiseen nuhaan ja se muka väsyttää ja siksi illalla nuhahdan hyvin. Iso kai. Olisi myös Triptyl jolla ehkä nukkuisin paremmin mutten muista sitä ostaa. Ja sillä aamu tuntuu tokkuraiselta.

Nukkuminen paremmin olisi nyt vuoden tavoitteeni.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 24.06.2023 klo 10:01

Taas nukuin aivan liikaa. Mulla on näimmä päinvastainen ongelma kuin monilla muilla, ei tämäkään "kiva" ongelma ole. 9 ja puoli tuntia on se raja, jos sen ylittää niin sitten nukkuu liikaa. Ainakin omalla kohdallani. Mikäköhän siinä on kun ei vaan pääse ylös sängystä... No toisaalta, nuorempana saatoin nukkua yli 11 tuntiakin... Enää en kyllä onneksi sellaisia määriä nuku.

Aikamoista kikkailua nämä uni-jutut kyllä välillä on, kun yrittää nukkua tasan yhdeksän tuntia tai kahdeksan. Pitää aina tarkkaan katsoa koska menee nukkumaan ja sen mukaan laittaa herätys. 8-9 tuntia on se ihanteellinen määrä. Välillä ehkä 7 riittää.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 25.06.2023 klo 16:52

Minäitse89, miksei voi nukkua yli 9 ja puoli tuntia, jos nukuttaa? Tuleeko sitten seuraavasta päivästä jollain tavalla huonompi?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 25.06.2023 klo 18:18

Jos nukun yli 9 ja puoli tuntia, niin olen väsynyt koko päivän.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 28.06.2023 klo 23:34

Mun on vaikea kokea empatiaa liikaa nukkumisen huonoja puolia kohtaan, mutta se varmaan liittyy vaan siihen että riittävästi nukkuminen tuntuu minulle paljon vaikeammalta kuin se, että nousen ylös herätyskellon soidessa.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 29.06.2023 klo 08:38

Oli joku tutkimus tehty, että ne jotka nukkuu jatkuvasti liikaa, voivat kuolla nuorempana, kuin ne jotka nukkuvat sopivasti. Siis jos esim. joka yö nukkuu yli 10 tuntia.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 07.07.2023 klo 20:07

Onhan se mahdollista sekin, mutta onko asiassa syy-seuraussuhdetta vai onko kyse jostain satunnaisesta korrelaatiosta (jos jokin tutkimatta jäänyt asia vaikuttaa sekä unen pituuteen että lyhentää eliniän odotusta) on toinen juttu. Ei sillä, varmaan liian pitkään nukkuminen tuntuu sinusta ihan yhtä kurjalta kuin minusta se etten saa nukuttua tarpeeksi.

Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta mitä tapahtuu jos laitat herätyskellon?

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 10 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 15.07.2023 klo 21:02

Kyllä minä laitankin yleensä herätyksen, mutta pistän aina vaan torkkua torkun perään ja nukahtelen vähän väliä. Ehkä sitten tuo melatoniini, jota käytän, vaikuttaa siihen että aamulla on niin hankala nousta. Toisaalta en halua melatoniinista luopuakaan...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 16.07.2023 klo 17:39

Mihin aikaan yleensä minäitse otat melatoniinin? Mä torkutan kotona ollessa usein kertaalleen koska joudun usein odottelemaan pikkuisen kahvinkeiton kanssa että kumppani on valmis heräämään, mutta reissussa nousen kerrasta. Torkun jälkeen en välttämättä nukahda uudelleen (liian valoisaa) ja saatan nousta sängystä ennen kuin se 15-20 min tulee täyteen.

Joskus olen pitänyt herätyskelloa jossain pikkuisen kauempana sängystä niin etten pysty vain makuultani sammuttamaan herätystä tai käynnistämään torkkua ajatuksella että ehdin heräämään pikkuisen enemmän sillä aikaa kun nousen sitä hiljentämään. Tai sit joskus säädän ärsyttävyystaktiikalla torkkuvälin niin tiheäksi ettei siinä ehdi nukahtamaan uudestaan.

Viime yönä kävin katsomassa elokuvan myöhäisnäytöksen, joten pääsin vuoteeseen vasta lähempänä yhtä ja ainakin pari tuntia meni yskän laantumista / nukahtamista odotellessa. Kaveri oli tulossa käymään joten oli pakko herätä vähän kymmenen jälkeen, vaikka univelkaa on kertynyt varmaan jo viikon ajan joka yö tunnin tai kaksi. Torstain olin pahalla tuulella sen takia, ja yskä joka piti myös samassa huoneessa nukkuvaa työkaveria hereillä, tuntui erityisen v-mäiseltä. Pitää käydä kysymässä apteekista olisiko niillä jotain lääkettä mistä voisi olla apua, koska yhteismajoitus jatkuu vielä viikon.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 16.07.2023 klo 18:40

Kuumat ilmat vaikeuttavat nukkumista. Mitään trooppisia öitä ei tosin ole ollut, mutta turhan lämmintä silti, jos tykkää nukkua 17 asteessa kuten minä.

Viime yönä raahasin patjan ja petivaatteet eteisen ikkunan alle ja nukuin siinä. Heräsin keskellä yötä naapurin kissan naukumiseen. Ehkä se oli kuullut kuorsaamiseni avoimesta ikkunasta ja kerjäsi ruokaa. Suljin ikkunan ja jatkoin koisimista.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 16.07.2023 klo 21:05

soroppi kirjoitti:
Mihin aikaan yleensä minäitse otat melatoniinin? Mä torkutan kotona ollessa usein kertaalleen koska joudun usein odottelemaan pikkuisen kahvinkeiton kanssa että kumppani on valmis heräämään, mutta reissussa nousen kerrasta. Torkun jälkeen en välttämättä nukahda uudelleen (liian valoisaa) ja saatan nousta sängystä ennen kuin se 15-20 min tulee täyteen.

Joskus olen pitänyt herätyskelloa jossain pikkuisen kauempana sängystä niin etten pysty vain makuultani sammuttamaan herätystä tai käynnistämään torkkua ajatuksella että ehdin heräämään pikkuisen enemmän sillä aikaa kun nousen sitä hiljentämään. Tai sit joskus säädän ärsyttävyystaktiikalla torkkuvälin niin tiheäksi ettei siinä ehdi nukahtamaan uudestaan.

Viime yönä kävin katsomassa elokuvan myöhäisnäytöksen, joten pääsin vuoteeseen vasta lähempänä yhtä ja ainakin pari tuntia meni yskän laantumista / nukahtamista odotellessa. Kaveri oli tulossa käymään joten oli pakko herätä vähän kymmenen jälkeen, vaikka univelkaa on kertynyt varmaan jo viikon ajan joka yö tunnin tai kaksi. Torstain olin pahalla tuulella sen takia, ja yskä joka piti myös samassa huoneessa nukkuvaa työkaveria hereillä, tuntui erityisen v-mäiseltä. Pitää käydä kysymässä apteekista olisiko niillä jotain lääkettä mistä voisi olla apua, koska yhteismajoitus jatkuu vielä viikon.

 

Otan melatoniinin aina klo 21. 3 mg tabletti. Tuota 3 mg vahvuutta saa vain reseptillä.

Mulla se torkku-väli on 10 minuuttia ollut. Silti nukahdan usein uudestaan vaikka noin lyhyt tuo väli...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 16.07.2023 klo 21:46

minäitse89 kirjoitti:

Mulla se torkku-väli on 10 minuuttia ollut. Silti nukahdan usein uudestaan vaikka noin lyhyt tuo väli...

Ihanat unenlahjat ☺ Mun puhelimessa lyhyin torkkuväli jonka saa säädettyä on kai jotain 3 tai 5 min. Mä söin kans tuota reseptivahvuista melatoniinia jossain vaiheessa mutta rupesin puolittamaan tabletteja sitten kun tuntui että nukun jo oikeastaan puolikkaillakin riittävästi. Tällä hetkellä ei ole reseptiä joten mulla on tarvittaessa syötävänä 1 mg.

Sopivan viileän nukkumalämpötilan järjestäninen on tosiaan aika hankalaa tähän vuodenaikaan. Onneksi ensi viikolla pitäisi viiletä säät niin jospa se helpottaa, vaikka ehkä joutuu odottamaan seuraavaa vuodenaikaa ennen kuin makuuhuonelämpötilan saa taas putoamaan sinne 17 asteeseen - vai onko talosi sellainen joka jäähtyy nopeasti, Friendly? Kuhan olis lähempänä 20:ä tai 25:ä näin ensi alkuun 😄 Katsotaan nukutaanko me taas yksi tai kaksi ikkunaa auki vai kuuluuko sieltä liikaa kaupungin mölyjä.

Sopivan pituisia yöunia kaikille, mä lähden pesemään hampaat ja kokeilemaan auttaisivatko yskätabletit vähentämään kurkkuärsytystä.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 9 kuukautta, 3 viikkoa sitten. Syy: Kirjoitusvirheen korjaus
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 17.07.2023 klo 09:35

soroppi kirjoitti:

Ihanat unenlahjat ☺ Mun puhelimessa lyhyin torkkuväli jonka saa säädettyä on kai jotain 3 tai 5 min. Mä söin kans tuota reseptivahvuista melatoniinia jossain vaiheessa mutta rupesin puolittamaan tabletteja sitten kun tuntui että nukun jo oikeastaan puolikkaillakin riittävästi. Tällä hetkellä ei ole reseptiä joten mulla on tarvittaessa syötävänä 1 mg.

 

 

Mulla käy aika usein niin, että jos laitan kellon soimaan seittemältä, niin harvoin pääsen kuitenkaan silloin ylös vaan torkutan aina melkein pari tuntia. Paitsi tietenkin jos on ihan pakko nousta, niin se on eri asia...

Tuo 3 mg on kyllä aika vahvaa. Mulla on ollut käytössä Yliopistonapteekin oma melatoniini. Oon käyttänyt tuota samaa jo varmaan 8 vuotta... Se vaan että tuosta ei saa Kela-korvausta. 100 tabletin purkki maksaa 15€. Ei se nyt toki toisaalta hirveän paha hinta ole...

 

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 9 kuukautta, 3 viikkoa sitten. Syy: Osa pois
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 17.07.2023 klo 15:15

minäitse89 kirjoitti:

Mulla käy aika usein niin, että jos laitan kellon soimaan seittemältä, niin harvoin pääsen kuitenkaan silloin ylös vaan torkutan aina melkein pari tuntia.

Näin kävis varmaan mullekin jos lomalla tai viikonloppuna laittaisin kellon soimaan noin aikasin ilman että on selkeetä syytä herätä juuri silloin 😄 Auttaisko tavoite-heräämisajan siirtäminen kahdeksaan? Jos se olis ajatuksen tasolla vähemmän radikaali mutta kuitenkin askel siihen suuntaan mihin haluat unirytmiäsi muuttaa. Mulla käy "huvikseen" aikaisin heräämisen kanssa helposti niin että syy miksi halusin nousta ei tunnu aamulla niin päivänpolttavan kiireelliseltä, ja tiedän itseltäni taipumuksen että tilanteissa joissa aikaa nyt on joka tapauksessa paljon myös käytän sitä tuhlaavaisemmin (ei tunnu siltä että on kiire -> painan herkemmin torkkua).

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 17.07.2023 klo 16:36

Kahdeksan voisi olla parempi kyllä. Toisaalta varmaan torkutan silti vaikka vaihtaisinkin tuon herätys-ajan. Jäänyt oikeastaan sellainen tapa päälle.

Olen viime aikoina yrittänyt mennä vähän myöhemmin nukkumaan. Joskus yhdentoista maissa. Kun mulla oli jossain vaiheessa tapana, että menin jo yhdeksältä. Silloin ainakin nukkuu liikaa kun niin aikasin menee.

Olen nukkunut oikeastaan 9-10 tuntia tänä kesänä. Yritän usein nukkua noin 8, mutta harvoin onnistun...

Pitää ehkä joskus itsekin kokeilla sitä että laittaa kännykän johonkin kauas, niin on pakko nousta kun herätys alkaa piippaamaan...

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 19.07.2023 klo 14:29

Ei tämä talo ihan hetkessä jäähdy, mutta nopeammin kuitenkin kuin pieni kaupunkiasuntoni.

Minulla on paha tapa laittaa herätys vähän liian aikaiselle töiden aloittamista ajatellen. Suunnittelen muka keittäväni ja juovani kahvit rauhassa ja heräileväni hissun kissun. Sitten kuitenkin torkutan. Reissussa kyllä nousen aina jämptisti.

Käytän tarvittaessa 1,9 mg:n reseptivapaata melatoniinia, parikin tablettia kerralla. En sitä kuitenkaan kovin usein ota, kun en osaa mennä tarpeeksi ajoissa nukkumaan.