Parempaa yöunta vuonna 2023

Parempaa yöunta vuonna 2023

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2023 klo 09:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2023 klo 09:40

Aloitan nyt tämmöisen tsemppausketjun meille kaikille jotka emme nuku kunnolla.

Minä nuhakdan helposti kello 22. Sammutan kaikki älylaitteet kello 21. Herään 22.30 ja käyn syömässä pienen leivän. Koska luulen, että herään mataliin verensokeriarvoihin. En niitä mittaa kuitenkaan. Luen vähän aikaa ja nukahdan, taas kohta herään jne… Suunnilleen kello 3 nukun kunnolla mutta herätyskello soi 6 ja pakko nousta ylös. Päivällä nukun kai puolen tunnin unet ja muuten olen tokkurassa.

Mulla on Histec allergiseen nuhaan ja se muka väsyttää ja siksi illalla nuhahdan hyvin. Iso kai. Olisi myös Triptyl jolla ehkä nukkuisin paremmin mutten muista sitä ostaa. Ja sillä aamu tuntuu tokkuraiselta.

Nukkuminen paremmin olisi nyt vuoden tavoitteeni.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.01.2023 klo 11:57

Joulua ennen alkanu stressitila jatkuu vissiin vieläkin.

Illalla menen nukkuu, mut herään 1-1.5h päästä ja alan heräilee 5- 30min välein. Joskus 2-3 aikoihin lopetan turhautuneena pelleilyn ja alan väsyytystaktiikkaa. Milloin kudon, kirjoitan, luen tai jotain muuta. Välil menee joskus klo 6 että saan unesta kii ja nukahan pariksi tunniksi ( koko ajan heräillen). Päivällä en nuku ja kerran tos nukahin ja heräsin alle 2h päästä ( heräten väliajalla myös) .

Odotan vastausta uniterapiasta, jos pääsen siihen.

Olen yrittäny keksii mitä tekisin toista tai miten saisin nukuttuu. En o keksiny.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 02.01.2023 klo 13:57

Tämähän tuli kuin tilauksesta, kiitos lehmus55 avauksesta! Töihinpaluun levottomuudessa luin eilen illalla pitkään enkä tullut sammuttaneeksi valoja ennen kuin yhden maissa. Vartin-puolen tunnin päästä, kun olisin ehkä hyvässä lykyssä ollut nukahtamassa, kumppanin kuorsaus oli yltynyt makeimmilleen. En tullut nykäisseeksi häntä kääntämään kylkeä ennen kuin oma unettomuuteen tai kateuteen liittyvä ahdistus/kiukku oli yltynyt sen verran pahaksi että pystyin vain puremaan hammasta itkeäkseni hiljaa etten herättäisi. Lopulta oli noustava pariksi tunniksi rahoittumaan, minkä jälkeen unta ehti kertyä 4-5 tuntia ennen herätyskelloa.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 2 kuukautta sitten. Syy: Ylipitkän lauseen katkaisu
Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 02.01.2023 klo 15:28

En nukahda illalla millään ja sitten kun nukahdan, heräilen pitkin yötä. Aiemmin en katsonut kelloa, mutta viime yönä katsoin. Herään noin 45 minuutin välein. Viime yönä lisäksi valvoin puoli neljästä puoli kuuteen asti. Keitin kahviakin. Sitten nukahdin vielä lyhyeksi pätkäksi.

Yöunet on nyt tosi huonot. En tiedä, miksi ne meni tällaisiksi, vaikka jo jonkin aikaa nukuin varsin hyvin.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 03.01.2023 klo 01:58

Ei unta, ahdistaa, pelottaa, monet asiat. Sekoan, tunnen etten ajattele enkä muista asioita, sentään vielä unissa - painajaisissa - oli looginen todellisuus, tai siis jotain selvää vaikkakin kamalaa, mutta hereillä tässä ja nyt en tajua kuka olen ja mitä tämä elämä on. Paitsi että kaikki on tyhjää, merkityksetöntä.

Käyttäjä Tuulia66 kirjoittanut 03.01.2023 klo 07:50

Nuorena en edes ymmärtänyt etten nuku hyvin ja tarpeeksi, sitä jaksoi vaikkein nukkunut kuin muutaman tunnin. Muistan kun luin jotain kirjaa, niin jos oli jännää niin en voinut lopettaa ennekuin luin loppuun. Jos yritin nukkua niin mieli oli levoton ja kirjan tapahtumat häiritsi mieltä. Myöhemmin kun todettiin masennus niin siinä vaiheessa myös lääkäri kiinnitti huomiota nukkumiseen ja tajusin etten nuku kunnolla. Siihen maailman aikaan ei ollut paljoa unettomuudesta missään tietoa tai kirjoitettu saati telkkarissa ohjelmia, niinkuin nykyään joka puolelta tulee tietoa siitä ja miten hoitaa sitä. Niinkuin myös muistakin ongelmista esim. alkoholismista. Minä jouduin sellaiseen "unikouluun" eli annettiin lääkkeet ja piti noudattaa ohjeita mitä siihen liittyi. Eli oli otettava lääke (en muista sen nimeä) joka ilta samaan aikaan ja mentävä nukkumaan. Lääkkeen ansiosta nukuin joka yö n. kolme kuukautta, eli saatiin poikki se väärä nukkumismuoto. Sen jälkeen olen vaihtelevasti nukkunut, välillä hyvin ja välillä en. Minunkin ongelma on illalla unen päästä kiinni saaminen. Mieli on liian vilkas, ajatukset hyrrää päässä niin ettei uni tule.
Olen huomennut että ulkoilu ja fyysinen rasitus päivällä auttavat unen saantiin. Mutta jos on stressiä niin ei uni tule, mieli pitää ensin rauhoittaa. Käytän sellaista huolipurkkia, kirjoitan paperille asiat jotka huolettaa ja mitä niille voi tehdä ja jätän ne sitten Jonkin Korkeimman huoleksi yön ajaksi. Joskus se tehoaa joskus ei. Jos olen lähdössä esim. matkalle niin on turha yrittää että saisin unen päästä kiinni, silloin on otettava murunen nukahtamislääkettä ja nukun. Lääkäri ei anna kuin pienen määrän vuodeksi nukahtamislääkettä etten al sitä joka yö ottamaan, siinä onkin kielto ettei saa ottaa peräkkäisinä iltoina. Viime yön nukuin ihan hyvin. olen kiitollinen että pahin univaikeus on ohi.

Käyttäjä kirjoittanut 03.01.2023 klo 14:07

Mukava, kun tulitte kirjoittelemaan.

Minua ei kyllä fyysinen rasitus auta uneen. Illalla pitäisi rauhottua mutta koira ja lampaat on pakko hoitaa myöhään illalla.

Eilen illalla olinkin aika väsynyt, kun nukuin istueltani tunnin tuolissa. Se oli hyvää unta, koska pitkästä aikaa tunsin itseni virkeäksi. Yöunille menin kuitenkin normaalisti ja taas jatkui sama jatkuvasti herääminen. Aamulla olin aika virkeä mutta nyt voisi jo mennä nukkumaan. Yritän kuitenkin välttää päiväunia.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.01.2023 klo 21:12

Otin nyt melatoniinin kokeeks, jos saisin nukuttuu. Laskin et 2 vko tätä valvomis (paha) on ollut nyt. Aamupäivällä meinasin nukahtaa pankin odotusaulassa ja ennen ku mut haettiin kaupoille, torkahtelin tuoliin. Jotenki tänään on ollu vaikea päivä. Väsyttänyt.

Päätin tänää  myös et meen nukkuu silloin ku nukuttaa ja valvon sitten ku ei o unta. On kello mitä tahansa. En ota siitä lisää stressiä, kun perhetilanne sitä jo kylvää ittestään. Olen yrittäny syä enemmän ja jua vaik glögii, lämmittäessäni itteäni. Yritän etten menis nukkuu täydellä mahalla. Mietin mitä vielä voisin tehä.

Äiti taistelee oman unettomuuden kans myös. Hän saa ehkä hiukan kauemmin nukuttuu, ku mä. Ollaan kaks nukkuvaa rukousta.

Taidan laittaa sängyn hyvin ja koittaa nukkumista....

Käyttäjä kirjoittanut 04.01.2023 klo 14:13

Ajattelin myös tuota melatoonia mutta eikö se aika kallis? Ja auttaa vain nukahtamiseen? Mulla ei ole nukahtimisongelmia, nuhahdan ihan milloin vaan ja mihin tahansa.

Nukuin kai taa kolme tuntia yhtäjaksoisesti. Muuten heräilen ja nukuin. Mutta tänään en ole väsynyt, koska olen ollut ulkona koko päivän. Nyt voisi nukkua, yritän estää sen kirjoittelemalla tänne ja menen chattiin. Söin jouluruokia ja ne väsyttää. Ei ne vaan jouluna väsyttäneet. Tämä ainainen pimeys ja hämäryys väsyttää myös.

Nyt alkaa kahden yön valvomiset, kun isä tulee vierailulle. Onneksi tyttö auttaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 04.01.2023 klo 16:40

Nukahdin tänään päivällä sohvalle. Voi olla, etten sen takia saa illalla unta. Oli niin lämmintä ja rauhallinen hetki, että tuli uni.

Käyttäjä kirjoittanut 04.01.2023 klo 17:02

Chatissa selvisi ettei huomenna ole perjantai ja loppiainen 😀. Isä tuleekin vasta huomenna.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 05.01.2023 klo 00:23

Viime yö oli ensimmäinen aikoihin etten herännyt kolmen-viiden välillä valvomaan. Söin parina peräkkäisenä iltana melatoniinia, mutta nyt kun ei ole reseptiä (muistaakseni sain siitä joskus kela-korvaustakin, kun se liittyi ahdistuneisuushäiriön/sairauden hoitoon) se tulee kyllä liian kalliiksi jatkuvaan käyttöön. Varsinkin tässä maassa, kun sitä myydään apteekissa ainoastaan jetlagiin.

Enkä sitä haluaisi jatkuvasti käyttää muutenkaan, mieluummin pidän pakettia varalla ja käytän tilanteen katkaisemiseen sitten jos/kun viikkoon alkaa kertyä monta huonosti nukuttua yötä. Mielestäni se ei varsinaisesti pidä unessa, mutta voi helpottaa uudelleen nukahtamista sen jälkeen kun alkaa heräilemään.

Käyttäjä kirjoittanut 05.01.2023 klo 09:08

Auttaako melatoniini, jos sitä syö epäsäännöllisesti? Jostain luin, että auttaisi vasta kolmantena päivänä ja säännöllisesti syötynä. Voi kyllä olla pelkkä mainoskikkakin. Tarvisin just lääkkeen uudelleen nukahtimiseen jonka voisi ottaa kello 1 ja jolla kuitenkin heräisin kello 6 enkä tokkuraisena.

Purjevene, kun nukahdan sohvalle vaikka istueltani, herään tosi virkkeänä ja tuntuu kuin olisin nukkunut vuorokauden.

Päivät ovat ihan sekaisin mutta se voi johtua lomastakin eikä vaan unettomuudesta. Olen nyt siirtänyt kaikki kirjat pois yöpöydältä etten alkaisi keskellä yötä lukemaan. Jos olisi niin tylsää ettei olisi muuta tekemistä kuin nukkuminen. Ei auttanut viime yönä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.01.2023 klo 10:54

2 iltaa ottanu melatoniinia ja päivät on ollu väsyneitä ja raskaita. Olen kyl saanu paremmin nukuttuu, vaik olenki heräily.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 09.01.2023 klo 20:21

lehmus55 kirjoitti:
Olen nyt siirtänyt kaikki kirjat pois yöpöydältä etten alkaisi keskellä yötä lukemaan.

Tein samalla tavalla älypuhelimen suhteen, vaikka olinkin jo aiemmin säätänyt näytön niin ettei sinisävyistä unettomuutta aiheuttavaa valoa pitäisi yöaikaan tulla. Uutisia sieltä kuitenkin tulisi vain selailtua, ja niissä on yleensä enemmän stressaavaa kuin rauhoittavaa sisältöä. Kirjojen lukemisesta yöllä puolestaan en edes halua luopua - se toimii yleensä tehokkaasti unettomuuteeni toisinaan liittyvään ahdistukseen. Joten olen katsonut lukemisen (ja siihen liittyvän hieman pidempään valvomisen) pienemmäksi pahaksi kuin ahdistuksen kanssa kitkettelun, koska ahdistuneena en pysty nukahtamaan kumminkaan.

Sain yllätyksekseni vastauksen asuinmaani julkisen terveydenhuollon sivuja selatessa löytyneessä 'kysy psykiatrilta'-palvelussa. Ei lupaa melatoniinin reseptittömään käyttöön (mitä en varsinaisesti odottanutkaan, vaikka ehkä salaa vähän toivoin koska se olisi ollut itselle helpointa) mutta selkeitä neuvoja sen suhteen mitä vaihtoehtoja minulla on lääkkeellisen tai lääkkeettömän avun hakemisen suhteen. Katsotaan miten tilanne kehittyy, jos kovin akuuttia hätää ei ilmaannu, voi olla etten saa aikaiseksi hakea apua ennen seuraavaa muuttoa, minkä jälkeen kaikki kuviot menevät kuitenkin taas uusiksi.

Viime torstain makeasti nukutun yön jälkeen on tullut sekä hyvin että huonosti nukuttuja öitä. Viime yönä heräilin monta kertaa mutta en ehtinyt kyllästymään joten nukahdin varmaan nopeasti uudestaan. Unet jäivät kuitenkin reiluun kuuteen tuntiin aikaisen aamuherätyksen vuoksi, ja nyt alkaa olla varsin nuutunut olo. Ja tänään pääsee vuoteeseen vasta yhdentoista jälkeen, hohhoijaa.

Parempia unia kaikille!

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 1 kuukausi sitten. Syy: Ylipitkän lauseen pätkäisy
Käyttäjä kirjoittanut 10.01.2023 klo 15:50

En ole kovin hyvin nukkunut, kun isä oli. Sellaisia parin tunnin pätkiä, paitsi viime yönä nukuin kuusi tuntia. Se on mulle ihan sopiva määrä, jos sen nukun ns.syvästi enkä heräile välillä.

Eipä nyt oikein ole mitään kirjoitettavaa. Työt alkoivat ja niissä menee aikaa.