Parempaa yöunta vuonna 2023

Parempaa yöunta vuonna 2023

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2023 klo 09:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2023 klo 09:40

Aloitan nyt tämmöisen tsemppausketjun meille kaikille jotka emme nuku kunnolla.

Minä nuhakdan helposti kello 22. Sammutan kaikki älylaitteet kello 21. Herään 22.30 ja käyn syömässä pienen leivän. Koska luulen, että herään mataliin verensokeriarvoihin. En niitä mittaa kuitenkaan. Luen vähän aikaa ja nukahdan, taas kohta herään jne… Suunnilleen kello 3 nukun kunnolla mutta herätyskello soi 6 ja pakko nousta ylös. Päivällä nukun kai puolen tunnin unet ja muuten olen tokkurassa.

Mulla on Histec allergiseen nuhaan ja se muka väsyttää ja siksi illalla nuhahdan hyvin. Iso kai. Olisi myös Triptyl jolla ehkä nukkuisin paremmin mutten muista sitä ostaa. Ja sillä aamu tuntuu tokkuraiselta.

Nukkuminen paremmin olisi nyt vuoden tavoitteeni.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 08.03.2023 klo 18:54

Taas on ollut univaikeuksia. Lääkäri määräsi mirtatsapiinia, jota kokeilin minimaalisella annostuksella kolmena iltana. Ekana yönä nukuinkin mainiosti, mutta sitten aloin huomata lisääntyvää ruokahalua ja makeanhimoa, jota kavahdin perusteellisesti. Olen juuri saanut painoa vähän putoamaan ja veriarvot paremmiksi, joten sanon mirtatsapiinille kiitos ei.

Huomenna pitäisi aloittaa työpäivä aamuvarhain ja levänneenä. Päätin ottaa kaksi melatoniinitablettia ja lopettaa illalla kännykän selaamisen hyvissä ajoin. Unihygieniassani olisi petrattavaa.

Kauniita unia kaikille!

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 10.03.2023 klo 08:19

Olen nukkunut kokonaisuutena paremmin kuin joulun alla/tienoilla (keskellä yötä tulevia valvomisia on paljon harvemmin), mutta aamun lisääntyvä valo ja muuttostressi alkaa herättelemään säännöllisesti noin tuntia ennen herätyskelloa. Valoisiin aamuöihin pitäisi taas tottua, kun ollaan menossa selvästi pohjoisemmaksi. Kaikki tuntuu kaoottiselta enkä tiedä onnistunko tekemään sen mitä tarvitaan ennen muuttopäivää.

Käyttäjä kirjoittanut 10.03.2023 klo 09:14

Mullakin menee nyt paremmin unet. Syön puolikkaan Triptylin illalla ja se tekee sen etten  kipuihin herää. En tiedä onko niitä edes ollut yöllä. Onko unihygienia puhtaat petivaatteet? Kun on ollut yöpakkasia, olen laittanut petivaatteet aamulla ulos tuulettumaan ja raikkaus saa sellaisen jee-tunteen illalla. Syön myös illalla ison annoksen kaurapuuroa, raejuustoa ja mustikoita. En ainakaan nälkään heräile.

Valoisa  saa aikaan sen, että yöunet vähenee mullakin. Tsemppiä muuttoon, soroppi.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 10.03.2023 klo 11:12

Käsitteet on toki hyvä selventää ennen kuin voidaan keskustella:

https://vino.fi/unihygienian/

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.03.2023 klo 11:22

illalla vaan ei saa oikee unta. Viime yönnäkin nukuin alle 6 tuntia. Tosin olen maanut eilen varmaan 15 h sohvalla. Tänään yritän olla ylhäällä kauemmin kun eilisen tunnin.

Lääkäri ehotti et jos mulla olis apnea. Jos olis, en kyl pystyis sitä laitetta käyttää. Tulis pakokauhu, niin ku isällä.

EIlen oli kamala pääkipu koko päivän. Illalla sit otin ja söin 2 suklaamunaa ja pääkipu hellitti. Mietin, oliko mulla va sokerit sit liian alhaalla, muuta selitystä kipuun en keksi. Täytyy alkaa sitäkin seuraamaan, jos toistuu, tosin ei mulla enää ole niitä munia.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 16.03.2023 klo 09:33

Mulla on mennyt nukkuminen nyt ääripäästä ääripäähän. Toissa yönä nukuin 4 tuntia, viime yönä melkein 11. Pitäisi nukkua 8 tuntia. Tuo 11 on aivan liikaa. Aamulla ei meinaa päästä sängystä mitenkään ylös. Mulla toki tuo lääkitys vaikuttaa siihen, että aamulla niin veltto olo. Onneksi kaupassa jaksan käydä. Kavereita näen välillä. On nuo uni asiat vaan ongelmallisia, kun ei ikinä nuku sopivaa määrää. Aina joko liikaa tai liian vähän.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 19.03.2023 klo 03:41

No, mulla ei onneksi ainakaan ongelmaa että pystyisin nukkumaan liikaa. Niin paljon asioita tehtävänä - viime yö oli hyvä, mutta tajutessani aamuyhdeksältä mitä kello on, pomppasin sängystä kuin vieteriukko.

Nyt heräsin jo pari tuntia nukahtamisen jälkeen, eli lähellä masennuksen aikaisia ennätyslukemia. Aikani valvottuani nälkä alkoi vaivaamaan, joten tässä sitä taas istutaan ja valvotaan. Tylsää (! 😠) etten pysty nukkumaan kunnolla kuin suunnilleen joka toisen yön. Ei ole lukemista joka innostaisi suuresti, enkä haluaisi pelatakaan keskellä yötä kuten perjantain vastaisena yönä tein. En tiedä pystynkö saamaan kirjastokorttia ennen kuin maahanmuuttoon liittyvät rekisteröitymisasiat on saatu hoidettua.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 19.03.2023 klo 11:49

Mulla alkanut taas tuo unirytmi muuttua viime aikoina. Viime yönä nukuin aika vähän. Ahdisti niin paljon. Kylmässä hiessä pyörin vaan koko yön. 😔 Ei ole kyllä kivoja nämä univaikeudet. Nyt kun niitä taas näimmä on...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 10.04.2023 klo 10:29

Viime aikoina oon nukkunut aivan liikaa. Joka yö yli 10 tuntia. Ei hyvä. No parempi kai sitten nukkua liikaa kuin liian vähän... Tuntuu välillä, että voisin helposti nukkua 12 tuntia. Se vasta liikaa olisikin... 8-9 tuntia olen tavoitellut...

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 12.04.2023 klo 20:07

Jos pelle tulee

Ei uskalla nukkua levollisesti

Onneks mul on koira joka vahtii unta. Paitsi jos se ei herää...

Emmä tiijjä argh

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 13.04.2023 klo 08:07

Kirjotuksesta on 11 h 45 min. Kun äsken siis tulin tänne lukemaan näitä ja nyt kirjotan tätä. Kävin nukkumaan kohta kirjotukseni jälkeen. En kyl tiedä koska kirjotus julkastaan. Klo kolmen aikaan heräsin ja kirjotuksesta oli silloin ollu 7h45min. Valvoin hetken siin yöllä, särki jalkoja, kävin veskis, join vettä. Otin särkylääkkeen. Sen takia varmaan nukuin sitte siitä neljästä tai viidestä eteenpäin vielä. Ja nyt kasilt ylös. Olin avannu telkkarin tos klo 5, jättäny sen taustaks ja käyny sohvalle. Olisko keskiarvo melkein ihanne tunti määrä nukkumista, kun otetaan heräilyt huomioon? Varmaankin. Täytyy tästä lähteä ainaki teen keittoo ja ehkä aamupalalla lueskelen muitten nukkumisista.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 13.04.2023 klo 10:05

Mietin, et kuinka stressaantunut ihmisen täytyy olla että pelkää jotain ihme pelleä?

Sitten sitä koittaa saada omalle ololle tukea läheisiltä, jotka ovat sairaita.

Siis: se jonka tukena olen yrittänyt olla ei jaksa vastavuoroisesti tsempata minua, nyt kun olen stressaantunut. Niin se vaan menee. En ehkä osaa edes selittää läheisille omaa tilannettani.

Mieli käy kierroksilla ja suunnittelen mielessäni jo kevätretkeä yhden lammen luo katsomaan millaista siellä nyt on. Suunnittelen kuinka koiran juoksutan pyörän vierellä sinne.

Haluan vaan pois tästä hälystä ja jatkuvista naapurien aiheuttamista kilinöistä ja kolinoista ja liikenteen melusta.

Mutta ehkä ensin menen vaan nyt käymään kaupassa ja katson onnistuuko se edes. Sais kroppaa mukaan peliin.

Koiraa pitää ulkoiluttaa se on selvä, mutta jos sen kanssa ei ole pakko vetää maratonia ni sen kanssa ei ole vedettävä maratonia. Sitä paitsi istuin parvekkeella ja näin miten pelkkä pihamaalla kuleskelu koiran kanssa koiran haistellessa hajuja vaikuttaus paljo hauskemmalta. Sais iteki raitista ilmaa. Koska minusta tuntuu että olen sitäpaitsi tulossa nuhaiseksi.

Yökylävieraita saan pitkästä aikaa. Sekin mietityttää.haluan nähdä mutta yöks tänne.. haluan tänne haluan jutella haluan nähdä odotan sitä mut olen ihan väsyny ja semmoinen "helisevä". Palan halusta nähdä ja jutella miten hän on nyt semmosessa elämäntilantees kun on ja mitä mä teen omalla elämälläni. Mut meneekö ajatukset yksiin tai sanat sitte ja ollaa koko ajan yhdessä ja saunakin on illall ja siitä haluaisin ihan itsekseen nauttia ja on kipuja ja joo tuttua juttua varmaan kaikille

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 07.06.2023 klo 07:54

Taas kerran nukuin melkein 10 tuntia. Saa nähdä mitä tästä päivästä tulee. Tein sen synnin että menin liian aikaisin nukkumaan. No ei voi enää mitään... Ideaali tilanne olisi jos nukkuisi aina tasan 8 tuntia... Mutta helpommin sanottu kuin tehty.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 12.06.2023 klo 08:51

Uskon että jonkinlainen vaihtelu nukkumisajassa on normaalia, ja olisi paljon epänormaalimpaa jos joka yö nukkuisi kellontarkasti 8 tuntia ilman että unen kestoon pyrkii esim. herätyskellolla vaikuttamaan.

Eilen illalla nukahtamisongelmia molemmilla. Olisimmekohan molemmat nukkuneet paremmin jos kumpikaan ei olisi maininnut asiaa? Nyt tuntui että levottomuus levisi. Tulipahan katsottua varhaisen auringon valoa ja kuunneltua lintuja. En tiedä olisiko kannattanut kompensoida torkuttamalla edes vähän, mutta olin nähnyt herätyskellon soidessa sen verran ahdistavaa unta, etten halunnut pysyä sängyssä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.06.2023 klo 03:03

Nyt on taas aikakausi kun unta saan vasta 5-7 aikaa aamusta ja herään 9-12 aikoihin kokonaan, mutta väliaikana voin herätä monesti. Muutama yö on mennyt 0-2h unilla. Saa nähä kuinka kauan kroppa kestää. Pe se jo pelästytti meidät kaikki perheessä.

Kello on taas 3 ja mä valvon. Päätä sattuu. Mietin mitä se enteilee, kun kurkkuki on ollu omituisen kipee koko päivä. Yritän aamulla nukkua pitkään, mut voi olla et unta ei tuu. Saa nähä koska saan unesta kii.