Parempaa yöunta vuonna 2023

Parempaa yöunta vuonna 2023

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2023 klo 09:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2023 klo 09:40

Aloitan nyt tämmöisen tsemppausketjun meille kaikille jotka emme nuku kunnolla.

Minä nuhakdan helposti kello 22. Sammutan kaikki älylaitteet kello 21. Herään 22.30 ja käyn syömässä pienen leivän. Koska luulen, että herään mataliin verensokeriarvoihin. En niitä mittaa kuitenkaan. Luen vähän aikaa ja nukahdan, taas kohta herään jne… Suunnilleen kello 3 nukun kunnolla mutta herätyskello soi 6 ja pakko nousta ylös. Päivällä nukun kai puolen tunnin unet ja muuten olen tokkurassa.

Mulla on Histec allergiseen nuhaan ja se muka väsyttää ja siksi illalla nuhahdan hyvin. Iso kai. Olisi myös Triptyl jolla ehkä nukkuisin paremmin mutten muista sitä ostaa. Ja sillä aamu tuntuu tokkuraiselta.

Nukkuminen paremmin olisi nyt vuoden tavoitteeni.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 27.01.2023 klo 15:53

Kuvittelin jo että uniongelmat korjaantuivat, mutta taas on puolivalvottu yö takana. Tällä kertaa en sytyttänyt valoja tai kurkkinut kelloa mutta havahduin useamman kerran siihen että ajatukset ovat lähteneet laukalle (yrittävät reppanat ratkaista jotain työongelmaa, vaikka paremminhan se päiväsaikaan työpöydän ääressä ratkeaisi), minkä jälkeen minulta menee aina vähän aikaa ennen kuin saan itse vakuuttuneeksi siitä ettei minun tarvitse tehdä tätä juuri nyt.

Aika vilakaltahan tuo lehmus kuulostaa. Mutta jos sinua ei peiton alla tai yöllä palele, ehkä se riittää... 6 tuntia on kyllä tosi vähän, ei ihmekään jos olo tuntuu päivällä haluttomalta.

lehmus55 kirjoitti:
En jaksa keskittyä noin mindfulness-juttuihin. Kuntosalikortilla saisi käydä tuollaisessa ryhmässäkin mutta tuntuu etten osaa olla siten miten pitäisi siellä olla.

Tuttu tunne mindfullnessin suhteen, vaikka kai siinä on vähän niin kuin pointtina ettei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa olla. Ehkä aihepiiri vetää ihmisiä jotka innostuessaan ovat hyvin vaativia, tai joilla on hyvin tarkka mielikuva siitä mitä mielessä pitäisi mindfullness-harjoituksen aikana tapahtua. Joten jos harjoitusta ei ohjata hyvin, siitä jää helposti olo ettei osaa.

Nostan hattua minäitse jos pystyt hengitysharjoituksia tekemään ja niistä on hyötyä! Mulle ne ei sovi, yritys kontrolloida hengitystä tuo mieleen ahdistuskohtauksiin liittyvää hyperventilaatiota mikä yleensä pahentaa oloa. Korkeintaan voin tarkkailla hengitystä, jos jatkuvasti muistutan itselleni ettei sen tarvitse olla mitään tietynlaista tai ettei sitä tarvitse yrittää muuttaa.

Käyttäjä kirjoittanut 03.02.2023 klo 10:31

Eipä tuo viluissaan nukkuminen ja sähkön säästäminen ollut mitenkään mielekästä. Enempi taidan olla katkera asiasta. En saa yhtään sähkötukea mistään, aina on pari euroa liian pieni lasku. Silti maksan sähköstä enempi mitä muina talvina.

Isä ollut viikon luonani eikä nukkumisesta ole tullut mitään. Pelkkää torkkumista. Veli sai ansaitun lomaviikon, siitä olen tyytyväinen. Muttei multa onnistu työntekö, eläinten hoito ja isän vahtiminen. Hävettävää sanoa oman isänsä vierailua vahtimiseksi. Mutta sitä se nyt on, kun ei koskaan tiedä mitä hän saa päähänsä tehdä.

Tänä iltana aion ottaa unilääkkeen. Pakko nyt saada nukuttua.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 03.02.2023 klo 12:04

Nukahtamisvaikeutta on silloin tällöin ollut, vaikka mielessäni ei ole viime aikoina pyörinyt erityisen ahdistavia ajatuksia unta karkottamassa. Lisäksi saatan heräillä tunnin välein ja vasta aamuyöllä nukun yhtenäisempää unta.

Nyt on empiirisesti todettu, että maalla on paras nukkua hitusen vajaan 17 asteen lämpötilassa, kun on paksu peitto ja talvipyjama päällä. Lämmitämme makkarin sähköpatterilla, kun puuhella ja takka eivät riitä tuomaan lämpöä joka soppeen.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 03.02.2023 klo 12:24

lehmus55 kirjoitti:
Eipä tuo viluissaan nukkuminen ja sähkön säästäminen ollut mitenkään mielekästä. Enempi taidan olla katkera asiasta. En saa yhtään sähkötukea mistään, aina on pari euroa liian pieni lasku. Silti maksan sähköstä enempi mitä muina talvina.

Ehkä se oli sitä kuuluisaa sisua tai sisuuntumista! Vaikutat sellaiselta ihmiseltä joka jostain harmistuessaan mielellään pistää töpinäksi ja tekee asialle jotain, sen sijaan että jäisi tuleen makaamaan. 👍

Olet ehkä kertonut mutta en muista, oliko isälläsi muistisairautta vai oliko muuten vaan vähän arvaamaton? Voisin kuvitella että huolenpito sisältää paljon sellaista säätöä joka väistämättä vie aikaa muulta, eli ei ihmekään jos paukkuja ei riitä ihan yhtä hyvin muille elämänalueille. Toivottavasti saat nukuttua!

Minä olen nukkunut viime aikoina kohtuullisen hyvin ilman yövalvomisia, noussut korkeintaan parina aamuna ennen kuin sarastuslamppu alkaa kirkastua. Olen tainnut myös onnistua vaihtamaan keskimäärin yhden kahvikupillisen päivässä teehen, vaikka en tiedäkään johtuvatko paremmat unet siitä vai siitä että mieli on alkuviikon jälkeen ollut muuten rauhallisempi.

Käyttäjä kirjoittanut 04.02.2023 klo 10:10

Muistisairaus isällä on, se paheni, kun äiti kuoli. Veljen kanssa päätimme hoitaa isän hautaan asti kotona. Hän asuu omassa talossa ja veli samassa pihapiirissä. Olen täällä jossain ketjussa sanonut etten omia lapsiani laita samaan tilanteeseen, kun musta tulee höperömpi. Mielelläni kuitenkin hoidan isän vuorollani. Vuoroja tulee varmasti enemmän, kun pääsen eläkkeelle.

Nukuin 10 tuntia lääkkeillä. No ei siitäkään hyvä olo tullut. Verensokerit liian alhaalla ja päätä särki koko aamun. Niistäkin selvisi lääkkeillä. Juuri tuota olen yrittänyt karttaa etten lääkkeitä ota joka vaivaan. Joskus se vaan on helpompaa ottaa pilleri eikä ajatellakaan muuta vaihtoehtoa.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 04.02.2023 klo 11:47

lehmus55 kirjoitti:
 

Nukuin 10 tuntia lääkkeillä. No ei siitäkään hyvä olo tullut. Verensokerit liian alhaalla ja päätä särki koko aamun. Niistäkin selvisi lääkkeillä. Juuri tuota olen yrittänyt karttaa etten lääkkeitä ota joka vaivaan. Joskus se vaan on helpompaa ottaa pilleri eikä ajatellakaan muuta vaihtoehtoa.

Moi. Ootko kokeillu melatoniinia? Otan yleensä 3 mg iltaisin. Toimii ihan hyvin. Joskus aikanaan käytin unilääkkeitä, mutta se unen laatu ei ole silloin hirveän hyvää... Ja sitten olin aina aika tokkurassa kun heräsin. Suosittelen tota melatoniinia. Reseptillä saa tuota 3 mg:tä.

Käyttäjä kirjoittanut 05.02.2023 klo 09:04

Moi vaan. Kokeilin melatoniinia mutta olin aika tokkurassa aamulla, niin lopetin. Ihan sitä apteekista, ilman reseptiä kokeilin. Mun pitää aamulla olla ihan selvä, että kykenen hoitamaan eläimet. Ja jos ei ole etätöitä, pitää voida ajaa autoa.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 05.02.2023 klo 13:33

lehmus55 kirjoitti:
Moi vaan. Kokeilin melatoniinia mutta olin aika tokkurassa aamulla, niin lopetin. Ihan sitä apteekista, ilman reseptiä kokeilin. Mun pitää aamulla olla ihan selvä, että kykenen hoitamaan eläimet. Ja jos ei ole etätöitä, pitää voida ajaa autoa.

Ok. Itse olen käyttänyt tuota yliopistonapteekin melatoniinia. Se ei ole pistänyt mua aamu- tokkuraan, mutta ihmiset on erilaisia... Tuollaista lyhyt-vaikutteista oon käyttänyt... Joskus kokeilin 6 mg kun lääkäri sanoi että voi ottaa senkin verran, mutta oli kyllä aivan liian iso annos...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 08.02.2023 klo 15:56

Tein eilen illalla ihan liian pitkään töitä kun halusin saada homman valmiiksi/ramppasin kesken kaiken pyykkituvalla, ja huonostihan siinä kävi. Pikaisen lenkin ja ruoanlaiton lomaan ei jäänyt juuri aikaa tai tilaa pysähtymiseen, mikä ilmeisesti vaikutti sen verran että uni ei ensiyrittämällä onnistunut. Tai sitten se johtui siitä että luin tavallisen kevyen romaanin sijaan ei-fiktiota ennen valojen sammuttamista.

Päiväkirjan kirjoittaminen, tee + näkkileipä (se jäi kyllä kaduttamaan, kun ei ollut edes nälkä) ja jonkin aikaa romaania auttoivat, ja kahden jälkeen nukuttikin sitten hyvin.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 11.02.2023 klo 10:35

Moi.

Itse nukun välillä yli kymmentä tuntia yössä. Sitten on koko päivän väsynyt olo. Aina joko nukkuu liian vähän tai sitten liikaa. 9 tuntia olisi sopiva. Tai 8 ja puoli.

Käyttäjä kirjoittanut 11.02.2023 klo 18:38

Mulle kai nyt kuusi tuntia on sopiva määrä, jos sen nukkuisin ilman heräämisiä. Nyt taas monena yönä olen ollut valveilla ja käynyt syömässä jotain. Aamulla olen jokseenkin virkeä mutta päivällä väsyttää ja voisin nukkua päiväunet. Ja nukahdankin, jos luen tai katson teeveetä. Tuollaisen kierteen sain nyt aikaiseksi.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 12.02.2023 klo 11:57

Kuusi tuntia yhtäjaksoista unta tuntuu kyllä varmasti mukavammalta kuin sama aika katkonaisena vaikka ei sekään vielä hirveän pitkä lepoaika ole. Silloin kun yhtenäiseen 8 tuntiin ei ole mahdollisuutta, yöunien nukkuminen kahdessa erässä (esim. 4-5 + 2-4 tuntia) tuntuu mulle ihan kohtuulliselta kompromissilta - olettaen, että heräämisaika aamulla joustaa sen verran että ehdin nukkumaan tai ainakin vaipumaan rentoon lipuvaan puoli-unen horrokseen ainakin pariksi tunniksi.

Eilispäivän vallitseva tunneilmasto oli huolestunut, ja se oli olotila myös yöllä herätessä. Vietin aikaa sohvalla kirjan kanssa ainakin neljästä viiteen, ja vuoteeseen palattua meni vielä tunti tai ehkä toinenkin ennen kuin nukahdin uudestaan.

Minäitse, Friendly ja te muut ketjua seuraavat, miten teidän yönne menivät?

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 2 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 13.02.2023 klo 10:32

Toissa yönä nukuin yli 10 tuntia ja viime yönä myös. Pitäisi kyllä nukkua vähemmän. Tällainen vaihe nyt sitten. Tuntuu että voisin nukkua helpostikin 12 tuntia, mutta en kyllä yritä. Pitäisi nyt koittaa nukkua vain 8 tuntia. Täytyy laittaa kello aikaisin soimaan ja pakottaa itsensä ylös...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 13.02.2023 klo 19:38

Ooh, 10 tuntia kuulostaa taivaalta, minäitse 😅. Ehkä siitä paljastuisi jotain huonoja puolia jos sitä tekisi säännöllisesti, multa se onnistuu vain yksittäisinä viikonloppuöinä.

Viime yönä kunnolliset unet jäivät alle kolmeen tuntiin 😒 vaikka varmaan torkahtelin ja ehkä nukuinkin hieman verran aamuyöstä kun vietin useamman tunnin sängyssä ilman että kyllästyin. Tänään on matkapäivä jota varten piti herätä aikaisin, mutta toivottavasti ensi yö (vaikka jääkin lyhyeksi kun pääsen majoitukseen vasta klo 23 maissa) on parempi. Huomenna pitäisi onnistua puhumaan julkisesti, mutta onneksi tuntuu siltä että olen aika hyvin valmistautunut.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 14.02.2023 klo 14:41

Tuo 10 tuntia alkaa olemaan jo maksimi aika. Olen toki joskus nukkunut 12, mutta sitten oli melkein koko päivän tosi väsynyt. Viime yönä nukuin 8 tuntia. Tuntuu että olisi ehkä pitänyt 9 nukkua. Vaikka sitä sanotaan, että 8 tuntia on sopiva aika tai 7 ja puoli. Mutta se on niin yksilöllistä.