lehmus55 kirjoitti:
Olen nyt siirtänyt kaikki kirjat pois yöpöydältä etten alkaisi keskellä yötä lukemaan.
Tein samalla tavalla älypuhelimen suhteen, vaikka olinkin jo aiemmin säätänyt näytön niin ettei sinisävyistä unettomuutta aiheuttavaa valoa pitäisi yöaikaan tulla. Uutisia sieltä kuitenkin tulisi vain selailtua, ja niissä on yleensä enemmän stressaavaa kuin rauhoittavaa sisältöä. Kirjojen lukemisesta yöllä puolestaan en edes halua luopua - se toimii yleensä tehokkaasti unettomuuteeni toisinaan liittyvään ahdistukseen. Joten olen katsonut lukemisen (ja siihen liittyvän hieman pidempään valvomisen) pienemmäksi pahaksi kuin ahdistuksen kanssa kitkettelun, koska ahdistuneena en pysty nukahtamaan kumminkaan.
Sain yllätyksekseni vastauksen asuinmaani julkisen terveydenhuollon sivuja selatessa löytyneessä 'kysy psykiatrilta'-palvelussa. Ei lupaa melatoniinin reseptittömään käyttöön (mitä en varsinaisesti odottanutkaan, vaikka ehkä salaa vähän toivoin koska se olisi ollut itselle helpointa) mutta selkeitä neuvoja sen suhteen mitä vaihtoehtoja minulla on lääkkeellisen tai lääkkeettömän avun hakemisen suhteen. Katsotaan miten tilanne kehittyy, jos kovin akuuttia hätää ei ilmaannu, voi olla etten saa aikaiseksi hakea apua ennen seuraavaa muuttoa, minkä jälkeen kaikki kuviot menevät kuitenkin taas uusiksi.
Viime torstain makeasti nukutun yön jälkeen on tullut sekä hyvin että huonosti nukuttuja öitä. Viime yönä heräilin monta kertaa mutta en ehtinyt kyllästymään joten nukahdin varmaan nopeasti uudestaan. Unet jäivät kuitenkin reiluun kuuteen tuntiin aikaisen aamuherätyksen vuoksi, ja nyt alkaa olla varsin nuutunut olo. Ja tänään pääsee vuoteeseen vasta yhdentoista jälkeen, hohhoijaa.
Parempia unia kaikille!
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 10 kuukautta sitten. Syy: Ylipitkän lauseen pätkäisy