Läsnäolemisen vaikeus

Läsnäolemisen vaikeus

Käyttäjä Sakira aloittanut aikaan 13.05.2017 klo 23:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Sakira kirjoittanut 13.05.2017 klo 23:07

Onko kukaan saanut apua hengitysharjoituksista masennukseen, ahdistukseen ja unettomuuteen. Kovasti nyt tuntuu siltä että ahdistus ja keskittymisvaikeus vie pohjan hyviltä harjoitteilta.Ja sitten siinä vielä tämä väsymys/uupumus.

Olis kiva lukea toisten kokemuksista, Nyt kun tähän uutena tupsahdin niin kaipaisin kohtalokaveria ja juttu seuraa muistakin mieleen liittyvistä asioista. Toivoisin sellaista tukea että voisin hyssyttelemättä kertoa miten paska olo on ja miten on lähes mahdotonta selviä kunnialla töista.

Niin ja mitä apua ois sairaslomasta jos sitten jääkin kotiin peitonalle kärvistelemään kaikessa yksinäisyydessä. Tarvitsisin sairaslomaa mutta pelkään sitä. Ja pelkään kohdata itseni

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 22.03.2018 klo 10:10

Kyllä sulla on paha ongelma tuon unen kanssa. Ihme, että sitä ei saa korjatuksi. Tietenkin kivut ja säryt on osasyynä ja nekin pitäisi saada hallintaan. Itse nukun kyllä melko hyvin, jos jätän illalla tarpeeksi rauhoittumisaikaa enkä työkuvioita pohdi. Mieliala yleensä saisi olla parempi ja jonkinlainen kevätväsymys joka vuosi vaivaa. Tulee vain täysin uupunut olo ikäänkuin ei jaksaisi edes kättä nostaa.
Taas satelee lunta ja lumitöitä on tiedossa. Se on aika tehokasta liikuntaa kyllä, jos jotain hyvää siitä saisi sanottua. Hyvää alkanutta päivää!

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 23.03.2018 klo 05:28

Mollyan nukkuminen on kyllä mulle välillä tosi vaikeaa. Ja sit tietty on krapulainen olo uni vajeesta ja mielialat aihtelee. Jotenkin alan vaan mennä ylikierroksilla kun saan nukuttua liian ähän. Vaikka olisin väsynytkin. Viime yönä nukuin vähän paremmin.

Olin eilen siellä fyssarilla. Ai että se käsittely teki kipeää ja en sitten pystynyt kaikkia venyttelyjä tekemään mutta ehkä pikkuhiljaa.

Mulla on tänään paljon ohjelmaa. Saa nähdä miten menee. Joko alan käymään kierroksilla tai sitten en jaksa ollenkaan. Käyn hakeen diakonilta ruoka-apua ja sit mennään ystävän kanssa juoksuttaa koiria jäälle ja vielä iltapäivällä yksi kaveri tulee kahville. Hyvä että on sisältöä päivissä niin saa paremmin nukuttua eikä tuu kokoajan vaan istuttua koneella. Helpottaa nukkumista kun on päivällä puuhaa.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 25.03.2018 klo 17:07

Hei Sakira. Kovin on taas suttuista ja sameaa ja räntääkin tulee taas vaihteeksi. On taas lumitöitä tiedossa. Oma piha-alue ainakin,että koira saa jaloitella. Naapuri on eläkkeellä ja nauttii lumitöiden teosta ja kolailee mielellään yhteiset alueet. Ei oikein halua, että muut tulisivat edes auttamaan.
Pääsiäinen on tuossa tuokiossa ja suunnitelmissa mökille meno, sillä tuskin kelirikko vielä mökkitiellä tänä talvena. Siinä onkin sopivasti päiviä olla rauhassa ja hiljaisuudessa. En tiedä miksi se nykyisin kiehtoo enemmänkin kuin meluisa ystävä porukka.
Ystävät on kyllä tärkeitä, mutta ehkä paremmin yksi kerrallaan. Toivon sinulle hyviä päiviä ja kaikkea hyvää. Kesää kohti mennään ja se tuntuu hyvältä.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 26.03.2018 klo 11:08

Mollyan ihanaa jos pääsette mökille. Siellä varmaan sielu lepää. Meille ei tullut kuin pikkuisen hahtuva lunta. Pelkäsin että aamulla on liukas kun taas menin fyssarille. Pelko oli turha.

Mun pääsiäis suunntelmat on auki kun en tiedä riittääkö rahat enää bensaan. Mutta yks kaveri on kutsunut mut luokseen mutta sit pitäis pojalle keksiä jotain ruokaa pyhien ajaksi ja tulee kalliimmaksi kuin se että olisin täällä tekemässä ruokaa. joudun varmaan peruuttamaan sen jutun kun bensa kuluu hoitajalla ja ryhmässä käymisiin.

Sain fyssarilta vähän uusia ohjeita tota kipeää lonkkaa varten. se on koko jalka jotenkin jumissa ja jäykkänä. Liikkuu paljon huonommin kuin toi toinen jalka. Nyt akuutisti ohjelmaa pitää noudattaa joka päivä ja sit kun kipu hellittää niin kolme kertaa viikossa. Toivottavasti alkaa hellittämään pian.

Eilen aamulla kokeilin vähän pidempää lenkkiä. Se sujui onneksi ihan hyvin. Kipu ei kävellessä mitenkään pahentunut ja yön sain nukuttua melko hyvin. Otin kyllä särkylääkettä ja muutkin tarvittavat lääkkeet niin että aamulla oli vähän kankeaa ylös nouseminen. Mutta oon ainakin nukkunut.

Nyt mietin että lähdenkö vielä kuntosalille. Jotenkin väsyttää niin tekis mieli vähän pinnata mutta tiedän että siitä pristyy ja taas yöuni olisi parempaa. Ehkä mä vaan lähden.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 26.03.2018 klo 11:40

Sakira, hyvä kun saat noin paljon apua ja tukea noihin vaivoihin ja ne alkaa helpottaa. Ei kai sitä muuta voi, kun luottaa ammattilaisiin näissä asioissa. Ei se tilanne hetkessä korjaannu ja vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Toivon itse kovasti, että tuollaisilta vaivoilla pitkään säästyisin ja ennalta ehkäisevää kuntoilua olisi syytä tehdä. Aina se ei auta, jos on taipumusta juuri tuollaiseen oireiluun.
Lähde vain ystäväsi luo. Se varmaan virkistäisi tässä tilanteessa. Aikuinen
poika kyllä osaa ruokansa ostaa ja laittaa. Siksi kai hän saa avustustakin, että omat menonsa kattaa. Sinun tilanne ja vointi on nyt tärkeintä.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 29.03.2018 klo 07:25

Kiitos Mollyan. Olen nyt sitten päättänyt lähteä koko pääsiäisen ajaksi ystävän luo. Nyt tuntuu kivalta kun on koko reissu vielä edessä. Voi olla että väsyn ja en saa nukuttua mutta siellä voin ottaa tirsat päivälläkin.

Nyt lonkka tuntuu aavistuksen verran paremmalta. Oon vaan jumpannut ja venytellyt aika paljon. Eilen oltiin jäällä kävelyretkellä ja ricokin pääsi juoksemaan vapaaksi. Hyvin pysyi veljensä kanssa lähistöllä ja tuli aina takaisin kun kutsuin. Se oli kuin pentu siellä jäällä. Niin innoissaan ja se täyttää seuraavaksi 11v.

Mulla on tänään aika hotajalle nyt aamulla. Mun tarttis puhua sille mun lääkkeistä. Haluaisin lopettaa unlääkkeen että pääsisin testaamaan unettomuuden lääkkeetöntä hoitoa. Mutta se tarkottaa varmaan että toista tukilääkettä pitää nostaa. Tarviin siis lääkärille ees soittoajan. En vittsi tehdä lopetusta omin päin kun se ei oo mulla tarvittava lääke vaan menee listalla lääkejakelussa.

Toivottavaasti tästä tulee hyvä päivä!

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 29.03.2018 klo 09:43

Hei Sakira, teit viisaan päätöksen, kun lähdit sieltä kotipesästä vähän liikkumaan. Muutokset on aina hyvästä ja mikä sen parempaa kuin ystävät. Minäkin saan paljon voimaa ystävistä, vaikka juuri nyt en heitä halua isommalla joukolla tavata. Yksi kerrallaan on hyvä ja silloin syntyy syvällisempi yhteyskin.
Tavarat on pakattu ja kohta on lähtö maalle edessä. Ei ole pitkä ajomatka kuitenkaan. Koira vielä ulkona ja näyttää olevan innoissaan. Tietää aina,milloin on lähtö maalle.
Virkistävää tapaamista ystävän kanssa ja hyvää pääsiäisen aikaa.

,

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 01.05.2018 klo 18:35

Mennyt vähän aikaa kun viimeksi sain kirjoitettua. Olen voinut vaihtelevasti mutta tuntuu kuin sisällä olisi tyhjää. Ei niinkuin oo mitään sanomista. Alkaa vaan ahdistaan. Ainoa kenelle voin puhua on hoitaja. No onneksi hän on hyvä. Ystävilleni pidän nyt aika tiukasti jotain roolia yllä. Olen tai ainakin yritän olla vaan iloinen ja hyväntuulinen vaikka oikeasti ahdistaa. Mutta en yhtään halua enää kuormittaa ystäviäni. Ja tavallaan voinkin paremmin.

Tulevana lauantaina parhaat ystäväni tulevat kahville. Mulla oli pyöreät synttärit menneellä viikolla ja halusin kutsua ne ihmiset kotiini jotka ovat olleet mulle tukena kuluneen vuoden aikana. Lähimmälle perheelleni pidin kahvitteluhetken viime lauantaina.

Mulla on sairaslomaa vielä neljä kuukautta. Sitten pitäis aloittaa työ työkokeilulla. Työkuntopalaveri on vielä pitämättä. Ehkä kokeilen omalla työpaikallani. Kun en muutakaan keksi. Eikä oo kukaan muukaan keksinyt.

Sain lahjaksi aktiivisuusmittarin. Se on kiva. Nyt ymmärrän miksi jollain kaverillani on ollut niin paljon enemmän askeleita kuin mulla. Mä oon laskenut niitä puhelimella ja tällä mittarilla tulee enemmän askeleita. Ny toivon että taas motivoidun kävelemään pidempiäkin matkoja kun lonkkakipukin alkaa jo helpata.

Oon tehnyt tosi paljon mindfulness harjoituksia ja muitakin rentoutusjuttuja. Mulla tulee vaan uni tosi helposti kun alan hengittelemään. No illalla se on kiva kun nukahtaa helposti ja yölläkin oon saanut sen avulla uudelleen unta. Viime yö tosin meni ihan pipariksi.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 02.05.2018 klo 11:30

Hei Sakira ja kiva kuulla sinusta pitkästä ja aikaa ja onnittelut tasavuosien johdosta.Kyllä ne aina jonkinlaisia virstapylväitä on. Miettii elettyä elämää ja pohtii tulevaa.
Hyvä,kun ei tarvitse työhön palata kylmiltään,vaan työkokeilu antaa pehmeämmän laskun ja siinä sitten näkee itsekin jaksaako työtä tehdä vai ei.
Nyt on kesä tulossa kuitenkin ja iloitaan siitä!

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 04.05.2018 klo 08:23

Kiitos Mollyan onnitteluista. Joo kyllä mulla ainakin on joku ikäkriisi. Toisaalta olen tyytyväinen ja toisaalta ahdistaa. Voi olla että osa mun pahasta olosta on ihan sitä. Ja unettomuudesta.

Ja taaas oli hankala yö. Viivyin kyllä sänngyssä noin kuusi tuntia mutta osa ajasta oli pyörimistä ja vähän kivun kuuntelemista. Otin aamuyöstä särkylääkettä mutta eipä se juuri auttanut. Nyt kipu on poissa ja tunnin lenkkikin meni ihan hyvällä tapaa.

Kohta pitää lähteä sairaalalle. On oman hoitajan taapaaminen. Odotan sitä aina aika kovasti vaikka mua vähän ahdistaa kun puhutaan nyt mulle vaikeasta asiasta. Hoitaja kyllä sanoi että ehkä edetään liian nopeasti. Ehkä hän on oikeassa.

Sitten kun tulen kotiin niin mulle tulee kaksi kaveria tänne. Toinen auttaa mua leipäkakun tekemisessä ja toinen tekee juustokakun ja jää yökylään. Juustokakkua en osaa tehdä mutta leipäkakusta kyllä selviäisin itsekkin mutta kun hän haluaa auttaa niin en toki kieltäydykkään. Eilen leiposin mokkapaloja.

Mua jotenkin jännittää se että mun ystävät tulee yhtäaikaa mun luokse. Yleensä tapaan mielummin yhtä ystävää kerrallaan. Yksi kutsutuista ei pääse muttaa hän kävikin jo etukäteen. Voipi olla että vähän väsähdän. Mutta kaikki tietää aika hyvin mun tilanteen niin tuskn odottavat mitään ihmeellistä. Ja nyt on kiva kun oon kaiken saanut siivottuakkin.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 04.05.2018 klo 09:29

Sakira,on onni,että on ystäviä. Muuten se elämä olisi aivan erilaista,paljon karumpaa. Ystävät on tosi ystäviä,kun ovat paikalla silloin,kun on vaikeaa ja tarvitsee toisten tukea. Hyvinä päivinä on helppo olla ystävä,pahoina päivinä se punnitaan.
Eilen ystäväni otti yhteyttä myöhään illalla. Hänelle oli tapahtunut ikävä asia ja tuntui,että oli ihan hukassa ja tyrmistynyt. Puhuimme pitkään ja moneen otteeseen ja tuntui,että hänkin vähän jo rauhoittui. Yö meni pipariksi nukkumisen osalta,mutta tuli kyllä hyvä mieli.
Sinulla on siellä ystäviä auttamassa ja se on hieno asia. Kyllä se juhla hyvin menee!

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 06.05.2018 klo 11:20

Mollyan ihanaa että oot ollut ystäväsi tukena. Joskus se on tärkeämpää kuin yöunet. Toivottavasti ystäväsi myös osaa arvostaa sun myötäelämistä. Musta se on hienoa.

Meillä meni juhlatt ihan kivasti. Kaikki ystävät oli mulle rakkaita. Ja mun ei niin kamalasti tarinnut huolehtia keskustelusta kun Jutut luisti hyvin. Muut olivatkin jotenkin tuttuja toisilleen että yksi ei tuntenut ketään. Paras ystäväni, jos nyt ystäviä voi asettaa mihinkään järjestykseen, on vieläkin mun luona. Se on aika hieno juttu.

Ystäväni on sitä mieltä että mun työkuntoneuvottelu tulee liian aikaisin. Että mun vointi on vielä liian ailahtelevaa. Eikä hän ole ainoa joka on sitä mieltä. Ja hän myös oli sitä mieltä että oon liian hätäseen lopettamassa unilääkettä. Ja repaleisia mun yöt ovatkin.

Ulkona on ihana ilma. Iltapäivällä kantsii tehdä pitempi lenkki. Nyt aamulla vähän hätiköin kun ystävä nousi niin myöhään ylös. Toki itekkin menin seitsemältä takaisin sänkyyn ja vielä nukahdinkin.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 06.05.2018 klo 14:39

Kiva kuulla Sakira,että juhlat onnistuivat hyvin. Näit,että kaikilla oli hauskaa ja he muistivat sinua.Kun on sairas ja masentunut ja ei aina jaksakaan ja pelkää,että muita rasittaa,tällainen antaa voimaa.
Onneksi sinulla on hyvä hoitaja tukenasi ja voit varmaan hänelle kertoa,jos epäilet että et ole vielä valmis työkokeiluun. Ei sitä kannata enempää jännittää.
Olemme täällä mökillä vielä iltaan saakka. Ikävä kyllä sitten on palattava kaupunkiin. Jossain vaiheessa alan tehdä hommia täältä mökiltä käsin ainakin osan viikkoa.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 06.05.2018 klo 19:15

Mollyan ihanaa varmaan olla siellä mökillä. Ilmakin niin ihana. Mulla kesti normi lenkki tunnin pidempään kun jäin juttelemaan tuttavalle tonne aurinkoiseen metsään. Koirat peuhasivat ja vuokot kukkii. Kyllä siellä kelpasi höpötellä.

Nyt jäin taas yksin kotiin. Vähän tyhjä olo. Mutta toisaalta ihan mukava olla ittekseenkin kun pari päivää seurustellut. No tän ystävän kanssa jaksaisin kyllä pidemmänkin aikaa kun voi olla ihan oma itteni ilman mitään jatkuvaa skarppaamista suuntaan tai toiseen.

Nyt tarttis vähän jaksaa puuhastella ja ehkä imuroida niin koti pysyis siistin tuntuisena. Vois sitä joskus siivota ihan itteään varten. No ehkä huomenna. Nyt ois syytä alkaa jo rauhoittumaan. Koirakin on jo ihan poikki.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 06.05.2018 klo 23:18

Hei Sakira. Kaupungissa taas ihanan mökillä olon jälkeen. Mies lähtee huomenna Saksaan. Liittyy yliopiston professorien tapaamiseen ja viipyy 4 päivää. Viihdyn hyvin yksin ja onhan minulla ystäviä.Yksi aivan erityinen,jonka kanssa voi viestitellä vaikka läpi yön,jos siltä tuntuu. Ystävät on tärkeitä ja niistä pitää pitää kiinni. Minun syömisongelma ei ole hallinnassa ja se huolestuttaa yhä enemmän. En halua sairautta elämään,se on liian hankalaa. Toisaalta harvoja asioita voi valita ne tulee elämään halusipa tai ei.