September kirjoitti:
Hei, pitkästä aikaa! En oikeastaan muista tarkalleen, miksi lähdin. Kyllästyin kai kirjoittamaan, kun totesin, ettei se auta minua. Toki vertaistuki on hyödyllistä, mutta ongelmani ovat paljon suurempia. Kirjoitan nyt kuulumisiani, tästä voi tulla pitkä viesti. Kiitos, jos jaksoit lukea.
Joulukuun hypomanian jälkeen olo tasoittui jopa neljäksi kuukaudeksi. Elo ei siltikään ollut helppoa. Oli psykologin tutkimukset (kirjoitan niistä myöhemmin), piti opetella elämään tervettä arkea ja kuntoutua masennuksesta sekä palauttaa toimintakykyä ja samaan aikaan piinasi eksistentiaalinen kriisi. Olin aivan hukassa itseni kanssa.
Maaliskuussa se sitten iski. Hypomania. Pahimmilta ylilyönneiltä vältyttiin. Keskityin lähinnä urheilemaan (saatoin käydä kolme kertaa päivässä lenkillä) ja siivoamaan kotia. Lenkkeilin yli 70km viikossa.
Vaatimukset sisältäpäin tosi huipussaan.
Samaan aikaan olin todella ärtynyt ja jopa aggressiivinen. Kaikki viha kohdistui mieheeni, joka joutui kestämään aika lailla.
Rankkaa!
Tulin myös erittäin vainoharhaiseksi ja katkaisin välit perheen, ystävien ja sukulaisten kanssa. En vastannut kenenkään viesteihin viikkoihin, koska luulin, että kaikki tahtovat vain pahaa minulle. Lopetin myös sosiaalisen median käytön, koska en halunnut jättää mitään merkkejä itsestäni, jotta minua ei voitaisi sitä kautta seurata.
Tuo välien katkominen tai niiden jäädytys, kai aika monelle ominaista. Syy tuohon harhan aikaan pelko tai kiukku, mistä nouseekaan? Pettymyksestä, pettymyksien kasautumisesta? Epäluottamuksesta itseen? jnkn vanhan kertautumisesta? Väsymyksestä?
Hypomania laantui itsestään, vaikka muutoksia lääkitykseenkin tehtiin.
Lääke nopeuttaa palautumista huonoa aikaa edeltävään tilaan.
Aloitin palauttamaan yhteydenpitoa läheisiini. Ärtyneisyys jatkui edelleen, mikä johtikin konfliktitilanteeseen miehen kanssa, kun hän sai tarpeekseen. Osaltani tämä johti viiltelyyn, vaikka edellisestä kerrasta oli jo puoli vuotta.
Voiko tästä tavasta luopua? Olet arvokas ihmisenä, sellaisenasi!
Masennus iski toukokuun aikana ja on kestänyt nyt kuutisen viikkoa. Vaihtelua päivien välillä on paljon. Välillä olen täysin toimintakyvytön, välillä on helpompia päiviä. Olen lääkinnyt masennustani ja etenkin ahdistusta alkoholilla ja lääkkeillä. Alkoholia on kulunut todella paljon, mutta en jaksa välittää.
Alkoholi on kuin syventäisit haavoja sisälläs. Vedestä on enemmän tehoja! (Uuden tavan paikka?) Ajatukset kirkastuvat.... vaikka sinusta kyseenollen ongelma enemmän tunnepuolella kuin ajattelemisen.
Uskon, että selviän heinäkuun puoleen väliin, mutta sen jälkeen en ehkä enää jaksa. Ohjelmaa on ollut ja on tulossa todella paljon. On pitänyt jaksaa tsempata enemmän kuin olisi oikeasti jaksanut.
Mikään ei siis ole muuttunut. Sairaus ei edelleenkään ole hallinnassa, vaikka pieni tasainen jakso olikin. En koe sitä merkittävänä, koska sitä leimasi kuitenkin niin monet vaikeudet. Lääkkeet eivät edelleenkään auta.
Ei ole helppoa tasapainottaa elämää, jos lääkepuolta kokeillaan ja usein vaihdetaan. Alkoholi sotkee aivojen kemian.
Tällä hetkellä ei mene masennuslääkettä hypomania vaaran vuoksi. Lääkärikin on vaihtunut välissä. Hänellä on hyvin erilainen lähestymistapa, mutta hyvässä mielessä.
Tämä aika on hankalaa. Koronan aiheuttamia muutoksia monenlaisia. Joskus lääkärin vaihtuminen voi ollakin hyvä asia. Pääasia, kun saa apua johon voi luottaa ja varsinkin mikä vahvistaa omaakin luottamusta tapoihinsa elää.
Voimia sulle! Sinä selviät kaikesta vielä 👍🌿🌱
- September
<ul id="bbp-topic-revision-log-301535" class="bbp-topic-revision-log">
<li id="bbp-topic-revision-log-301535-item-301538" class="bbp-topic-revision-log-item">Muokattu kirjoittajan toimesta 1 päivä, 19 tuntia sitten. Syy: Lisäys