Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 10.04.2015 klo 08:34

Hei, Elämänilohukassa!

Surullista tuo tyttäresi keskenmeno. Sinusta olisi tullut vauvalle mummo. Otan osaa.

Kun odotin ainokaistani, en osannut edes ajatella, että keskenmeno voisi tulla. Onneksi ei tullut. Olin silloin vielä 26-vuotiaana niin lapsi. Luotin, että asiat järjestyvät.

Toivon sinulle voimia elämääsi!😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 10.04.2015 klo 11:03

Kiitos sarrukka ja Jardin Prive viesteistänne☺️❤️ Joo kyllä tämä keskenmeno nyt on ainakin yksi asia,mikä vetää mieltä matalaksi...surettaa myös tyttären puolesta.

Eilisilta meni paremmin,mitä eilispäivä...käytiin miehen kans postissa ja sit tytär kävi meillä.

Unta en tosin saanut ennenkuin joskus 24 maissa,vaikka menin ennen 23 nukkumaan.Aamulla sain onneks unenpäästä kiinni 5.40 herätyksen jälkeen,eli nukuin 7-8.Minulle on liian vähän se 5-6 tuntia unta,koko päivä on aina pilalla,jos jää unet tuohon.

Minulla koskee nyt jatkuvasti tohon hartiaan eikä pääkään käänny kunnolla.Turha mennä tästä vaivasta saikkua hakemaan.No ens viikolla on se psykiatri,saiskohan siltä...saattaapi tulla sit kerralla pitempi saikku eikä mitään 3 päivää...

Olis minulla buranaa ja ketorinia kaapissa,en kuitenkaan halua syödä särkylääkkeitä,jos ei kipu ole ihan sietämätöntä.Olen vuosia sitten syönyt joka päivä särkylääkkeitä ennen kuin pääsin käsileikkaukseen.Kun ei nekään turvallisia ole.

Nuista lääkäreistä vielä...joitakin vuosia sitten kävin työterveydessä(nykyisin ei sitä ole)masennuksen ja ahdistuksen takia ja pyysin saikkua,nin lääkäri tokaisi,että mikäs sinua voi masentaa,onhan sinulla terveet kädet ja jalat,aatteleppa niitä joilla ei ole...heh kiitos vaan myötätunnosta.Sain sentää viikon saikkua.Ei ollut siis psykiatri.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 10.04.2015 klo 16:43

Heippa elämänilohukassa

Kannattaahan kokeilla puhua psykiatrille jospa jotain apua saisit. Ensimmäinen
työpäivä takana. Huomenna voi olla kaoottinen päivä. Yritän olla stressaamatta.
Just tulin saunasta. Varmaan ne normi kuviot taas. Tv,tietokone ja ristikot.

Käyttäjä rikottu sydän kirjoittanut 10.04.2015 klo 17:05

kävin tänään kallonkutistajalla (psykiatrinen sairaanhoitaja) pitkästä aikaa... hän varasi psykiatrille ajan kahden viikon päähän ja sitte nähdään miten mun kohdalla elämä jatkuu... sanoin hänelle (hoitsulle), että sairaslomaa en ota ennenkuin on nostettava kädet pystyyn kokonaan. se on tuo f32 koodi myrkkyä työnantajalle. potkut tulee jotta heilahtaa. pittää koettaa jaksaa.... toissapäivänä paljastui minulle traagisia uutisia netin kautta. oli siinä kestämistä kerrakseen. oli kuitenkin hyvä että sain noita huolia purkaa kuitenkin ammattiauttajalle... pikkase jännittää tuo psykiatrilla käynti kahden viikon päästä. on tätä vaikeaa masennusta kestänyt taas koko talven... kunhan ei määräisi osastolle... huh..huh...
aurinkoisia päiviä teille kaikille 🙂

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 10.04.2015 klo 20:52

Sarrukka ja rikottu sydän,kiitos kun kirjoititte☺️❤️

Tämä päivä on mennyt vollottaessa😭 Tytär oli siellä sairaalassa ja nyt on kaikki tullut pois.Jotenkin vasta tänään aloin käsittämään tätä asiaa,ja itkulle ei ole tullut loppua.Käytiin pari tuntia sit kaupassa miehen kans,ja itku tuli sielläkin,sain vähän hillittyä.

Olen itse menettänyt kohtukuolemalle lähe täysiaikaisen lapsen,yli 10 v sitten.Ehkä senkin takia otan tämän nyt näin raskaaksi.Jokuhan voisi ajatella,että sehän on vain keskenmeno.No minulla liittyy tähän niin paljon.

Huomenna työpäivä.On kai vaan jaksettava.En vaan haluaisi siellä puhua tästä asiasta,tuntevat tyttäreni enkä halua,että asiat lähtee kulkemaan.

Ja hartiat on kipeät.Eilen tein masennustestin ja tuli lähes täydet pisteet.Joo olen hyvä sairaanhoitaja😭 Eikun töihin vaan.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 11.04.2015 klo 12:25

Piti ottaa puolilta öin Tenox 10 mg,oli pakko saada nukkua.Tänään työpäivä.Hartiat totaalisen jumissa ja kipeät.Käytin koirat 25 min.lenkillä,onhan sekin jotain.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 12.04.2015 klo 05:48

Nukuin peräti 4 tuntia viime yönä....klo 3 loppui unet,klo 4 otin tenox 10 mg ei mitään vaikutusta(otin siis ketipinorin puolikkaan klo 22 jälkeen,niinkuin aina).

Varasin terveystalolta(tk:een en mene istumaan viideksi tunniksi) lääkärin huomiselle.Minusta ei ole tässä kunnossa töihin.Tosin se on sille samalle lääkärille,joka viimeksi sanoi,että niska-ja hartiakivut paranee siellä töissä...niin sen mukaan mun pää-vaivatkin paranee siellä.En voi odottaa sinne torstaihin enää,jolloin on psykiatrin aika.Minulla olis tiistaina työvuoro,mutta en selviä nyt edes siitä.

Eilinen päivä töissä meni jotenkuten.En osaa oikein toimia akuuttitilanteissa,piti potilas siirtää jatkohoitoon ja koen aina vaikeaksi asioiden selvittelyn ja soittelun lääkäreille ym.Tuntuu että toiset osaa nekin asiat paljon paremmin.

En tiedä enää tulevaisuudesta.Onko sitä edes.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 12.04.2015 klo 17:59

No sain unta vielä klo 6-9...tänään olen pessyt pyykkiä 2 koneellista,kävin koirien kans 40 min. lenkillä ja sit vielä miehen kans 40 min. sauvalenkillä...rupeekohan vihdoin lääke puremaan? Ja tein myös ruokaa meille.

Nyt sit mietin sitä huomiseksi varattua lääkäriaikaa...entä jos se taas sanoo,että töihin vaan siellä ne vaivat paranee...

Eilen kun olin töissä,ajattelin oikeesti,että en halua sinne enää mennä;ainakaan pitkään aikaan.Kadehdin työkavereita,jotka osaa hoitaa kaikki hommat rennosti ja jotka muistavat ja hoksaavat kaiken.Kadehdin ihmisiä,jotka nauttivat elämästä ja vapaa-ajalla/lomilla tekevät kaikkea kivaa...minun vapaa-aika/lomat menee sohvalla.

Olispa kiva tietää,mitä joku ns.terve tekisi,jos saisi vaikka yhdeksi päiväksi sellaiset olot,mitä minullakin on...ja jolla olis sama stressi nukkumisesta ja nukkuis joka yö sen 5-6 tuntia lääkkeistä huolimatta.Ja ahdistuisi ja pelkäisi etukäteen työvuoroja..Kauankohan jaksais naurattaa?? 😳

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 13.04.2015 klo 07:00

No huh,meinasin eilen jo perua sen lääkärin,kun ajattelin,että onko mitään syytä saikkkua kerjätä...nukuin taas klo 23-3,sitten loppui unet! Otin Tenoxin 10 mg klo 4,en tiedä nukuinko yhtään sen jälkeen kuitenkaan,ehkä 4.30-5.30,sit nousi mies töihin ja kohta nousin minäkin.

Niskat+hartiat ovat todella kipeät,kipu on jatkuvaa ja polttavaa,herään ehkä siihen kipuun,en tiedä.

Mikähän se taas vie nuo unet😐 Eilen tuli liikuntaakin 2 x 40 minuuttia.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 13.04.2015 klo 10:06

Hei elämänilohukassa
Voimia sinulle surusi keskellä. Ethän mitään menetä vaikka käyt lääkärissä. Tosi
kurjaa elää kipujen kanssa. Itsellä polvi reistailee ja kädet. Nivelrikkoa. Niin
minäkin kadehtin työkavereita. Osaavat ottaa asiat rennosti. Joskus tosissaan
keljuttaa olla tämmöinen arkajalka. Nyt eläke viikko mutta työasiat pyörii mielessä.
Huomenna soittaa psykiatri. Aivan outo ihminen . Osaisin kertoa tilanteestani.
Voi kun saisi tämän ainaisen ahdistuneisuuden ja pelkotilan pois.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 13.04.2015 klo 12:21

Hei sarrukka ja kiitos taas🙂

On se pahin suru jo hellittänyt,se perjantai oli pahin,koska silloin sen jotenkin vasta tajusin,että kaikki toiveet on menetetty.Tytär on myös onneksi aika hyvin päässyt sinuiksi asian kanssa.

Ei ollut hukkaraissu lääkärikäynti🙂 Nyt ei sanonut mitään,että työ on hyvää treeniä jne,vaan laittoi kortisonipiikin(ei kyllä ole vielä ainakaan mitään auttanut),laittaa kirurgille lähetteen(epäilee jotain kaularangan ongelmaa) ja sain Mobic-kipulääkettä 2 viikon kuuri.Niin ja sitä saikkua torstaihin asti,sanoin että menen silloin psykiatrille.

Eikä tää lääkäri syyllistänyt minua psyykelääkkeistä,niinkuin viime kesänä käsikirurgi oli sitä mieltä,että minun hartia-ym.kivut johtuu nuista pää-lääkkeistä...tosin viime kesänä/syksynä tilanne oli paljon parempi,kipu tuli vain työvuorojen aikana ja joskus kotona,mutta nyt siis 24/7 ...aiemmin toi voxra auttoi siihen kipuun,nyt ei...outoa...

Sarrukka,kirjoita paperille ylös,mitä pitää sille psykiatrille sanoa.Minä en muuten muistais yhtään mitään,nytkin oon torstainkäynnille varautunut muistiinpanoilla.Puhelimessa on vaikeampaa tuoda omaa oloaan tarpeeksi selväksi lääkärille ja riippuu,miten pitkä aika siihen on varattuna.

Ja just tuo,kun tuntuu että kaikki muut töissä on niin iloisia ja hyväntuulisia ja naureskevat...miten ne rennosti osaa hoitaa vaativammatkin asiat ja minä ahistun jopa joutuessani hoitamaan jonkun puhelun jonnekin...

Helpotti kyllä paljon,kun tuo lääkäri otti nyt tosissaan tän kivun.En aio mennä töihin enää puolikuntoisena...aina ennen vaan sinnittelin,että jospa nää ja nää vuorot jaksaisin.Nyt on mitta täysi niin sanoakseni.Sanoin esimiehelle saikkulappua viedessäni,että tulee varmaan jatkoa,että menen torstaina psykiatrille,niin se sanoi,että joo tuot sitten sen lapun,eikä mitään pultteja ottanut😎 tää oli nyt eri ihminen kuin tavallisesti.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 14.04.2015 klo 07:08

Huomenta taas,sain unta lähes 7 tuntia,en herännyt kipuihin tai mihinkään muuhunkaan kesken yön🙂 Otin illalla sen Mobicin ja lisäksi Panadol 1 G ja vielä Voltaren-geeliä niskaan ja hartioille.Illalla piti pitää kyllä vielä myös kylmäpakkausta.

Lääkäri siis epäilee,että minulla vois olla kaularangassa jotain ongelmaa,välilevynpullistuma.En ollut kuullutkaan,että se voi olla myös kaularangassa,mutta se selittäis kyllä nää kivut,jotka ei ole nyt yli 2 kuukauteen helpottaneet.

Olen yhä enemmän kallistunut siihen ajatukseen,että jäisin pois töistä kokonaan.En ole ollut enää aikoihin ns.työkuntoinen,jotenkin oon vaan räpeltänyt työvuorot läpi.Ja ahdistunut jo etukäteen tulevista työvuoroista.Ei ole kenenkään edun mukaista pitää minua siellä töissä.Sairanhoitajan pitäisi selviytyä toisella tavalla töissä,mitä minä.

No torstaina kuulen,mitä psykiatri sanoo.En ole vielä miehelle puhunut näistä ajatuksista,sen se tieää,että saikkua menen hakemaan masennuksen takia.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 14.04.2015 klo 09:22

Minun oloa on nyt suunnattomasti helpottanut jo pelkkä ajatus ja toive pitkästä sairaslomasta ja mahdollisesta eläkkeestä.Mutta tätähän ei tiedä,miten menee,ennenkuin käyn lääkärin puheilla.

Kirjoitin yhden A-nelosen asioita,mitä pitää muistaa sanoa lääkärille.Muuten jäis paljon asioita käsittelemättä.Hyvä muisti vai mitä😎

Töissä en muista edes vakio-potilaitten nimiä...aina tulee joku oikosulku,kun joku hoitaja puhuu jostain ja minä vaan kelaan,että kuka häh😐

Läksin tunti sitten koirien kans lenkille ja 35 minuuttia tuli käveltyä.Tätä ei ole tapahtunut oikeestaan ikinä,että läksisin aamulla ulos.Uskon,että Voxra 300 alkaa nyt vaikuttaa ja saa minut liikkeelle.Mutta ei tämä kuitenkaan tarkoita,että olisin työkykyinen.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 14.04.2015 klo 11:39

Hei elämäilohukassa
Miten lääkärissä meni? Hienoa että jaksoit käydä kävelyllä. Minä myös kävin
Onneksi ei satanut. Yöunet heikkoja. Heräilen usein. Menee ainakin klo 23.30
ennen kuin uni tulee. Minulla käytössä olanzapin yöksi. Nyt pyykkiä pesen.
ja roikun täällä netissä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.04.2015 klo 15:57

Hei, Elämänilohukassa ja Sarrukka!☺️❤️

Täällä satoi iltapäivällä jotain rakeiden ja rännän sekoitusta. Onneksi oli lyhyt matka pysäkiltä kotiin.

Ihastelen aina muita, jotka jaksavat käydä ulkona vaikka kävelyllä. Mulla se on aika harvinaista. Mutta kyllä se on toisinaan ihan mukavaakin...

Mullakin on huono muisti. En tiedä, onko se näiden lääkkeiden syytä vai muuta. Tyttö aina välillä toteaa, että olen joskus jo sanonut saman asian. Ja minulle asia on ihan uusi.😋 Aina kun pitää soittaa jonnekin tai käydä esim lääkärissä, kirjoitan itselleni lapun. Ja nimimuisti on huono. Enkä tunnista ihmisiä, jotka olen nähnyt joitakin kertoja. Se nolottaa.