Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.04.2015 klo 11:59

Hei, Elämänilohukassa.

Mä saan nukuttua liiankin hyvin. 10-11 tuntia menee hyvinkin. Haluaisin selvitä pienemmällä määrällä unta, mutta en jaksa. Nukahdan melkein heti, kun pääsen sänkyyn. Nyt on tullut valvottua yli puolenyön, kun telkasta on tulut elokuvia, jotka on tullut katsottua. Nytkin haukottelen.

Auringonpaiste on haalistunut. Taivaalla on vaalea pilviharso. Kaipaan kunnon paistetta. Niin kuin oli aamusta miehen lähtiessä kotiinsa parinsadan kilometrin päähän. Nyt olen kotona yksin.

Haluaisin parvekkeelle touhuamaan. En vain tiedä, jaksanko...

Iloa päivääsi! 😍

Käyttäjä rikottu sydän kirjoittanut 06.04.2015 klo 12:01

kiitos. jaksuja myös sinne. sen unohdin mainita, että se oli perheen äiti joka teki sen itsarin. kyllä tässä ollaan naapureiden kesken oltu juttusilla asian tiimoilta ja kauhun sekaisin tuntein ollaan asiaa käsitelty. tuota rouvaa en tarkemmin tuntenut, mutta hänen vanhin lapsensa leikki vielä viime kesänä ja syksynä poikani kanssa päivittäin. lapsia käy kovasti sääliksi kun menettivät rakkaimpansa ☹️
minulla itsellä on nyt alkanu olemaa taas nukkumisen kanssa ongelmia, kun illalla saapi kaksi tuntia pyöriä sängys ennenku saapi unen päästä kiinni ketipinorista huolimatta. en ole ottanut vielä kuin 25 mg tabletin iltaisin....
tässä pitääkin alkaa jo pikkuhiljaa valmistautua töihin lähdön kanssa ja alkaa pakkaamaan työvaatteita ym. ym. vielä pitäis illalla ajaa 350 km tänä iltana ja sit huomenna töihin...

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 06.04.2015 klo 16:54

Hei Jardin Prive ja rikottu sydän ja kiitos viesteistä🙂

Voi kun voiskin nukahtaa nopeasti...minua kun ei edes väsytä nukkumaanmenoaikaan,saattaisin valvoa vaikka pikkutunneille.Joudun sen takia ottamaan ketipinoria,että alkais edes vähän väsyttämään.Otan sen noin tuntia aiemmin.Alkuillasta sit kyllä väsyttää,no en silloinkaan nuku,korkeintaan muutamaksi minuutiksi,jos hyvin käy.

Hui en osannut edes ajatella,että olikin nainen ja äiti,joka teki sen itsemurhan😭 Oletin automaattisesti,että olisi ollut mies...voi laps raukkoja😭 Ehkä omalta osaltaan tällaiset juhlapyhät saa ihmiset tekemään näitä epätoivoisia ratkaisuja.Apua ei saa eikä tietyssä mielentilassa sitä edes jaksa/halua hakea.

Käytiin tänäänkin miehen kans sauvalenkillä,ensin 30 minuuttia kyläpaikkaan,siellä kahviteltiin ja sit kierrettiin toista kautta ja tuli 35 minuuttia,hyvä juttu🙂 Olenkin tässä koko talven röhnöttänyt sohvalla😳 Nyt olis tarkoitus jatkaa tätä harrastusta,vaikka 5 päivänä viikossa,minun iltavuoropäivinä emme tietenkään pääse.

Helpompi on lähteä,kun toinen houkuttelee ja kävelee mukana.Yksin en saa aina edes koiria pihalle.

Jaksamisia taas teille ja särkynyt sydän,voimia sinulle töihin 🙂

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 07.04.2015 klo 08:59

Huomenta kaikille🙂

Nukuin viime yönä taas 6 tuntia...menin nukkumaan ihmeen aikaisin,jo 23.30 maissa ja nukahdin nopeasti.Aamulla sit heräsin taas kesken unien,kun mies nousi töihin,en saanut enää unta.Minulla on tänään iltavuoro ja olisin halunnut nukkua pitempään.

No kaikkee ei voi saada...onhan tuokin jo jotain,kun ei tarvinnut pikkutunneille asti valvoa.

Pitäis kohta varmaan lähteä koiruuksien kans aamulenkille...

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 07.04.2015 klo 10:42

Hei
Nyt ahdistaa ja pelottaa kovasti. Pelkkä ajatus töihin menosta ahdistaa. En
tiedä miten tästä päivästä selviän. Mulla tapana hermoilla töihin menoa päiviä
etukäteen. En tiedä miten tämän ahdistuksen saisi helpottaan. Lääkkeet ei auta.
Yritän täällä netissä notkua ja ristikoita täyttää.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 07.04.2015 klo 11:31

Hei ja huomenta, Elämänilohukassa!

Mä oon ollut hereillä tunnin verran. Nukuin taas 12 tuntia. Harmittaa, kun jäi päivän ohjelma väliin; olisin halunnut mennä yhteen käsityöpiiriin, mutten jaksanut nousta.

Kai se on nuo lääkkeet, mitkä vaatii pitkät unet. Vaikka mulla on lopetettu yksi väsyttävä lääke, en saa itseäni ylös. Tuntuu, ettei päivään mahdu mitään, kun nukkuu niin paljon. Toisaalta se on joskus ihan hyvä...

Hyvää tai edes siedettävää päivän jatkoa!😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 07.04.2015 klo 11:59

Hei sarrukka ja Jardin Prive ja kiitos viesteistä🙂

Sarrukka,mulla kans tota työstressiä...eli stressaan jo etukäteen työvuoroa,pahimmillaan minullakin se alkoi jo muutamaa päivää ennen tulevaa työvuoroa;nykyisin alkaa vasta kyseisenä aamuna.Eli tänään kun on iltavuoro,niin stressaan ja pelkään etukäteen.Joskus töihin mennessä on ihan kamala olo,ahistaa todella paljon...eipä siinä muuta voi kuin talsia vaan työpaikalle...

Mitenkähän tätä asiaa vois käsitellä?Ennen sitä vaan meni töihin..no kaikki muukin kyllä tapahtui ennen paljon paremmin...

Jardin Prive,minulla oli joskus vuosia sitten kans tuollaisia 12 tunnin öitä...silloin tais olla ketipinor+tenox käytössä.en muista annoksia tarkemmin.Nukuin ihan surutta aina puolille päivin ja sittenkin heräsin ihan koomasta...Ja jos joskus joutui heräämään aikaisemmin,oli koko päivä pilalla.

Nyt tää ikä(50 +) tekee tätä,ettei nukuta enää aamuisin.Minun pitäis keksiä näihin aamuihin jotain kivaa tekemistä...no roikun sit koko aamupäivän aina netissä...

Suunnittelin eilen,että käyn tänään aamupäivällä sauvalenkillä...heh heh joopa joo...no käytin koirat 15 min.lenkillä,ei mitään hikiliikuntaa ollut...en vaan saa itseäni liikkeelle.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 07.04.2015 klo 16:21

Hei elämänilohukassa
Mulla tuo liikunta kausiluonteista. Loman aikana ja vapaaviikolla tulee käytyä
useammin. Pitäisi tämä hermoilu saada jotenkin kuriin. Tietäisi vain miten.
Tänään olen vain laiskotellut. Mikään ole huvittanut .

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 08.04.2015 klo 06:45

Huomenta,taitaa olla nyt se 6 tuntia vakio nukkumista...en voi edes miestä syyttää,kun itse heräsin 5.30 aikoihin,nukkumaan menin jo 23 jälkeen.No ehkä mieluummin sit näin,kuin että valvoisin kahteen ja sit nukkuisin kahdeksaan.

Eilen töissä oli kiirettä.Vähällä väellä pitää tehdä,onneksi oli minulla opiskelija kaverina,muuten olisin ollut yksin 10 potilaan kanssa,joista kaikki tarvitsevat apua,toiset enemmän,toiset vähemmän.

Täällä tuulee nyt aika lailla.Tänään käyn kampaajalla ja sit tapaan yhtä ystävää,jota en ole nähnyt varmaan vuoteen.Asuu siis toisella puolen Suomea,mutta on nyt käymässä täällä.

On pitkiä nämä aamutunnit...mies lähti jo töihin.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 08.04.2015 klo 16:57

Päivä mennyt täällä netissä,lukiessa ja sanaristikkoa täyttäessä. Jos nyt
siirtyisi tvtä katsoon. Kova tuuli. Tärkoitus oli käydä kaupassa mutta en viitsinyt
tuuleen lähteä.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 08.04.2015 klo 20:07

Minua vaan masentaa...joka päivä...kiva oli tavata ystävää,mutta heti jo kotimatkalla iski sama vanha masennus ja ahdistus.En kehdannut kertoa mitään näistä ongelmistani.Koirille pikalenkit.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 09.04.2015 klo 07:04

Eilen käytiin kaupassa ja saunassa,heh siinäpä minun elämän kohokohdat...
Menin nukkumaan 23.15,en muista,nukahdinko miten pian...kävin hereillä joskus aamusta,nukahdin ja heräsin 5.40 ja ylös nousin 6 jälkeen.Se on se 6 tuntia mun unimäärä/vrk;en nuku edes päiväunia.

Viikon päästä psykiatrin aika...pitäis varmaan kirjoittaa paperille asiat,mitä pitäis muistaa sanoa.Eilen ystävän kanssa jutellessa taas tajusi,miten on muisti menny...

Huomasin eilen,että eipä tullut mitään siitä sauvakävelysuunnitelmasta...ei jaksa ei.Eilen tuli kävelyä(ilman sauvoja) yht. 40 min.+koirien pikapissitykset.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 09.04.2015 klo 09:23

Hei elämänilohukassa
Mukava että ystäväsi kävi tapaamassa sinua. Sulla nuo koirat joiden vuoksi pakko
käydä kävelyllä. Mulla taas jäänyt lenkkeily. Kaupassa kävin jalan. Työstressiä
pukkaa. Huomenna alkaa työt. Pelottaa miten hommat sujuu.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 09.04.2015 klo 10:10

Kiitos sarrukka viestistäsi🙂

Minä olen niin väsynyt...yritin äsken edes hetkeksi torkahtaa sohvalle,kun väsyttää,mutta ei tuu uni ei.Pitäis varmaan näin päivälläkin ottaa unilääkettä...

Minun elämällä ei ole tällä hetkellä mitään merkitystä.

Väsyttää,masentaa,ahistaa.Paino noussu joulun jälkeen 5 kg tuosta vaan.Ärsyttää työkavereiden fb-päivitykset,miten ne käy kuntosalilla ja laihtuvat ja miten on niin ihanaa käydä siellä kuntosalilla.Minä en edes pysty nuitten koirien kanssa lenkkeilemään.Ne on taas sellaisia parin minuutin lenkkejä.

Näistä minun niska-hartiakivuistakin se lääkäri silloin tokais,että se minun työ on hyvää treeniä niille hartioille..hah siellähän ne on kipeytyneetkin...en saa edes näitten kipujen takia enää saikkua.Joka päivä koskee olinpa töissä tai vapailla.En kärsi edes nukkua sillä kipeällä kyljellä.10 kertaa kävin hierojalla,ei mitään apua.

Tyttö joutuu huomenna sairaalaan,keskenmeno ja viikkoja olis ollu 11,mutta sikiö on kuollut😭

Mä en vaan jaksa enää.Aion kyllä pyytää niin pitkän sairasloman kuin mahdollista siltä ensi viikon psykiatrilta.Joutukoot esimies pulaan minun saikkuilun takia,en jaksa enää ajatella sitäkään.

Sarrukalle jaksamisia töihin...niin tuttuja nuo tuntemukset...olis ihan eri asia käydä töissä,jos oli TERVE.Nukkuis ilman lääkkeitä,aamuisin heräis virkistyneenä uuteen päivään,nauttis elämästä ja työ oli innostavaa,vapaa-ajalla sit harrastais jotain jne.Eikä tartteis syödä näitä pää-lääkkeitä(jotka ei edes auta)...

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 09.04.2015 klo 18:17

Hei elämänilohukassa
Ei mene hyvin sullakaan. Ikävää että sattui sellainen lääkäri. Oletko ajatellut
käydä jollain toisella lääkärillä. Kipujen kanssa hankala olla töissä. Saitko mitään
särkylääkettä? Ikävää että tyttäresi sai keskenmenon. Tosi raskasta hänelle ja sinulle
Voimia ja jaksamista molemmille..
Minä myös lihonut 4kg lyhyessä ajassa. Kurjaa kun osa työvaatteista mahdu päälle.
Samoin muutama pusero kotioloissa. Masentaa ,ahdistaa meinaa paniikki iskeä.
Pakko vain aamulla töihin mennä. Pelottaa