Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 02.04.2015 klo 07:52

Taas jäi yöunet kuuteen tuntiin,mikä on kyllä liian vähän minulle ja sitten on aina koko lopppupäivä pilalla.Illalla sain unta vasta puolilta öin ja aamulla heräsin kesken unien,kun mies kolisteli ylös lähteäkseen töihin.Mies nukkuu aina töitten jälkeen tunnin päikkärit,kun ollaan syöty päivällinen,minuakin aina väsyttää,mutta en saa unta!

Eilinen meni koko päivä vaan sisällä tekemättä yhtään mitään.Roikuin netissä ja tein ristikkoa.Koirat sentäs käytin 15 min.lenkillä puolilta päivin,päivälenkki jäi tekemättä,kun en vaan päässyt ulos.

Kun vaan sais NUKKUA.Ei auta edes tuo ketipinor,ennen nukuin sen kanssa yli 10 tunnin unia.Enkä ala annoksia nostamaan,se ei auta.

Niin ja tytär kävi eilen ultrassa...keskenmeno(alkuraskaus,mutta olsi olluti niin toivottu tämä)😭

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 02.04.2015 klo 12:12

Ei minullekaan auttanut ketipinor. Nyt olanzapin käytössä. Vaikutta vaihtelevalla
menestyksellä. Kävin kaupassa. Just kävin vähän kävelyllä. On niin hieno sää.
Miten aiot pääsiäisen viettää? Minä en ole laittanut mitään koristeita ym. Menee
niin kuin kaikki muutkin päivät.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 03.04.2015 klo 09:37

Kiitos sarrukka viestistäsi ja kaikille Hyvää Pääsiäistä🙂

Eilinen päivä menikin ihan hyvin,vaikka olin vähien unien jälkeen ensin vähän kiukkuinen( 6 tuntia on minulle liian vähän)...laitoin pyykkikonneen päälle,vaihdoin lakanat,tyhjensin tiskikoneen ja leivoin rahkapiirakan.Tytär tuli sit meille lapsensa kanssa ja käytiin kaupassa.

Olen aina laittanut niin pääsiäistä kuin jouluakin,tykkään juhlistaa näitä.Maljakossa on keltaisia tulpaaneja ja narsissin ostin myös,tosin se on ihan nuppuinen vielä.

Viime yönä valvoin jonnekin puoli kahteen;ei vaan uni tullut.Aamulla nukuinkin sit kahdeksaan.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 04.04.2015 klo 08:58

Viime yönä valvoin yli yhteen...otin sit tenoxin puolikkaan ja olin nukahtanut pian 😴 Olin ottanut ketipinorin puolikkaan klo 22 jälkeen,joskus se alkaa väsyttää,useimmiten ei.

Minulla alkaa jo illalla etukäteen pelottaa,saanko unta vai en...tätä on jatkunut yli 20 vuotta.Heräsin eka kerran seitsemältä,nukahdin sit vielä ja heräsin kahdeksalta.

En haluais tota tenoxia käyttää,koska olen sitä käyttänyt joku vuosi sitten jättiannokksilla eli 60 mg per yö,monen kk ajan,josta sitten itseno vieroitin.Tottumus tulee nopeasti ja sitten ei enää entinen annos autakaan.

Tää kellonkääntö on kyllä ihan sanonko mistä 😠

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 04.04.2015 klo 10:09

Hei elämäilohukassa
Minulla sama ongelma. Pelottaa mennä nukkumaan jos ei uni tulekaan. Eilen
valvoin ainakin 23.45. Odottelin unta. Pari kertaa heräsin. 8 aikaan lähdin
kahvinkeittoon. Olipa kaupassa väkeä. Ahdistus iski kassalla ja paniikki. Mut
hengissä selvisin. Nyt taidan jatkaa ristikoiden täyttöä

Käyttäjä rikottu sydän kirjoittanut 04.04.2015 klo 18:41

saanko minäkin tänne kirjoittaa omia ajatuksiani? minäkin jouduin viime yönä turvautumaan pitkästä aikaa taas unilääkkeeseen joka minulle on määrätty. se oli ketipinor 25 mg yksi tabletti. tai tavallaan unilääkkeenähän ne käyttää tätä minun masislääkettäkin joka on mirtazapin. minulla menee sitä nyt kaksi 15 mg tablettia iltaisin. vaikuttaa sille että kun annosta on nostettu niin väsyttävä vaikutus hiipuu. nukuinkin sitten loppuyön tosi hyvin aamu kahdeksaan saakka. minä olen nyt joutunut aloittamaan masislääkityksen uudelleen kun on noita oireita taas ilmaantunut ja on tuntunut että maailma kaatuu päälle ongelmineen. tänään on ollut hyvä päivä ja olen ollut virkeänä koko päivän ja olen kirjoittanut semmosta omaelämänkertaa neljä A4 kokoista sivua lapsuudesta aina näihin päiviin saakka. ajattelin antaa sen psykologini luettavaksi jotta hän jollain lailla ymmärtäisi minun taustojani. elämäni on ollut aivan lapsuudestani saakka vaikeaa, mutta niin sitä on vaan jollain lailla kestetty tähän päivään saakka. viime kesänä jouduin pakosta lataamoon, itsariyrityksen vuoksi viideksi päiväksi ja sen jälkeen olen koittanut taistella eteenpäin. sairaslomaa en suostunut ottamaan ja lääkityksenkin lopetin luvattomasti syksyllä. elämänilo on ollut minullakin välillä hakusessa ja yhden kerran koetin lopettaakkin sen huonolla menestyksellä. avioeroprosessi on käynnissä ja vaimo hakee avioeroa. itsaria en enää yritä vaan koetan vaan jollain lailla kestää mitä tuleman pitää. psykologilla en ole käynyt kuin viime kesänä viimeks ja nyt tuntuu jotta pitäisi sielläkin ehtiä jossai välissä käymään. hyvää pääsiäistä teille kaikille. jollain lailla tämä helpottaa kun saa purkaa omia ajatuksiaan välillä näin anonyymisti muillekkin. 🙂

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 04.04.2015 klo 19:39

Kiitos sarrukka viestistäsi.Voi kun saisikin nukkua,ottaa vaikka jonkun unilääkkeen ja tietää,että varmasti tulee uni ja riittää aamuun asti;eikä silti olis seuraavana päivänä tillin tallin...eikä tartteis annoksia nostaa.Nuita bentsoja en mielellään syö juurikin toleranssin takia.

Joo minuakin ahistaa kaupassa,ja kassat ihan pahimpia paikkoja...en yleensä käykään ikinä yksin kaupassa.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 04.04.2015 klo 19:45

Hei rikottu sydän ja tervetuloa🙂

Minä olen läpikäynyt avioeron alle 30-vuotiaana ja kyllä otti lujille☹️ Siitä alkoikin tämä masennus ja unettomuus,jotka ovat nyt jo kroonistuneet.

Ihan hyvä,jos pääsisit jonnekin keskustelemaan.Ja lääkkeitä pitää silloin käyttää,kun on tarvetta.Toi kirjoittaminen on hyvä keino käydä läpi omia ajatuksia ja tuntemuksia.Jaksamisia sinulle!

Käyttäjä rikottu sydän kirjoittanut 04.04.2015 klo 21:48

kyllä se on ihan hyvä joskus kirjoitella ja purkaa ajatuksia toisille. en tiedä tohdinko lähettää tuota elämänkertaani hoitajalleni kun en vielä edes tunne häntä? tiedä vaikka lähettää piipaa-auton mua hakemaan heti pois 🙂 oli siinä aika hurjaa tekstiä omasta lapsuudestani ja omasta nuoruudestani, mutta ne kaikki on totta. tässä vaiheessa en tohi tänne vielä niitä asioita paljastaa. siellä oli myös 40 vuotta vanhoja tapahtumia joista minun käskettiin silloin kymmenvuotiaana lapsena vaieta ja pitää suuni supussa. siitä alkoikin minun vaikea lapsuuteni. tänä iltana olenkin vasta voinut noistakin tapahtumista avautua serkkutytölleni ja aiemmin en ole koskaan puhunut näistäkään jutuista kellekkään. sitä ylä ja alamäkeä on riittänyt aivan näihin päiviin asti ja nyt viimeisenä puolentoista vuoden aikana nuo ongelmat onkin korostuneet tosi kovasti.
nyt taitaakin olla jo aika lähteä ajamaan harjan kans noita trulleja. eikös se ole näin pääsiäislauantaina tapana poltella kokkoja jotta saataisiin trullit karkotettua?
hyvät pääsiäisen jatkot kaikille. 🌻🙂🌻

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 05.04.2015 klo 10:07

Hei
Viime yö meni jotekuten. Pari herätystä yöllä. 8 aikaan kahvinkeittoon. Kävin
aamulenkillä. Nyt taas notkun täällä netissä. Ei tullut illalla käytyä pääsiäiskokoilla.
Iski laiskuus.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 05.04.2015 klo 13:24

Nukuin viime yönä jotain 7 tuntia.Tää kesäaikaa sekoittaa vieläkin ja uni tulee aina vasta puolenyön jälkeen,ennen menin nukkumaan tuntia aiemmin.Kuka tästäkään hyötyy😐 Toivottavasti eduskunta sais lopetettua tällaisen hölmöyden.

Ja koko päivän on väsyttänyt ihan sairaasti.En jaksa mitään.En siltikään pysty nukahtamaan edes hetkeksi,vaikka kuinka väsyttää.Mikään ei kiinnosta.Haluaisin vaan nukkua koko ajan,aamulla herätessä on aina pettynyt olo,kun unet loppuu.

Nukkuakseen hyvin ihmisen pitäisi harrastaa päiväsaikaan liikuntaa ja ulkoilua,tehdä jotain kivaa ja mielenkiintoista,olla aktiivinen...no minä rönötän sohvalla huonossa asennossa,niskat+hartiat on aina kipeet,oon joko netissä tai teen ristikoita,välillä viltin alla...ei kai ihme,jos ei yöllä uni tuu☹️

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 05.04.2015 klo 19:24

Moi elämänilohukassa!

Kävin alkuviikosta psykiatrilla ja keskustelimme lääkkeeni vaihtamisesta. Nyt olen vuoden verran syönyt Escitalopharm Actavista 10-15 mg/pvä. Minullahan on ollut myös nukkumisvaikeuksia, johon söin viime keväänä Mirtazapinia 7,5mg/pvä. Se toimi melatonin kanssa niin hyvin kuin siinä kriisissä voi toimia kun koko keho on shokissa. Myöhemmin lopetin Mirtan syönnin, koska paino nousi 15 kiloa parissa kuukaudessa. Vielä alkuvuoteen asti pärjäsin ilman unilääkkeitä, mutta sitten nuo työkuviot alkoi kaatua päälle ja tällä hetkellä olen pitkällä sairauslomalla toistuvan masennusjakson vuoksi.

"Esci" nostettiin nyt kuukausi sitten 15mg/pvä ja sen myötä alkoi joka iltainen kukkuminen. Ei vaan pysty nukkua ja pää käy kuin ylikierroksilla tuntitolkulla vaikka olisi miten väsynyt. Psykiatrin mukaan johtuu lääkkeen annosmäärän nostosta. Oli alkuun miettinyt lääkkeeni vaihtoa Voxraan, mutta oireeni kuultuaan ei sitten suositellutkaan. Voxra kuulemma lisää aktiivisuutta ja joillakin se yliaktiivisuus ajoittuu iltaan/ alkuyöhön. Tuli vaan josko sinullakin olisi jotain sellaista?

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 05.04.2015 klo 22:15

Hei Amassados ja kiitos viestistäsi🙂

Joo tossa Voxrassa on sivuvaikutuksina mm.unettomuus,mutta minulla oli tätä unettomuutta jo ennenkin...oon kans joskus syönyt sitä escitalopramia eli cipralexia,mutta teki univaikeuksia,niin lopetin ja siirryin citalopramiin eli sepram(ciramil),jota olin ennekin syönyt.Aikoinaan nukuin tolla cipramilla ehkä paremmin,mutta tarvitsin silloinkin aina jonkun unilääkkeen,tais olla ketipinor+tenox.Mirtatsapiinia joskus käytin,vajaassa viikossa tuli 3 kg,loppui siihen sen syönti.Joskus yli 10 v sitten söin Tolvonia,joka kyllä nukutti hyvin,mutta auta armias,minkä syöpöttelyn se teki...nälkä oli koko ajan ihan pohjaton ja oli pakko syödä ja syödä ja isoja annoksia...

Mä tartten todellakin jonkin aktivoivan lääkkeen...ihmettelenkin,miksi tällä kertaa tää voxra ei ole niin auttanut minua,kuin viime keväänä.Silloin noin 5 viikon käytön jälkeen aloin lenkkeilemään ja sit ajamaan kuntopyörää ja syksyllä vielä aloitin kotijumpan,joka kyllä loppui flunssaan sairastumisen myötä🙄 Ja viime kesä oli ihanaa aikaa,kun ei masentanut eikä ahistanu...olo oli ihan kuin jollain ns.normaalilla ihmisellä,nautin kesästä ja elämästä...kunnes syksyllä alkoi taas masentaa...

No sen verran tänään kuitenkin hyvää asiaa,että käytiin miehen kans melkein tunnin sauvalenkillä, lähes 5 km🙂 Ei olla moneen vuoteen käyty.Ja oli kiva kävellä,yksin en saa lähdettyä minnekään...

Käyttäjä rikottu sydän kirjoittanut 05.04.2015 klo 22:42

moi elämänilohukassa!
tänään onkin ollut hyvä päivä pitkästä aikaa. olen voinutkin jo monena yönä nukkua todella hyvin ja masislääkekkin alkaa jo puremaan. jollain tavalla on helpottanut kun mieltä painavat asiat on saanut kirjoitettua ylös ja on saanut sitä kautta purkaa ahdistuksiaan. nyt olen sen tajunnut kun olen vähän opiskellut alaa netin kautta ja minulle on selvinnyt se asia, että olisin tarvinnut ammattiauttajaa jo lapsena ja nämä traumat painoivat vielä voimakkaasti vielä 20 - 30 vuoden iässä. suosittelen muillekkin joilla voimia riittää niin mieltä painavat asiat vois kirjoittaa vaikka tietokoneen tiedostoon talteen ja ne on ja pysyy siellä, eikä niitä kukaan ulkopuolinen pääse luvatta katselemaan. nyt en aio lopettaa lääkitystä niinkuin tein syksyllä vaan antaa ainakin mennä kesän yli. tänään kuulin suru-uutisen naapurista. naapuri oli tehnyt perjantai iltana itsemurhan. hänellä jäi kolme lasta orvoksi. nuorin oli yhden vuoden ikäinen ja vanhin kuuden vuoden ikäinen. tässä ollaan naapureiden kanssa oltu järkyttyneitä. hän oli pahasti masentunut ja avioeroprosessi oli kuulemma heilläkin käynnissä. näin perjantaina tupakalla käydessäni kun olin etuterassilla istumassa kun ambulanssi ajoi hiljaa pois meidän päätietä pitkin ja mietin miksi se ajaa hitaasti pois eikä ole kiirettä ollenkaan. sitten siellä oli käynyt poliisit ja ruumisauto. JÄRKYTTÄVÄÄ... todella toivon, ettei lapset ole päässeet näkemään tapahtunutta. ☹️ koitetaan me kuitenkin pitää elämänilo tallella. olenkin miettinyt tänään paljon viime kesäisiä tapahtumia omassa elämässäni tämän tapahtuman johdosta... HYVÄÄ YÖTÄ KAIKILLE!!! 🙂🌻

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 06.04.2015 klo 11:43

Huomenta,viime yönä nukuin suht hyvin,en vaan meinannu saada unta,nytkin meni jonnekin puoli yhteen,ennenkuin nukkumatti suvaitsi saapua...sit koira herätti joskus 7 aikoihin,ajattelin,että taas jäi kuuteen tuntiin unet....olin kuitenki jossain välissä nukahtanut ja klo 9 heräsin.

Voi särkynyt sydän,otan osaa naapurisi itsemurhan johdosta😞 Tunsitko miten hyvin hänet? Lapsia käy sääliksi,sekä vaimoa tietysti myös.Minun miehen veli teki itsemurhan joku vuosi sitten täysin yllättäen ja oli kyllä kova paikka 😭 Ei jättänyt mitään viestiä,oli poistanut kännykästä ja tietokoneelta kaikki tiedostotkin.

Toisaalta ymmärrän itsemurhan tehnyttä.Siinä tilanteess ei vaan ole nähnyt mitään muuta ratkaisua,eikä ole jaksanut ajatella omaisten surua ja tuskaa.Itsekin yritin joskus yli 10 v sitten,otin lääkkeitä.No,ei käynyt kuinkaan...

Minä nostin tänään voxran 300 mg:aan.Ja jos tää lääke nyt auttaa,syön vaikka lopun ikäni tätä.

Jaksamisia kaikille !