Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 18.04.2015 klo 13:21

Lisään vielä,että minulle tuli kyllä vähän paha mieli agora sinun kirjoituksestasi.Jos ei itse sairasta masennusta,ei voi tietää,mitä se on.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 18.04.2015 klo 15:03

Äh agora luulen että taisin ymmärtää väärin tuon sinun viimeisen kommentin...eli ymmärsin että sinun mielestäsi oon jäämässä liian aikaisin pois töistä kun taisitkin tarkoittaa että iloitsen liian aikaisin.

Sori oon vähän herkillä.

Käyttäjä agora kirjoittanut 18.04.2015 klo 15:28

elämänilohukassa kirjoitti 18.4.2015 13:19

Agora,minä olen ollut jo 5 vuotta osatyökyvyttömyyseläkkeellä keskivaikean masennuksen takia.Masennusta sairastanut yli 20 vuotta.En ihan heppoisin perustein jäänyt sairaslomalle.

En minä sanonut, että jäit heppoisin perustein sairauslomalle vaan kerroin, mitä kaikkea Kela minulta vaatii. Ihmettelen sitä ettei Kela kaikilta vaadi samaa paperirumbaa.
Mutta en tiennyt sinun olevan jo osatyökyvöttymyyseläkkeellä, en ole päiväkirjaasi kokonaan lukenut. Olet kai aikoinasi käynyt läpi Kelan vaatimukset.

Minä sairastan myös masennusta vaikka päädiagnoosini on sydänkohtaus. Olen hieman hämmästynyt tämä foorumin tavasta sanoa heti, jos jotain kysyy tai osallistuu johonkin ketjuun, ettet sinä voi mitään tietää, kun et ole masentunut.
Tämä ei ole ainut ketju missä saan asian kuulla.
Pahoitin minäkin mieleni kirjoituksestasi, aivan kuin en olisi tarpeeksi sairas tai olisin väärällä tavalla sairas enkä saisi mitään sanoa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 18.04.2015 klo 16:39

Vastaukseni Agoralle jäi edelliselle sivulle... Siihen lisäisin vielä sen, että psyykkisellä puolella "työkyvyn testaus" olisi tosi hankalaa, mahdotontakin... Siinä sitten ammattilaiset, psykiatrit, arvioivat tilannetta ja laativat launtojaan.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 18.04.2015 klo 17:24

Hei elämänilohukassa

Olet varmaan helpottunut sairauslomasta. Saatko kesäkuussa lausunnon eläkettä
varten? Mulla se vain haaveena. Toivoisin että pääsisin eläkkeelle. Ristikoista
täyttänyt jatäällä netissä ollut. Juuri saunasta tulin. Hyvää viikonloppua sinulle.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 18.04.2015 klo 21:10

elämänilohukassa kirjoitti 18.4.2015 15:3

Äh agora luulen että taisin ymmärtää väärin tuon sinun viimeisen kommentin...eli ymmärsin että sinun mielestäsi oon jäämässä liian aikaisin pois töistä kun taisitkin tarkoittaa että iloitsen liian aikaisin.

Sori oon vähän herkillä.

agora,huomasitko tätä viestiä,olin kirjoittanut tämän ennenkuin kerkesit vastata...oon tosi pahoillani,luulin oikeesti sinun tarkoittavan,että minä iloitsisin siitä,että saan jäädä liian aikaisin töistä pois;tajusin vasta myöhemmin luettuani uudelleen sinun viestiä,että tarkoititkin ihan muuta.

En tiennyt sinun masennuksestasi,anna anteeksi mitä kirjoitin.Minä oon tämmöinen aika helposti nokkaani ottava...

😍

Käyttäjä agora kirjoittanut 19.04.2015 klo 07:56

Luin kirjoituksesi sitten, kun se julkaistiin mutta ehdin jo toisen viestin lähettää.
Ei ole mitään anteeksipyydettävää. Ei olisi minun pitänyt tulla päiväkirjaasi ihmettelemään.
En ole oikeasti masentunut, yleensä yli puolet ohitusleikkauksen läpikäyneistä masentuvat ja se menee ohi aikanaan.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 21.04.2015 klo 15:33

Hei elämänilohukassa,

kuinka jakselet? Oletko jaksanut ulkoilla?

itsellä kamalan ahdistava olo ollut,epäilen että lääkkeen lisäys tekee tämän ahdistuksen. On todella voimakasta ja saan kamalia pelkotiloja ja en pysty keskittymään oikein mihinkään ja päässä tuntuu kamalan kaaottiselta. Väsyttää myös edelleen jatkuvasti.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 22.04.2015 klo 20:44

Hei taas ja kiitos kaikille viesteistä☺️❤️ Minä olen vähän herkkänahkainen,möksähdän milloin mistäkin ja ei ole kiva juttu se😳

Sarrukka,eläkettä ei voi vielä hakea kuin aikaisintaan joskus ens keväänä,tai lopputalvesta,pitää olla 300 saikkupäivää sitä ennen.Lääkäri sanoi,että haetaan siis jo ennenkuin ne 300 tulee ihan täyteen.Kesäkuussa olis tarkoitus kirjoitaat pitempi sairasloma.

Oon tässä ajatellut,että en taida enää työkuntoiseksi tulla.Olen sinnitellyt liiankin kauan.Minulla on ihan liikaa ongelmia,jotta pärjäisin työelämässä.Sen puoleen tämä saikku on suuri helpotus.

Tässä oli pari hyvää päivää,eilinen ja toissapäiväinen,kävin ahkerasti koirien kans lenkillä ja haravoin pihaa,ulkoilua tuli 2-3 tuntia kumpanakin päivänä.Tämä päivä onkin mennyt ihan tappofiiliksissä😭 Sitä tippuu aika korkealta,kun hetken jo näyttää helpommalta elo...kävin kuitenkin 2 x koiralenkit 40 minuuttia,etten jämähtäisi kokonaan taas tänne sisälle.

Minävaan00,ikävä että sinullakin on vaikeeta.Lääkealoitukset on tosi hankalia...mikä lääke sinulla on? Minullahan kesti tän Voxran kanssa nyt yli 2 kk,ennenkuin alkoi vaikuttaa.Ja tähän masennukseen ei näytä kovin hyvää vastetta edes tulevan,ainut on että se saa mut ulos lenkille.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 22.04.2015 klo 21:00

Niin minuun vaikuttaa heti negatiivisesti,jos yöunet jää liian vähiin...eli tänä aamuna unet loppui joskus viiden aikaan,nousin ylös sit kuuden jälkeen,kun ei tullut uni.Ja koko päivän on sit väsynyt olo,yritän nukahtaa edes hetkeksi,ei tuu uni.6 tuntia on minulle liian vähän.

Muutaman yönä nukuin noin 8 tuntia ja olo on ihan eri silloin.

Eipä oo tämä lenkkeily auttanut nuihin nukkumisiin.

Tänään ootin ystävää kylään,oli sovittu että tulis käymään..ei kuulunut eikä näkynyt.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 23.04.2015 klo 20:23

Sarrukka ja minävaan00,edellisellä sivulla vastasin teille,huomasitteko😐

Viime yönä nukuin paremmin,ensin 23.15-5.30,sit vielä 6.30-8😴 Aamulla laitoin pyykkiä koneeseen,tyhjensin tiskikoneen ja leivoin rahkapiirakan;sit tuli väymys ja piti pötköttää jonkun aikaa sohvalla.Ja väsymys tekee minulle aina masennuksen.

Tytär tuli käymään tänään ja innostuttiin tekee munkkeja,minä tein taikinan ja hän paistoi munkit.Sima on kans tehtynä jääkaapissa.

Koiralenkit tänään 20 + 30 minuuttia.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 25.04.2015 klo 09:39

Hei

Vihdoinkin alkoi vapaa. Kävin kaupassa ja laitoin saunan lämpiään. Yritän torjua
ahdistusta. En taida tänään tehdä mitään ihmeempiä. Siivota pitäisi kun saisi
aikaiseksi. Linnut laulaa. Ensimmäinen siili herännyt talviunilta. En vielä aloittanut
ruokkimista.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 25.04.2015 klo 12:25

Hei, Elämänilohukassa!☺️❤️

Mulla masennus vaikuttaa yleensä niin, että tarvitsen tavallista enemmän unta. Joskus on toisinkin päin. Ja sitten mullakin väsymys masentaa. Uni on tosi tärkeä juttu...

Onpa hienoa, että saitte tehtyä munkkeja ja sinulla on simaakin. Oon oikeastaan aika kade. Ei taida kumpiakaan tulla täällä tehtyä. Ensi sunnuntaina juhlitaa tytön synttäreitä. Siinä varmaan minun vappuni.

Mukavaa viikonloppua! Toivottavasti saat nukuttua paremmin!🌻🙂🌻

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 25.04.2015 klo 20:45

Hei sarrukka ja Jardin Prive ja kiitos viesteistänne🙂

Eilen soitteli esimies ja kyseli kesälomista,sanoin että laittaa mihin vaan,koska minun sairasloma tulee tod.näk. jatkumaan vielä kauan.Kesälomahan sit siirtyy jonnekin hamaan tulevaisuuteen,itse olen kyllä sitä mieltä,että en tuu sitä koskaan enää pitämään.En nyt ihan nuin suoraan sanonut,mutta tietääpähän nyt,ettei mua oottele töihin ihan heti.

Ainakaan nyt tällä hetkellä en ole työkuntoinen,ihan liian pitkään sinnittelinkin.

Välillä on ihan ok päiviä,sit taas vähemmän ok...nyt oon joka päivä saanut itseni ulos lenkille,koirien kanssa teen sellaisia 30-45 min. lenkkejä 1-2 x pv.Teen vähän pakosta ne lenkit,en oikein muuhun ole pystynyt.

Vaikka siis pääsen nykyisin lenkille,niin mieliala ei ole parantunut,samaa masennusta ja alakuloa vaan.Voxra siis vain aktivoi minua.

Simat sain tehtyä miehen avustuksella ja ilman tyttöä olis munkit jäänyt tekemättä.En saa esim.siivottua.Tytär lupasi tulla auttamaan ikkunoiden pesussa toukokuussa.

Minulla koskee melkein joka päivä vasempaan hartiaan,aika kovasti.Eilen otin Orudis (eli Ketorin) 100 mg,ei mitään apua,eikä Voltaren-geelikään mitään tehnyt.Tämä alkaa kans käymään mielen päälle,jatkuva kipu.

Jaksamisia meille kaikille ☺️❤️☺️

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 27.04.2015 klo 23:54

Hei elämänilohukassa,

kuinka olet jaksellut? Onko vielä ollut pahaa kipua? Toivottavasti se olisi helpottanut ja olet saanut apua siihen. On rankkaa kestää vielä kipua jos muutenkin olo on kurja.
oletko jaksanut lenkkeillä?

sama se on mulla että siivoomaan en ole jaksanut viikkoihin,joskus jaksan edes lakaista roskia,imuroida en,pölyjä olen yrittänyt välillä pyyhkiä,ikkunoita oon ollut aina huono pesemään,jos kesällä saisin joskus sen tehtyä.

mulla on ollut vähän parempi olla. Tytöllä nyt noro virus,se on vienyt mielen matalaksi ja voimat unen puutteesta aika nolliin. Tyttö oksenti vähän väliä koko eilisen illan,yön ja tän aamun,päivällä vähän parempi mutta edelleen illalla on oksennellut,joskin onneksi harvemmin.
Mun pitäis nukkua mut en ymmärrä miksen vaan pysty rentoutumaan nukkumaan.. mun on aina vaikea nukkua jos vähänkin stressiä elämässä.
mutta kyllä se tästä,väliaikaistahan tää vaan on.
inhottaa vaan kun oon niin kamalan herkkä aina kaikelle..

Jaksamisia ja aurinkoa päiviisi 🌻🙂🌻