Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 26.03.2015 klo 10:16

Hei elämäilohukassa
Minunkin päivät kuluu netissä ja tv seurassa. Joskus täyttelen sanaristikoita. Olisi
näitä kotihommia siivousta ym en saa aikaiseksi tehdä mitään. Tänään
lääkäriaika työterveyshuoltoon. Vatsa oikuttelee. Pelottaa ja ahdistaa. Olen
ravitsemusalalla. Millaisia lääkkeitä sinulla on? Vaihdevuodet tekee kaikenlaisia
temppuja, Onneksi mulla ne jo ohi.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 26.03.2015 klo 11:47

Hei taas sarrukka🙂

Meillähän on samat ajanvietteet...ristikot,tv,netti....välillä neulon sukkia...kotityöt jumittaa,pyykit saattaa oottaa viikonkin komeroon laittamista.Siivota en jaksa.Lenkille en jaksa lähteä.Nytkin tuolla aurinko helottaa siniseltä taivaalta...

Minulla on voxra 150 mg aamulla ja yöksi otan ketipinor 25 mg 1/2 tbl.Lisäksi astmasuihke aamuin illoin,estrogeeni-pilleri iltaisin ja kilpparilääke myös.Käytän myös vitamiineja ja koitan syödä terveellisesti.

Ole onnellinen,kun sinulla on työterveyshuolto.Meillä se lopetettiin joku vuosi sitten ja oon joutunut käymään yksityisellä.En halua/jaksa mennä tk:een odottamaan koko päiväksi ja saisiko sittenkään lääkäriä,ehkä pääsis vain hoitajan juttusille.

Haluan käyttää mahdollisimman vähän nuita psyykelääkkeitä ja vain niitä,jotka auttaa ja jotka siedän sivuvaikutusten suhteen.Olen aika herkkä saamaan sivuvaikutuksia.

Viime yönä nukuin tosi hyvin,selvisin ennen klo 23 petiin ja olin nopeesti nukahtanut.Joskus 1 aikoihin koira herätti,mut nukahin sit.Aamulla heräsin 5.40 kun mies nousi ylös,valvoin jonkun aikaa ja sit nukuin vaille 8 :aan.Pelkäsin tuolloin 5.40 etten saisikaan unenpäästä enää kiinni.

Kokeilen nyt,auttaisko perinteinen kaurapuuro illalla nukkumiseen,eli keitin illalla kaurapuuron(mantelimaitoon),johon lisäsin hunajaa, 2 kiiwiä,kurpitsansiemeniä ja vähä voita.Oli ainakin maha täys,ei nälkä vaivannut😀 Jostain netistä luin tuosta iltapuurosta.Kiiwit kuulemma nopeuttaa nukahtamista...oon joskus ennenkin tätä kokeillu,joskus auttaa,joskus ei...lisäksi join uniteetä.Illalla kyllä tuntui jo stressiä tulevan näistä iltarituaaleistakin😟

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 27.03.2015 klo 11:44

Hei elämänilohukassa
Auttoiko kaurapuuro unensaantiin? Miettinyt auttaisiko kamomillatee nukahtamiseen?´
En ole teen ystävä mut voisi kokeilla. Vielä pari viikkoa töihin menoon. Siitä huolimatta
koko ajan mielessä. Alkaa ahdistamaan ja hermostuttaan. Eilen kävi kotikuntouttaja
Täytettiin hoitotuki hakemus kelalle. Jos saisi lääkkeisiin avustusta ovat kalliita
Meidän piti mennä kuntosalille mutta oli varattu. Tämä päivä taitaa mennä laiskotellessa..

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 27.03.2015 klo 12:49

Hei sarrukka🙂

Kaurapuuron pitäis auttaa nukkumiseen,samoin hunaja,kiiwit,banaani ja myös uniteet,mm.kamomilla.Minua ei auta yksinään mikään,vaan pitää kaikki konstit(+ ketipinor) ottaa käyttöön.Olen syönyt unilääkkeitä yli 20 v...

Eilen illalla tein kaiken ohjeiden mukaan,sammutin mm.tietsikan klo 21,kun yleensä roikun tässä klo 23 saakka;söin unipuuroa,join uniteetä,otin magnesiumia,no eipä sit väsyttänyt yhtään vailla 23...olin joskus tunnin päästä nukahtanut,kävin vielä ottaa Sleep Well 2 tbl,nää oon joskus ostanu luontaiskaupasta,sisältää tryptofaania ja valeriaanaa.Ketipinorin puolikkaan otan aina klo 22 (tai tarkka aika vartin yli),jotta kerkii vaikuttaa eikä vaikutus kerkiä mennä ohi myöskään.Kännykän suljen myös aina yöksi.

Alkuillasta kyllä aina väsyttäis,mutta kun pitäis menää nukkuu,niin oon virkeä kuin peipponen...no sain unta noin 7 1/2 tuntia,kun vähentää aamuherätyksen puolisen tuntia.Koira kyllä taas herätti yhden aikoihin,sain kyllä unen nopeasti.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 27.03.2015 klo 17:03

Mä en jaksa tätä masennusta😭 Koitin käydä koirien kans lenkillä,pystyin vaan pikkulenkin tekemään,ja tulin vaan pahalle päälle...miten se liikunta/ulkoilu voi auttaa,kun ei pysty liikkumaan...

Tässä tilassa ei mikään ulkoilu eikä lenkkeily mua auta,pahentaa vaan oloa😞

😭

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 28.03.2015 klo 11:09

Huoh unirituaalit ei oikein toimi...menin ennen klo 23 nukkumaan,mutta sain unta vasta joskus 23.30 jälkeen ja unet loppui jo 5.30;kerrankin kun olisi saanut nukkua pitempään🙄 nousin vasta klo 8,kun toiset nukkui vielä,saamatta enää unenpäästä kiinni.

Tänään iltavuoroon...ei vois vähempää kiinnostaa...hartiat on jumissa edelleen,oli vaikea nukkua,kun ei kärsinyt olla kylellään.

Eilinen ilta oli ihan kamala 😭 Vetäsin melkein litran jäätelöä pahaan olooni...

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 28.03.2015 klo 11:53

Hei elämäilohukassa

Mukava että jaksoit vähän käydä lenkillä koirien kanssa. Millaisia koiria sinulla on?
Täällä sataa vettä.Lenkkeily jäi tältä päivää. Viime yön nukuin tosi huonosti.
Aamulla ei olisi millään viitsinyt noustä sängystä ylös. Pitäisi ruokaa alkaa laittaan.
Katsoa tallennuksia tvstä

jaksamistaa sinulle töihin.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 29.03.2015 klo 17:42

Hei sarrukka,kiva kun käyt kirjoittelemassa☺️❤️

Meillä on 2 pientä villakoiraa,toinen täyttää kohta 13 v ja on mun lellikki,nukkuukin mun vieressä ja seuraa mua joka paikkaan.Toinen 5 v on sit miehen koira.

Viime yönä nukuin aika hyvin,pitkät unet klo 23.30-9 (talviaikaa ).Kävin kuuden aikaan hereillä,mut sain vielä unta.Töistä tulin vasta vaille 22 ja oli aika kiirus ilta.Nyt pari päivää vapaata.

En tykkää yhtään tästä kellojen siirtelystä,menee aina unet sekaisin.Miten sitä muka yhtäkkiä osaa mennä tuntia aiemmin nukkumaan😐

Tänään on taas sohva-netti-päivä...en saa mitään aikaiseksi.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 30.03.2015 klo 10:10

Hei elämänilohukassa
En minäkään tykkää kellonaikojen siirtelystä. Miettinyt miten taas osaa nukkua
kun valoisaa. Mulle ongelma ei auta edes lääkkeet. Muutenkin huonot unenlahjat.
Sain vähän imuroitua. Muuten päivä menee netissä ja tvtä katsellessa. Olen
suunnitellut piirakan leipomista monta päivää. En saa aikaiseksi. Kotikuntouttajan
kanssa mennään kuntosalille iltapäivällä. Mien sinä olet jaksellut? Mitä touhunnut?

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 30.03.2015 klo 16:35

Hei taas sarrukka🙂 ja kiitos viestistäsi.

Eilen illalla selvisin pikkulenkille koirien kanssa,mies jäi imuroimaan,hyvä työnjako.Sitten käytiin saunassa.Otin unilääkkeen klo 22 jälkeen(eli talviaikaa klo 21 jälkeen)ja menin nukkumaan klo 23 jälkeen,sain unta klo 24(eli 23 talviaikaa),ihme että uni tuli kellonkäännöstä huolimatta.Aamulla heräsin kuuden aikoihin,sain unta vielä ja sit klo 8 heräsin.

Tänään kävi entinen koulukaveri kylässä,ei oltu nähty nuoruusvuosien jälkeen,oli kiva rupatella.Meni pari tuntia mukavasti.

Huomenna mulla on iltavuoro ja kiire ilta varmaan taas luvassa...

En ole nostanut voxraa vielä,katson nyt,miten rupee menemään tällä 150 :llä.Kallis lääke,niin sekin tässä painaa.Mä raukka joudun aina näitä kalliita lääkkeitä syömään,aikoinaan cipramil oli tosi kallista myös,ennenkuin tuli ne rinnakkaislääkkeet,samaten efexor.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 31.03.2015 klo 09:57

Hah,ei olis pitänyt mennä unia kehumaan...viime yönä valvoin sit kahteen ja heräsin aamulla kahdeksalta...otin klo 1 tenox puolikkaan eli 5 mg+lihasrentoutuslääke,ei mitään vaikutusta,sit kahdelta käsin syömässä jugurttia ja otin tenox 10 mg,sit olin nukahtanut...

Pitänee kai elää edelleen talviajan mukaan,eli ottaa ketipinorin puolikas vasta 23 maissa ja mennä nukkumaan puolilta öin😟

Huoh ja tänään taas töihin,siellä on nyt joku ihme keskustelu/kysely laatuasioista,en tuonkaan takia saanu unta.

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 31.03.2015 klo 11:17

Hei elämänilohukassa

Tosi kurjaa kun nukkuminen vaikeaa. Mulla ainakin vaikutta että mietin liikaa
asioita. Vasta ensi viikolla töihin mutta työt pyörii mielessä miten selviän. Eilen
tuli aika paha ahdistuskohtaus. Mulla menee olanzapin 7,5mg iltaisin unilääkkeenä.
Välillä auttaa välillä ei. Eilen käytiin kuntouttajan kamssa kuntosalilla. Jouduin
ottamaan rauhoittavan että pystyin lähteen. Mua ahdistaa jos siellä paljon ihmisiä.
Pelkään että kaikki tuijottaa miten teen harjoitukset. Tänään minulla netti ja tv päivä.
Pyykin sentään sain koneeseen pyöriin.

Käyttäjä juro50 kirjoittanut 31.03.2015 klo 11:44

Hei kaikki
Syötiin juuri.Masentaa ja ahdistaa tämmöinen koiranilma.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 01.04.2015 klo 07:37

Huomenta ja kiitos juro50 ja sarrukka viesteistä🙂

Töissä menikin ihan kivasti,nyt ei ollut kovin kiirettä ja potilaatkin oli kiltisti.Tulin kotiin vaille yhdeksän illalla,nukkumaan menin klo 23 jälkeen ja olinkin nopeasti nukahtanut(otin ketipinorin puolikkaan kymmenen jälkeen).Luulin että olisin vielä talviajassa,mutta niin vaan olin siirtynyt kesäaikaan☺️

Yleensä minulla menee näissä kellojen siirroissa unet sekaisin moneksi viikoksi,no syksyisin se kellonsiirto on pahempi.

Heräsin sit joskus 5.30;unet vaan loppui,vaikka muut nukkui vielä.Nousin sit vaille 6.
Nyt on loppuviikko vapaata.

Rairuohokin yrittää kasvaa,kovin kituliasta näkyy olevan.

Nyt ainakin mieli on ihan hyvä,mua ihan eniten ahistaa töihinmenopäivinä.Nyt ei ole mitään suunnitelmia,niin ei tartte ahistellakaan.

Jaksamisin kaikille☺️❤️

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 01.04.2015 klo 11:15

Hei
Olipa taas huono yö. Heräilin usein. Kävin kaupassa. Nyt leivoin marja piirakan.
En taida tänään viitsiä tehdä mitään. Täällä netissä olla ja tvtä katsoa. Yritin
eilen sanaristikkoa täyttää mut ei ajatus pelannut. Vähän hermostunut olo.