Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 13.06.2015 klo 20:43

Hei Gorbatjovi ja kiitos viestistäsi🙂

Ootko miten kauan syönyt sitä venlaa? Minä söin sitä aikoinaan ja välillä oli huonompia kausia,mutta muuten kyllä aika tehokas lääke oli.Enimmäkseen oli varmaankin niitä hyviä aikoja.

Masennus on kyllä viheliäinen sairaus,se kun vaikuttaa ihan kaikkeen😞 Ei jaksa esim.käydä lenkillä tai harrastaa ylipäätään mitään,möllötän vaan täällä kotona mitään tekemättä.No pesin yhden koneellisen pyykkiä ja tyhjensin tiskikoneen...mutta jonnekin lenkille meneminen on taas ihan mahdotonta.

Minulla masennus vaikuttaa paljon työkykyyn.Vaikka toiset on sitä mieltä,että työ on parasta lääkettä,niin ei kyllä minulle.

Mulla niksahti taas yläselkä tossa aamulla,nostin painavaa lasikannua ja jumiin meni...otin lopulta kipulääkkeitä ja laitoin kylmäpakkauksen,mutta kesti monta tuntia,ennenkuin helpotti.

Jaksamisia kaikille☺️❤️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.06.2015 klo 10:18

Hei, Elämänilohukassa!☺️❤️☺️

Myös mun työkyky on heikko. Jaksan jonkin verran ommella, mutta muuten asioiden tekeminen on heikkoa. Oikeissa töissä oleminen olisi mahdottomuus. Siivoaminen on tosi vaikeaa. Nyt se pitäisi tehdä, mutta on vaikea ajatella edes aloittavansa. Pyykkiä pystyn pesemään aika ongelmitta. Tiskaan noin kerran viikossa. Mutta tuo siivoaminen!

Haluaisin tänään vähän ommella.

En tiedä, missä järjestyksessä yrittäisin tehdä asioita. Pakatakin pitäisi juhannukseksi ja sitä seuraavaksi käsityökurssiksi. Itse asiassa puo pakkaaminen kurssille ei ole konditionaalissa, vaan se on ihan pakko tehdä. Vaatteet ja muut omat tarvikkeet ehdin vielä myöhemmin. Eilen jaoin lääkkeet kolmeen dosettiin. Täydennän vielä viikolla sitä dosettia, joka on käytössä. En aio olla poissa niin kauaa, mutta pitää varautua muutoksiin.

Onko sinulla suunnitelmia juhannukseksi?

Hyvää sunnuntain jatkoa!😍

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 14.06.2015 klo 14:48

Hei elämänilohukassa,

mukava kuulla että nyt olet saanut hyvin nukuttua sen tenoxin kanssa. Mä nukun kanssa 10mg tenoxin kanssa yöt hyvin. Olen ajatellut että parempi että nukun vaikka sitten lääkkeillä,mutta että nukun. Pidän unta todella tärkeänä. Unettomuus lisää mieliala oireita todella paljon. Tiedän omasta kokemuksestakin.
Mä kysyin lääkäriltä että pitäiskö mun päästä irti tenoxista,mutta kuulemma ei nyt.. muuten elämä ensin tasasemmaksi ja vasta sitten sen aika.

Toivon sinulle kaikkea hyvää ja jaksamisia 😍

Käyttäjä hetako kirjoittanut 14.06.2015 klo 16:36

Gorbatjovi kirjoitti 13.6.2015 12:42

Masennus on kyllä viheliäisin vaiva ikinä.

Tosiaan tuo masennus on tosi viheliäinen tauti varsinkin kun se uusii. Itsellä oli keskivaikea masennus n. 10 v sitten ja nyt se yrittää iskeä uudelleen. Aiempi masennus tuli työtapaturman jälkeen ja parani suunnilleen puolessa vuodessa efexorilla, tai luulen että parani. Oikeastaan olen ollut koko ikäni vähän masentunut vaikka en ole sitä aiemmin huomannut. Kun aikoinani jäin sairaslomalle fyysisen vamman vuoksi niin sitä pohti mennyttä ja tulevaa elämäänsä ja seurauksena oli masennus. Nyt tuo masennus aikoo iskeä uudelleen eläkeiän kynnyksellä. Tosin oireet ovat erilaiset kuin ensimmäisellä kerralla. Nyt pää tuntuu kokolailla selvältä mutta koko ajan on sellainen paha ahdistava olo jolle ei oikeastaan ole mitään syytä. Syön lääkkeeksi mirtazapinia joka auttaa ainakin univaikeuksiin. Välillä tuntuu että olisi parempi jos henki menisi mutta toisaalta taas hieman pelkää että se menee ennen aikojaan. Syytä pahaan olooni en tosiaankaan tiedä, Labrakokeissa ei löytynyt mitään poikkeavaa eikä työkään stressaan ja taloudellinen puoli on kunnossa. Tosin olen naimaton ja perheetön ja hieman yksinäinen.
En tiedä auttaako tämä keskustelupalsta ahdistukseen mutta ainakin minusta on tosi hyvä purkaa tuntojaan anonyymisti ja ajan kanssa. Lääkärissä sitä vähän jännittää ja sekoaa sanoissaan.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 15.06.2015 klo 13:25

Hei ja kiitos viesteistänne Jardin Prive,minävaan00 ja hetako🙂 Kiva saada postia🙂

Täällä ei ole kyllä kesästä tietookaan,+ 10 astetta ja tuulee kovasti,kohta varmaan myös sataa...juhannusaattona mennään siskon mökille,sinne tulee muitakin,noin 10 henkeä lapset mukaanlukien.Tiedossa saunomista ja hyvää ruokaa,uiminen saattaa jäädä...viime juhannuksena olin iltavuorossa,eipä silloin kuvitellutkaan,että siitä vuoden päästä oltais eläkettä miettimässä😮

Viime kesä meni tosi hyvin,en tajua,miksi nyt mättää kaikki...

Viime yönä unta tuli noin 7 tuntia kaikkinensa,välillä heräämisiä ja valvomisia,nukkumaan menin joskus vaille 1 ja heräsin viideltä,valvoin vajaan tunnin ja nukahdin,heräsin taas vaille 7,mutta olin vielä nukahtanut ja sit vaille 9 ylös.Tenox 10 mg siis,en aio nostaa annosta tuosta.Jos ei nukuta,niin sit ei nukuta.Yleensä minua ei edes väsytä ennenkuin puolen yön jälkeen.

Kävin puolilta päivin koirien kans 20 min.lenkillä,kun piti käydä nostamassa rahaa automaatilta.

Kotityöt ei taho millään onnistua☹️ En saa tartuttua mihinkään,tiskikoneen tyhjennys on jo saavutus.

Kyllä minua myös helpottaa,kun tänne voi kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia kohtalotovereiden kanssa☺️❤️

Elämä olis kyllä paljon helpompaa,jos ei olis masennusta eikä unettomuutta.

Jaksamisia kaikille☺️❤️☺️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 16.06.2015 klo 10:15

Ei tuo tenox minua oikein auta nukkumaan...eilen otin 10 mg klo 23.30 nukkumaan mennessä,noh uni tuli joskus 1 jälkeen😞 Jotenkin tuntuu,että turhaan edes syön sitä...

Nukuin kuitenkin kuutisen tuntia,ekaks 1-6 ja sit 7-8....Mies on nyt kesälomalla ja kerrankin sais nukkua pitkään,niin enkös itse sit herää kuudelta.Meinasin nousta silloin,mutta sitten olisi mieskin herännyt.

Nyt olen ollut 3 viikkoa ilman ketipinoria,en kyllä halua sitä alkaa uudestaan syömään.

On kyllä kylmä kesä🤕

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 16.06.2015 klo 14:27

Hei elämänilohukassa ☺️❤️☺️

kurja että tenox ei autakkaan sua nukkumaan 😞 onko sulla lääkärille aikaa milloin? Nyt en muista että käytkö sä missään juttelemassa?

Itse söin kanssa vuosia ketipinoria,tosin silloin se oli seroquel nimellä,mutta sama lääke. Söin 25mg iltaisin,autto hyvin nukkumaan. Lopetin sen todella hitaasti ja nukuin vuosia ilman mitään säännöllistä unilääkettä ihan suht ok. Ennen kuin sitten elämä meni itsestä riippumattomista syistä aivan sekaisin.. kaaosta vaan koko elämä.. siitä on reilu 5 vuotta ja sen jälkeen en ole taas ilman lääkkeitä nukkunut. Mulla on illassa lyrica,lamictal ja triptyl ja sitten tenox 20mg. Pitkään söin tenox 10mg. Mulla olis joskus tenoxin vierotus edessä,mutta lääkärin mukaan ei kuulemma nyt ole sen aika.

oletko sä jaksanut tehdä mitään? Mä en oikein saa mitään tehtyä. Aloitekyky melkein nolla. Mikään ei huvita eikä tuo iloa elämässä. Olen kuin joku haamu täällä.. en tiedä joudunko aloittamaan toisen masennuslääkkeen,sen voxran,kun alas päin vaan mennään koko ajan.

Toivon sinulle voimia päivääsi ja kaikkea hyvää ☺️❤️☺️

Käyttäjä arka kirjoittanut 16.06.2015 klo 18:46

Hei !
Toivottavasti olet saanut nukuttua! Miten olet muuten voinut? Minulla ollut aika vaikeaa, päivä kerrallaan mennään. Kävin tänään vapaaehtoistyössä,mummua ulkoiluttamassa. Voimia sinulle!

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 16.06.2015 klo 21:04

Hei minävaan00 ja kiitos viestistäsi🙂

Söin joskus vuosia sitten tota tenox+ketipinor isommalla annoksella ja silloin kyllä nukuin,meinasin iltavuorostakin aina myöhästyä,kun nukuin joka kerta puolille päivin😴 tenoxia meni 20 mg ja olisko ketipinoria 25 mg...mutta tuohonkin tais sit tulla sitä toleranssia,kun aloin tenoxia nostamaan ja nostamaan(kunnes sitä meni 3 tbl/yö).

Ja se ärsyttää myös,kun ei pysty päikkäreille simahtamaan...monena päivänä taas väsyttänyt,mutta ei vaan pysty nukahtamaan edes hetkeksi.

Lääkäri laittaa minulle elokuulle uuden ajan,silloin se on julkiselle puolelle,niin ei tartte itse maksaa enää.Hän on nyt poikkeuksellisesti ottanut vastaan vain yksityisellä,mutta siirtyy loppukesästä myös julkiselle.Nytkin tuli 200 euron lasku,kun oli vastaanotto+B-lausunto.

En käy missään hoitajan luona juttelemassa,minulla oli aiemmin hyvä terapeutti,mutta on nyt eläkkeellä,enkä ole enää löytänyt sopivaa.Pari vuotta sitten kävin jonkun kerran toisen hoitajan juttusilla,mutta se oli vain sellaista "mitä sinulle tänään kuuluu?"-jutustelua;ei hyödyttänyt minua mitenkään.Ja se hoitaja sekoili jotenkin ajanvarausasioissa,niin ei hirveesti herättänyt luottamusta.

Lääkäriltä kysyin,niin se sanoi,että yleensä pitäis käydä sit sillä samalla hoitajalla.Niin ei nyt tehny lähetettä,kun en halunnut.

Minulla oli myös joskus tota Lamictalia ja Triptyliä,mutta en tiedä,auttoiko mitään.Triptyl ei ainakaan sen kummemmin auttanu nukkumiseen.Minä haluan pitää lääkityksen mahdollisimman pienenä.

En jaksa minäkään mitään.Sohvalla menee kaikki päivät.Ruokaakin koitan tehä mahollisimman helposti.No käytiin tässä illalla miehen kans koiralenkki,olisko ollu puoli tuntia,se onkin ainut liikunta tälle päivälle.Eipä ihme,ettei nukuta ja paino vaan nousee.

Joo ei oo minullakaan mitään iloa,vaikka kaikki pitäis olla hyvin,ei oo kuitenkaan.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 17.06.2015 klo 09:58

Kiitos arka myös viestistäsi,näin sen vasta nyt aamulla.

Ei tuu mitään minun elämästä,kun en saa nukutuksi.Tenox 10 ei vaikuta yhtään,eilenkin otin sen nukkumaan mennessä joskus puolenyön jälkeen ja valvoinkin puoli kolmeen,unet loppui vartin yli 6🤕 Nousin sit seitsemältä ylös,kun en saanut enää unta.

Koko ajan väsyttää,ja mitä tällainen jatkuva univaje tekee ihmiselle😐😭

Joko tulee toleranssit,joku viikkohan sitten nukuin tenox 5 mg:lla jopa paremmin,mitä nyt kympillä😐

Olen netistä lukenut kauhutarinoita tuosta ketipinorista,miten sen lopettaminen tekee nukkumisen mahdottomaksi.

Mies nukkui 8 tunnin yöunet,ja otti äsken vajaan tunnin aamupäikkärit,nukahti alle 5 minuutissa.Minä makasin silmät kiinni 2 viltin alla ja valvoin,kuinkas muuten.

En jaksa.Ei ihme,että tuli siitä masennustestistäkin niin hurjat lukemat lääkärin vastaanotolla.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 17.06.2015 klo 17:31

Hei elämänilohukassa☺️❤️☺️

Jatkuva univaje ei kyllä tee ihmiselle mitään hyvää,tiedän kokemuksesta.. Siihen väsyy ja vaikuttaa mielialaan aivan varmasti. Voi kun löytyisi joku apu sinun nukkumiseen. Oletko koskaan miettinyt kun on vissiin olemassa semmosia unettomuus klinikoita,vai mitä ne olikaan.. Joskus luin semmosesta. Mutta taitaa olla kalliita paikkoja. Mutta saiskohan semmoseen lähetettyä,tulisiko se silloin halvemmaksi.

Mä toivon sulle paljon jaksamisia! Pakkohan sun on jotain apua saada tuohon unettomuuteen! Kaikesta huolimatta toivon sinulle mukavaa juhannusta ☺️❤️☺️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 18.06.2015 klo 10:20

Huomenta kaikille ja kiitos minävaan00 viestistäsi🙂

Pengoin eilen kaappeja ja löysin Mirtatsapiinia(15 mg) ja päätin kokeillä sitä,otin 1/4 tbl + Melatonin 3 mg(en tenoxia) joskus 23 jälkeen ja puolen tunnin päästä oli pakko mennä nukkumaan,ilmeisesti olin nukahtanut heti😴 ja nukuin aamulla 9.30 saakka🙂

Olispa onni,jos tämä jatkossakin auttais.Joskus tätä kokeilin,niin eka yönä auttoi,sit ei enää ja paino nousi 3 kg alle viikossa...no koitan nyt olla syömättä enempää kuin tavallisesti.

Mutta vaikka paino nousisikin,niin kun vaan sais nukkua...olipa ihanaa nukkua ja aamullakin vielä vaan kääntää kylkeä,kun koira herätti miehen klo 7,että pitää päästä pissille.

Hyvää juhannusta kaikille ja jaksamisia,olette ajatukisssani ☺️❤️☺️

Käyttäjä arka kirjoittanut 18.06.2015 klo 11:04

Hei Elämänilo hukassa!
Hyvää juhannusta Sinulle ja perheellesi!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 18.06.2015 klo 15:54

Hei, Elämänilohukassa!☺️❤️☺️

Tuntuu mukavalta kuulla, että sait viime yönä nukuttua noin hyvin! Toivottavasti sama jatkuu!

Mä nukuin tänään vähän yli yhdeksään, nukkumaan menin jo joskus puoli yhdentoista aikoihin.

Tyttö lähti juuri kotiinsa, ja minä pesen viimeisiä pyykkejä ja laitan kotia järjestykseen. Lähden illemmalla vajaaksi kahdeksi viikoksi reissuun.

Hyvää juhannusta sinulle ja voimia päiviisi!😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 23.06.2015 klo 09:59

Niinpä siinä sit tietenkin kävi,että mirtatsapiini ei enää auttanut eka yön jälkeen...joka yö oon valvonut kahteen tuon jälkeen ja lisäksi olen joutunut ottamaaan tenoxia,viime yönä otin 5+5+10 mg ja lopulta olin nukahtanut.

Ainut apu mikä siitä enää tulee,on se,että saan aamusta nukkua pitempään,eli unet ei lopu niinkuin aiemmin,vaikkapa kuudelta.Unta tulee siis öisin 7-8 tuntia.

Alkaa olla vitsit vähissä.Eilenkin oli touhua pitkin päivää,en siis makoillut sohvalla,niin eipä sekään auttanut nukkumaan.

Juhannus meni hyvin,oltiin siskon mökillä ja saunottiin ja syötiin hyvää ruokaa.Lapsenlapsi oli meillä to-ma,sunnuntaina tuli vanhempansa ja kohta tulikin mun tyttären kanssa ihan järkky riita ja huuto;hän oli vuorotöistä yliväsynyt ja sitten PIM pimahti.No sopu tuli vasta seuraavana aamuna.

Mulla on taas alaselkä kiukutellut,alkoi heti ton mirtan aloituksen jälkeen,outoa😐Samoin yläranka jumissa.Tänään pääsen onneksi kiropraktikolle tas.