Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 01.06.2015 klo 07:56

No nyt jäi unet 4,5 tuntiin viime yönä...heräsin kolmen jälkeen ja valvoin yli tunnin,sit kun olin nukahtanut uudestaan,heräsin puoli 6 jälkeen,kun mies nousi töihin...

Ei tullut helteitä,harmaa päivä eikä kovin lämminkään.En jaksa lähteä lenkille tuollaisen yön jälkeen.Ehkä huomenna😑❓

Käyttäjä arka kirjoittanut 01.06.2015 klo 11:53

Hei elämänilo hukassa!
Harmi että yösi oli vaikea, jospa saisit päiväunet nukuttua. Minä olen täällä kotona yksin tunnin kun mies ja tytär meni kauppaan. Eläkerahani olivat tulleet tänään joten ostavat viikoksi ruokaa. Sossun rahojakin odoteltiin mutta eivät ole vielä tulleet. Jännittää paljonko sieltä tulee. Olen lukenut Rukousystävä-lehteä ja kohta pitää tiskata. Odotan niin kovasti Oxamineja kuukauden perästä saan. Tänään saan vähän olutta (4 tölkkiä kai). Se helpottaa minua, pystyn rukoilemaankin silloinparemmin. Huommenna on vapaaehtoistyö, ulkoilutan altzhaimer- mummua.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 01.06.2015 klo 12:24

Hei Arka. Voi, kun et alkaisi juoda tuota olutta. Se ei muuta kuin tekee olon pahemmaksi jälkeenpäin, ja lihottaa myös. Mutta valinnan teet toki itse.
Lapsenlapseni, pelokas ja arka, menee töihin piakkoin. Voi kun rukoilen hänen puolestaan että enkelit olisi suojana. Muistelen omaa työhön menoa nuorena, olin myös pelokas ja arka, mutta silloin ei ollut vaihtoehtoa tehdä toisin kuin vain mennä ja kestää. Niin se on ollut koko elämä. Tuntui miltä tuntui niin oli vain mentävä ja tehtävä niinkuin oli oikein ja miten muutkin teki, eli töihin ja kouluun. Kotiin ei voinut jäädä. Ei ollut sossua eikä muuta joka olisi maksanut vuokran tai ruoan ja lapsuuden kodissa oli jo liian monta suuta syömässä muutenkin että sinne olisi voinut jäädä. Ei kehdannut. Enkä kyllä halunnutkaan. Kyllä minulla oli halua löytää oma työ ja omat rahat joilla elää. Ja sitä toivon ja rukoilen nyt omille lapsenlapsille että heillekin tulisi halu löytää oma paikka jossa toimia ja saada elanto.
vasta yli nelikymppisenä kun kaikki romahti (suurin syy siihen oli olut, viina, tupakka), enkä kyennyt enää menemään töihin tajusin hakea apua. Raitistuin ja selvisin siitä ylös, mutta kun olin elänyt resuista elämää oli tunnepuoli sekaisin ja masennus vakava, luottamus ihmisiin nollassa. Oli vaikeaa uskaltaa mennä normaaliin ihmiselämään mukaan, kun oli tottunut juovaan porukkaan. Pikkuhiljaa kuitenkin toivuin ja sain jopa olla töissäkin eläkkeellä olo aikanakin, joten asiat meni kuitenkin lopuksi hyvin. Mutta siihen tarvittiin se oma tahto ja omat toimet, eli ei viinaa, tupakkaa. Oli opeteltava uusi elämäntapa.
kaikkea hyvää teille ja oppia ikä kaikki. Kiitollinen mieli kaikesta hyvästä.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 02.06.2015 klo 11:47

Jäi unet 5 tuntiin...nukahdin joskus puoli 1 ja heräsin,kun mie nousi puoli 6,ja unet loppui siihen😟 Otin vain sen tenox 1/4 tbl nukkumaan mennessä.

No en ala tämän takia syömään lisää unilääkkeitä,ollaan sit vähillä unilla,kai se joskus tasoittuu.Nyt jos taas lisäisin unilääkettä/-lääkkeitä,en ikinä pystyis nukkumaan ilman.Ja haluan kyllä joskus nukkua ilman pillereitä.

Nyt on niinku mitta täys nuita unilääkkeitä😳

Vaikka kieltämättä minua yöllä aina ottaa päähän se valvominen;vaikka kuinka haukottelisin nukkumaan mennessä,niin kohta on unet tiessään.Ja kaikki muut nukkuu tietenkin.Samoin haluaisin aamuisin nukkua vähän pidempään.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 02.06.2015 klo 13:19

Hei elämänilohukassa 🌻🙂🌻

kurja että sulla unet on noin huonot olleet. Ymmärrän että haluaisit kokonaan eroon unilääkkeistä. Toivon että onnistut siinä. Stressaatko sä nukkumaan käymistä? Mä joskus ja huomaan sen vaikuttavan etten joskus saa unta,varsinkin jos mietin et nyt on pakko saada hyvin nukuttua jos seuraavana päivänä on jotain erilaista mikä vaatii jaksamista.
mä olen luovuttanut että koskaan nukkuisin ilman lääkkeitä. Mutta haluan tenoxin kuitenkin jossain vaiheessa pois ja semmoisen unta antavan lääkkeen tilalle,se vaan taitaisi olla neurolepti ja en jotenkin haluaisi niitä syödä,siinä mun pitäis sit miettiä jospa sitten kuitenkin.. tenoxiin kun kasvaa toleranssi kuitenkin koko ajan.

toivon sinulle kaikesta huolimatta mukavaa päivää 🌻🙂🌻

Käyttäjä arka kirjoittanut 02.06.2015 klo 14:10

Hei
Toivottavasti saat ensi yönäparemmin nukuttua. Minä valvoin viime yön. Aamulla heräsin aikaisin kun lähdin ulkoiluttamaan Altzhaimer-mummua ja matka oli aika pitkä. Mies sanoi että ottaisin päiväunet. Ei vaan tahdo uni tulla.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 02.06.2015 klo 23:01

Hei minävaan00 ja arka ja kiitos viesteistänne😍

Olisi kyllä ihanaa saada nukkua normaalisti,ilman lääkkeitä ja riittävät yöunet😴 Taitaa olla haavetta vain;minä olen niin kauan jo nuita nappeja syönyt,että senkään takia ei maha olla mahollista😞 Kunpa en olisi ikinä niitä alkanut syömään😭

Ja jos seuraavana päivänä on jotain erikoista,on unet taatusti poissa.En kyllä tiedä,onnistuuko edes tämä lääkkeen vähennys/lopetus minulla.Ja kyllä se joka ilta vähän stressaa,saako nukuttua.

Miten sinä arka jaksat,jos valvot yöt😐 Saatko yhtään nukuttua?

Se on arka hienoa,etä käyt sen mummun luona,olet hänelle tärkeä☺️❤️ Pääsee mummu ulos pitkästä aikaa.Minusta ei ainakaan tällä hetkellä ole vapaaehtoistyöhön.

Tämä päivä meni taas sisätiloissa,koirat käytin 2 kertaa pihalla.En taaskaan pysty lenkkejä tekemään.Illalla käytiin miehen kans kaupassa autolla.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 03.06.2015 klo 09:50

No niin,harakoille meni nukkuminen...tai no nukuinhan minä sentään 2.30-9,heräten siinä vaille 6 ja valvoen jonkun aikaa.Otin eka tenox 2,5 mg klo 23.30,ei vaikutusta,toinen sit tunnin päästä,ei mitään,siirryin sit olkkariin ja kahden jälkeen alkoi väsyttää.

Minua siis väytti ja haukotutti tuolloin 23 jälkeen,ja vielä kun pääni painoin tyynyyn,haukottelin,mutta sitten taas unet kaikkosivat☹️

En tajua tätä,miten ne unet vaan voi yhtäkkiä kaikota,vaikka oon kuinka väsynyt.

No nyt on sateinen ilma ja kovaa tuulta luvattu,eipä tartte lenkkeillä.

Minulla on ens viikolla se psykiatri.Mutta en saa oikeestaan muuta apua,kuin mahdollisesti pitkän sairasloman,josta olikin viimeksi puhetta.Tuskin hänelläkään mitään vippaskonsteja on mun oloihin.

Joo tiedän,ja olen itsekin siitä paasannut täällä,että pitäis tehdä niitä kivoja asioita ja harrastaa liikuntaa ja ulkoilua...ehkä sit taas joku päivä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.06.2015 klo 11:22

Hei, Elämänilohukassa!☺️❤️☺️

Täälläkin tullee ja sataa. Ehkä ollaan samoissa maisemissa...☺️❤️

Mulla meni aikanaan nukkumiseen kaksi 20 mg Tenoxia. Muistan, kuinka sairaalassa olessa menin nukkumaan joskus kahdeksan aikoihin illalla, ja mulla oli kännykkä herättämässä tunnin päästä yhdeksältä, että sain haettua Tenoxit. Älytöntä! 😋

Nykyään saan nukuttua neurolepteillä. Mulla menee iltalääkkeessä 100 mg Levozinia. Sillä nukun yleensä ihan hyvin. Varmaan Ketipinorillakin on vaikutusta uneen, mutta ensisijainen "unilääkkeeni" on tuo Levozin.

Viime yönä nukuin kyllä ajallisesti sellaisen 12 tuntia, mutta uni oli melko katkonaista. Nyt on vähän väsynyt olo.

Mun pitäisi maanantaihin mennessä leikata yhden tilkkupeiton palat. Tai siis osa niistä. Ehkä otan kohta kankaat esille ja alan homman.

Voimia sinun päivääsi!😍

Käyttäjä arka kirjoittanut 04.06.2015 klo 11:43

Hei Elämänilo hukassa!
Enhän minä taida vuorokaudessapaljoa nukkua, yöllä ehkä tunnin ja mies panee minut päivällä päiväunille mutta uni ei tule. Kiitos kun rohkaisit vapaaehtoistyöhön tuli hyvä mieli kun muistit, totta on että mummu ei pääse muuten ulkoileen jos en minä käy. Yhdessä juotiin kahvit ensin ja sitten lähdettiin kävelylle. Paljon piti lepotaukoja pitää matkan varrella. Mahdatko tuomita minut kun kerron että tänään haluaisin ottaa olutta lääkkeeksi. Jääkaapissa on 20 olutta jotka eilen illalla hain. Tahtoisin neljä ottaa ja levätä. Myös Oxaminia odotan, kahden kuukauden välein saan. Haluaisin myös toisen vapaaehtoispaikan mutta mies sanoi että haluaa että minä olen paljon kotona. Kun olin päiväsairaalassa niin mies sanoi että on outoa etten ole kotona. Aion suostutella hänet kuitenkin antamaan minun ottaa toisenkin paikan. Tänään pitää siivota laittaa ruokaa taistella pakkoajatuksia ja IM-ajatuksia vastaan. Hyvää päivää sinulle ja kirjoita.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 04.06.2015 klo 14:09

Hei Jardin Prive ja kiitos viestistäsi🙂

Minullahan meni joskus noin 5 vuotta sitten(en muista tarkalleen)Tenoxia 60 mg/yö...mutta sitten vieroitin itseni niistä,kun olin tajunnut,miten paljon sitä menee.

Minä oon niin lääkevastainen,ja saan kaikki sivuvaikutukset,että en halua sen takia kovin voimakkaita lääkkeitä syödä.Enkä pidä siitäkään,jos seuraavana päivänä olen väsynyt,se vaan pahentaa minun oloja.

Eilen illalla alkoi taas väsyttää yhdentoista maissa,mutta sanoin miehellekin,että ihan turha mennä nukkumaan,kun kuitenkaan uni ei tule.Valvoin sit vielä tunnin,menin nukkumaan ja eihän se uni tullut,otin sit sen tenox 1/4 yhden maissa ja olin nukahtanut,unta tuli noin 8 tuntia.

Ei pitäis kyllä minun edes valittaa,kun saan kuitenkin 6-8 tuntia nukuttua,pienellä lääkityksellä.Haluaisin vaan mennä nukkumaan ihmisten aikoihin ja nukahtaa saman tien,enkä valvoa tuntitolkulla.

Minulle kaikki lääkkeet tekee järkkyä ummetusta...siinä yksi syy,miksi en halua niitä käyttää.Ei auta mikään movicoli edes.Juon vettä 2-3 litraa,syön terveellisesti,ei auta.

Teetko sinä tilkkupeittoa? 🙂 Olispa ihana osata ommella sellainen,ei taitais kyllä kovin kummonen tulla minun hyppysissä😀

Jaksamisia😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 04.06.2015 klo 14:19

Hei arka ja kiitos viestistäsi🙂

Enhän minä sinua tuomitse,eikä varmaan kukaan muukaan,halutaan vain varoittaa sinua.Yksi uskovainen ystäväni alkoi kerran muutama vuosi sitten vähän samalla tavalla ottaa kaljaa/siideriä silloin tällöin,kunnes kohta karkasi käsistä se juominen ja tyttärensä otettiin huostaan😭

Tietääkö se sinun lääkärisi,miten vaikeeta sinulla on? Että joudut lääkitsemään itseäsi kaljalla?Ja et myöskään saa nukutuksi? Oikeestiko nukut vain tunnin verran yössä etkä päivälläkään saa unta😐 Sinun kyllä pitäisi saada jotain apuja tuohon!

Millainen se sinun lääkitys on,haluatko kertoa?Minä en kyllä pysyisi järissäni,jos nukkuisin vain nuin vähän,kuin sinä😮

Kenkku juttu,että miehesi ei päästäisi sinua useammin vapaaehtoistyöhön...entä jos käyt nyt tämän mummon luona ja sit myöhemmin otat asian uudelleen puheeksi,koska se auttaa myös sinua,kun käyt siellä auttamassa?Miehesi on nyt tottunut,että olet aina kotona.Mutta sinun toipumisellesi ja jaksamiselle olisi tosi tärkeää päästä kotoa muuallekin välillä.

Hyvähän se minun on sanoa...kun en itsekään nyt käy missään...korkeintaan jonkun ystävän luona parin viikon välein.

Jaksamisia😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 05.06.2015 klo 06:42

Juupa juu...tuli valvottua koko yö😟

Illalla oltiin siskon mökillä saunomassa miehen kans ja tultiin kotiin yhdentoista maissa,no eihän se sit nukuttanut,menin joskus puol 2 maissa nukkumaan,yritin urhoollisesti ilman tenoxia,ei tullu uni,nousin sit kahden jälkeen ylös ja olkkariin...viiden maissa olis väsyttänyt,mutta olisin kuitenkin joutunut kohta taas heräämään,niin en mennyt silloin nukkumaan.Ja eipä sen jälkeen ole uni houkutellu edes.

Tuli tehtyä vähä ristikoita...nyt ulkona aurinko paistaa,kuka se nyt enää tähän aikaan menee nukkumaan...

Kai mä sit kohta meen nuitten koirien kans ulos.

Käyttäjä juro50 kirjoittanut 05.06.2015 klo 10:44

Hei eih
Mulla oli ja joskus tenoxia,mutta toleranssi tuli nopeasti,niin kuin kaikkiin bentsoihin.
Olantsapiini nukuttanut minua hyvin ja nyt suurempi annos ketipinoria iltaisin.Tosin olen kokeillut vasta kaksiyötä tota ketipinoorin lisäystä,mutta toivottavasti toimii.

😎

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 05.06.2015 klo 11:37

Kiitos juro50 viestistäsi🙂 Minä oon nuita bentsoja vetänyt yli 20 v...koitan vaan pienimmällä mahollisella annoksella nukkua,ja tässä tulos😎

Kumma,kun ei edes väsytä.Yritin tossa aamulla 8 aikoihin nukkua,en edes nukahtanut😮
No,takuu varma tillin tallin on sit viiden jälkeen sohvalla😴

En haluis syödä nuita unilääkkeitä,mutta pakko kai se on.Mitään mirtatsapiinia en voi käyttää,lihon ja syön ihan älyttömästi.Eikä ne loppujen lopuks oikein edes auttaneet.