Elämänilo hukassa

Elämänilo hukassa

Käyttäjä elämänilohukassa aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 21:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 19.03.2015 klo 21:54

Tuossahan tuo aihe tulikin…mikä auttaisi😑❓ Olen sairastanut masennusta yli 20 v ja ollut lähes koko ajan myös lääkityksellä.Välillä ollut helpompaa,välillä vaikeempaa.Nyt on taas vaikeampi jakso😞

Sairastuin siis aikoinaan vaikean avioeron jälkeen,mies oli väkivaltainen alkoholisti ja jäin 2 pienen lapsen totaaliyh:ksi.Alkuun tuli unettomuutta ja siihen määrättiin tk:ssa ensimmäiset unilääkkeet,joihin jäin samantien koukkuun.Tästä muutaman vuoden kuluttua lisättiin masennuslääkitys;cipramil/sepram söin yli 10 v ja efexor/venlafaksiin kans useamman vuoden(en muista enää miten kauan).Yritin tässä muutaman vuoden ilman lääkettä,en pärjännyt.Nyt unilääkkeenä ketipinor 25 mg:n puolikas.

Tällä hetkellä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä,teen siis muutaman vuoron /viikko.Olen hoitoalalla.

Voxraa olen nyt syönyt viitisen viikkoa,alussa olo oli hyvä ja ihmettelinkin tätä,koska aiemmin tämän lääkkeen aloitus oli todella vaikeeta.Vuosi sitten aloitin ja kesti 5 viikkoa,ennenkuin auttoi ja kesä menikin tosi hyvin,syksyllä masennus taas pahentui ja marraskuussa lopetin lääkkeen,koska ei enää siis auttanut.Olisi ehkä pitänyt nostaa annosta…Minulla ei ollu lääkäriä tuolloin,omin päin aloitin lääkkeen vanhalla reseptillä.Olin siis aiemminkin tätä lääkettä yrittänyt,mutta lopetin silloin muutaman viikon jälkeen(tulipas sekavaa).

No nyt olo on siis aika kamala.Päivät menee kotona sohvalla netissä roikkuen.En pysty tekemään mitään.Sain tämän viikon saikkua niskajumin perusteella,siitäkin esimies huokaili,mistä saa sijaisen…kuukauden päästä on vasta psykiatrille aika,sekin yksityiselle.En tiedä,miten jaksan sinne asti ja voiko sitä edes jäädä saikulle,kun esimiestä ahdistaa.

Toivoisin vain olevani ns.normaali,että ei ahistais eikä masentais koko aikaa ja vois käydä vaikka lenkillä ja jaksais käydä töissä.

Vertaistuki olis kans tervetullutta😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 23.06.2015 klo 10:19

Piti vielä kirjoittaa,että eilen pystyin nukahtamaan hetkeksi päikkäreille,ehkä 10 minuutiksi,tosin kello oli sillloin jo yli kahdeksan illalla...niin vaan vetäsi uneen makeasti.No jotain edistystä,mutta tuo väsymyskohtaus tuli kyllä vähän väärään aikaan.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 24.06.2015 klo 20:34

Hei elämänilohukassa ☺️❤️☺️

miten sinun viime yö meni?
mulla tuli mieleen semmonen että mitä teet yöllä kun et saa unta? Tarkoitan siis että makaatko vain sängyssä yrittäen saada unta?
Kun joskus kun mulla oli univaikeuksia,tai siis niitä nyt on ollut läpi elämän aina kausittain,mutta siis muistan että mulle terapeutti neuvoi silloin että nousen sängystä ylös ja käyn kattomaan vaikka telkkaria tai lukemaan tms ja yritän vasta sitten uudelleen unta kun väsyttää ja että en ajattele asiaa niin että voi että en taaskaan saa unta ja kaikki menee taas pieleen,vaan yritän ajatella et no ei sitten nukuta,valvotaan vaikka koko yö,luulis että jossain vaiheessa uni tulee. Mutta tiedän siis että joskus ei todellakaan auta vaikka tekisi ihan mitä vaan. Ei kai se voxra vaan piristä sua liikaa,tai aiheuta unettomuutta? Mulla se teki sitä että nukuin 3-4tuntia ja heräsin keskellä yötä ja oli olo ihan että voisin lähteä samalla sekunnilla juoksemaan vaikka maratonin ja siihen ei mikään pilleri auttanu unta parantamaan,yhdeksi yöksi ja sitten taas sama. Voxra kun lopettiin ja vaihdettiin toiseen,parani myös yöunet.
Toivon että saisit jotenkin yöunet palaamaan ☺️❤️☺️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 24.06.2015 klo 22:44

Hei minävaan00 ja kiitos viestistäsi🙂

Kokeilin viime yönä ottaa vain 1 /8 mirtatsapinista...ajattelin,että koska siinä nimenomaan pieni annos auttaa nukkumiseen,niin otan oikein pienen annoksen...ja olin ihme kyllä nukkunutkin klo 1-10...yöllä tosin heräsin joskus puoli kolme,kun joutsenet kraakkuivat lentäessään ja valvoin jotain tunnin ehkä,aamulla havahduin yhdeksältä,kun mies nousi,mutten jaksanut nousta itse ennenkuin kymmeneltä.

Nykyisin jos yöllä herään,niin en ole liian virkeä,vaan oon jossain horroksessa,varmaankin tän mirtatsapiinin ansiosta😴 Ja myös nukun aamuisin pitempään.

Ja jos en meinaa saada unta,niin nousen ja menen olkkariin,keitän uniteetä,teen ristikoita,notkun netissä...sit ku alkaa taas väsyttää,kömmin makkariin,ja koitan nukahtaa.Mutta en tykkää yhtään yksin valvoa,haluaisin mennä nukkumaan jo yhdentoista maissa.

Nyt taitaa olla kuukausi ketipinorin lopetuksesta...ei ainakaan ole enää koko ajan nälkä.Ja oonhan muutamat päikkäritkin jo nukkunut,mikä ei onnistunut ketipinorin aikana.

Päiväväsymyskin on nyt helpottanut,mitä oli viime viikolla.Mutta virtaa ei kyllä ole yhtään,en selviä edes koiralenkille☹️ enkä saa mitään aikaiseksi.

Toi voxra taitaa olla ainut lääke,mikä sopii mulle...en tosin tiedä,auttaako enää yhtään.Viime kesä oli ihan toisenlainen voxran kanssa.

Ikävä minvaan00 että sinua väyttää taas,mutta kun saisit sen lääkkeen,niin uskon,että alkaa helpottamaan☺️❤️ nyt vaan joudut odottelemaan,mikä on varmaankin melko turhauttavaa.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 02.07.2015 klo 11:54

Hei elämänilohukassa ☺️❤️

Mitä sinulle kuuluu? miten olet nyt nukkunut? toivottavasti olet saanut paremmin nukuttua kuin yhdessä vaiheessa.
Oletko jaksanut touhuta mitään?

mulla jaksamisen suhteen on pikkasen paremmin mennyt, mutta toisaalta olen nukkunut nyt myös enemmän.

kirjoittele ja kaikkea hyvää sinulle ☺️❤️☺️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 02.07.2015 klo 13:04

Hei, Elämänilohukassa!☺️❤️☺️

Minäkin kyselen vointisi perään... Mitä sinulle kuuluu?

Mä oon aika masentunut ja väsynyt. Ehkä se viime viikon käsityökurssi vaikuttaa vielä. Palasin kotiin maanantaina enkä ole vielä(kään) saanut purettua ja järjestettyä tavaroita. Vetoketjut sentään järjestin pöydälle pituusjärjestykseen.😋

Voimia kesääsi!😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 02.07.2015 klo 18:42

Hei minävaan00 ja Jardin Prive ja kiitos viesteistänne 🙂 Olen voinut aika hyvin ja kiitos siitä kuuluu hyville yöunille eli mirtatsapiinille 😴 Nukun nykyisin noin 9 tunnin unia ja olo on kyllä paljon parempi.En ole enää tarvinnut tenoxia ottaa.Soitin psykiatrille ja pyysin reseptin tälle lääkkeelle ja sain sen , minullahan oli vain jotain 6 tbl tätä lääkettä ennestään.

Olen nyt siskon kanssa kahdestaan mökillä pari yötä.En aikaisemmin olisi edes halunnut minnekään yökylään uniongelmien takia.Olimme myös miehen kotipaikalla yhden yön viime viikonloppuna.

Olen yrittänyt vähentää tietokoneella oloa ja koittanut keksiä muuta tekemistä mm.leiponut ja neulonut sekä olen käynyt lenkillä.Juoksen tai siis hölkkään 10 minuuttia ja kävelen 20 minuuttia.En joka päivä kuitenkaan.

Kirjoitan tätä kännykällä niin saattaapi tulla virheitä.Jaksamisia teille kaikille 😍

Käyttäjä arka kirjoittanut 02.07.2015 klo 21:39

Hei Elämänilohukassa!
Toivottavasti olet saanut nukuttua. Muutenkin toivon sinulle monenlaisia ilon aiheita elämääsi. En nyt keksi paljoa kirjoitettavaa mutta halusin tulla tervehtimään kun seuraan aina ketjuasi. Voimia sinulle!

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 06.07.2015 klo 13:34

Hei elämänilohukassa ☺️❤️

mukava kuulla että olet voinut paremmin ja saanut vihdoin apua uni ongelmiin. se on todella hieno asia. uni on niin älyttömän tärkeä asia, se vaikuttaa kaikkeen jos ei saa kunnolla nukutuksi.
millainen lääke se mirtatsapiini on?
hienoa myös että olet käynyt lenkillä, silläkin on hyvä vaikutus mieleen. mä olen myös yrittänyt taas uudelleen aloittaa pieniä kävely lenkkejä.

toivon sinulle kaikkea hyvää ja käy välillä meitä täällä moikkaamassa? ☺️❤️☺️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 08.07.2015 klo 16:40

Hei minävaan00 ja kiitos viestistäsi🙂

Ei ole tullut kirjoiteltua tänne niin usein,kuin alussa.Olen voinut suht ok,olin siskon mökillä pari yötä,heitin talviturkin ja poltin nahkani laiturilla,ainoana hellepäivänä😎

Lenkkeilyt on taas jääneet,en ole jaksanut vaan lähteä.Olen nukkunut edelleen hyvin,mutta huomaan,että mirtatsapiini väsyttää myös päivisin ja ruoka+herkut tahtoo maistua vähä liikaakin...tämä on tän lääkkeen varjopuoli,syötättää ja sit paino nousee...no voipi valita,valvot ja syöt normaalisti tai nukut ja syöt liikaa...tällä hetkellä tuo nukkuminen on tärkeempää...Otan siis 1/4 tbl,1/8 on liian hankala pilkottavaksi.

Kävin tänään ystävän luona kahvilla,kiva oli nähdä,ei oltukaan moneen viikkoon tavattu.

Muuten en ole erikoisempaa saanut aikaiseksi,sukkia olen välillä kutonut,palmikkosukkia siis.Viime viikolla seurasin tv:stä Myrskyluodon Maijaa,ja oli kyllä ihana sarja.Se on meillä myös tallenteissa.Tytär oli perheineen alkuviikosta pari yötä meillä.

Kumma kesä,kun aina sataa vaan...muutenkin olen nyt paljon väsyneempi ja masentuneempi kuin vuosi sitten,silloin olinkin elämäni kunnossa.En tajua,miksi nyt on näin☹️

Olen miettinyt myös työasioita,näinkö se työssäoleminen nyt siis loppui😐 Mutta totuus on,että oli minun työssä jaksaminen jo pitkään kiikun kaakun.

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 10.07.2015 klo 12:12

Ei pitäisi ikinä mennä kehumaan nukkumisiaan...heti alkoi taas valvominen...eka yönä valvoin kahteen ja eilen jo puoli kolmeen...nukkumaan mennessä olin väsynyt,sit olkkari kello löi 12,ja meinasin jo nukahtaa,sit kuului joku kolaus keittiöstä ja säikähdin tietysti ja unet meni samantien...eikun olkkariin ristikkoa tekemään😠

Ja oon sit pahalla päällä tietty huonon nukkumisen takia.

Ei puhettakaan mistään lenkkeilystä..

Unta tuli viime yönä jotain 6 tuntia.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 10.07.2015 klo 23:52

Hei elämänilohukassa ☺️❤️☺️

todella kurja että taas sun nukkumiset huononi 😞 uskon että tuo on todella ärsyttävää ja kuormittavaa kun jatkuvasti on uni ongelmia. Onko sinulla lääkäri aikaa tiedossa milloin seuraavan kerran?

Toivon sinulle voimia ☺️❤️☺️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 12.07.2015 klo 10:52

Kiitos minävaan00 viestistäsi.Ollaan nyt miehen kotipaikalla ja valvoin viime yönä jonnekin neljään...otin tenox 10 mg kahden maissa mutta ei mitään apua.

En kyllä arvannut että mirtatsapiinistakin voi mennä tehot jo muutaman viikon kuluttua.Saihan tässä nukkuakin jonkun viikon suht normaalisti mutta ei enää.

Psykiatri on elokuun ekalla viikolla mutta ei kai silläkään mitään ratkaisua tähän ole.

Meillä on elokuun lopulla sukutapaaminen mutta en halua enää sinnekään mennä .Siellä pitäisi olla pari yötä ja en kestä ajatusta että valvon sielläkin.Ja mitäpä vastaisin kysymyksiin että mitä minulle kuuluu...

Mirtatsapiini on nyt saanut minut syömään enemmän kuin normaalisti.Tämä se vasta onkin kiva vaikutus.Mätän kaikkea epäterveellistä mitä en yleensä syö.Ja minä kun meinasin vähän laihduttaa tänä kesänä.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 13.07.2015 klo 14:47

Hei elämänilohukassa ☺️❤️☺️

mä yksi päivä jostain täältä tukinetistä sattumalta huomasin että joku oli kirjoittanut tuosta samasta lääkkeestä mitä sinä syöt että se väsyttää ensimmäiset kaksi viikkoa ja sitten "helpottaa". onkohan sulla käyny juuri niin että se väsymys on ollut siitä vain sivuoire joka on nyt sitten väistynyt?
voin vaan kuvitella kuinka kurjaa on joutua elämään jatkuvasti uni ongelmien kanssa 😞 sä varmaan olet kokeillut kaikenmaailman keinot tuohon unettomuuteen jo.
ymmärrän hyvin että sitä ei halua lähteä yöksi kotoa pois jos kotonakin on jo vaikea nukkua. mulla on niin paljon lääkkeitä käytössä että en tiedä onko mun hyvin nukkumisen apuna juuri se että on niin monia väsyttäviä lääkkeitä ja vielä tenox rinnalle.
onko sun mahdollista soittaa sille psykiatrille ja pyytää aikasempaa aikaa? tai jollekkin toiselle lääkärille? unettomuus on kurja kun se vaikuttaa kaikkeen, ja ymmärrettävästi mieliala putoaa unettomuuden seurauksena.

toivon sinulle voimia ☺️❤️☺️

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 14.07.2015 klo 11:55

Kiitos minävaan00 viestistäsi🙂

En enää ota sitä mirtatsapiinia...toissa iltana menin nukkumaan vasta puoli kaksi ja otin silloin tenox 10 mg ja nukuin puoli yhdeksään aamulla.En tykkää tuosta yöllä valvomisesta,mutta ei vaan uni tuu.

Löysin Triptyl 10 mg vajaan purkin kaapista(siellä on siis aika läjä eri lääkkeitä...)ja eilen kokeilin sitä,otin joskus vaille kymmenen illalla,no nukkumaan mennessä ei edes väsyttänyt,menin klo 24 silti nukkumaan,noh valvoin puoli kahteen taas...yhdeltä otin taas tenox 10 mg...unta riittikin sit lähes 11:een...

Minua väsytti eilen koko päivän ja illan,mutta kun pitäis mennä nukkumaan,eipä väsytäkään😟

En kyllä halua koko päivääkään nukkua,vaan yöllä! Pitänee tänä iltana aikaistaa tota triptyliä...

Kaikki pyörii taas tän nukkumisen ympärillä...

En nyt soita sille psykiatrille,kokeilen ensin ominpäin,auttaako tuo triptyl mitään.Minun pitää itse vaan löytää keinot ja lääkkeet,mitkä käy...onhan nuita tuolla kaapissa...Ataraxiakin löytyy.Minusta on helpompaa näin,että testaan itse,mikä auttaa kuin että joka viikko pyytäisin lääkäriltä uutta reseptiä.Ei kai sillä lääkärilläkään mitään poppakonstia tähän ole.

Eikä oikein ole mahdollista eri lääkärille mennä...tk:een hirmu jonot tavan lääkäreille enkä muutenkaan sieltä mitään apua tähän saisi...ja haluan kuitenkin tällä samalla hoidattaa itseni.Enkä tykkää siitä toisesta psykiatrista,mikä ottaa samassa paikassa vastaan.On jotenkin sellainen töks töks.

Noh näillä taas mennään...

Jaksamisia kaikille😍

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 16.07.2015 klo 10:16

Huoh toissa yönä nukuin muuten suht hyvin mutta heräsin joskus kolmelta ja valvoin viiteen, sit olin vielä jonkun tunnin nukkunut.

Viime yö meni totaalisesti harakoille...ollaan mökillä ja nukuin muutaman tunnin ehkä 3 yhteensä.Alkuyöstä ehkä nukuin tunnin kaks tai en ole edes varma, olinko ollenkaan nukkunut.Valvoin sit aamulla jonnekin kahdeksaan ja sit nukuin vähän yli tunnin.

Hyvin menee.On taas vähän miieli vituroillaan.Käytössä siis triptyl 10 ja tenox 10.