Mutta tiedätkös Tiitiäinen, että saamme aina alkaa uudestaan...niinhän kerrot otsikossasi täällä! Ei me täydellisiä olla eikä siksi tulla. En tiedä, ootko sä käyny läpi tota problematiikkaa omiin vanhempiisi nähden. Mun olooni helpotti tosi paljon, kun aloin hyväksyä sen, etteivät vanhempani olleet/voineet olla enkeleitä vaan ihan inhimillisiä ihmisiä heikkouksineen. Vasta sitten aloin hyväksyä itteni semmosena ku oon, enkä vaadi enää NIIN yli-inhimillisä itseltäni. Olen oppinut uudelleen nauramaankin itselleni. Sekin oli pitkiä aikoja ihan hukassa.
Sitten mä olen saanut kahdella eri tavalla itseluottamusta. Eka oli se, että selvittelin ittelleni, mikä on elämässäni oikeasti tärkeää - kuuntelin sydäntäni. Senkin oppiminen oli hankalaa, kun olin omat toiveeni haudannut syvään. Löytää ne uudelleen piti edetä kokeilen/erehdyn tietä hitaasti. Sitten aloin härkäpäisesti haastaa joitakin pelkojani. Sekin osoittautui oivaksi keinoksi. Omien pelkojensa herruus antaa hurjasti pontta. Tyyliin mä pystyin siihen, vaikka...silti mä TEIN SEN!!!!
En oo ollu nyytin äiti, mutta uskoisin, että moni moni uuden nyytin äiti kokee turvattomuutta ja neuvottomuutta. Varsinkin, ellei ole tiivistä sosiaalista verkkoa ympärillä. Jos koet, ettet osannut pitää puoliasi synnytyksessä, seuraavan kerran osaat! Harjoittele ihan arkipäivän tasolla sitä. Tyyliin, tarralappu puhelimeen kiinni, jossa lukee EI. Jos se ein sanominen on se haaste. Tai jossain pienessä arkipäivän tilanteessa vaikkapa miehesi kanssa et myötäilekään kivasti, vaan kerrot ääneen ihan topakasti, että MUTTA mä olisin tätä mieltä. Harjotella tätäkin pitää. Ja jos meistä jotkut harjottelee sitä vasta aikuisena, so what. Joku muu harjottelee taas jotain muuta mikä meille ois ollu ihan iisi piisi juttu.
Olet ajatuksissani pikkuäiti 🌻🙂🌻 Nauti elämän antamasta kauniista lahjasta sinulle. Ja muista, kukaan ei tule olemaan rakkaampi - olet ainutlaatuinen, koska olet biologinen äiti. Äitisuhde on rakas ja usein kovin ristiriitainen varmaan meille tytöille, koska sitä kautta me luomme kuvaa itsestämme naisena. Jotta olisimme sinut itsemme kanssa, meidän pitää hyväksyä, että äitimme oli se mitä oli. Rakastaa ihmistä, joka ei ehkä ole haavekuvamme äidistä. Vihata ihmistä, jota järkemme mukaisesti pitäisi rakastaa. Kaikki tuo kuuluu tähän ihmisenä kasvamisen kipuun. Me olemme inhimillisiä, kanssaihmisemme ovat inhimillisiä. Pitäisi sallia itselle ja muille lupa olla inhimillisiä...Virtuaalihalaus 🙂🌻