keskustelua kirjoitti:
Toisaalta tuo on rasittavaa... joutuu tutkailemaan jokaista uutta työntekijää voiko luottaa, ymmärtääkö, käsittääkö oikein... Toisaalta se on tätä aikaa, tietosuoja tulee joka paikassa vastaan.
Rasittavaa on, ettei mikään vaikuta edistyvän hoitoyhteyksissä. Ei kaiketi ole pelkästään kyse siitä, etteikö hoitotaho lukis, vaan se ei edes kirjoita mitään kuin lääkkeeisiin liittyen tai vastaanottoajan varaamiseen liittyvää.
Jos merkintöihin perehtyy, voi tulla vastaan huvittavia kirjaamisia, jossa jotku detaljit kääntyneet nurinpäinkin.
Siis heillä työn sisällöllä ei ole merkitystä?
Onhan se kakspiippuista. Toisaalta ohjeet velvoittaa kirjaamaan, toisaalta muistettava suojata asianomaista asiakasta.
Tietynlaista rohkeutta sais pöllyttää mukaan hoitotyötä tekeville. Rohkeammin olemaan oma itsensä, ei liian tiukkaan roolin vanki.
Osaat kiteyttää hyvin. Kokemusteni jälkeen tuskin uskaltaisin mennä julkiselle hoitajalle, joka kirjaa ylös puheitani. Väärinkäsityksiä tulee. Asiat kääntyvät tosiaan joskus väärinpäin. Tietosuoja on kakspiippunen. Toisaalta suojaa, toisaalta ehkäisee oikean, tärkeän tiedon eteenpäin menoa.
Hoitotaho lukee subjektiivisesti kuten kirjoittaakin. Hakee itseään miellyttävät kirjaukset. Työ vaikuttaa liukuhihnatyöltä. Kaikkea ei tietenkään voi yleistää.
Sellaiset hoitajat/lääkärit ovat hyviä, jotka ovat omia itseään. Ei tarvitse esittää ja yrittää. On vaikea sanoa, pitäisikö kirjata vai ei? Minulla on ollut kaksi merkittävää hoitotahoa, jotka ovat auttaneet eteenpäin. kummaltakaan en ole nähnyt yhtäkään kirjausta. Eikä tarvitse olla kirjauksia. Hoito on ollut hyvää, kirjauksilla ei ole merkitystä.
Sitten on ollut kaksi mielenterveyshoitajaa, jotka ovat puukottaneet selkään. Molempien loppulausunto on tehty ex-mieheni manipuloimana. Molempien tekstit ovat päinvastaiset kuin kuntoni oli. Toisen lausunto vaikutti siihen, että sain väärän diagnoosin. Toisen lausunto ei ole kovin merkittävä, koska hoitajasta huolimatta tein omat, oikeat ratkaisuni. Suututtaa se paperi kuitenkin.
Toinen puukottajahoitajista ei ole ollut minulle aito/rehellinen. Kirjaukset ovat erilaisia kuin puheet minulle. Esimerkiksi hoitaja sanoi minulle hymyillen, kauniisti, että haluaa hoitaa minua. Kirjauksissa lukee, että olen omituinen ja hän ehkä ei halua hoitaa minua. Kerroin hänelle yhden työasian, joka harmitti itseäni. Hoitaja väheksyi harmitustani, huitaisi, että aivan pikku juttu, unohda se, ei kannata miettiä. Paperiin on kirjoitettu, että kyseinen asia on todella vaikea, pitäisiköhän siihen puuttua jotenkin?