Diagnoosi 112 purettu

Diagnoosi 112 purettu

Käyttäjä tähtitalvikki aloittanut aikaan 17.11.2020 klo 17:21 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 17.11.2020 klo 17:21

Leimaaminen numero 4 tai 5.

Mielenterveysmessujen kunniaksi lähetin sähköpostiviestin yhdelle MTKL:n työntekijälle. Toivoin ja ajattelin, että asiani otettaisiin vakavasti ja minua uskottaisiin. Turha toivo. Kerroin lyhyesti kokemuksistani ja nykytilanteesta. Vastaus oli tavanomainen. Minulle höpötettiin korulausein puuta heinää jotain hyvästä vuorovaikutuksesta ja asiat voivat olla niin, näin ta noin…kukin kokee asiat omasta omasta näkökulmastaan sisäisesti niin ja ulkopuolinen kokee ne toisin, koska ei ole kokenut samaa…

Mielenterveyden keskusliiton työntekijät kuuluvat samaan porukkaan kuin lääkärit ja hoitajat. Sellaista ihmistä kuin minä ei voi olla olemassa. Koulutetut ihmiset osaavat vain lohdutella opituilla riimeillä ihmistä, jolla on 112 diagnoosi tai se on purettu. Ihminen, jolla on tai on ollut 112, valehtelee aina. Häneltä ei voi kysyä mitään. Ei voi kysyä tarkennuksia. On absoluuttinen totuus, että tuntematon ihminen sähköpostin päässä, jolla on tai on ollut 112 -diagnoosi on patologinen valehtelija.

Miten yhteiskunta voi olla tällainen? Miksi mielenterveysalan työntekijöille opetetaan malli, jossa heidän pitää näytellä uskovansa potilasta? Potilas täytyy pitää hyvällä tuulella. Häntä ei saa missän tapauksessa kuunnella.

Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 18.11.2020 klo 12:25

Opin uutta mielenterveysmessuilta. Siellä juontaja ja lääkäri keskustelivat sairauksista, jotka ovat jollakin tavalla epäselviä. Kun tavallisella ihmisellä on epäselvä sairaus, johon lääkäri ei löydä diagnoosia, vikaa tutkitaan edelleen ja sille annetaan joku nimi, joka kuvaa epäselvyyttä (ehkä on sekä psyykkistä että fyysistä oiretta). Poikkeuksen tekevät psykoosisairaat. He  käsittävät sairautensa väärin. Heillä on harhoja sairauksistaan.

Ylläolevaan tietoon perustuu minulla kolme leimaamista. Polven nivelkipu, varpaan nivelkipu ja kramppi koko oikeassa jalassa.

Röntgenkuvassa polveni näytti lääkärin mielestä niin terveeltä, että siinä ei voi olla kipuja, minulla oli siis harhoja. Menin "harhaisena" paikkakuntamme arvostetuimmalle ortopedille. Ortopedi näki heti, että polvi on turvonnut ja laittoi kortisonipiikin. Polvi parani.

Varpaani ei voinut olla lääkärin mielestä röntgenkuvan mukaan kipeä. Lääkäri selosti vakuuttavasti, että minulla on luupiikki kantapäässä ja se heijastuu varpaaseen. Tästä sain raivarin. Kävelin jopa kantapäilläni, koska en voinut astua varpaalla. Varvas oli ollut kipeä monta vuotta, mutta nyt se tuli niin pahaksi, että menin lääkäriin. Kokenut, tuttu lääkäri sanoi minulle, että röntgenkuvasta ei aina näe koko totuutta. Hän uskoi heti, että kipu johtui varpaasta.

Kramppi jalassa kuului samaan sarjaan. Epäselvä sairaus.

Kaikki leimaamiset johtuivat 112 diagnoosista. Olin itse jo aikaisemmin huomannut, että leimaamisia tulee kivuista, joita ei näe laboratoriokokeista tai veri ei valu poskella.

Vastaavissa tapauksissa moni oikeasti psykoosisairas jää ilman hoitoa, jätetään heitteille.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 päivää sitten. Syy: Kirjoitusvirhe
Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 18.11.2020 klo 19:29

Ihailen mielenterveyshoitajien ja kuntoitushoitajien kirjallista lahjakkuutta. He osaavat kirjoittaa kuvailevia sanoja käyttäen sivunkin tekstiä, jossa ei sanota yhtään mitään.

Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 24.11.2020 klo 11:57

Omakantaan lääkärit kirjoittavat sitten niin, että peittävät omat virheensä ja laittavat virheensä potilaan syyksi.

Minulla on kaksi selvää tapausta. Toinen on se varvasjuttu. Lääkäri on kirjoittanut, että olin ärtyinen 😊 . Itsensä lääkäri on kirjoittanut viattomaksi.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 päivää sitten. Syy: Kirjoitusvirhe
Käyttäjä tähtitalvikki kirjoittanut 25.11.2020 klo 09:55

Minulla oli kymmeniä vuosia sitten raskauden jälkeinen psykoosi. Kaksi " korkea-arvoista" psykiatria on sanonut minulle, että reaktioni luokitellaan tilapäisiin ja ohimeneviin tilanteisiin. Käytetään myös sanontaa reaktiivinen psykoosi. Minulla on itse hankkimani lääkärintodistus viisi vuotta sitten, että minulla oli reaktiivinen. Alkuperäisessä sairauskertomuksessa lukee,  että oli reaktiivinen.

Kaikesta huolimatta tieto ei kulje. Tuntemattomat yleislääkärit pitävät minua edelleen hulluna. Jossain mättää.

On koulutuksen ja tiedon puute.

Toinen juttu on se, että minulla ei edes ollut reaktiivista.