Aikuisen elämää
Ryhmässä keskustellaan aikuisen arkea koskettavista kysymyksistä mm. työelämän paineista, yksinäisyydestä, syrjäytymisen uhasta ja taloudellisista ongelmista.
Sopii Aikuiset, Seniorit
Aikuisen elämää
Aikuisen elämää aiheet
Kaikki aihealueet
Hukassa
6Mitä teen? Tuntuu kuin olisin aivan hukassa. Mieliala on pohjalukemissa, en jaksa tehdä mitään ja mikään ei kiinnosta. Voisin vain kömpiä sänkyyn ja viettää päivät siellä peiton alla. Yritän käydä töissä, mutta se on tosi rankkaa, työ ja työkaverit ovat ihan kivoja, mutta jotenkin nyt tuntuu, että takki on niin…
Hei,kirjoitan ensimmäistä kertaa,minulla elämä aika solmussa,on kaikenlaisia ongelmia,olisi kiva,jos voisin kirjoitella jonkun kanssa,eli onko kukaan halukas keskustelemaan
Hei, nyt tarvitsen mielipiteitä. Hakeuduin omakustanteisesti psykoterapeutille viime kesänä masennuksen ja ahdistuksen takia ja olen jatkanut käyntejä edelleen. Nyt on hakemus sisällä Kelassa vuoden terapiaan. Terapeuttinani on kognitiivisen peruskoulutuksen saanut ihminen , joka on koulutukseltaan psykologi. Tämä ihminen on herättänyt minussa nyt kovin ristiriitaisia tunteita ja eilisen käynnin jälkeen olen…
Missä määrin itsestä tiedostaa omaa narsismiaan? Sekin(narsismi) yksi elämän realiteetti, jota ei kannata purematta niellä, mutta jonka jokainen itse omassa elämässään joko ’ulkoistaa’ tai muuten salpaa huomioistaan pois? mutta ei itseään koskemasta kuitenkaan voi täysin kiistää?
Yksinäisyys
77Haluan kirjoittaa yksinäisyydestä. En tarkoita sellaista yksinäisyyttä, jota ihminen tuntee ollessaan yksin, ilman seuraa. Tarkoitan henkistä yksinäisyyttä, joka asuu minussa. Olen lapsesta saakka tuntenut itseni aina yksinäiseksi. Koskaan en oikeastaan elämässäni ole ollut ilman muita ihmisiä. Aina olen ollut ihmisten ympäröimä, osa perhettä, osa suurempaa joukkoa, opiskelu, työ yms. Silti…
Vaikea ero on takana, tosin siitä on jo kymmenisen vuotta. Pahimpaan eroprosessin aikaan olin todella ahdistunut ja hain apua masennuslääkkeistä. Niiden voimalla jaksoin pahimman ajan yli. Oli taistelua toimeentulosta ja elannosta, taistelua työpaikasta, huollettavana kaksi lasta. Aika normaali tarina. Nyt on uusi turvallinen kumppani, lapset omillaan mutta jääneet ilman opiskelupaikkaa,…
Heippa taas kaikille ! Toivottavasti voitte ainakin siedettävän hyvin. Olisin kysynyt tuleeko teille koskaan sellaisia hetkiä tai olotiloja että otatte vähän ylimääräisiä lääkkeitä ? Ei siis itsetuhotarkoituksessa, vaan lievittämään toivottomalta tuntuvaa ahdistuneisuutta, tai kenties ärtymystä, vihaa tai masennusta ? Tulee mieleeni ylimääräisen rauhottavan ottaminen; tai kenties särkylääkkeen vaikka särky ei…
En arvaa kertoa työnkuvaani. Elävien olentojen hengestä ei kuitenkaan ole kyse. Mutta tein virheitä, joita yritin selvittää ja vahingossa sotkin kolme tärkeää dokumenttia. En kuitenkaan kertonut mitä tein, vaan salailin asioita, valehtelin, koska sekoittamani dokumentit olivatkin alkuperäinen enkä löytänyt backupia. Lisäksi jouduin paniikkiin kun yksi dokumenteista oli joistain kohti vajavainen.…
Minulla on elinikäinen (58) vuotta kestänyt räpistely irti yksinäisyydestä ja toisten ihmisten seuraan kelpaamattomuudesta. Olen hakenut apua kaikkialta, tehnyt/suorittanut paljon konkreettista mm. kaksi korkeakoulututkintoa ja erilaisia harrastuksia. Mikään ei ole auttanut. 14 v. sitten yritin kaksi kertaa itsemurhaa epäonnistuen siinä. Olen yrittänyt mennä ihmisten pariin esim. harrasteryhmiin, mutta jälleen tänään…
Kuinka olette löytäneet oman tapanne olla avuksi jollekin toiselle? Kaikillahan ongelmia on, elämän kokemuksesi voi olla avuksi jollekin toiselle jotain vastaavaa kokeneelle? Jos vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki, askel eteenpäin olisi toiminta – auttaessaan saa ainakin sen paremman mielen. Mutta mistä löytää se paikka, tai tapa,jossa sinut hyväksytään mukaan auttamaan?…