Hei kaikille! Varsinkin teille: tunturisopuli ja sirppi (toivottavasti olet kunnossa vielä). Olen 21-vuotias nainen tai tyttö, miten sen nyt sanoisi.. 😐 Itsellä kävi myös mielessä että onko asiani nyt niin vakava, että kiinnostaisiko ketään ongelmani ja olisiko tarpeellista lähteä siitä avautumaan tuntemattomille, mutta jotenkin teidän tarinanne kosketti. 🙂
Olen hyvinkin vastaavanlaisessa tilanteessa kanssanne, en vain ainoastaan ole (vielä) eronnut. Itse tein myös abortin n. vajaa vuosi sitten ja päinvastoin kuin te, en kadu sitä ainakaan vielä. Sillä silloin jo tiesin olevani niin pihalla henkisesti, että olisin todennäköisesti vain aiheuttanut sille TULEVALLE lapselle, itselleni ja avomiehelleni pelkästään kärsimystä. Ja tunturisopuli, sinun on luovuttava sanasta "murha" tässä yhteydessä.. Se sikiö mikä sielä mahassa oli, ei ollut vielä ymmärtävä tai minkäänlainen ihminen, ja todennäköisesti sinäkään et olisi sitä kyennyt kasvattamaan, ainakaan lapsen tarvitsemalla tavalla, kun kiinnittää huomiota (täysin aiheettomaan) itseinhoon teksteissäsi. Onko sinun mielestäsi myös erinäiset ehkäisymenetelmät murhaa? Toivottavasti ei, sillä sitten aloitin kirjoittamisen ihan väärälle ihmiselle. Olen niin monen ihmisen nähnyt hankkivan lapsen ikäänkuin pakotienä toimimattomasta elämästä, enkä vielä ole huomannut sen toimineen, ainoastaan hankaloittaneen asioita monelle. En sano etteikö lapsi olisi arvokas, sanon vain että sen aika tulisi olla silloin kun suhteessa on muut asiat edes jokseenkin hyvin ja varsinkin nainen tuntee olevansa valmis niinkin suureen asiaan kuin omaan lapseen.
Kerron nyt vähän omasta tilanteestani: olen aina ollut seurustelevaa tyyppiä, ja jo yläasteella seurustelin n. kaksi vuotta jätkän kanssa, joka loppujen lopuksi paljastui valehtelijaksi, joka oli maannut ainakin kolmen eri "kaverini" kanssa. No, siitä en jaksa itkeä, mutta luulen, että tämä aiheutti minulle toimintamallin, joka jatkui kolmessa seuraavassa suhteessa, yksi niistäkin n. kahden vuoden pituinen ja kaksi n. puolen vuoden. Olin siis täysin kykenemätön luottamaan toisen uskollisuuteen, ja sitten itse tein kaikenlaista hölmöä toisen seläntakana. En ihan seksiä harrastaen ole ikinä pettänyt, mutta ei siinä mielestäni paljon ole eroa jos ns. vehtailee vai millä sitä säätämistä nyt kuvailisi. No näidenkin suhteiden jälkeen palauduin itse hyvinkin nopeasti aina normaaliksi, paljon enempiä ajattelematta, jättäen jälkeeni rakastuneita ja itsetuhoisia "poikia", joista saan kuitenkin jokaisesta vähän väliä kuulla suoraan tai välillisesti. Ja näistä asioista olen vasta hiljattain ruvennut tuntemaan syyllisyyttä, vaikka ei niille enää mitään voi.
Ja nyt kun vähän sai selvennettyä menneisyyttä niin kertoisin vähän tästä päivästä. Olen seurustellut noin puolitoista vuotta nykyisen avomieheni kanssa, ja molemmin puolin suhde alkoi kesken omien suhteiden. Tämä jo itsessään on tietenkin luonut tietynlaisen epäluottamuksen välillemme. "Puolisoni" lähti myös parin kuukauden seurustelumme jälkeen ulkomaille töihin 7kk:seksi, joka myöskin osakseen loi kitkaa. No hän on kuitenkin palannut jo aikoja sitten ja ongelmat ovat jatkuneet tähän päivään asti: ollaan tapeltu viikottain "erottu" varmaan 15 kertaa ja aina kuitenkin palattu yhteen. Riidat on 95% aloittanut minä. Myös ollut molemminpuolista valehtelua ja pettämistä, ei kuitenkaan "panemalla". Nyt vasta itse olen ruvennut huomaamaan, että kaavassani on jotain pahasti vialla. Olen ollut hirveä syylistäjä ja saanut järjettomiä itku/raivokohtauksia täysin ilman syytä, uhkaillut jatkuvasti erolla ja kerjännyt sen jälkeen sääliä avomieheltäni tyyliin: "mikset sinä välitä ja lohduta?!", kun itse olen ensin hänet maanrakoon haukkunut. Ja vieläkin ihmettelen jatkuvasti mikä tämän jutun saa jatkumaan.
Ehkä nyt vasta saan rangaistuksen kun olen niin väärin toiminut, en tiedä, mutta olen selvästikkin saanut pakkomielteekseni vahdata ja kiduttaa avopuolisioani ja haluaisin kovasti päästä tästä asiasta eroon. Siksi eilen päätinkin, että otan yhteyttä koulumme opintopsykologiin ja rupean selvittämään tätä käytöstäni juurta jaksaen, koska tämä ei ole tervettä, varsinkin kun se on jatkunut niin kauan. Myös äidilläni on ollut mielenterveysongelmia ja vasta sain kuulla, että kun olin alle vuoden ikäinen, hän lähti osastolle kahdeksi viikoksi, kun oli niin huonossa jamassa, en tiedä onko ongelmillamme joku yhteys. Myös vanhempiemme ero otti aikanaa koville (olin silloin 12-vuotias). Mutta sellaista minulla, joka tapauksessa olen väsynyt ainaisiin synkkiin ajatuksiini ja valituksiini, jotka aina palaavat juuri kun luulen, että olen päässyt niistä eroon. Tämä on niin turhauttavaa, kun tietää, että kaikki olisi harvinaisen hyvin jos vain sen itse sallisi (enkä tarkoita että asiat olisi hyvin sen takia että olen parisuhteessa, vaan sen takia, koska olen terve ihminen ja itse täysin kykenevä muuttamaan elämäni haluamaani suuntaan, en vain enää tiedä miten). Ja se tässä ehkä tällä hetkellä eniten vaivaakin kun en tiedä olisiko meidän parempi olla erillään vai yhdessä.
NIIN ETTÄ, 😀 tämän jupinan jälkeen sanon sinulle tunturisopuli, että vaihda ihmeessä paikkakuntaa ja hanki kunnon terapeutti tai vaikka osastolle lepäämään jos se sitä vaatii ja kelalta siihen korvaukset, koska ei tuo sinun jahkailusi auta ketään, kaivat vain itsesi kokoajan syvempään kuoppaan. Tutkaile myös voisiko perhehistoriassasi olla jotain mikä saattaa vaikuttaa ajattelutapaasi negatiivisesti, ja sitä myötä aiheuttaa tämänkaltaista liiallista takertumista asioihin. On kuitenkin aivan turhaa miettiä millaista tuskaa olisit ex-miehellesi aiheuttanut tai aiheutit, sillä hän on aiheuttanut tuskaa myös sinulle, teidän eroavaisuutenne on vain se, että hän on jatkanut elämäänsä ja sinä et siihen jostain syystä kykene. Eikä hänen uusi naisensa ole yhtään sen parempi tai kauniinpi kuin sinä, he vain sopivat paremmin yhteen. Sinun pitää löytää itsellesi ihminen joka sopii paremmin sinulle, jos sellaisen haluat, eikä se onnistu ellet ensin selvitä menneisyytesi ongelmia ja laita kuriin tuota uskomattoman suurta syyllisyyden taakkaasi, joka ei sinulle enää edes kuulu. Vaikka olen sinua nuorempi niin voin sanoa, että et sinäkään ole mihinkään liian vanha, etkä tule ikinä olemaankaan! Minusta ja Sirpistä jo huomaa, että ei se ikää katso. Kun ihminen rupeaa itsessäälissä rypeemään niin aika ja elämä seisahtuu siihen paikkaan.
Täytyy vielä kysyä, että ettet satu vain käyttämään mitään hormonaalista ehkäisyä? Itsellä nämä järjettömät mielialaoireet alkoivat pillerien aloitusten myötä, ja olen kuullut monelta samankaltaisia tarinoita. Nyt kun olen n. 3kk sitten lopettanut ne, niin huomaan mielialaoireiden hiukan laantuneen, eivät ne kuitenkaan läheskään täysin poissa ole. En todellakaan pillereitä käytöksestäni syytä, mutta kovasti ne tuntuivat antavan ongelmille suurempia mittasuhteita ja luovan sairaalloista riippuvuutta kumppania kohtaan.
Ei tällä kertaa muuta, toivottavasti jaksatte lukea ja jaksamisia!☺️❤️