Lapsuuden traumojen vaikutus aikuiselämään 2
Tämä on uusi yritys aloittaa keskustelu vaikeasta, mutta miltei jokaista koskettavasta aiheesta. Sitä vanhaa ketjua tuskin enää kannattaa etsiä arkistoiduista.
Pohdin, analysoin ja kirjoitan mielelläni erilaisista asioista. En kuitenkaan osaa kirjoittaa pelkästään itselleni, vaan kaipaan vuorovaikutusta. Niitä uusia ja avartavia näkökulmia muilta saman kokeneilta. Toivon, että tähän ketjuun syntyy vilkasta ajatusten vaihtoa.
Kun muistelemme lapsuuttamme, sieltä nousee joko paljon onnellisia muistoja tai sitten ikäviä tapahtumia. Pahimmat traumat ovat ehkä kokonaan pyyhkiytyneet muististamme, ja lääkäri tai terapeutti saattaa puhua dissosiaatiohäiriöstä.
Kaikesta huolimatta olemme eläneet omaa arkeamme sen enempiä miettimättä; mikä on syy ja mikä on seuraus. Toisin sanoen, ihan normaalia elämää. Hyvä niin!
Entä sitten, kun olemmekin voineet vuodesta toiseen huonosti? Käymme lääkäreillä ja tutkimuksissa, mutta koskaan ei löydy mitään. Tulee epämääräisiä masennusjaksoja, joiden syytä ei tunnisteta. Tulee kausia, jolloin arki ei enää sujukaan niinkuin ennen.
Elämä on yhtä räpiköimistä päivästä toiseen. Jos olemme perheellisiä, kärsivien joukko sen kuin kasvaa. Kierre on valmis! Vanhempina annamme selviytymisen mallin omille lapsillemme. Kuinka moni pysähtyy miettimään vuosikymmenten jälkeen; mitä minulle tapahtui lapsuudessa?
Itse olen käynyt lähes kolme vuotta terapiassa, joka nyt loppuu. Olen päättänyt kokeilla siipieni kantavuutta. Elämäni on ollut enemmän tai vähemmän virran vietävissä. Siitä viimeiset kolme vuotta todellista tuskien taivalta. Live-ryhmän tukihenkilö sanoi, että kaikkea terapioivaa ei ole syytä lopettaa samalla kertaa. Koen myöskin, ettei lapsuuden kokemuksia pohdittu riittävästi terapiassa. Lapsuuteni traumaattisiin yksityiskohtiin palaan seuraavissa kirjoituksissani.
Elämä on täynnä vertaisia! Kaikilla meillä on ollut lapsuus ja sen hyvät ja huonot kokemukset. Kirjoitelkaa ajatuksianne! 🙂🌻