Tunnustan edistyneeni henkisellä polulla.
Tapasin X:n juhannuksena kursseilla ja selvittelimme hieman välejämme. Paljon ei ollut aikaa, hänellähän ei sitä koskaan ole, koska hän jakaa aikansa niin monen ihmisen kesken, mutta joka tapauksessa lähenimme toisiamme. Luulen, että ainakin jossain määrin olen antanut hänelle anteeksi ja hän minulle.
Ei hänen todellakaan ole ollut helppoa elää tappouhkauksieni kanssa, vaikka ilmeni, ettei hän niitä ollut kovin vakavasti ottanutkaan. Hän tuntee minut niin huonosti, että piti niitä lähinnä teatterina. Samalla hän huomautti, etten minäkään häntä niin hyvin tunne. Enpä tietenkään, mutta kerroin, että haluaisin tuntea paremmin. Onhan hän sentään tämän universumin älykkäin, hauskin, luovin, herkin, viisain ja charmantein mies. Siis minulle.
Ymmärrän nyt, että se, mitä kutsuin rakkaudeksi, oli enemmänkin läheisriippuvuutta ja olemukseltaan ahdistavaa, lähes psykoottista tarrautumista. Olennaista on kuitenkin se, että kykenen nyt hyväksymään tämän, myöntämään tämän ja antamaan itselleni anteeksi. Loukkasin toista ja kidutin itseäni, mutta nyt on pyydetty anteeksi. Hänelle ei lopultakaan tapahtunut mitään kovin pahaa ja läpikäymäni helvetti on syventänyt omaa tietoisuuttani. Tämä rakkaus ei todellakaan ollut puhdasta ja universaalia, mutta olihan se kuitenkin suuremman rakkauden siemen, aihio, joka pitää sisällään kaikki potentiaaliset mahdollisuudet.
Ymmärrän senkin, että elettyäni (liian?) pitkään, siis vuosikausia selibaatissa, seksistä ja etenkin yhdynnästä on tullut minulle pakkomielle. Hienointa seksiä on sentään sellainen, jossa sielut koskettavat toisiaan. Sitähän meillä oli ja on. On täysin sallittua haaveilla seksistä ja jopa harjoittaa sitä (!), mutta on suuri virhe luulla sen edustavan suurinta autuutta maan päällä. Seksikin on oikeastaan vertauskuva jostain vielä paljon suuremmasta ykseyden kokemuksesta. Niin kuin Hermann Hesse sanoi: Kaikki katoavainen on vain vertausta.
David Richo kehottaa meitä hyväksymään viisi asiaa, joita emme voi muuttaa ja ne ovat:
1. Kaikki muuttuu ja päättyy.
2. Asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan.
3. Elämä ei ole aina reilua.
4. Kipu on osa elämää.
5. Ihmiset eivät ole aina rakastavia ja lojaaleja.
Miten totta tuo onkaan! Me voimme ja meidän täytyy elää näiden totuuksien kanssa. Ajatellaanpa tuota viimeistä: kuinka ihmiset voisivat olla aina rakastavia ja lojaaleja meitä kohtaan, kun emme mekään siihen aina kykene? Rakastetun hylkäämä tuntee vihaa exäänsä kohtaan, mutta sekin on vain nurinkäännettyä rakkautta. Viha on vankila, josta vapautuminen on suuri autuuden kokemus. Olen onnellinen, että olen saanut kokea sen omassa elämässäni! Kävi miten kävi, en koskaan luopuisi rakkaista muistoistani ja kuolinvuoteellanikin uskon vielä kerran muistavani sen hetken, kun sain kokea rakastavan syleilyn. Siinä hetkessä oli Ikuisuus idullaan, mutta elämä jatkuu ja maailmankaikkeus laajenee. Niin tulee myös rakkaudelle tapahtua. 🌻🙂🌻