Kerran pettäjä, aina pettäjä?
Olen kohta kolmekymppinen mies ja olen ajautunut elämässäni todella ikävään tilanteeseen: olen ollut uskoton avopuolisolleni. En kerran, enkä edes kahta kertaa vaan KUUSI kertaa ja seitsemän eri ihmisen kanssa. Häpeän itseäni, käytöstäni ja sitä, miten olen voinut toimia niin vastuuttomasti ja loukkaavasti avopuolisoani kohtaan. En ole harrastanut seksiä näiden ihmisten kanssa, mutta uskottomuden määreet täyttyvät niin itsellenikin, kuin avopuolisollenikin.
Avopuolisoni on epäillyt minua suhteemme alusta asti ja se tuntui pahalta, koska en silloin ollut vielä tehnyt mitään pettämiseen liittyvää hänen kanssa ollessani. Tästä ei tosin mennyt kuin 4 kk ja ensimmäinen kerta oli jo ovella. Näitä on ollut n. kahden vuoden ajanjaksolla ja en ole pystynyt kertomaan puolisolleni, ennen kuin vasta reilu kuukausi sitten. Uutinen oli luonnollisesti shokki ja suhteemme jatko on vaakalaudalla ja ihan ymmärrettävistä syistä.
Kaikkiin uskottomuuteen johtaneisiin iltoihin liittyy vahvasti alkoholi ja täydellinen kontrollin pettäminen. En usko, että olisin ikinä pystynyt selvinpäin toimimaan niinkuin olen toiminut. Olen jossain määrin ollut julkisuudessa esiintyvä henkilö työni vuoksi ja olen saanut sen vuoksi aina paljon huomiota vastakkaiselta sukupuolta joka on pönkittänyt huonoa itsetuntoani ja nuoruudessani kokemaani ”hyljeksyntää” merkittävästi, tosin aika sairaalloisella tavalla. Sinkkuna tämä oli tavallaan ”ok” vaikkakin tuntui jo silloin, että hajoitan itseäni runsaalla päihteiden käytöllä ja holtittomalla käytökselläni sekä irtosuhteilla. Kun aloitinparisuhteen, en sitten osannut lopettaa tätä naisten ”huomionhakemista” ja olen jollain tavoin hakenut hyväksyntää muualta, kun kotona on ollut todella vaikeaa.
Suhteemme on ollut täynnä karikkoja alusta asti; Paljon riitelyä, pitkiä seksittömiä jaksoja, jatkuvaa nälvimistä ja haukkumista siitä etten ”osaa mitään” ja ulkonäköni on epämiellyttvä jne. Tämä kaikki on syönyt jo ennestään huonoa itsetuntoani ja -luottamusta entisestään ja jotenkin tuntuu, että nuo mainitut uskottomuudet ovat ajoittuneet juuri näiden pahimpien riitojen ja suhteen alamäkien yhteyteen.
Ne eivät oikeuta käytöstäni enkä yritä millään tavoin selittää tekojani niillä, koska tiedän että se ei ole niin. Olen ollut uskoton omasta heikkoudestani ja tyhmyydestäni, enkä voi syyttää siitä ketään muuta kuin itseäni. Pidän itseäni suht. ”hyvännäköisenä” ja olen hyvässä kunnossa (jos näin voi sanoa) ja siksi avopuolisoni jatkuva itsetuntoni romuttaminen on tuntunut joksenkin omituiselta ja ikävältä.
Esiintyvänä taiteilijana työni on vaatinut paljon poissa kotoa olemista ja yöpymisiä hotelleissa, joissa on ollut helppo ”heittää” moraali romukoppaa ja toimia väärin. Tätä käyttäytymismallia eivät ole tuominneet edes ihmiset, joiden kanssa olen näillä reissuilla ollut – päin vastoin ovat jopa vähätelleet ja sanoneet ”ettei siinä nyt mitään ihmeellistä ole” ja että ”eihän toi nyt oo paha, älä nyt missään nimessä ainakaan kerro kotona” jne. ja ovat itse tomineet samalla tavalla. Ehkä seura tekee kaltaisekseen ja ihmisen moraalikäsitys ”löystyy” kun on ”väärässä” seurassa. Mene ja tiedä, mutta sen tiedän että en ikinä olisi halunnut näin toimia ja olen katunut jokaista kertaa todella paljon.
Mietin pitkään kerronko kumppanilleni vai en ja pitkään olin sitä mieltä, että jos pystyn itse elämään asian kanssa niin ei hänen tarvitse tietää. Aloin kuitenkin miettimään asiaa hänen kannaltaan ja tulin siihen tulokseen, ettei minulla ole oikeutta päättää hänen puolestaan, mitkä asiat ovat merkityksellisiä ja mitä saa jättää kertomatta joten kerroin. Tosin tätä edelsi hänen kännykkäni ja FB-tilini tarkistus, kun epäili jo valmiiksi etten ole ollut hänelle rehellinen. Kerroin sen jälkeen kaiken (vaikka mitään hän ei puhelimestani tai FB:stäni löytänyt) ja ajattelin, että nyt jos koska on aika olla rehellinen ja antaa kumppanini valita jatkaako hän minun kanssani ja rakentaa kanssani luottamuksen uudelleen, vai haluaako erota. Nyt on 5 viikkoa mennyt ja tuntuu, kuin eläisin maanpäällisessä helvetissä! Puheyhteys on käytännössä menetetty, nukumme eri huoneissa emmeäkä kykene (lähinnä kumppanini) kykene mihinkään asialliseen käytökseen vaan tavarat lentelee, kuulen jatkuvasti haukkuja KAIKESTA ja kaikki mitä teen on väärin, vaikka olisin tehnyt juurikin pyydetyllä tavalla. Ymmärrän että hän on järkyttynyt ja syvästi loukattu, eikä kykene käsittelemään tunteitaan kunnolla ja mahdollisesti ne siksi purkautuvat tuolla tavoin ulos.
Olen itse hakenut ammattiapua psykologilta, koska haluan aidosti selvittää hänelle, mutta ennen kaikkea itselleni, miksi olen elänyt ja toiminut tällätavoin. Itseäni ahdistaa ja pelottaa aivan helvetisti mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta olen myös hyväksynyt sen tosiasian, että teosta on vastattava ja vastuu on kannettava. Kävi miten kävi, kunnioitan kumppanini päätöstä kun sen aika tulee.
Viimeiset 15 kk olen ollut 100% uskollinen ja ei ole ollut edes etäisesti mielessä, että jatkaisin vanhaan malliin ja olisin uskoton. Tiedän, että puolisoni on ihminen jonka kanssa haluan viettää elämääni ja rakentaa tulevaisuutta yhdessä. Nyt vaan tuntuu, että menetin siihen mahdollisuuden ja se tuntuu todella pahalta. Mutta niinhän sitä sanotaan: sitä saa mitä tilaa. Lause on aika karun kuuloinen, etenkin kun kumppanini on usampaan otteeseen kertonut minulle, kuinka hän tuntee itsensä idiootiksi kun on ”odottanut kiltisti kotona” ja ollut minulle uskollinen kun samaan aikaan olen ollut hänelle uskoton. Hän myös sanoi erään keskustelun yhteydessä, että haluaisi mennä ”testaamaan markkina-arvoaan” ja kostaa minulle. Pelkkä ajatuskin tuntuu hirveältä ja ymmärrän varmasti paremmin, miten pahalta hänestä on täytynyt tuntua kun sai tietää minun touhuistani. En tiedä miten suhtautua asiaan ja mietin, onko minulla edes oikeutta ”olla vihainen” jos hän toimisi niinkuin kertoi miettineensä. Olen todella solmussa asian kanssa ja toivon vilpittömästi, että saisin terapia-apua asian käsittelyyn. En suhtaudu kovin luottavaisesti asiaan, koska asun Helsingissä ja kunnallinen terveydenhuolto on mitä on + on varmasti 100x akuutimpia avuntarvitsioita kuin minä.
Olen miettinyt, voinko koskaan olla oikeasti uskollinen (vrt. pääseekö tiikeri koskaan raidoistaan?!) ja kykenevä tasapainoiseen parisuhteeseen jossa molemmat ovat uskollisia toisilleen. Haluan uskoa että näin on…