Kaikki palaset kohdallaan?
Hei,
Olen täällä nyt jonkin aikaa lueskellut teidän kaikkien tekstejä ja kuulumisia ajattelin nyt kuitenkin kirjoitaa myös oman tarinan tänne.
Olemme oleet yhdessä avovaimon kanssa nyt 15 vuotta. Meillä on kaksi lasta joista toinen koulussa. Kaikki palikat on päällisin puolin niin kohdillaan kuin vain voi olla, mutta kaikki silti niin sekaisin. Suhteessamme on kuitenkin kaikki klassiset ongelmat puhumattomuus, erillaiset odotukset, oman ajan puute, toisen yli huolehtivaisuus, seksi jne.
Ongelmat on aina ollut jollain tapaa esillä niitä ei koskaan ole saatu ratkaistua. Minä varmaan itse olen siihen suurin syyllinen, koska en ole uskaltanut asioista puhua ainakaan avovaimolleni. Koko yhteinen elämämme on omalta osalta ollut tietynlailla vain odottamista että tämän isomman ongelman jälkeen asiat tulee kuntoon ja kaikki on hyvin, mutta aina löytyy seuraava asia jonka valmistumista voi odottaa. Nyt viimeisten 4 vuoden aikana kaikki ne isommatkin odotukset on ohi, (koulutus, sairaudet, ensimmäinen asunto, työelämään pääsy, lapset, masennuksen voitto, oma talo) Nyt kun kaikki se on käytännössä rakennettu mitä on haluttu, niin ei ole enää pakopaikkaa. ☹️
Nyt sitten ollaan siinä pisteessä että enää ei voi asioita lakaista maton alle enempää, kun sinne ei mitään mahdu. Itse olen ollut kireä kuin viulun kieli jo pari vuotta, ärsyynnyn ja kiiukustun kaikesta lapsille ja avoimolle. Olen hakenut asiaan apua lääkkeistä ja käynyt psykologilta useita kertoja parissa ajanjaksossa. Puhuminen psykologille on auttanut paljon oman pään selvittämiseen ja asioista on yritetty puhua myös kotona ja välillä onnistuttu, mutta samalla myös ollaan etäännytty entiseestään toisistamme. Tuntuu että tämä kaikki puhuminenkin alkoi aivan liian myöhään, ikään kuin pakon edessä, koska puhumattakaan ei voi pois lähteä. Tällä hetkellä avovaimoni odottaa päätöstä asiasta mitä minä aion tehdä elämälläni, tietyllä tapaa olen lähtöä tehnyt vähintään keväästä asti, mutta silti jokin estää sanomasta sitä ääneen.
Avovaimoni on monella tapaa kaikkea sitä mitä vierellä kulkevalta ihmiseltä haluan ja toivon. Mutta se jokin mitä kaipaan puuttuu ja ikävintä on se että minä olen tämän puutteen tunnistanut jo monia vuosia sitten, silloin kun kaikki olisi ollut yksinkertaisempaa, mutta uskoin että me löydetään se sitten kun… Olen ollut siinä uskossa että rakastan häntä, mutta olenko sitä koskaan tehnyt? En ainakaan enää pysty rakkautta hänelle tunnustamaan, mutta välitän hänestä paljon ja ole erittäin huolissani mitä tämä kaikki hänen mieltä särkee ja huolestuttaa. Hän on ajautunut täysin nurkkaan ja vetäytynyt kuoreen odottamaan viimeista naulaa arkkuun. Ja minä olen sisältä täysin hajalla ja sekaisin… 😭