Hei!
Päätin erota puoli vuotta sitten ja muutin kymmenvuotisesta liitosta omilleni vuodenvaihteessa. Syynä eroon oli oma identiteettikriisini ja elämässäni sattuneet kohtuuttoman ikävät asiat sekä puolisoni melankolisuus, läheisriippuvuus ja orastava alkoholiongelma.
Suhteessamme ei ollut perustavanlaatuista vikaa. Siis sellaista, joka ei normaaliin parisuhteeseen kuuluisi. En vain enää tiennyt mitä elämältäni haluan, ja minun oli lähdettävä etsimään itseäni. Olin ollut myös pitkään ihastunut erääseen ystävääni, ja vaikka en ollut ollenkaan varma hänen tunteistaan enkä edes siitä, haluaisinko seurustella hänen kanssaan, minun oli pakko päästä pois ahdistavasta tilanteesta. Puolisolleni perustelin eroa sillä, että minun on saatava oma pääni järjestykseen. Ja siitähän se ero johtuikin, omasta kriisistä ja tilan tarpeesta.
Kun olin saanut etäisyyttä asioihin ymmärsin, että parisuhteemme ei ollutkaan pääasiallinen pahoinvointini lähde. Aika ajoin se oli raskas, mutta periaatteessa aika moni asia olisi ollut korjattavissa, jos minulla vain olisi ollut voimia siihen. Jälkikäteen ajatellen vain puolison runsas alkoholinkäyttö oli asia, joka olisi ollut vaikeammin ratkaistavissa. Olisin tietysti voinut yrittää muuttaa omaa suhtautumistani siihen, mutta toisaalta en tiedä olisinko kyennyt sellaiseen.
Omilleen muuttamisen jälkeen aloin kaivata yhteisiä hetkiä, ja harkitsin jo vakavasti kaiken aloittamista alusta pariterapian avulla. En ehtinyt ottaa tätä puheeksi, kun selvisi että puolisollani on jo uusi suhde. Nyt olen aivan murheen murtama ja suunniltani ahdistuksesta! Rintaa puristaa ja tuntuu kuin olisin elävältä haudattu. Olen hakenut itselleni ammattiapua, mutta se ei voi mitenkään poistaa tätä tuskaa, vaikka tietysti auttaa käsittelemään omia tunteita.
Löytyisikö täältä vertaistukea?