Ujous/arkuus

Ujous/arkuus

Käyttäjä hanne3 aloittanut aikaan 05.08.2015 klo 21:42 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä hanne3 kirjoittanut 05.08.2015 klo 21:42

Olen itse todella arka. Otan itseeni aika usein asioita. Toisinaan tuntuu, että kaikki käyttävät hyvää luonnettani hyväksi. Sitten, jos kaikki ei mene nappiin heti kerralla menetän kärsivällisyyteni. En tiedä miten selviän tämän ujouteni ja arkuuteni kanssa, jonka kanssa takkuan koko ajan. Onko muilla samoja ongelmia?

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 31.12.2015 klo 11:23

hanne3 kirjoitti 31.12.2015 7:51

BirdBell kirjoitti 30.12.2015 13:50

hanne3 kirjoitti 28.12.2015 17:18

BirdBell kirjoitti 26.12.2015 22:49

hanne3 kirjoitti 26.12.2015 3:37

Olen joskus selaillut Juhani Mattilan teosta ujoudesta ja arkuudesta.

Kiitos. Taidan lähteä kirjastoon etsimään teosta. Oliko siitä jotain apua?

Näytti ihan asialliselta, ei kovin uusi, ei tullut kuin selailtua teosta. Kyllästyin ehkä vähän, joten en lainannut. ��

Ajattelin sen kirjan silti lainata vaikkei sinulle siitä ollutkaan hyötyä. Olen valmis tekemään mitä vain voittaakseni "ujouteni" ...

Kannattaa lainata, jos on kiinnostusta.

Jep! Kiitos.
Onko muilla jotain vinkkejä?

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 01.01.2016 klo 18:40

Miten olisi harrastukset, lukupiirit tai jotkin muut vastaavat. Vaikka esim. jokin piirtämiskurssi. Joudut väkisin tekemisiin ihmisten kanssa, jolloin voit ehkä päästä eroon ujoudesta. En tiedä toimiiko, mutta ainahan voi yrittää.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 01.01.2016 klo 22:55

hanne3 kirjoitti 6.8.2015 8:57

Joskus tuntuu siltä etten saa kaikkea sanottua, minua vain vedetään joka paikkaan. Tekisi mieli sanoa, että antakaa olla rauhassa. En jaksa enää. Sitten tuntuu pahalta kieltäytyä tai sanoa huonosti.

Hei Hanne3
Sama ongelma! Todella ärsyttävää jos ei saa kaikkea kertottua. Tai jos sattuu menemään lukkoon ja keskustelun jälkeen tajuaa olisi ehkä pitänyt sanoa mielummin noin. Sama vika minussakin että tuntuu pahalta kieltäytyä!

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 01.01.2016 klo 23:04

Sarjetty kirjoitti 1.1.2016 18:40

Miten olisi harrastukset, lukupiirit tai jotkin muut vastaavat. Vaikka esim. jokin piirtämiskurssi. Joudut väkisin tekemisiin ihmisten kanssa, jolloin voit ehkä päästä eroon ujoudesta. En tiedä toimiiko, mutta ainahan voi yrittää.

Hei Sarjetty

Ujoudesta tuntuu ettei oikein pääse eroon sillä ihmiset lyttäävät usein. Ainakin minun kohdalla harrastuksista ei ole apua. En harrasta kuin lenkkeilyä. Harvemmin siinä harrastuksessa löytää kavereita. Haluaisin vain mennä ja jutella ihmisten kanssa aina kun olen pokkana mennyt. On tullut vastaan ihmisiä jotka ovat vain katsoneet nenänvartta pitkin mitä sinä nyt tulet minulle puhumaan. Tyypillistä suomalaisuutta.

Minä ainakin tykkään ihmisistä ja haluaisin tehdä ihmisläheistä työtäkin. Mutta kun aina saa siipeensä niin ei se itsetunto niin helposti nouse. Tai jos nousee laskee melko pian takaisin. Olen kuullut että ujous on luonteenpiirrettä jolloin se ei lähde. Mutta sen kanssa voi oppia elämään.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 02.01.2016 klo 09:25

Olet oikeassa. Mä en pysty ikinä puhumaan ikäisilleni, mutta selvästi minua vanhemmille jostain syystä pystyn. En ymmärrä miksi.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 13:15

Sarjetty kirjoitti 2.1.2016 9:25

Olet oikeassa. Mä en pysty ikinä puhumaan ikäisilleni, mutta selvästi minua vanhemmille jostain syystä pystyn. En ymmärrä miksi.

Hei Sarjetty
En minäkään ymmärrä miksi vanhemmille ihmisille voi olla vaikea puhua. Vanhuksille taas pystyn puhumaan mutta sitten kun on niitä oman arvonsa tuntevia keski-ikäisiä asia on melko kinkkinen ):

Käyttäjä hanne3 kirjoittanut 02.01.2016 klo 18:02

BirdBell kirjoitti 1.1.2016 22:55

hanne3 kirjoitti 6.8.2015 8:57

Joskus tuntuu siltä etten saa kaikkea sanottua, minua vain vedetään joka paikkaan. Tekisi mieli sanoa, että antakaa olla rauhassa. En jaksa enää. Sitten tuntuu pahalta kieltäytyä tai sanoa huonosti.

Hei Hanne3
Sama ongelma! Todella ärsyttävää jos ei saa kaikkea kertottua. Tai jos sattuu menemään lukkoon ja keskustelun jälkeen tajuaa olisi ehkä pitänyt sanoa mielummin noin. Sama vika minussakin että tuntuu pahalta kieltäytyä!

Hei, tuota tulee tehtyä, jää miettimään jotain ihan joutavaa, entäs jos olisi tehnyt toisin, jossittelua ja pohtimista, eri mahdollisuuksien mietiskelyä, kaikenlaista puntarointia omassa päässä ja ei kehtaa sanoa aina ei.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 02.01.2016 klo 19:37

Jos en kehtaa sanoa EI, niin se taitaa johtua siitä, että pelkään toisen reaktiota. Pitäisi kuitenkin itsekkäänä...

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 21:05

Hei Hanne3 ja kaikki muut jotka tämän lukevat 🙂

Niinpä! Kaikkea ei aina kehtaa ilmaista ihan kaikille. Minua ainakin välillä häiritsee kun en voi sanoa jotain mitä ehkä haluaisin sillä pelkään loukkaavani muita ihmisiä. Vaikka joskus olen kuullutkin ihmisiltä palautetta itsestäni että en kuulemma edes osaa loukata muita ihmisiä koska olen niin kiltti. Mutta minusta jokaisessa ihmisessä on jotain vikaa. Sillä kukaan ei ole täydellinen vaikka osa ihmisistä niin ajatteleekin että minusta ei vikaa löydy.
Välillä sitä sitten miettii että onhan minullakin oikeus ilmaista mielipiteeni. Silti aina keskusteluissa tulee olo että minull ei taida olla oikeutta että tuo toinen on paljon parempi ihminen kuin minä. Vaikka juuri kirjoitin että on minullakin oikeus ilmaista mielipiteeni tarkoitan sillä sitä että yksin kun olen saatan pystyä noin ajattelemaankIn.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 02.01.2016 klo 22:25

Sarjetty kirjoitti 2.1.2016 19:37

Jos en kehtaa sanoa EI, niin se taitaa johtua siitä, että pelkään toisen reaktiota. Pitäisi kuitenkin itsekkäänä...

Hei Sarjetty
Niin minäkin pelkään ihmisten reaktioita, myös samaa että pitävät itsekkäänä. Silloin kun uskallan puolustautua ja sanoa ei niin silloin tulee itserakas olo ja tulee myös tunne että muut ovat arvokkaampia. Tiedän että jokainen on saman arvoinen. Sitä on vain välillä aika vaikea uskoa. Minulle jopa suututaan jos sanon ei siksi että ihmiset ovat tottuneet näkemään minut alistuneena.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 03.01.2016 klo 09:09

Minulle tulee vain syylinen olo EI-sanasta. Olisiko sittenkin pitänyt auttaa?

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 03.01.2016 klo 22:12

Sarjetty kirjoitti 3.1.2016 9:9

Minulle tulee vain syylinen olo EI-sanasta. Olisiko sittenkin pitänyt auttaa?

Toisinaan ei sanasta tai muutenkin kieltäytymisestä ja itsensä puolustamisesta tulee syyllinen olo... Ja myös sellainen että tein väärin. Rasittava tunne mutta minkäs luonteelleen voi. Ujous sen ehkä aiheuttaa en tiedä silti varmaksi. Ujouskin on vain osa temperamenttia. Silti se tulkitaan usein vääräksi.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.01.2016 klo 08:56

Harmi, että omaa temperamenttiään voi vain hillitä.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 04.01.2016 klo 10:04

Sarjetty kirjoitti 4.1.2016 8:56

Harmi, että omaa temperamenttiään voi vain hillitä.

Niinpä! Olisi hienoa jos voisi muuttaa temperamenttiaan. Jos kaikki muuttaisivat temperamenttiään ja olisivat samanlaisia olisi tämä maailma aika tylsä paikka kun kaikki olisivat samanlaisia.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.01.2016 klo 10:33

Niin. Sitten on ne, joitten temparamentti hankaloittaa muiden elämää.