Hei tytöt!
Olen 30-vuotias nainen ja selvinnyt monenlaisista noista jutuista mitä täällä käytte läpi.
En ole koko viestiketjua lukenut, poimin vain joitain kohtia, ja ajattelin että jos vähän jotain rohkaisun sanoja osaisin sanoa.
Ensinnäkin se puhehan tässä lähti joskus vuosia sitten aikuiseksi tulemisesta, mikä on hyvä puheenaihe, koska se sisältää niin paljon. Varmaan ootte huomannu jo itekin, että sehän on semmonen asia, joka menee koko ajan kauemmas. Esim 15-vuotiaana luulee että 18-vuotias on tosi aikuinen, 20-vuotiaana luulee että kolmikiymppisenä on aivan superaikuinen. Mutta ei se ihan niin mene. Ei se aikuisuus ole mitään sen kummempaa.
Tavallaan se ero on vain siinä, että sitä alkaa suhtautua asioihin eri tavalla. Jotenkin ei vaan enää ota niin raskaasti tätä elämää. Kasvaa semmoinen usko siihen että asiat järjestyy aina, ei ehkä juuri niinkuin itse halusi, mutta jollain tavalla kumminkin. Se voi olla pitkä prosessi, tavallaanhan se on loputon. Mikään ei ole lopullista elämässä, ei mikään. Jos nyt tuntuu joltain, ei välttämättä enää muutaman vuoden päästä tunnukaan.
"Haluaisin vaan pyytää anteeksi, kun minusta ei tullutkaan sitä kympin tyttöä. Kun en osannutkaan olla sellainen kun odotettiin. En jaksanutkaan tukea muita, en selvinnytkään, vaan pilasin kaiken."
Itse asettaa itselleen usein liian suuria vaatimuksia. Luulee, että kaikki pitää handlata ja olla täydellinen. Varsinkin meillä naisilla on tällaista päänvaivaa, pojilla ne ongelmat on usein vähän erilaisia. Kuitenkin totuus on se, ettei meiltä kukaan vaadi mitään niin ihmeitä, kuin mitä itse luullaan. Esim vanhemmille riittää loppujen lopuksi se, että lapsi on onnellinen. Se voi olla asia, jossa joutuu taistelemaan, vanhemmat ei aina välttämättä hyväksy niitä valintoja mitä itse tekee, mutta oma sydän sen sanoo mihin on mentävä. Sitä pitää seurata. Muut hyväksyy kyllä sen sitten aikanaan.
Sekin on hyvä oivaltaa, että ihan kaikilla ihmisillä on omia kriisejä, monilla hyvinkin vaikeaa, vaikkei sitä näe päälle päin. Vanhemmilla, opettajilla jne voi olla mitä tahansa kamalaa omassa elämässä meneillään. Jos he eivät osaa avunpyyntöihin vastata, niin silloin pitää vain itse lähestyä terveydenhoitajaa tai muuta ammattilaista. Sieltä sitä apua saa kyllä.
Noin yleensä ottaen, ei ole olemassa mitään oikeanlaista aikuisuutta, jokainen voi tehdä elämästään ihan omannäköisensä ja elää juuri niinkuin tykkää. Elämäntarinoita on niin monenlaisia! Kannattaa itse olla avoimin mielin ja tutustua erilaisiin ihmisiin, semmoisiinkin, joita ehkä pidetään kummallisina tai jotka muuten poikkeaa joukosta. Kaikki asiat ratkeaa ja löytää paikkansa ajan mittaan, kunhan nyt vain sinnittelette ja katsotte mitä se elämä tullessaan tuo. Mikään ei ole helppoa, ei koskaan, vaikka aikaa kuluu ja vuodet karttuu, niin samaa kakkaa tulee niskaan, mutta itse kasvaa siinä samalla, ihan huomaamattakin, ja yhtäkkiä huomaa, ettei se nyt oikeastaan niin sietämätöntä olekaan. Varmaan huomaatte jo joitain asioita, jos katsotte elämäänne muutaman vuoden taaksepäin. Sehän oli ihan erilaista silloin. Tuntuu että oli ihan tyhmä kun ei jotain juttua tajunnut... Juuri niin se menee, mummoksi asti.
Voimia teille!