Jos ei vaan enää jaksa?

Jos ei vaan enää jaksa?

Käyttäjä Sarjetty aloittanut aikaan 13.11.2015 klo 16:05 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 13.11.2015 klo 16:05

Moi,
Olen masentunut ja niin poikki etten enää jaksaisi elää. Tiedän, että itsemurha ei ole mikään vaihtoehto enkä tahdokkaan tappaa itseäni. Se aiheuttaisi vaan liikaa tuskaa läheisille. Ajattelen jatkuvasti kuolemaa. Viiltelen, mutta nyt on menossa viikon testi, pystynko olomaan ilman sitä. Vasta toinen päivä menossa ja jo nyt on alkanut ”vieroitusoireet”. Tärinää, itkukohtauksia ilman syytä…tuntuu kun olisin menettämässä järkeäni.😭 Masennun kiusaamisesta ja vanhempien riitelystä.

Masennun tammikuussa. Kävin silloin alkuun terveydenhoitajalla ja sen jälkeen koulupsykologilla. Se ei auttanut mitään ja lopetin käynnit. Olen pystynyt puhumaan joistain asioista kasvotusten vain yhden aikuisen kanssa. Vanhemmille en ole pystynyt kertomaan.😞 Minulla ei ole hoitosuhdetta.

Nyt siis tuntuu siltä, kun ei enää jaksaisi elää. Minulla ei ole ruokahalua ja nukun öisin vain kolmea tuntia.😴 Kaikki ahdistaa. En ymmärrä, miksi ystäväni jaksavat minua. Tuntuu kuin kaikki menisi pieleen ja tunnen olevani yksin😯🗯️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 03.03.2016 klo 16:12

Tää olo on vaan ihan hirveä😭. Vaikea selittää, mutta tää on niin kun jonkin laista kipua, jota ei tunne fyysisesti (siis miten se on mahollista? Miten voi sattua mutta ei sillei kuitenkaan satu?). Silti tahtois huutaa ja itkeä tuskasta. Haluasi satuttaa itseään aina vaan enemmän.
Ihan kun jokin tukehduttaisi hitaasti hengiltä. On vaikea tehdä mitään.

Tän viikon aika mä oon nukkunu entistä huonommin😴. Heräilen aina sen parin tunnin välein ja nään painajaisia. Mä elän niissä uudestaan kiusaamista.

Helvetti mua rupee ahdistaan jo kirjoittaminenkin. Miten mä pystyn enää puhuun kenellekkään tästä? Se oli jo aiemmin lähes mahdotonta☹️

Mä oon niin huolissani joistain mun kavereista. Pari niistä puhuu itsetuhosesti ja mä tiiän et yks on viillelly ja hänellä on nyt vaikeeta. Mä pelkään, että hän rupee viilteleen taas.☹️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.03.2016 klo 16:24

Haluaisin niin tehdä itsemurhan. Tuntuu, ettei oo enää mitään syytä elää ja kaikki on vaan ihan turhaa☹️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.03.2016 klo 21:49

Mä en jaksa enää! En tiedä mitä tehdä. Lomakin lyhenee koko ajan ja kohta pitäisi mennä taas kouluun sietään sitä kiusaamista. Kumpa kuolisin ennen sitä!

En tiedä mitä kirjoittaa. Ahdistaa vaan niin paljon.

Pitäisi yrittää nukkua, mutta kun ne jatkuvat painajaiset...ei enää...mä en jaksa...mä en selviä enää...☹️

Käyttäjä lasinenkyynel kirjoittanut 04.03.2016 klo 22:33

Sarjetty, älä tee itsellesi mitään. Sinä selviät tämän olon yli. Jos olo menee oikeasti todella sietämättömäksi niin soita kriisipuhelimeen tai hätänumeroon. Älä jää yksin olosi kanssa. En halua että teet itsellesi mitään. Elämä voittaa vielä! Usko mua. Sen vaikeimman olon yli pääsee kyllä. Se vaatii aikaa ja ammattiapua. Se voi olla vaikeaa myöntää itselleen ja muille että ei enää jaksa ja tarvii apua, mutta se kannattaa tehdä. Pyydä joltakin apua. Itse pelkäsin mustinpina hetkinä puhua, mutta lopulta olin niin loppu että ystäväni laittoi minut osastolle. Anna parantumiselle mahdollisuus! Kaikki helpottaa vielä.

Tsemppiä ja voimia sinulle todellla paljon! <3 Halaan sua minun ajatuksissani. Muista olet ainutlaatuinen ja tärkeä. Sinulla on vielä mahdollisuus onnelliseen elämään ja parantumiseen.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 04.03.2016 klo 23:39

Hei, Sarjetty!

Älä tapa itseäsi äläkä tee itsellesi mitään pahaa. Soita nyt heti jonnekin, kun pystyt. Sun ei tarvitse jäädä yksin ja apua on varmasti saatavilla. Kyllä ne auttaa kun sanot suoraan miten asia on. Tai näytät vaikka näitä viestejä. Jos päivystyksessä tai psykologilla tms. ei oteta sua vakavasti, soita hätänumeroon. Pitäisi toimia. Mutta kyllä jokaisen auttajan pitäisi ymmärtää, mistä on kyse.

Taistele, älä luovuta! Sä parannut kyllä vielä ja sun ei tarvitse sietää sitä kiusaamista. Se on saatava loppumaan, vaikka poliisin avulla, tai sitten sulla on oikeus vaihtaa luokkaa tai muuten saada sellaiset olosuhteet, ettei sitä enää tapahdu. Koita nukkua, jos yhtään pystyt. Mutta älä jää yksin nyt. Apua voit varmasti saada.

Tsemppiä ja halauksia. Älä tee itsellesi mitään pahaa. Oot tärkeä ja löydät vielä ilon elämään ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 05.03.2016 klo 16:08

Kiitos lasinenkyynel ja villikettu

En mä pysty soittaan mihinkään...en vaan pysty.

Ei mun luokkalaiset kiusaa vaan rinnakkaisluokkalaiset (entiseltä luokalta), joten luokan vaihto vaa pahentas.

Mutta kiitti kummiskin!

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 05.03.2016 klo 16:10

Kai tässä ehkä vähän paremmin jo menee...

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 05.03.2016 klo 23:28

Soita ihmeessä jos olo käy sietämättömäksi. Tai laita viestiä, jos puhelu tuntuu liian vaikealta. Voit myös pyytää läheistäsi soittamaan - tai voit mennä suoraan terkkarille tai päivystykseen.

Aivan, silloin luokanvaihto voisi olla hankala juttu. Mutta tuo kiusaaminen pitää kyllä saada loppumaan. Tiedän miten vaikeaa se monesti on, mutta kyllä se vielä loppuu. Viimeistään sitten, kun pääset peruskoulusta, mutta toivottavasti jo ennemmin. Poliisiinkin voi olla yhteydessä kiusaamisasioista.

Sä parannut kyllä vielä. Oon aivan samaa mieltä kuin Lasinenkyynel tuossa viestissä, kannattaa taistella vaikeimman ajan yli ja yksin ei tarvitse jäädä! Se viesti kannattaa lukea ajatuksella läpi. Parantuminen on täysin mahdollista, mutta se voi viedä vähän aikaa. Kannattaa antaa sille mahdollisuus. Elämä voittaa varmasti.

Tsemppiä ja halauksia joka hetkeen. Älä satuta itseäsi äläkä luovuta. Aurinko nousee vielä sun elämään ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 06.03.2016 klo 03:14

Luulen, etten pysty menenmään edes mihinkään tai laittamaan viestiä. Läheisillekkin on niin vaikea puhua.

Käyttäjä lasinenkyynel kirjoittanut 06.03.2016 klo 09:51

Sarjetty,

Onko sulla sellaista ystävää jolle voisit kertoa olostasi ja hän voisi auttaa sua tässä? (Anteeks en muista onko tästä puhuttu). Yksin voi olla vaikea puhua/soitttaa hätäkeskukseen tms/ laittaa viestiä , mutta jos sulla olisi joku joka voisi auttaa sua niin se olisi helpompaa. Minun onni oli se että uskalsin edes yhdelle myöntää ja hän oli sellainen että uskalsi uhmata minun tahtoani olla kertomatta ja hommasi minut kahdesti psykiatriselle osastolle.

Sun on mahdollista parantua todella. Mutta ennenkö voi parantua siihen tarvitsee apua. Sellaista apua jossa on rehellinen pohja, ei valehtelu tai salailupohja. Minun oma olo lähti kohenemaan ensimmäisen kerran kunnolla vasta sitten kun pystyin myöntämän kuinka kamala olo minulla oli ja myönsin tarvitsevani apua. Kun alkaa olla rehellinen niin sun olo helpottaa. Jos joku ei ymmärrä sua, puhu toiselle. Tiedän kokemuksesta että on raskasta, mutta se palkitaan vielä paremmalla ololla. Sun ei tarvitse kestää pahaa oloa yksin. Jos yksin jatkaa, sinulla loppuu jossain vaiheessa voimat kokonaan. Ikuisdsti ei voi jaksaa yksin vaikeamman maswnnuksen kanssa, tai no mistä sitä koskan voi tietääjos parantuiskin ilman kunnon apua mutta se on epätodennäköisempää..

Tuosta kiusaamisest sanon sen verran,että on hienoa että olet pystynyt sen myöntämää muille että niin on. Minä en pystynyt koko yläasteen aikana, vasta sitten kun koulupsykologi sanoi sen olevan kiusaamista. Toivon todella että sun kiusaaminen helpottaa. Oon niin vihainen kiusaajille. Ne ei ymmärrä mitä ne tekkee. Jättää ikuiset arvet. On väärin että ne purkaa omaa pahaa oloa muihin...

Tsemppiä ja voimia. Älä tee itsellesi mitään. Susta välitetään ja sua rakastetaan. Kaikki muuttuu vielä. Ilman alamäkeä ei tule ylämäkeä. Kun pääset suuntaan ylöspäin niin pienin askelin olo helpottaa.. Mutta se vaatii aikaa. Apua. Matkalla on notkahduksia mutta sää parannut vielä <3

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 06.03.2016 klo 12:41

Lasinenkyynel kiitos.

On mulla ihmisiä, joille ennen pystyin puhumaan ja jotka myös uhmasivat mun tahtoani aika montakin kertaa. Mutta en mä enää pysty heille puhumaan.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 06.03.2016 klo 23:29

Sarjetty,

Kannattaa yrittää. Rohkaisen sua yrittämään. Jo se, että pystyt jotenkin sanomaan ääneen sen, millainen olo sulla on, antaa auttajalle valtavasti eväitä jatkaa siitä. Kyllä auttajien pitäisi tietää se, että asioista on vaikeaa puhua, ja ottaa se huomioon.

Onko sulla ketään, kelle voisit puhua? Puhuit silloin siitä yhdestä opesta ja psykologista. Pystyisitkö pyytämään heitä soittamaan sulle apua? Sä voitat kyllä vielä. Tämä nykyinen mielentila ei tule jatkumaan loputtomiin, vaan sä parannut todellakin ja pääset elämään ja iloisiin päiviin kiinni. Ne on ihan oikeasti mahdollisia sulle.

Oot todella tärkeä monelle, ja mekin välitetään susta, eikä ikinä haluta että sulle tapahtuisi jotain pahaa. Älä vahingoita itseäsi. Kannattaa ottaa se vaikea askel ja sanoa jaksamisen mukaan, miltä tuntuu. Se voi auttaa paljon. Itselleen saa olla rehellinen siitä, ettei jaksa. Yksin ei koskaan tarvitse jäädä ja apua on varmasti saatavilla!

Tsemppiä ja halauksia! Sä parannut vielä ja voitat! ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 07.03.2016 klo 21:42

Jos luulin, että menee paremmin niin olin todella pahasti väärässä. Ihan liikaa vastoinkäymisiä. En jaksa...

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 08.03.2016 klo 21:03

Sarjetty,

Nyt kannattaa hakea apua tai pyytää omaa läheistä hakemaan apua. Yksin ei tarvitse jaksaa - apua on varmasti tarjolla.

Vaikka nyt on synkkää, niin olo muuttuu vielä paremmaksi. Sellaista suota ei olekaan, mistä ei voisi nousta. Ovi parantumiseen ja iloon on edelleen auki. Mutta joskus tarvitaan apua, jotta pääsisi uudestaan jaloilleen. Kannattaa pyytää apua vaikka opelta tai koulun auttajalta. Voit mennä suoraan päivystykseenkin tai soittaa kriisipuhelimeen tai hätänumeroon.

Älä vahingoita itseäsi äläkä jää yksin. Sua voidaan varmasti auttaa ja sä voit kyllä parantua. Nämä on niitä vaikeimpia hetkiä, mutta niiden jälkeen on parempi olla. Sä selviät niistä kyllä ja sun olo helpottaa. Oot meille tärkeä ja me halutaan että selviät. 🙂

Tsemppiä ja halauksia! ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 09.03.2016 klo 10:58

No puhuin eilen jotain opelle mut en mä suoraan sanonu et meinaan tappaa itseni.