Jos ei vaan enää jaksa?

Jos ei vaan enää jaksa?

Käyttäjä Sarjetty aloittanut aikaan 13.11.2015 klo 16:05 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 13.11.2015 klo 16:05

Moi,
Olen masentunut ja niin poikki etten enää jaksaisi elää. Tiedän, että itsemurha ei ole mikään vaihtoehto enkä tahdokkaan tappaa itseäni. Se aiheuttaisi vaan liikaa tuskaa läheisille. Ajattelen jatkuvasti kuolemaa. Viiltelen, mutta nyt on menossa viikon testi, pystynko olomaan ilman sitä. Vasta toinen päivä menossa ja jo nyt on alkanut ”vieroitusoireet”. Tärinää, itkukohtauksia ilman syytä…tuntuu kun olisin menettämässä järkeäni.😭 Masennun kiusaamisesta ja vanhempien riitelystä.

Masennun tammikuussa. Kävin silloin alkuun terveydenhoitajalla ja sen jälkeen koulupsykologilla. Se ei auttanut mitään ja lopetin käynnit. Olen pystynyt puhumaan joistain asioista kasvotusten vain yhden aikuisen kanssa. Vanhemmille en ole pystynyt kertomaan.😞 Minulla ei ole hoitosuhdetta.

Nyt siis tuntuu siltä, kun ei enää jaksaisi elää. Minulla ei ole ruokahalua ja nukun öisin vain kolmea tuntia.😴 Kaikki ahdistaa. En ymmärrä, miksi ystäväni jaksavat minua. Tuntuu kuin kaikki menisi pieleen ja tunnen olevani yksin😯🗯️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 09.03.2016 klo 18:32

Hienoa että puhuit hänelle. 🙂

Älä tapa itseäsi. Anna vielä mahdollisuus elämälle ja sano jollekin, ettet jaksa nyt yksin. Kun ne auttajat kerran tajuaa sen, miltä susta oikeasti tuntuu, niin tilanne voi muuttua kerralla. Voit soittaa suoraan myös hätänumeroon jos olo on paha. Sitä varten se numero on, että hädässä voi pyytää apua. Kyllä mielen hätä on aivan yhtä todellinen kuin fyysinen hätä.

Sinä selviät kyllä. Moni välittää susta ihan varmasti, vaikka ne ei sitä osaisi näyttää. Kiusaaminen loppuu vielä - niin se loppui mullakin, ja kiusaajat olivat unohdettuja ja erillään muista. Luokassa puhalsi aivan uudet tuulet yhden tavallisen kesäloman jälkeen.

Älä vahingoita itseäsi! Oot mun ajatuksissani ja haluan että selviät! Sä pystyt siihen kyllä, ja yksin sun ei tarvitse jäädä ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 11.03.2016 klo 10:52

Onko kaikki vaan ihan turhaa? Mikään tai kukaan ei auta. En pysty pyytämään apua. Tahdon vaan kuolla.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 11.03.2016 klo 14:10

Sarjetty,

Elämä ei ole turhaa. Laita vaikka tekstiviesti tai sähköposti, jos puhuminen ei onnistu. Jos kopioit ja liität tuon viestisi sähköpostiin ja klikkaat lähetä, ja vastaanottajana on vaikka psykologi, niin pitäisi alkaa tapahtua.

Anna elämälle mahdollisuus. Uskon todella että voit parantua. Älä tapa itseäsi äläkä vahingoita kehoasi. Sun elämä muuttuu varmasti paremmaksi.

Tsemppiä ja rohkeutta. Sä selviät kyllä. Hetki kerrallaan eteenpäin. Et ole yksin, apua on varmasti tarjolla. Kannattaa ottaa se kipeältä tuntuva askel ja pyytää sitä. Se voi auttaa valtavasti eteenpäin. ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 11.03.2016 klo 14:26

Ei hemmetti mä en jaksa enää tota vittuilua kaikilta, jotka kuulee mun masennuksesta!
Taas tänää luettiin terkan kokeeseen ja heti kommenttina: "Kyllä tää on hyvä alue. Lueppa toi teksti tosta" aiheena siis itsetunto.
Tai pyydän sen yhen open tunnilla lupaa kuunnella musaa samalla ku tekee tehtävii: "No nyt on kyllä ***** muuttunu. Ei se ennen tollasii kyselly"
Sitten yhtenä aamuna:
"Kyllä mä vaa nukuin niiiiin hyvin että.."

EI! Miksei ne voi pitää turpaansa tukossa siitä aiheesta vaa aina pitää päästä vittuilemaan. Ottaako ne edes vakavasti, kun puhuvat tolla tavalla. Voi kuulostaa tällei kirjotettuna et eihän tossa nyt mitää pahaa oo, mutta jos olis vieressä kuuntelemassa..

Ja muutenkin menee niin helvetin huonosti kavereitten kanssa. Mietin, että olisiko vaa parempi pistää välit poikki, ku kaikesta tulee riitaa ja "kaikki on aina mun syytä ja oon ihan paska ämmä joka ei ajattele ketään muuta kun itseensä" ja kun ei tunnuta uskovan et mulla on oikeesti paha olla.

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 12.03.2016 klo 20:13

Taas on vaa just sellane olo et viillän ranteet auki ja annan kaiken olla. Jos mua ei oteta vakavasti, nii en sit myöskää enää puhu. Lopetan ne hemmetin psykologin käynnit seuraanvan kerran jälkeen. Antaa olla. Ihan sama. Ei sen tartte tuhlata aikaansa muhun. Enkä mä jaksa sitä et mulle puhutaan kun jollekkin pikku lapselle.

En siedä enää muita silmissäni. Mikä muhun on menny? Ottaa vaa niin päähän ne vittuilut ja se et "aattele positiivisesti nii menee paremmin" Voi helvetti!!!! En mä pysty aatteleen positiivisesti!!! Surussa vois aatellakkin, jollon olo paranis mut ei masennuksessa!!! Niiden kahen välillä on aika iso ero!! Mikä siinä on niin vaikee tajuta? Yksin olikin niin paljon helpompaa.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 12.03.2016 klo 20:18

Nuo sanat voi satuttaa aika tavalla. Jokaisen tulisi ymmärtää mitä masennus on ja että siitä ei pidä haukkua tai arvostella. Se on ihan selvää että tuollainen käytös ärsyttää.

Mutta ehkä välejä ei tarvitse laittaa kokonaan poikki. Tietysti, jos se nyt ihan kiusaamiseksi menee, niin eihän sellaisten kanssa tarvitse olla. Ainakin osa kavereista voi ymmärtää ajan myötä, mistä oikeasti on kysymys.

Suosittelen vielä pyytämään apua, sen mukaan kuin jaksat. Toivottavasti nuo kommentit jää vähemmälle, kun ihmiset ymmärtää ettei masennus ole mikään leikin asia.

Tsemppiä ja halauksia! Älä luovuta äläkä vahingoita itseäsi. Sä selviät kyllä vielä. Oot paljon kovempi luu kuin kukaan kiusaajistasi, usko pois. ☺️❤️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 13.03.2016 klo 00:16

Sarjetty,

Älä tapa itseäsi. Avun hakemisessa raskasta on juuri se, että löytää auttajan, joka ymmärtää, kuuntelee ja ottaa vakavasti. Jos koulusta ei löydy sellaista, niin voit mennä terveyskeskukseen tai soittaa suoraan päivystykseen. Henkisessä hädässä voi soittaa hätänumeroon. Siinä pisteessä, kun auttaja oikeasti ymmärtää, mistä on kyse, pitäisi kohtelunkin muuttua asialliseksi ja aikuismaisemmaksi.

Suru ja masennus on eri asioita, kuten sanoit. Moni voi sanoa, että pitää vain ottaa itseään niskasta tai ajatella positiivisesti, mutta ei se nyt niin vain onnistu. Oon ihan samaa mieltä. Vaikean ajan ja henkisen kriisin yli selviäminen on kivinen tie, mutta siitä voi todellakin selvitä - ja sinä selviät siitä kyllä. Apua kannattaa pyytää ja vaatiakin siksi, ettei tarvitsisi selvitä yksin.

Vaikka ei sietäisikään muita, niin toisen ihmisen aito ymmärrys ja välittäminen voi auttaa paljon. Se on aina ihan eri asia kuin ne kaikenlaiset kommentit ja heitot, joita saa kuulla. Aito ymmärrys on aivan eri juttu, kuten varmasti tiedätkin. Sellaisiakin auttajia on, jotka ymmärtää oikeasti. Kannattaa vaatia itselleen auttajaa, joka kuuntelee, ja vaikka kysyä heti alkuun, että jaksatko kuunnella oikeasti, mitä mulle kuuluu.

Sä selviät kyllä. Älä vahingoita itseäsi. Sun elämä on arvokas ja vielä kerran se hymyilee sulle. Tämä pimeys ei jatku loputtomiin. Aurinko nousee kyllä vielä. Matka voi kestää jonkun aikaa, mutta joka askel on eteenpäin ja kannattaa ottaa. Ne ihmiset ei ymmärrä mitä sanovat ja tekevät. Sinä olet kiusaajiasi vahvempi ja voitat kyllä tämän pahan olon, kunhan saat siihen aikaa. Yksin sun ei sitä taistelua tarvitse käydä. ☺️❤️

Käyttäjä lasinenkyynel kirjoittanut 14.03.2016 klo 11:49

Rakas Sarjetty, älä tee mitään pahaa itsellesi. Älä tee sitä viimeistä liikettä. Kaikki tarvitsee sua täällä. Susta välitettää, sua rakastettaa. sä oot tärkeä ja sulla on mahdollisuus parantua ja saada kaunis elämä. Mikään ei oo lukkoon lyöty. Me kaikki täällä välitettään susta. Ei kestettäs jos tekisit sen viimeisen liikkeen, älä tee sitä. Kukaan sun perheenjäsenistä, kavereista, ei kestäis sitä.

Hae apua, soita hätänumeroon, mene päivystykseen, tee jotain. Pyydä jotakin auttamaan sua. Kaikki ei oo vielä menetetty. Yksi pienikin askel eteenpäin avun hakemisessa, voi olla ratkasevaa ja pelastavaa.

Älä lopeta psykologikäyntejä, vaikka siltä tuntuu. Tiedän kyllä tunteen kun ei usko apuun, meinasin itsekin lopettaa monet kerrat varsinkin alkuaikoina, mutta en voinut koska yksi ystäväni piti huolen siittä että kävin sielllä. Vielä jonain päivänä tää helpottaa. Joskus se kiusaaminen loppuu ja muutenkin se naljailu. On ikävää että ne pilkkaa sua sillä. Mutta sää selviät tästä. Oot todella tärkeä ja arvokas ihminen!

Älä tee itsellesi mitään. Älä tee. Halaan sua ajatuksissani <3 Tsemppiä ja voimia, kaikki helpottaa vielä

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 14.03.2016 klo 22:38

Kyllä varmasti lopetan ne käynnit! En siedä niitä yhtään. Enkä jatka niitä.

Tänään se naljailu meni vaan entistä pahemaksi.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 15.03.2016 klo 09:03

Sarjetty!

Pyydäthän joka tapauksessa apua nyt päivystyksestä tai jostain muualta. Tuosta naljailusta voit sanoa vaikka suoraan rehtorille. Joskus on aika tehokasta puhua suoraan rehtorille, koska hän on opettajien esimies ja koulun johtaja, ja voi saada hyvinkin pidettyä kuria asioissa.

Kuten Lasinenkyynel sanoi, me kaikki täällä välitetään susta eikä ikinä haluta, että sulle kävisi jotain. Sä voit aivan hyvin parantua ja päästä elämään kiinni uudestaan. Olosi helpottaa vielä ihan varmasti, vaikka se veisikin vähän aikaa. Sinä voitat ihan varmasti. Kyllä ne naljailijat oppii vielä elämässään sen, ettei ehkä kannata suhtautua toisiin sellaisella tavalla. Sä oot vahva ja tärkeä ihminen ja selviät kyllä tästä kaikesta! Älä anna niille periksi vaan taistele ja hae apua, ettei tarvitse taistella yksin!

Tsemppiä ja halauksia. Älä vahingoita itseäsi. Oot meille tärkeä ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 15.03.2016 klo 09:44

En varmasti ilmianna sitä opea!

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 15.03.2016 klo 18:58

Nonnii taas vaihteeks viillelty kunnolla🤕

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 15.03.2016 klo 21:11

Hei, en missään nimessä tarkoittanutkaan sitä. Ainoastaan sitä, että rehtorilla voi olla suurempi vaikutusvalta kiusaajiin kuin opella. En suinkaan meinannut että opea pitäisi ilmiantaa tai mitään.

Miten oot jaksanut? 🙂

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 16.03.2016 klo 09:32

Sarjetty,

Pyydäthän nyt apua heti. Ansaitset sen kaiken ja apua on ihan varmasti tarjolla. Näytä vaikka ne viiltelyjäljet ja sano että vaadit apua nyt eikä kohta. Älä tee itsellesi mitään pahaa.

Susta välitetään ja oot kaikille meille tärkeä. Sinä parannut ja voitat koko pahan olon. Älä luovuta! ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 17.03.2016 klo 21:46

Huonosti.
Oon jo oikeestaan luovuttanu..☹️