Jos ei vaan enää jaksa?

Jos ei vaan enää jaksa?

Käyttäjä Sarjetty aloittanut aikaan 13.11.2015 klo 16:05 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 13.11.2015 klo 16:05

Moi,
Olen masentunut ja niin poikki etten enää jaksaisi elää. Tiedän, että itsemurha ei ole mikään vaihtoehto enkä tahdokkaan tappaa itseäni. Se aiheuttaisi vaan liikaa tuskaa läheisille. Ajattelen jatkuvasti kuolemaa. Viiltelen, mutta nyt on menossa viikon testi, pystynko olomaan ilman sitä. Vasta toinen päivä menossa ja jo nyt on alkanut ”vieroitusoireet”. Tärinää, itkukohtauksia ilman syytä…tuntuu kun olisin menettämässä järkeäni.😭 Masennun kiusaamisesta ja vanhempien riitelystä.

Masennun tammikuussa. Kävin silloin alkuun terveydenhoitajalla ja sen jälkeen koulupsykologilla. Se ei auttanut mitään ja lopetin käynnit. Olen pystynyt puhumaan joistain asioista kasvotusten vain yhden aikuisen kanssa. Vanhemmille en ole pystynyt kertomaan.😞 Minulla ei ole hoitosuhdetta.

Nyt siis tuntuu siltä, kun ei enää jaksaisi elää. Minulla ei ole ruokahalua ja nukun öisin vain kolmea tuntia.😴 Kaikki ahdistaa. En ymmärrä, miksi ystäväni jaksavat minua. Tuntuu kuin kaikki menisi pieleen ja tunnen olevani yksin😯🗯️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.02.2016 klo 10:55

Kiitos!
Toivotaan...

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 04.02.2016 klo 21:43

Psykologilla käyty taas. Nyt pitäisi jaksaa puolitoista viikkoa ennen seuraavaa käyntiä😠
On siitä tällä kertaa ollut sentään jotain hyötyä.🙂

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 09.02.2016 klo 18:45

Rohmahdus jälleen. Aina se tulee ja aina entistä nopeammin ja rajummin. Tahdon vain kuolla nukkuessani. Jos edes saan nukuttua.

Mistään ei tunnu olevan riittävästi apua. Taas viillelty, vaikka lupasin etten tee sitä. Ei pitäisi luvata mitään. En edes näen psykologiani viikkon, koska tetti. Selviänkö tästä viikosta? Puoliksi toivon etten vaan kuolisin pois. Haluan sairaslomalle tai jotain.😭

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 13.02.2016 klo 19:51

Olen valmis luovuttamaan! En enää jaksa.
Olen vain maannut sängyssä ja vahingoittanut itseäni. Nyt olen alkanut myös polttamaan ihoani.
Kehonkuva taitaa olla vääristymässä. Yritin oksentaa, koska pidän itseäni niin lihavana.☹️
Maanantaina pitäisi mennä taas kouluun. En halua!

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 14.02.2016 klo 13:24

Moi Sarjetty,

Pahoittelen ettei sun viesteihin ole vastattu vähään aikaan. Nyt kannattaa heti kertoa, ettet jaksa. Koulusta voi saada sairaslomaa. Jos et jaksa mennä kouluun, niin soita viimeistään heti huomenna terkkarille tai jollekulle koulun henkilökunnasta. Voit laittaa heille jo nyt sähköpostia asiasta.

Älä vahingoita itseäsi. Sä voit saada apua ja ihan varmasti saatkin, kun sanot mitä oot tehnyt ja miten paha sun olo on. Voit soittaa myös kriisipuhelimeen tai muuhun auttavaan puhelimeen. Kerro ja suorastaan huuda paha olosi ulos, jotta auttajat ymmärtävät että sä tarvitset apua.

Älä tee itsellesi mitään pahaa. Kannattaa ottaa heti yhteyttä kouluun ja viimeistään huomenna sanoa, mikä tilanne on. Sä selviät tästä kyllä ja voit saada ymmärtävää apua ja tukea.

Tsemppiä ja halauksia. Tule kertomaan olostasi, kun jaksat. ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 14.02.2016 klo 18:26

En mä oikein tiiä, mitä kirjoittaa.
On niin tyhjä, mutta kuitenkin huono olo. En jaksa tehdä mitään. Viiltelin.
En uskalla pyytää sairaslomaa. Pelkään, mitä tapahtuisi. Vanhemmat eivät tiedä, mikä tilanne todella on ja mä en pysty kertomaan.
Mitä helvettiä pitäisi tehdä? Mitä mulle oikein tapahtuu?😭

Käyttäjä kissa_4 kirjoittanut 15.02.2016 klo 09:45

Kannattaa pyytää sairaslomaa tai kertoa pahasta olosta tyyliin terkkarille tai vastaavalle. Vanhempien reaktiota ei tartte siinä pelätä. Pidä huolta itsestäsi nyt. Viiltelystä pääsee kyllä eroon vielä jossain vaiheessa. 🙂👍

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 15.02.2016 klo 22:02

Kouluun menin, mutta siellä en kyllä ollu oikeesti läsnä. Ajatukset vaa pyöri pahan olon ympärillä. En pysty pyytään lomaa tai ees helpotusta koulun käyntiin.

Huomenna oisi psykologi käynti ja yhen open kanssa juttelu. En mä pysty puhuun niille!☹️ enkä haluu et se ope rupee aatteleen, että mä oon heikko/herkkä tai leimaa mua ikuisesti masentuneeksi (vai olenko sitä?).

En pääse ees sängystä ylös ellei oo pakko. Huominen koe menee varmaan ihan perseelleen kun en oo jaksanu lukee. Mua pelottaa, että opettajat rupee kyseleen, jos numerot romahtaa. En haluis, että kovin moni tietäisi. Pelkään kai jotain lematuksi tulemista.

Saikohan tosta viestistä taaskaan mitään selvää

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 16.02.2016 klo 10:34

Hei,

Rohkeutta psykologin ja open kanssa puhumiseen! Kannattaa kertoa sen verran kuin pystyy ja jaksaa. Se on jo paljon, jos pystyt sanomaan ettet meinaa jaksaa tai että sulla on paha olla. Ei tarvitse ollenkaan pelätä että ope leimaisi sua mitenkään. Oppilaista huolehtiminen on open ja koulupsykologin työtä, josta ne saa palkkaa. Opeilla on myös vaitiolovelvollisuus kuten psykologillakin.

Et varmasti ole heikko. Oot selvinnyt valtavan monen vaikean paikan yli, eli olet monen tavoin vahva. Vahvakin ihminen voi masentua ja tuntea pahaa oloa. Se ei ole mitenkään yhteydessä mihinkään heikkouteen.

Aina, jos joku kyselisi sulta, voit sanoa että se on sun oma asia. Opettajien pitäisi kyllä ymmärtää tämä. Mutta kannattaa ainakin jollekin kertoa, sillä se voi auttaa yllättävän paljon.

Viestistä sai hyvin selvää. Tsemppiä ja rohkeutta tähän päivään! Sun olo muuttuu vielä paremmaksi ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 17.02.2016 klo 15:12

Oon nyt saanu pyydettyä muutamalta opelta helpotusta. Vielä puolitoista viikkoa lomaan..

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 17.02.2016 klo 19:17

Sarjetty,

Aivan mahtavaa! Todella rohkeasti tehty. Se ei varmasti ollut ihan helppoa, mutta sä teit sen. Hieno juttu kaikin puolin 🙂

Jep, loma on tulossa kovaa vauhtia ja sulle saadaan varmaan nyt järkättyä helpotusta koulunkäyntiin, että saat levätä ja parannella oloa. Se muuttuu todellakin siitä vielä paremmaksi. Joskus ihan stressin ja ahdistuksen väheneminenkin auttaa paljon siihen, miten jaksaa. Koulun keventyminen voi hyvinkin vähentää stressiä, kun ei ole niin paljon hommia, mitä pitäisi tehdä.

Tsemppiä joka hetkeen. Kirjoita jos tuntuu siltä ☺️❤️

Käyttäjä lasinenkyynel kirjoittanut 19.02.2016 klo 15:31

oon pahoillani ku en ole nyt ollut tukemassa, mutta olen lukenut kaikki ja itkenyt ja miettinyt että miten voisin auttaa.

Minäkin olen ylpeä siittä, että uskalsit pyytää opettajilta helpotusta!! Se on rohkeaa ja se oikeasti voi helpottaa stressiin ja koulupaineisiin ja se taas voi helpottaa sitten muutenkin omaan oloon. Aina kun saa myönnettyä jollekkin yksi kivi on siirretty harteilta pois. Ei ole heikko, jos uskaltaa aatella omaa terveyttään.

Ja niin muista yksi koe ei maata kaada. Minä muistan vuoden takaisista ajoistani ku kävin vielä täyttä päivää lukiossa ja sain vielä numerot 8-10 välillä ja tälle lukuvuodelle paras numero taitaa olla 8 ja heikoin 5. Mutta se ymmärretään kun katsoo elämäntilannetta. Mielenterveys on tärkeämpi kuin opiskelu.

Tsemppiä ja halauksia! Kaikki muuttuu vielä paremmaksi, ei paha olo ikkuisuuksii kestä <3

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 21.02.2016 klo 15:27

En tosiaan tiedä enää mitä kirjoittaa.
Sain nyt joka aineeseen paitsi englantiin sovittua että teen läksyjä juuri niin paljon kun itse jaksan/pystyn. Jotkut tarjosivat jopa pienempiä koealueita yms.

Ollu taas riitoja kavereitten kaa.

En mä jaksa kirjoittaa enempää.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 21.02.2016 klo 18:17

Sarjetty,

Hienoa että sait kevennettyä! Se voi oikeasti auttaa, vaikka ei heti tuntuisi siltä. Joskus vie vähän aikaa että mieli palautuu stressistä.

Jos riidat tuntuvat vaikeilta, kannattaa ehkä odottaa vähän ja pyytää sitten anteeksi tai sopia asioista. Se voi olla helpompaa, kun pöly on ensin laskeutunut.

Kirjoita vain sen verran kuin jaksat. Se ei ikinä ole pakollista. Tuhannesti tsemppiä ja halauksia, muista että sä paranet vielä ja voit päästä elämään kiinni ☺️❤️

Käyttäjä Sarjetty kirjoittanut 24.02.2016 klo 17:24

Mä en tiedä enää edes meneekö mulla paremmin vai huonommin. Ihan kun oisin turtunut tähän oloon tai en tuntisi enää mitään.