Oletteko maalaiset täällä?

Oletteko maalaiset täällä?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 18:12 kohteessa Elämää maaseudulla
Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2019 klo 18:12

Saa sitä kirjoittaa vaikkei ole maalainen.

Lunta on vielä vaikka kuinka paljon, voi hiihtää ja pilkkiä. Teen vielä tämän viikon etätöitä, kun oli sairas. Mutta ensi viikolla menen jo ihan työpaikalle.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 12.05.2019 klo 10:58

Aitienpäivä ei näy täällä maalla mitenkään. Oma äitini kuoli, kun olin melko nuori vielä eikä me oltu kovin läheisiä edes. Miehen äitikin on kuollut. Häntä muistimme kyllä lahjoilla ja kukilla ja kävimme tervehtimässä.

 

Niin se Kemiin tuleva sellutehdas kyllä saa minulta tuen. Ystäväni asuu Kemissä ja hän on jo pitkään puhunut siitä, miten kaupunki näivettyy koko ajan ja ihmiset muuttavat pois. Ammattikorkeakoulukin on supistunut koko ajan. Turistitkin menevät ylemmäs Lappiin, Meri-Lappi ei kiinnosta kuin kiinalaisturisteja.

Yöllä satoi kovasti. Nyt on hämärää ja tuulista. Mies ja koira lähtivät veden hakuun lähteelle kilometrien päähän. Lähdevesi on parasta juomavettä täällä.

Jään tänne koiran ja kissan kanssa koko ensi viikoksi. Työn teko sujuu täällä hyvin. Ruokaa on tarpeeksi myös, kun kyläkauppa on lopetettu ja lähin 20 km päässä.

Ihmettelen aina, minkälaiset ihmiset noita julkiksia äänestävät. Nyt Petelius ja Juha Mieto aikoinaan, huh huh...

 

Käyttäjä kirjoittanut 17.05.2019 klo 06:52

Taas kotona ja lähes koko viikko oli ikävä. Oli jopa ikävä sitä poronvasaa joka kyllä voi hyvin ja kasvaa. Miestäkin on enempi ikävä, kun olen kotoa pois. Vaikkei kyllä mitään ystäviä kotonakaan juuri ole, niin sitten työn jälkeen on heitäkin ikävä. Jotenkin on vaan vaikeaa olla, kun kukaan ei puhu moneen päivään suomea ja aina pitää ajatella, että sanonko sanomiset niin, että kaikki sen ymmärtää. Suomessa ei haittaa vaikkei kukaan ymmärrä mitä selitän. Enää kaksi viikkoa.

Onko sulla Mollyan ihan vakituinen työ? Onko ollut jo kauan sama työpaikka? Mulle taitaa parhaiten sopia tämmöinen projektityö jota tehdään vaan tietty aika,

Nyt on jo lämmintä 6 astetta ja panen moottorikelkan varastoon. Viikonloppuna opastan yhden turistiryhmän vaeltamaan tunturiin ja näytän poroja. Nuorgamissa alkoi jo yötön yö, kohta täälläkin. Sitten mie kyllä valvon yöt ja nukun päivät ainakin kaksi viikkoa.

Enkä minä äänestä Eu-vaaleissa. Minua petettiin viime vaaleissa, kun vaalien häviäjä keskusta on mukana hallitusneuvotteluissa. Minusta äänestämällä ei voi vaikuttaa. Tai no jokuhan tuota Rinnettä ja sen puoluetta äänesti, he kai nyt tuntevat olonsa sellaiseksi, että äänestämällä voi vaikuttaa.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 17.05.2019 klo 10:33

Hei. Olipa hyvä uutinen, että vasa pärjää hyvin. Aina ei käy niin valitettavasti.

Olen ollut täällä maalla koko viikon karvakorvien kanssa ja hyvin on mennyt. Eilen oli illalla jo 19 astetta lämmintä ja kaikki vihertää.

Päätin jo kauan sitten, että en äänestä eurovaaleissa.

On minulla vakityö. Olen ison organisaation palveluksessa. Teen työtä nykyisin etänä ja työaika on vapaa. Työ on kuitenkin mielenkiintoista ja joskus tulee liiankin paljon tehtyä. Kun projektin saa etuajassa valmiiksi voi sitten vapaatakin pitää. Pidän tällaisesta työn teosta, se sopii minulle ja en enää vaihtaisi muuhun. Välillä kaipaan työtovereita, mutta tapaan heitä kuukausittain palavereissa ja ainahan on sähköposti....

Mies tulee tänään kotiin. Lukukausi yliopistossa on päättymässä ja hänkin siirtyy tutkimuksen tekoon  ja oleilee pääosin maalla.  Työtä ja vapaa-aikaa sopivasti on ihanne ja siinä on kyllä onnistanut.

Täällä maalla on kyllä rauhallista. Lähin naapuri on 1.5 km päässä kylällä. En minä kyllä seuraa edes kaipaa. Ystäviä kutsutaan, jos siltä tuntuu ja he tulevat aina yöksi pariksi sitten. Se on aina isompi operaatio, kun pitää huolehtia tarjoilusta sun muusta. Ei kovin monta kertaa kesässä sitä jaksa. Erakoiksi he meitä kutsuvat ja ehkä se on ihan oikea sana.

Pian pääset sinäkin kotikonnuille kokonaan ja se varmasti tuntuu hyvältä matkustelun jälkeen.

Päätin minäkin, että en Eu-vaaleissa äänestä. Ei tipu tietoa, mitä edustajat siellä puuhailevat.  Isoa palkkaa ja matkaetuja nauttivat kyllä.  En auta ketään pääsemään hillotolpalle...

 

Käyttäjä kirjoittanut 24.05.2019 klo 07:37

Mulla ei kyllä ole mitenkään rauhallista tämä oleminen nyt. Töitä teen 12 tuntia päivässä, että saan perjantain vapaaksi. Kun tulen kotiin, on eläinten kanssa yhtä hössottämistä. Vaikka niillä nyt on aina samat hoitajat ja niitä hoidetaan hyvin, niin ne vaan pyörii mun ympärillä, kun tulen kotiin. Onneksi ei ole lisäksi kotitöitä.

Norjassa ei pahemmin näy jääkiekko mutta onneksi näin eilisen pelin. Yhtä rahastusta tuokin on, kun ei ole televisiota. Piti ostaa kanava ja se pitää oll nyt kuukauden vaikka ei mitään muuta katsoisi.

EU-ehdokkaista yksi on sitten kissan tappaja.  Vaikka tekikin sen nuorena, niin ei olisi pitänyt päästä puolueeseen. Samassa puolueessa on myös kansanedustaja joka  on vaimon hakkaaja. Molemmat on palkittu jostain ansioista. Vaikka he molemmat katuvat tekojaan, ei silti pitäisi päästä päättämään kansan asioista.

Viime yönä oli taas pakkasta. Mulla ehkä on joku vika sydämessä ja uudessa läpässä, kun en voi ajaa pyörällä, kun käsi pitää olla vaakatasossa. Kättä alkaa särkemään. Pitäisi kai soittaa lääkärille mutta teen sen viikon päästä, kun työt loppuu. Viikonloppuna käyn olemassa tuomarina yhdessä erätaitokilpailussa. Olisi pitänyt sanoa etten jaksa mutta tämä on eka kerta, kun pääsen tuomariksi, niin en kehannut sanoa.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 25.05.2019 klo 18:21

Tervehdys täältä eteläisestä Suomesta. Lämpö laski jo 11 asteeseen, mutta vihreää ja kaunista on. Viime viikonloppuna tuli pariskunta asuntoautollaan 3 koiran kanssa ja viipyivät 3 päivää. Oli kyllä aikamoista vipinää ja kissa kulki koirien perässä eikä pelännyt ollenkaan.

Yllätysvieraat joskus vähän rasittavat. Nämä kuitenkin vanhoja opiskelutovereita ja tapaamme vain noin kaksi kertaa vuodessa.

Jäin sitten tänne maalle työskentelemään, mutta tiistaina menen kaupunkiin.

Joo ihme sakkia valikoitunut kansanedustajaksi. On tuomioita ja ulosotossa maksuja. Miten voi hoitaa yhteisiä varoja, kun omakin talous retuperällä. Ja tämä kissan tappaja  ei kai kertonut tuomiostaan ennenkuin toimittajat asian paljastivat. Että se siitä avoimuudesta ja rehellisyydestä sitten.

Kyllä terveydestä pitää huoli pitää, vaikka ne lääkärillä käynnit ovat minullekin vaikeita. Aina odotan "ihmeparantumista" liiankin kauan. Meillä on hyvin toimiva työterveyshuolto, mutta en mene sinne  kuin ihan pakosta.

Täällä on koko päivän sadellut ja ukkostakin on luvattu. Sauna lämpiää kuitenkin, kun on lauantai.

Käyttäjä kirjoittanut 30.05.2019 klo 08:15

Hei taas. Mullakin kyllä on työterveyshuolto muttei se ota kantaa sydämeen muuten kuin laittamalla lähetteen Hesaan. Ensi viikolla on sinne aika ja sitä ennen en saa pyöräillä. Muuten voin kyllä liikkua.

Mulla käy vieraita aika usein, kun tämä on sopivasti, jos menee Norjaan tai vaeltamaan. Lähinnä olen kai huoltopiste monille. Mutta samalla he sitten ostavat poronlihaa ja marjoja, joten mullekin on hyötyä. Sukulaiset kyllä yöpyvät omissa asuntovaunuissaan, heihin on jo tottunut.

Nyt on alkanut se yötön yö, aurinko ei laske. Viime yönä tulin sisään kello kaksi, nukuin eläinten kanssa kuistilla. Sitten alkoi jänisten juokseminen ja koirat heräsivät ja lähin sisään. Naapuri tuli kello viisi kysymään tarviiko mun lähteä kauppaan. Ei hoksannut, että on pyhäpäivä eikä meillä muutenkaan ole kauppa auki kuin 9 ja monesti kiinni pyhinä kuten ennen vanhaan. Ei meillä riitä asiakkaita ympäri vuorokautiseen aukioloihin. Keitin naapurille kuitenkin kahvit kello viisi.

Eipä kissantappaja päässyt läpi ja se yksi kansanedustaja jatkaa sairauslomaansa, kun ei kai kehtaa tulla ihmisten ilmoille valehtelun takia. Hankala neljävuotinen hänellä tulee olemaan, jos läääri ei jo kirjoita hänelle eläkepapereita.  Sitä minä ihmettelen kuka äänesti Teuvo Hakkaraisen läpi? Ei taida olla muita ansioita kuin juopottelu julkisuudessa? Ja kyllä myös hieman pelottaa, kun vihreät saivat niin paljon ääniä. He ovat hörhöjä eikä heillä ole mitään käsitystä oikeasta elämästä esim. Lapissa jossa ei ole töitä eikä julkisia liikennevälineitä.

Kamala ilma ulkona, sataa ja tulee. Menen kai nukkumaan.  Pitää vielä maanantaina käydä viemässä tämän päivän työt ja sitten se on loppu. Sain säästettyä kolmen kuukauden lainanlyhennykset ja voin elää pelkällä poronlihalla ja kaloilla seuraavat kuukaudet, niin ei mene rahaa.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 05.06.2019 klo 11:58

Tervehdys täältä helteen keskeltä. On mennyt vähän huonosti. Sain jonkinlaisen allergisen reaktion (oma arvelu) ja toinen puoli kasvoista turposi. Olokin oli heikko ja outo. Mies ihmetteli ulkonäköä, mutta sanoin muuten olevani ihan O. K. Muuten oltaisiin lähdetty kiireellä päivystykseen. Nytkin mies sitä ehdotteli, kun katsoi ulkonäköäni. Nyt turvotus on jo laskenut jkv ja vois jo kauppaankin lähteä.  Sää suosii nyt kunnolla. Kovista helteistä en kyllä pidä. Kyllä tuo 20 astetta on ihan riittävä. Pitäisi jatkaa ikkunan pesu urakkaa. Aloittelin jo, mutta "sairaana" en saanut paljon tehtyä... Kissa ja koira viihtyvät nyt tuvan raikkaudessa, ei näytä helle heillekään sopivan.

Käyttäjä kirjoittanut 07.06.2019 klo 08:13

No hui, allergia jutut ovat aina aika pelottavia. Ettei sua joku ötökkä pistänyt?

Täällä ei ole kyllä ollut pahemmin helteitä vaan melkein sopiva ilma. Sellaiset 13-17 astetta. Tänään kyllä tulee yli 20 astetta mutta ensi viikolla näyttäisi tulevan taas yöpakkasia. Tunturella on vielä aika paljon lunta varjokohissa ja purot tulvivat.

Minä vaan kuljailen porohommissa mitkä ei nyt sitten tunnu edes työltä, kun voi tehdä vaikka keskellä yötä. Mua kyrsii tämä uusi hallitus todenteolla. Anderson sanoo ettei jokainen tarvihe omaa autoa, kun kerrostalossakaan jokaisella ei ole omaa hissiä. Meillä on julkinen liikenne sellaista, että illalla pitää tietää, että huomenna haluan mennä ns. keskustaan. Sitten tilata palvelutaksi ja se noukkii kaikki kyytiä tarvitsivia ympäriä kyliä ja kun viimein on perillä, saa asioilla olla korkeintaan kaksi tuntia ja sitten alkaa taas ihmisten palauttaminen. Jos satut olemaan eka haettava, olet viimeinen palautettava ja sanon vaan, että on tylsä matka.

Kyllä minä ihmettelen mitä ne niissä hallitusneuvoitteluissa puhuivat. Kun heti ilmoitettiin, että pakkoruotsi takaisin ja, että taas tämä opetusministeri Anderson sanoi, että kouluissa pitää opettaa polkupyörän korjausta. Eikö olisi ollut jotain suurempaa asiaa sovittavana. Lappikin sai oman ministerin mutta, kun se on vaalien häviäjä keskustalainen, ei siitäkään voi iloita.

Lähen kohta Rovaniemellä käymään linja-autolla, mikä maksaa 58 euroa yhteen suuntaan. Jos Rovaniemeltä jatkaisin samalla bussilla Hesaan, se maksaisi vain 28 euroa vaikka matkaa on puolta enempi. Lapin lisää hinnoittelussa. Puuttuisi joku tuohon asiaan.

Kyllä taisi kirjoituksesta huomata, että olen lähinnä porojen kanssa puhunut viikon ajan eikä niitä kiinnosta hallitus Olen edelleen pyöräily kiellossa. Rovaniemellä tehdään pieni operaatio ja sitten kielto poistuu.

  • Muokattu moderaattoreiden toimesta 4 vuotta, 10 kuukautta sitten. Syy: -
Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 07.06.2019 klo 15:37

Moikka täältä maalta taas. Ollaan nyt asetettu tänne maalle pääsääntöisesti. Hellettä on ollut, mutta sisällä viileää kiitos maalämpöpumpun viilennyksen

Vaikea on sanoa, mitä hallituskuvioissa tapahtuu . Kyllä täälläkin kylällä on poikkeuksetta 2 autoa perheessä. Palvelut kaukana ja kyläkauppakin lopetettu. Ja polttoaineetkin kallistuu, ei ole helppoa syrjäseudulla elää ja asua.

Porot ovat hyviä kuuntelijoita, ovat rauhallisen oloisia kavereita.

Tein testin netissä ruotsin kielen taidosta. Ihme kyllä sain 8/10 oikein. Jotakin on kouluruotsista jäänyt mieleen, vaikka en sitä juuri käytä koskaan. Kyllä Henriksson jyräsi kielen taas kouluihin...

Kai se minulla oli allergiajuttu ja jokin elukka pisti ehkä. Käärmeitä täällä kyllä on, mutta ei vielä havaintoa tälle kesälle. Viime kesänä sai koira piston, mutta ei ollut vakava juttu. Lääkärin mielestä käärmeellä oli vain vähän myrkkyä, kun oli pistänyt jo jotakin muuta ennen koiraa...

Hyvää matkaa ja toivon, että toimenpide onnistuu hyvin.

 

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 08.06.2019 klo 09:55

Eikö piti jäädä yöksi sairaalaan ja täällä kyllä ei ilmasto toimi ja ikkunoissa lukee isolla ettei saa avata. Onneksi kohta pääsen pois mutta vielä varmuuden vuoksi olen yhden yön vanhemmilla.

Lämmintä on jo 28 astetta, yöks. Minä osaan ruotsia mutta en kirjakieltä vaan jotain Torniolaakson murretta. Jolla ei kyllä pisteitä heru. Mutta esim. Ruotsissa pärjää hyvin englannilla. En ymmärrä pakkoruotsia, enkä paljon muutakaan tästä nykyisestä hallituksesta.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 08.06.2019 klo 13:16

No jopas sattui, kun jouduit sairaalaan jäämään ja vielä helteessä. Tänne jo eilen luvattiin ukkosta, mutta ei tullut ja tänään myös, mutta ei vielä merkkiä minkäänlaista siitä ole. Ei oikein nyt innosta mitään alkaa ulkona puuhailemaan, jos sittenkin ukkonen yllättää ja homma jää kesken. Koira ja kissa nukkuvat tuvan viileydessä. Herättiin koko sakki varhain aamulla ulkoilemaan.

Olen keräillyt tänne rukinlapoja lähes 200 kpl vuosien ajan. Niitä olen maalaillut uuteen uskoon ja on se vain tuo pää erikoinen instrumentti, kun uusia väriyhdistelmiä tulee yhä  vain uudelleen. Toki lapojen erilainen muoto ja kaiverrus auttaa asiassa...

Hyvää vointia ja pikaista kotiin pääsyä sieltä sairaalan pätsistä.

Käyttäjä kirjoittanut 11.06.2019 klo 08:47

Hauska harrastu sulla. Adoptioäiti kerää jotain palikoita jotkaa kuuluvat matontekokoneeseen. Minä en enää kerää mitään, koska päätimme ettei uuteen kotiin tule mitään ylimääräistä. Mökillä taas on vaikka mitä sukuni tavaroita.

Eikä tullut lunta kuin sentin verran mutta eläimet siitäkin innostuivat ja ovat leikkineet koko yön. Syyttävät taas mua, kun kohta se sulaa pois. Lämmintä on yksi astetta ja lisäksi tuulee. Ei ole sääskiä näkynyt, se hyvä asiassa on. Pitäisi päästä kirjastoon, se meillä on lähes aina auki, kun on omatoiminen. Mutta en eilen muistanut kyläkyytiä pyytää, niin en sitten mene.

Uusi hallitus taitaa löytää kaikille niille töitä jotka eivät päässeet vaaleista läpi. Heistä tulee valtiosihteereitä. Pitäisi lopettaa poliitikan seuraaminen, kun siitä tulee vain paha olo.

 

 

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 11.06.2019 klo 10:35

Tervehdys kaupungista. Tultiin eilen tänne, kun muona alkoi loppua meiltä kaikilta. Nyt ekaksi eläinkauppaan ja sitten muualle.

Ukkoset ovat viime aikoina kurittaneet ihan kunnolla. Onneksi koira ja kissa ovat lujahermoisia eivätkä pelänneet, vaikka jyrisi ihan kunnolla. Sähköt katkesivat välillä, mutta pian korjattiin. Luin netistä, että lunta Lapissa satanut ja se kai ei ihan tavallista tähän aikaan.

Kyllä politiikan seuraaminen saa pahalle tuulelle vain. Hyvät edut ovat kahmineet itselleen edustajat. Sairauslomista ei tarvi todistusta, sen kun on vain poissa niin kauan kuin huvittaa. Tämäkin oli uusi tieto minulle. Ja taksi ja muut edut joita käyttävät sumeilematta. Ja se avustajien joukko!!!!

Olet varmaan jo toipunut ja hyvä niin. Ei tätä maailman menoa sairaana jaksa yhtään sen enempää, päinvastoin.

Käyttäjä kirjoittanut 14.06.2019 klo 11:52

No ei ihan tavallista ollut lumisade tähän aikaa. Saa nähdä miten kävi hillojen. Olen aika pitkälle laskenut, että saa rahaa marjojen poimimisesta. Sääskiä ei näy mutta sopuleita näkyy ja paljon. Lisäksi ne ovat vihaisia ja puraisevat, jos päälle meinaa astua.

Nyt taas on lämmintä, jotain 17 astetta. Munkin pitäisi täydentää eläinten ruokavarastoa, käyn Ruotsista ostamassa. Ehkä viikonloppuna tulisi joku vieras joka käyttäisi. Juhannuksena lähen Jäämerelle kalastamaan, kun mies tulee viikon lomalle.

Mietitkö sinä Mollyan lukeeko tätä meidän ketjua kukaan muu kuin sinä ja minä?

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 14.06.2019 klo 17:38

Moikka!

Tultiin eilen taas tänne maalle. Sää on melko kolea nyt, ja aika mennyt sisähommia tehdessä. Olen jo puolittain lomalla ja teen työt loppuun ensi viikon aikana. Sitten lomailen ihan kunnolla. Eka työ on terassin kyllästäminen. Teen sen itse mielelläni, kun tykkään maalata. Mies tekee puita. Talven aikana kaatui puita myrskyssä ja niissä oma hommansa.

Mulla on sellainen tunne, että tämän muutoksen myötä katosi paljon ihmisiä näiltä ketjuilta. On tullut uusiakin, mutta se  tuttu porukka on poissa.  En tiedä lukeeko tätä kukaan muu. Voi olla että lukeekin, mutta ei tunne tarvetta vastata. Tässähän ei ole sellaista dramatiikkaa, mitä masentuneet ja ahdistuneet suoltavat tuutin täydeltä.