Oletteko maalaiset täällä?

Oletteko maalaiset täällä?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 18:12 kohteessa Elämää maaseudulla
Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2019 klo 18:12

Saa sitä kirjoittaa vaikkei ole maalainen.

Lunta on vielä vaikka kuinka paljon, voi hiihtää ja pilkkiä. Teen vielä tämän viikon etätöitä, kun oli sairas. Mutta ensi viikolla menen jo ihan työpaikalle.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 19.04.2019 klo 08:11

Hyvää pääsiäisen aikaa myös sinulle Maanvaiva.

Me käytiin eilen pääsiäislounaalla ja siihen se sitten päättyi juhla-aika noin virallisesti. Harmittelen vieläkin, ettei maalle päästy nyt lähtemään. Kyllä täällä kotonakin on kaikenlaista hommaa. Eilen pantiin isolle parvekkeelle kalusteet kun lämmintä oli jo lähes 20 astetta. Nurmikko alkaa jo vihertää ja haravointia riittää. Paljon sitä talven jälkeen on hommia pihallakin. Kissa ja koira olivat innoissaan, kun eilen oli ovet auki ja ravasivat sisälle ja ulos kaiken aikaa.

Tänään pitää yksi asukas synttärit ulkona patiolla sään näin salliessa. On grillausta ja kahvittelua tiedossa. Meillä on mukava taloyhtiö, vain 6 asuntoa ja asioiden hoito sujuu hyvin.

Kesäkuussa alkaa putkiremontti ja muutetaan maalle ihan kokonaan. Odotan jo innolla...

Käyttäjä kirjoittanut 25.04.2019 klo 07:49

Olen ollut niin paljon ulkona etten ole ehtinyt tietokonetta avata muuta kuin työaikana. Joka kyllä on jäänyt aika vähäiseksi mutta nyt pitää sitten viikonloppunakin tehdä rästitöitä. Muuten en kehtaa mennä maanantaina töihin.

Mies lähti takaisin omaan töihin. Meilläkin on tuota, että kissat ja koirat laukkovat eestaas sisälle ja ulos. Vain yksi koira nukkuu enää yön sisällä ja muut muuttivat ulos, tulevat sitten varmaan syksyllä sisälle yöksi. Yöpakkasia kyllä on vielä mutta haluavat silti nukkua ulkona. Mie luulen, että menivät sekaisin, kun mies vaihtoi yhden rikkäisen auton renkaan ja luulivat, että vaihtoi kesärenkaat ja se on niille aina merkkinä, että nyt alkoi ulkonukkuminen. Talvirenkaat on vielä.

Luntakin on vielä isoja kasoja mutta ei meillä oikeastaan olisikaan mitään pihatöitä, kun ei ole nurmikkoa eikä kukkia. Vappuna on hiihtokisat ja aion osallistua. On myös pilkkikisat ja kylälle tulee puoli Suomea, joten pysyn sieltä pois. Ai niin, kuivalihasta tuli erityisen hyvää tänä vuonna.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 27.04.2019 klo 09:10

Upeat säät ovat jatkuneet, mutta Vapun tienoilla on luvattu jo kylmempää. Silloin oli tarkoitus maallekin mennä, kun mökkitie jo siinä kunnossa, että kestää raskaan auton painon. Kevätsiivous olisi tehtävä ja yli 20 ikkunaa odottaa pesijää. Nämä työt on ekana vuorossa. Ollaan  ennen oltu maalla talvisinkin lähes kaikki viikonloput, mutta tämä talvi on ollut erilainen. Korkeat mäet ja peilikirkas jää mökkitiellä ei ole houkutelleet kokeilemaan miten auto selviää. Nyt sitten on ollut kelirikko tavallista pidempään.

Kyllä tähän Suomeen mahtuu monenlaista säätä. Siellä pohjoisessa vielä hiihdellään ja täällä jo scillat kukkivat pihalla. Sain hyvän kuvan kissasta. Sinisten scillojen keskellä punainen kissa....

Kissa ovella pyytää jo pihalle ja sinne mennään aamukahville..

 

Käyttäjä kirjoittanut 01.05.2019 klo 06:06

Vissin teilläkin on kylmä vappu? Täällä on pakkasta ja lunta sataa. En ole vappua viettänyt mitenkään. Paitsi, että en ole töissä ja huomennakin etätöitä. En pidä näistä pätkäviikoista.

Lähen kohta pilkille ja sitten teen porohommia. Vasoja on tullut ja pitää varmistaa, että niillä on ruokaa. Jotenkin tämä elämä ei ole kovin kummoista, kun pitää niin paljon olla kotoa poissa. Eläimetkään ei oikein rauhoitu vaan kyttäävät koko ajan, koska taas lähen. Onneksi enää tämä kuukausi jäljellä ja sitten pidän koko kesän vapaata tai siis teen poro-ja matkailuhommia mutta pysyn kotona.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 01.05.2019 klo 09:42

Moi! Maalla ollaan. Lämmintä on nyt 9 astetta, mutta huomiseksi kai kylmentyy. Ei se tahtia haittaa kuitenkaan. Mies pani jo veneen vesille ja aikoo kalastaa. Näin keväällä saalis on parempi. Illalla lämmitetään rantasauna. Tästä se kesä alkaa. Ensin on pakolliset keväthommat, mutta sitten voi ottaa kevyemmin. Minulla on täällä työhuone, joten siirryn tänne olemaan koko kesäksi. Välillä vain piipahdus kaupungissa ostoksilla ja postia katsomassa. Pitäisi lähteä katsastamaan löytyykö jo korvasieniä, kun oli niin pitkä lämmin jakso..

Kyllä tämä Vappu on alkavan kesän juhla. Yhtenä Vappuna täälläkin satoi lunta, mutta se suli nopeasti pois. Toukokuu on usein ollut tosi lämmin.

 

Käyttäjä kirjoittanut 02.05.2019 klo 07:52

Kyllä kuullostaa sulla kesäiseltä. Meillä ei ole ihan vieressä vettä minne veneen voisi laittaa. Mutta on entinen koti jonka omistan veljeni kanssa ja se on Ounasjoen rannalla, on ikään kuin kesämökki. Ounasjoessa on vielä jäät osittain ja saa nähdä tuleeko tulvia. Meillä on vene pihassa trailerin päällä ja kun mies on kotona, menemme jonnekin kalaan. Jäämeri on paras paikka.

Pakkasta on vieläkin 7 astetta. Ja nettiyhteys pätkii tosi paljon ja en ole saanut vielä lähetettyä yhtään työtä. Tuossa toisella koneella on tehnyt lähetystä jo kaksi tuntia. Perhana että taas ottaa päähän.

Mie en ymmärrä näitä Tukinetin laatikoita. Nyt tuo sydänjuttukin meni omaan laatikkoon ja tarkoitus on kai siettä sitten seurata milloin on chatti ja  mennä sinne puhumaan toisen ihmisen kanssa. Kuten nyt sun kanssa puhun Mollyan. Kai sitä ihminen lopulta tulisi hulluksi, jos moneen laatikkoon menisi jonkun eri ihmisen kanssa puhumaan. Jokaisessa laatikossa on kai yksi tai kaksi ihmistä? Tuossa yleisessä, aikuisten laatikossa on enempi ihmisiä. Mie olen vuoden kahdessa laatikossa ja kun alan muistaan miten ne löytyy, ensi vuonna menen sitten kolmanteen laatikkoon..

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 02.05.2019 klo 11:16

Nyt se alkoi kylmyys täälläkin. Lunta tuli aamulla, mutta se suli saman tien. Lämpökin laski 2 asteeseen. Käytiin koiran kanssa lenkillä 5 km matka. Saa olla vapaana täällä, kun antaa metsän eläimille rauhan. Ei ole tällä  koiralla metsästysviettiä. Muuten on kyllä nokkela ja oppivainen.

Kyllä tämä uudistus meni täysin pieleen näiden laatikoiden kanssa. Ihmiset on kaikonneet, on tämä niin outo kuvio ja sekava. Uudistusten pitäisi parantaa toimintaa eikä päinvastoin.

Täälläkin pätki eilen netti. Yritin lähettää, mutta ei tahtonut millään onnistua. Monta tuntia kesti lähetys ennenkuin meni perille.

Otan tänään rauhallisesti koko päivän, pidän ikäänkuin lomaa pitkästä aikaa. Se on tarpeen aika ajoin, vaikka työstäni kovasti tykkäänkin.  Otin lukemista mukaan ja taidan pitää lukupäivän.

Käyttäjä kirjoittanut 05.05.2019 klo 18:41

Pakkasta. lunta ja tuulta.

Mulla on onkin ongelma. On pienen, pieni poronvasa, jonka emä on kai kuollut. Olen sitä kaksi päivää syöttänyt tuttipullosta ja sitä pitää syöttää parin tunnin välein.  Koirien ja kissojen hoitaja ei muka osaa hoitaa poroa ja mun pitäisi lähteä töihin. En voi jäädä hoitovapaalle. Naapuri voi kyllä välillä käydä apuna muttei voi koko aikaa olla meillä eikä poro voi mennä heille.

No ei ehi enempi kirjoittajaa, pitää mennä hoitamaan vauvaa ja yrittää ratkaista ongelma.

Käyttäjä kirjoittanut 06.05.2019 klo 07:19

Ei tullut mitään töiden lähöstä, teen etätöitä. Keskiviikkona on pakko mennä kokoukseen.

Sain hoitajan mutta vasa ei suostunut syömään häneltä. Ei sitä kuitenkaan voi syöttää kuin tämän viikon ja sitten sen pitää olla jo valmis palautettavaksi luontoon. Ja sen on löydettävä itse joku varaäiti sieltä. Mie tietenkin seuraan tilannetta ettei jää kitumaan. Muttei oikein kaikkia voi ottaa kotieläimeksi vaikka haluttaisikin.

Pakkasta vain kaksi astetta ja aurinko jo paistaa. Päivän pituus on 18h56min. Kohta ei aurinko enää laske ja alkaa loputon päivä. Enää muutama viikko tätä työmatkustelua. Kesätöitä kyllä yrittää tulla ja nyt olen jo lupautunut yhden suurleirin muonitusvastaavaksi. Ja yhden luennon pidän kesäyliopistossa. Kohta taas on noita, jos mie nyt tämän yhden nyt teen............

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 07.05.2019 klo 13:42

Hei taas. Olipa ikävä kohtalo pikkuvasalla. Onko se mahdollista, että joku toinen poroemo ottaisi sen hoteisiinsa nyt. Meillä kerran sattui Lapin mökillä, että metsästä kuului outoa kovaa ääntä aivan kuin ulinaa. Myöhemmin saatiin kuulla, että siinä lähettyvillä oli vasa jäänyt auton alle. Olisiko siinä emo etsinyt vasaansa? Tämä on kyllä valistunut arvaus.

Ollaan taas kaupungissa ja sää 10 asteen tuntumassa. Nurmikko jo vihertää niin paljon, että leikkaus on edessä. Tästä ne kesätyöt sitten alkavat taas. Mies lopettelee jo luentojaan ja päästään jo torstaina maalle lähtemään. Liekö kevään lämpö syynä, kun kissa ja koira käyvät ihan kuumina. Ulos ja sisälle koko ajan. Onneksi oven voi pitää auki eikä tarvi portsariksi alkaa...

Käyttäjä kirjoittanut 07.05.2019 klo 15:18

Kyllä tuo kuullostaa ihan siltä kuin emoa itkisi vasaansa. Olemme yrittäneet ujuttaa vasaa laumaan mutta vielä ei ole löytynyt sopivaa emoa. Alkaa nyt kyllä vaikuttaa siltä ettei siitä ole eläjäksi laisinkaan. Huomenna käy eläinlääkäri ja katotaan sitten.

Täälläkin sentäs 6 astetta lämmintä mutta jo huomiseksi luvattu lumisadetta. Isoja lumiläjiä on vielä paljon eikä kyllä mikään viherjöi.

Tämä uusi eduskunta vaikuttaa aika hupaiselta. Nyt kinastellaan istumäjärjestyksestä. Ihan kuin ei olisi mitään suurempaa asiaa hoidettavana. En ymmärrä miten joku RKP voi yhtäkkiä vaatia, että haluaa istua keskellä ja persujen pitäisi antaa niille paikka.

Maailman ulkoministerit kävivät ihan Rovaniemellä asti ja päättivät etteivät sano mitään. Kalliiksi tuli varmaan tuokin sanomattomuus maksamaan.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 07.05.2019 klo 17:11

Hyvä, että eläinlääkäri katsoo tilanteen. Turhaahan vasaa on luontoon päästää, jos siitä ei ole eläjäksi.

Nyt tuli sitten varmuus siitä, mitä Lapissa tapahtui, eli emo etsi vasaansa.  Kyllä se jonkunlaiselta hätähuudolta kuulostikin. Meillä on mökin lähellä poronerotuspaikka. Ei olla koskaan oltu paikalla erotusaikaan. Nyt tuli tunne, että alkukesästä olisi hyvä käydä mökillä taas. Matka tuntuu aina pitkältä, mutta kun yöpyy välillä niin kyllä sen ajaa. Joskus olen yksin ajanut koko matkan yhtä soittoa, mutta eläinten kanssa se on liian pitkä ajomatka.

 

Käyttäjä kirjoittanut 10.05.2019 klo 08:28

Kyllä jäi eloon. Nyt on jo luonnossa ja löysi varaäidin, joka kai on menettänyt oman vasansa. Eläinlääkäri käski viedä vähän kauemmas ja katsoa kelpaako kelleen. Siinä sitten tunnin verran kateltiin ja kyllä kelpasi.

Jo alkaa täälläkin olla kevättä kunnolla. Ei ole yöpakkasia ja vain yhtenä päivänä on satanut lunta. Sukset pistän varastoon mutta lumikengiä kyllä vielä tarvii, jos käy tunturissa. Ensi viikolla joudun käymään lääkärillä Hesassa ja sitten kai huomaa eron etelän ja pohjoisen välillä.

Olenkohan mie ainut tyhmä täällä joka ei ole hoksannut kaikkia näitä uudistuksia. Tallensin koneelle tämän sivun ja aikuisten elämää. Enkä sitten edes ymmärtänyt että on joku etusivu josta  logoa painamalla löytyy vaikka mitä. Tämän uudistuksen on tehnyt joku nörtti eikä kukaan asiakaspalvelija. Sama kuin mulla olisi oikeus lähettää suomen kielellä kaikki työjuttuni ja sanoa muille ettei ole mun vika ettette osaa suomea.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 10.05.2019 klo 11:32

Hei taas. Olipa huojentavaa kuulla, että vasa sai varaemon ja elämä jatkuu. Joskus käy näinkin hyvin.

Tultiin eilen tänne maalle ja hyvä niin. Eilen alkoi naapurissa parvekkeiden remontti ja poraus kuulosti tosi pahalta. Meidän parvekkeet korjattiin viime kesänä. Itse oltiin pois, mutta naapuri sai kuulla samaa möykettä.

Kyllä tämä uudistus tällä foorumilla on sekava ja hankala. Annoin jo palautetta asiasta. Väki onkin häipynyt ja kai sekin jotain merkitsee.

Täällä on tänään pilvistä ja kohta varmaan sataa. Aamulla oli kalastajia järvellä ja koira sai raivarin. Kaupungissa se ei hauku koskaan, mutta täällä ei saisi näkyä muita maisemassa.

Olen seurannut vähän politiikkaa. Näyttää pahasti siltä, että mikään ei muutu. Voinhan olla väärässäkin, mutta samat naamat siellä taas päsmäröivät.

 

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 12.05.2019 klo 08:14

Olen myös seurannut tätä hallituksen muodustumista. Neuvotteluissa on mukana lobbareita jotka ajattelevat vain omaa parantansa ja ammattiyhdistysliikkeet käyvät sanomassa jotain?? Esim. näyttelijä Pirkka- Pekka Petelius on poliitikan asiantuntijan neuvottelupöydässä vaikka hän osaa vain näytellä ja tunnistaa lintujen ääniä. Lisäksi pahoin pelkään, että jos vihreät pääsevät valtaan, niin Kemiin ei synny sellutehdasta. Ja sitten se tulee johonkin toiseen maahan, joka viiisveisaa mistään ilmastonmuutoksesta.

Kauhistuttaa myös Jäämeren radan suunnittelu johon nyt mukaan tuli liikemies isoine rahoineen. Tuo, jos mikä polkee saamelaisten oikeuksia.

Äitienpäivä, olen antanut adoptioäidille lahjan torstaina ja kun hän tänään illalla tulee taas hoitamaan eläimiä, teen ruuan ja kakun. Olen ehkä kiittämätön mutta näin aikuisena, ei hän enää tunnu äidiltä. Vaan se kuollut äiti, on oikea äiti mutta ei häntä nyt tarvi mitenkään tekopyhästi muistella. Kun ei edes ole lipputankoa ja hautakin on liian kaukana. Sisko vie sinne kukan. Mummon haudalle myös.

Vettä sataa kaatamalla. Vielä voi postin hakea moottorikelkalla.