Oletteko maalaiset täällä?

Oletteko maalaiset täällä?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 18:12 kohteessa Elämää maaseudulla
Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2019 klo 18:12

Saa sitä kirjoittaa vaikkei ole maalainen.

Lunta on vielä vaikka kuinka paljon, voi hiihtää ja pilkkiä. Teen vielä tämän viikon etätöitä, kun oli sairas. Mutta ensi viikolla menen jo ihan työpaikalle.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 04.04.2019 klo 13:40

Moi en asu maalla pääsääntöisesti, mutta paljon kuitenkin kesällä ja talvella, kun siellä on kakkoskoti kuitenkin. Teen töitä etänä omissa oloissa ja voin ne maallakin hoitaa yhtä hyvin. Minulla ei ole mielen sairautta todettu,  mutta yksinäiseksi tunnen itseni usein, vaikka puolisokin on kuvioissa. Työ on mulle tärkeää ja pidän työstä niin, että en malta lopettaa aina. Koira ja kissa ilostuttavat ja ovat nytkin parkkeeranneet työhuoneeseeni. Tosin loikovat sohvalla ja eivät työn tekoon osallistu.

Käyttäjä kirjoittanut 04.04.2019 klo 14:20

Vau, kun tulin foorumille, oli punaisella, että olt kirjoittanut Mollyan tähän ketjuun. Tuo on hyvä uudistus.

Mullakin siis on aviomies mutta hän on töissä ulkomailla. Emme oikeastaan koskaan ole pitkää aikaa asuneet yhdessä, loma-ajat lähinnä.

Ei mullakaan ole mitään mt-diagnoosia, on noita fyysisiä sairauksia ja välillä kyllä meinaan niiden vuoksi tulla hulluksi. Joskus, kun luen masentuneiden juttua, ajattelen, että saisipa esim. sydänsairaanakin olla vaan. Vaikka tehdään kuinka suuri leikkaus tahansa, heti seuraava päivänä tulee fysioterapeutti ja käskee nousemaan ylös.

Minä jostain syystä tunnen olevani yksinäinen, kun on etätyöjakso. Vaikka töissäkin olemme omissa huoneissamme emmekä juuri mitään toisillemme puhu, tuntuu ettei ole yksin. Etätyöpäivänä aamulla aikaisin hoidan eläimet ja sitten teen töitä ja jo kello 12 olen jo valmis. Sitten joko lähen hiihtää tai teen pihatöitä. Iltapäivä ja ilta meneekin sitten lorvaillen. Joskus käy joku naapuri kylässä ja kirjastoauto joka toinen viikko. Illalla puhun miehen kanssa, jos se voi. Kyllä mie tämmöisessä elämässä viihdynkin mutta joskus kaipaa jotain..

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 04.04.2019 klo 15:29

Me ollaan vähän samassa tilanteessa. Minunkin mies on alkuviikon päivät pois, kun työ on toisella paikkakunnalla. Hänellä on pitkät vapaat kesäisin ja ollaan silloin pääasiassa maalla. Viihdyn hyvin yksin ja onhan mulla nämä karvaiset kaverit. Maalla meidän koti on 1.5 km päässä

 

asutuksestaa mutta ei pelota ja

 

ovetkin jää joskus yöksi

lukitsematta. Mies kalastaa ja minä sienestän ja  marjastan.Kunnostetaan yhdessä vanhaa taloa. Kyllä se aika kuluu.

 

Käyttäjä kirjoittanut 04.04.2019 klo 20:38

Mun mies metsästää, kalastaa ja kilpailee rekikoiravaljakoilla. Ja tekee konemusiikkia. Yleensä ottaa pitkät lomat metsästysaikaan.

Me muutimme tänne, kun ennen miehen työ oli tässä lähellä mutta sitten tulikin ulkomaankomennus. Tässä talossa sisällä ei ole mitään korjattavaa, mie asunkin vain makuuhuoneessa ja keittiössä. Koirat ja kissat ja vieraat käyttää muitakin huoneita.

Nyt mies ei voinut vastata, kun soitin. Silloin aina tarkastan uutiset, että onko esim. joku terrori-isku tapahtunut. Laittaa se kuitenkin jonkun viestin heti, kun voi. Kyllä mie yksinäni laitan yöksi oven lukkoon vaikka en pelkää.

Ajattelin, että alkaisin opettelemaan tietokoneita mutta asia ei juuri kiinnosta. Riittää, kun osaan taulukkolaskennan ja tekstinkäsittelyn. Naapurin vanha mies puhuu lähes pelkästää saamea ja sitä olen taas tänään opetellut.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 05.04.2019 klo 08:54

Täällä meillä on jo 10 astetta lämmintä. Katupöly on jo suoranainen haitta ja katuja pestään kiireellä. Asutaan ihan keskustassa (pieni kaupunki) rivarissa ja piha ulottuu  järveen. Kaupatkin nurkan takana joten tämän helpompaa ei voi olla.

Mulla on suhde myös Lappiin. Pieni mökki Ylläksen maisemissa, ei tosin siellä keskustassa vaan syrjemmällä. Siellä ei ole edes sähköä ja vesi tulee kaivosta. Matka on aina pitkä sinne ajaa ja vaatii yöpymisen välillä. Ennen oltiin siellä pääsiäisen aikoihin, nyt viimeksi syksyllä. Ollaan harmiteltu sitä, että ennen niin kirkas järvi on muuttunut sameaksi lyhyessä ajassa ojittamisen myötä. Myös siiat on järvestä loppuneet.

 

Käyttäjä kirjoittanut 05.04.2019 klo 17:15

Täällä ei kyllä vielä katuja pestä. Yöllä oli pakkasta 15 astetta, sitten alkoi lämpemään ja oli nolla astetta. Hankia pitkin pystyi hiihtämään ja koirien kanssa kävin rekeäkin vetämässä. Pilkillä sain ahvenia. Nyt on sippi olo.

Meillä on yksi sellainen erikoinen kesämökki, vanha rautatieasema. Niitä vr myi muutama vuosi sitten halvalla. Junia menee ohi muttei pysähdy. Vessa on ja yksi huone, mihin mahtuu kerrossänky ja pöytä.Siellä on kyllä hulpeeta olla varsinkin pimiään aikaan.

Nyt pitää jotain ohjelmaa keksiä kissoille, ne ei oikein tykänneet, kun olin koirien kanssa koko päivän. Lämmitän niille saunan.

 

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 05.04.2019 klo 22:54

Minun kissa, punainen persialainen on aika veikeä tapaus. Se aina istuu ikkunalaudalla ja odottaa koiraa lenkiltä. Tunnistaa jo kaukaa ja tulee ovelle vastaan.  Nyt ilmojen lämmettyä on jo ulkona sekin , kun piha-alue on hyvin aidattu eikä millään pääse kadulle. En pidä siitä, että se olisi vain sisäkissa. Eläimet ovat minulle hyvin tärkeitä ja teen kaikkeni niiden hyväksi.

Käyttäjä kirjoittanut 06.04.2019 klo 17:29

No ei munkaan kissat ole sisäkissoja. Tänäänkin ovat olleet lähes koko päivän pihalla, kun en minäkään lähtenyt kovin kauas. Mutta täällä pitää varoa kettuja ja juuri nyt metsot ovat äkäisiä.

Nyt oli jo kaksi astetta lämmintä ja lumet sulivat ihan silmissä. Pääsi jo hieman ojia tekemään.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 06.04.2019 klo 21:14

Meillä oli lämmintä tänään jo 12 astetta ja aloitin jo haravoimisen pihalla. Vähän  pehmeäähän maa vielä on. Täällä kaupungissa kesä on aikaisemmassa kuin maalla, vaikka eroa on  vain  26 km.  Trimmasin ja pesin koiran, kun maantiepölyä turkissa, vaikka lenkkipolut pääasiassa järven rantapoluilla. Täällä voi kulkea kilometrikaupalla polkuja ja siellä paljon koiria liikkeellä. Asuttiin ennen isossa kaupungissa ja täällä parempi eläinten kanssa asua ja olla.

 

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 07.04.2019 klo 17:53

Mie olen syntynyt Espoossa eikä silloin ollut eläimiä. Eikä kissoja olisi, jos en niitä aluksi olisi ottanut, kun mökkiläiset niitä jätti kesän jälkeen. Koirat olivat aluksi harrastus mutten kyllä enää kissoista luopuisi.

Tänään on mennyt lähes kokonaan porohommissa. Kaikenlaista pitää tehdä, kun kohta syntyy vasoja ja ruokaa ei vielä tarpeeksi saa luonnosta. Adoptioäitini ja-isäni tulivat jo, kun pitävät ensi viikon huolen koirista ja kissoista. He ovat jo eläkkeellä, mielellään tulevat lomaileen vaikka itsekin asuvat Lapissa muttei tuntureiden lähellä.

Aamulla siis lähen töihin Norjaan, torstai-iltana takaisin.Tee pitkiä päiviä, niin saan perjantain vapaaksi. Mukava se kai on mennä töihin vaikka ikävä taas tuleekin jossain vaiheessa.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 13.04.2019 klo 22:39

Tänne eteläiseen Suomeen saatiin oikein kunnon takatalvi. Piti kaivaa esille taas kola ja lapio. Nyt on ollut lämpimiä päiviä mutta yöt sen verran kylmiä, että lunta on vieläkin runsaasti.

Huomenna on vaalipäivä. Kävin jo ennakkoon äänestämässä. Aika lailla jännittää, mikä tulos saadaan. Muuttuuko mikään ja mihin suuntaan. Ihmiset voivat yllättää, kun on niin paljon kaikenlaista ikävää tullut esille esim. vanhusten hoidossa. Ja ilmastonmuutos on asia, jota kukaan ei voi enää ohittaa olan kohautuksella.

Meillä jo muu porukka nukkuu. Minä olen iltakukkuja...

Käyttäjä kirjoittanut 15.04.2019 klo 08:35

Mie olen kyllä aamukukkuja, paitsi eilen piti seurata vaaleja ja jääkiekkoa. Saa nähdä millaisen hallituksen saadaan aikaiseksi.Ihmettelen kuinka moni kuitenkin äänesti kokoomusta vaikka se on sote-uudistuksesta päävastuusta tai oli. Lapissa aina keskusta voittaa, tapahtui mitä tahansa. Oma ehdokkaani sai vain muutaman äänen ja tuntuu, että äänestin aivan turhaan.

Naisilta vietiin MM-kulta törkeesti, vain yksi maalituomari sai asian päättää. Hopiakin on hyvä mutta silti.

Minä en päässyt tänään töihin, koska tie on suljettu lumivyöryvaaran takia. Ehkä avataan illemmalla mutta seuraava bussi menee huomenna.Lunta on vielä paljon, raeruoho kasvaa, aurinko paistaa ja tuntuu ihan keväältä.

Käyttäjä kirjoittanut 15.04.2019 klo 08:36

Eikö täällä enää ole viestin esikatselua? On vaan noita muita toimintoja yläpuolella?

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 15.04.2019 klo 11:52

Kyllä tänne kirjoitellaan tosi vähän enää. Kai ihmiset vierastavat tätä uutta systeemiä, joka on sekava ja aivan p...... tä.

Oli se eilen melkoinen jännitysnäytelmä vaalit nimittäin. Katsoin pitkälle yöhön. Ei minunkaan ehdokas päässyt, mutta äänestän kyllä aina ja vaalikonettakin käytin.

Saa nähdä päästäänkö mökille pääsiäiseksi. Taitaa tulla mökkitielle kelirikko ja tavaroita ja kissaa pitäisi kantaa 1.5 km. Kiirastorstaina mennään perinteisesti ravintolaan pääsiäisaterialle. Siellä on sitten tarjolla lammasta sun muuta koko kattaus. Muuten en juurikaan syö punaista lihaa. Kalaa ja kanaa vain. Kovin yksipuolistahan se on katsoi millä mittarilla tahansa.

Täällä on tänään upea sää. Käytiin koiran kanssa aamulla pitkä lenkki ja sai olla vapaana. Mies on kasvattanut sen hyvin ja tottelee kyllä ja pysähtyy käskystä, jos tulee ihmisiä vastaan. Iso koira vaatii tiukan kurin täällä kaupungissa. Maalla saa sitten irrotella...

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 18.04.2019 klo 20:07

Pääsiäisloma alkoi, teen ensi viikon etätöitä, kuten kaikki muutkin. Mies tuli kotia ja anoppi huomenna. Hän on kyllä mukava mutta on sen sortin uskovainen ettei kaikkea hyväksy. Mutta meillä vietetään ortodoksinen pääsiäinen ja joulu sitten voi olla jonkun muulle uskolle sopiva.

Vielä voi aamusin hiihtää mutta päivällä on jo sohjoa. Olen teettänyt osan pääsiäisruuista naapurilla mutta poron paistan itse ja mies tekee kalaruuat. Anoppi tuo omia ruokiaan joita tietenkin syön sitten pääsiäisyön jälkeen.

Tämä taas hetken aikaa tuntuu ihan kuin tulin vierailulle omaan kotiini. Mies tuntuu omituiselta. Koirat ja kissat eivät minusta nyt juuri välitä, pyörivät vaan miehen kimpussa

Ehkä mie pidän tietokoneen kiinni koko pääsiäisen etten mene tekemään töitä.

Hyvää pääsiäistä Mollyan ja mode ja satunnainen lukija.