Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Käyttäjä ask aloittanut aikaan 18.09.2023 klo 17:17 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä ask kirjoittanut 18.09.2023 klo 17:17

Hei jouduin suljetulle osastolle ja olen täällä ollut jo tovin, tulin vapaaehtoisena ja joka muuttui pakkohoidoksi, kaveri sanoi että pitää tulla syntymäpäiville ja nyt olen täällä jumissa, kuitenkin kävin äidin kanssa vähän ulkoilemassa, tää ei ole kivaa, sanat eivät tule suusta ulos, vaikka liittyy tähän kaveriin, psyg sairaanhoitaja sanoi että pitää ajatella itseään. Mitä teen? Kirjoitin paperille ja annoin hoitajalle, mutta ei ole sitä todellista syytä vielä selvillä hoitajat ei tiedä, minä olen aivan henkisesti loppu. Kaveri piti minua/ tai pitää avustajan tai ohjaajana. Ei enään kun estin sen, ihan kokonaan. Tympeetä kun sanat eivät tule suusta ulos. Jos en avaudu itsestäni niin jään tänne ja minut siirretään toiseen paikkaan en halua semmoista.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 03.01.2024 klo 16:32

Sinun tilanteesi kuulostaa tosiaan nyt hyvältä. Toivon sinulle oikein hyvää vuoden jatkoa!

Käyttäjä ask kirjoittanut 15.02.2024 klo 20:51

Hyvää viikonloppua ja mennyttä Ystävänpäivää, ehkäpä luokittelen sinut netti ystäväksi 🤗 kivaa päivää sinulle.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 22.02.2024 klo 17:54

Hei! En päässyt teknisten ongelmien takia kiittämään tervehdyksestäsi aiemmin. Se oli kuitenkin kiva yllätys. Minä toivotan sinulle nyt myös oikein hyvää talven jatkoa!

Käyttäjä ask kirjoittanut 14.03.2024 klo 10:53

Hei haluan vielä tänne kirjoittaa, nyt on kulunut aikaa kun olen tänne jotain sanonut, tänään kävi kaveri koirat, täällä asumiskuntoutuksessa. Olo on ollut vaihteleva, osaston jälkeen oli vähän sekava olo mutta nyt parempaan päin. Eilen kävin kävelyllä vähän kauempana kuin ennen. Kiitän eniten huonoa oloani siitä, että päätin muuttaa lähemmäs perhettäni, muuttokin on tulossa. Eli voi olla että jos kirjoitan tänne kanssasi jossain chatista törmätään, olen jo muuttanut. Hyvää kevään jatkoa!

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 14.03.2024 klo 21:43

Hei! Kiva kuulla, että asumiskuntoutukseen vaihtamisen sekavuus on selkiytymässä. Muutto hämmentää aina elämisen kuviot hetkeksi aikaa. Niin ehkä tuo tulevakin muutto, mutta sekin sekiytyy ajan kanssa. Oikein hyvää kevättä myös sinulle!

Käyttäjä ask kirjoittanut 20.03.2024 klo 11:23

Hei eilen oli loppusiivous täällä asumiskuntoutuksessa olin ihan puhki, niin kysyin että voiko tälle päivälle jättää, sehän sopi. Tuli ihan positiivista palautetta että osaaan siivota, äidille soitin mistä aloitan, ja sain lapun mitä piti siivota. Se oli helpompaa, kävin kävelyllä outoa jättää asumiskuntoutus taakseen, mutta nyt alkaa uusi aika, uusi osoite ja uusi talo, ja vähän pitää siellä reenata reittejä, eli kun kaupunki muuttuu niin paljon. Vähän se on turhauttavaaa, mutta antoisaa. Tänään vähän vielä siivoskelen, kun pitää kämppä olla puhtaana kun joku muu asukas tulee tähän.

Käyttäjä ask kirjoittanut 20.03.2024 klo 19:25

Tänään viimeinen terapia, olo oli vähän haikea, mutta keskusteltiin, että näin pitää tehdä, ja terapeuttikin oli sitä mieltä että hänkin muuttaisi minun tilanteessani. Annoin hänelle kortin😃 soitin tänään ohjaajilleni omaan taloon, muutto olisi kuitenkin täältä oulun jonnekin niin päätin muuttaa perheen luo. Kyllä tässä tilanteessa se on hyvä juttu.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 20.03.2024 klo 19:47

Onpa hienoa, että menet elämässä eteenpäin. Varmasti on myös vähän haikeaa luopua tutuista ohjaajista ja terapeutista, mutta uusia asioita ei voi tulla, jos ei välillä luovu entisistä.

Toivottelen sinulle voimia kaikkiin noihin siivouksiin ja muihin tekemisiin, mitä muutossa aina on. Se ei ole ihan pieni homma.

 

 

Käyttäjä ask kirjoittanut 09.04.2024 klo 17:33

Asiat järjestyy kun saan tai sain taksipalvelu käyttöön. On mukavaa. Itse liikuin tänään jalan. Pikkuhiljaa mennään eteenpäin..

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 09.04.2024 klo 18:46

Asiat useinkin järjestyvät, vaikka ne monasti saattavat jännittää etukäteen. On kiva kuulla, että etennpäin olet menossa.

Oikein hyviä kevätpäiviä sinulle!

Käyttäjä ask kirjoittanut 10.04.2024 klo 18:41

Yleensäkin kevät on minulle helpompaa, aikaa, kun aurinko paistaa ja lumet alkaa pikkuhiljaa sulamaan .;) kyllä tämä tästä.

Käyttäjä ask kirjoittanut 19.04.2024 klo 16:27

Hei haluan vielä tänne kirjoittaa osastosta en jaksa enään puhuu, mä olen nyt asunut täällä muutaman viikon täällä tuettussa palvelu asumisessa, vähän on ollut sanaharkkaa, ohjaajien kanssa. Kun minun mielestä he pilaavat itsenäisyytensä, taisi olla väärin kun muutin tänne, tää paikka ehkäpä kuuluu toiselle henkilölle, tietenkin kaverin tilannekin vaikuttaa kun sen kanssa katkaisin välit😭

Olisi ehkäpä hoidossa pitänyt puhua tai laulaa siitä kun aikaisemminkin mainitsin että tuon asioita laulamalla esille. Täällä tietenkin kannustetaan sopimaan välit ohjaajien tai ystävän kanssa. Mutta tarviin mietintö tauon ja minä toin kaverillekin tämän esille, kun puhuin tämän kanssa siitä toisesta kaverista että en ole itsekäs kun teen näin. Pitää vaan vetää raja.  Minun pitää, ajatella ennenkaikiaan itseäni ja kuunnella lääkäriä, mahdollisimman vähän stessitekiöitä. Mutta nyt yritän keskittyä hyviin asioihin sain siellä kuntoutuksessa kumppanin sille yritän näitä minun asioita selvittää, ja juttelen sen kanssa asioista jotka painavat mieltä. Pikkuhiljaa kevät koittaa ja on kaunista ulkona ja olen aloittanut taas lenkkeilyn. Ymmärrän mitä minulle yritetään sanoo mutta haluan olla itsenäinen ja ottaa lääkkeet itse, tiedän mitä käy jos niin ei tee. Tähän minun oloon vaikuttaa nyt se minun kaveri joka oli paras ystäväni. Vähän jännittää kun tämän jälkeen huomenna on vielä palaveri täällä, ei ole ennen ollut mitään koti neuvottelu palaveria, äiti lupasi pitää puoliani siinä.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 viikkoa, 2 päivää sitten. Syy: Lisäsin tekstiä
Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 20.04.2024 klo 11:51

Hiljaa hyvä tulee! Anna vain itsellesi aikaa pohtia nuo kaveritasiat rauhassa. Hienoa, että kuntoutuksessa syntyi kumppanuus, jossa voit kertoa asioitasi. Jokainen meistä tarvitsee ystävän tai kumppanin.

Itsenäinen elämä on hyvä tavoite ja hienoa, että tunnistat lääkehoidon säännöllisyyden merkityksen. Ehkä ne ohjaajatkin oppivat sinua vähitellen tuntemaan ja vakuuttuvat siitä, missä et tarvitse apua ja missä tarvitset. Alussa on varmaan varovaisuutta ja sinun vointisi halutaan pitää vakaana. Upeaa, että äiti on luvannut pitää puoliasi. Hän varmasti tuntee sinut parhaiten.

Hyviin asioihin keskittyminen on hieno suunnitelma! Ne kannattelevat silloin, kun jokin asia ei ole hyvin. Elämässä on aina myös niitä hyviä juttuja, vaikka jokin juttu harmittaisikin.

Toivotan sinulle hienoja kevätkokemuksia, hyviä ulkoiluhetkiä ja valoisaa mieltä!

Käyttäjä ask kirjoittanut 27.04.2024 klo 18:05

Poikaystävän kanssa tuli ristiriitoja eikä se jaksanut olla enään kanssani. Ei voi mitään, en minäkään jaksanut. Kun minulla on aivovamma en jaksa enään olla. Suhdetta ei enään jaksanut poikakaverikaan. Näin on ehkä parempi, mietin itsekin näin se oli parempi. Kun toinen ei voi vaatii liikaa toiselta asioita. Päätettiin olla kavereita😊 minulla menee, muuten ihan hyvin ja tälläkin, ollaan soviteltu ja viestitelty. Mutta ei se kivalta tunnu kun jätetään, minäkin olin omassa päässäni tän miettinyt näin. Vähän huono mieli sen kanssa mutta mennään eteenpäin😊 , ja jaksaminen on koetuksella kaikilla. No eipä tiedä, ero oli mulla jo pään sisällä mielessä. Tietenkin toivoa on, menen sinne kun ilman lämpenevät, ja puhutaan asiat halki, ehkäpä se on hyvä että nyt on välimatkaa. Niin kaikki kyllä selviää. Menen kaverin luokse silloin, jos pääsen eks poikaystävällä vähän omia terveyshuolia, ja minulla omia🥱😭

Nyt hän on pelkkä ystäväni, onneksi, kun kummatkin voivat huonosti ei silloin tule mitään, ois mun pitänyt se tajuta itsekin kun aloin seurustelemaan. Se oli osaston jälkeinen suhde joka tuntu hetken aikaa hyvältä, mutta ei sitten onnistunutkaan. Anteeksi että valitan mutta ei mun suhteeet koskaan tule onnistumaan..😭

Täällä on pikkuhiljaa alkanut tutustumaan ohjaajien ja asuminen sujuu hyvin, oli pika palaveri tuosssa ohjaajien ja äidin kanssa. Sovittiin että mä laitan viestin kun otan lääkkeet. Kirjoittaminen auttaa, kun on suruja ja huolia, mietin miten niin täydellinen suhde voi mennä pieleen, mutta elämä on tällaista. Minä olen tyytyväinen että muutin toisaalta aattelen että jos olisin pysynyt siellä missä olin niin olikosikohan suhde onnistunut. Minä mietin että voisin mennä vapuksi, sinne selvittämään välit hänen kanssaan, mutta katsotaan nyt mikä tilanne on.. tietenkin tähän liittyy nuo kaveri asiat jotka ovat taustalla. Niin mietin kun itse olen tämmöinen jäärä, voiskohan ikinä löytää jotain ihanaa. Mutta nyt mietin suhteen hyviä puolia minä olen ollut onnellinen suhteessa ja minä olen saanut hyväksyntää, mitä en ole edellisessä suhteessa saanut.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 29.04.2024 klo 11:22

Seurustelusuhteen päättyminen on aina vaikea asia - kenelle tahansa. Ihailtavaa on, että olet jo päässyt pohtimaan suhteessa olleita mukavia asioita. Jokaisessa lyhyessäkin suhteessa on jotakin hyvää, koska suhde on syntynyt. Hyvillä muistoillakin pärjää joskus pitkälle. Ja jokaisessa suhteessa on ensin ihastuminen, jolloin toista katsellaan vaaleanpunaisten linssien läpi. Kun tuo tunne vähitellen haihtuu, tulevat näkyviin monet sellaiset asiat, joita ei ole tarvinnut alussa kohdata. Ja se tapahtuu molemmin puolin. On hienoa, jos voitte jatkaa ystävinä ja selvittää asiat niin, että kummastakin tuntuu, että tuli kuulluksi.

Hienoa on kuulla, että asuminen on alkanut sujua ja ohjaajien kanssa on löytynyt yhteiset linjat. Alussa on aina vähän jännitteitä, kun ei vielä tunneta toinen toistaan. Kukaan ei halua toiselle hankalaa oloa, vaikka alkuun voi siltä tuntuakin. Avoimella keskustelulla siitä yleensä selvitään ja luottamus molemmin puolin pääsee alkuun. Olet varmasti onnistunut omalta osaltasi siinä.

Ja vielä tuohon kirjoittamaasi "voiskohan ikinä löytää jotain ihanaa": kyllä voi, kunhan ei sulje itseltään mahdollisuuksia ja jotakin ihanaa saattaa sisältyä ihan arkisiinkin asioihin.

Oikein hyvää vappua sinulle!