Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Käyttäjä ask aloittanut aikaan 18.09.2023 klo 17:17 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä ask kirjoittanut 18.09.2023 klo 17:17

Hei jouduin suljetulle osastolle ja olen täällä ollut jo tovin, tulin vapaaehtoisena ja joka muuttui pakkohoidoksi, kaveri sanoi että pitää tulla syntymäpäiville ja nyt olen täällä jumissa, kuitenkin kävin äidin kanssa vähän ulkoilemassa, tää ei ole kivaa, sanat eivät tule suusta ulos, vaikka liittyy tähän kaveriin, psyg sairaanhoitaja sanoi että pitää ajatella itseään. Mitä teen? Kirjoitin paperille ja annoin hoitajalle, mutta ei ole sitä todellista syytä vielä selvillä hoitajat ei tiedä, minä olen aivan henkisesti loppu. Kaveri piti minua/ tai pitää avustajan tai ohjaajana. Ei enään kun estin sen, ihan kokonaan. Tympeetä kun sanat eivät tule suusta ulos. Jos en avaudu itsestäni niin jään tänne ja minut siirretään toiseen paikkaan en halua semmoista.

Käyttäjä ask kirjoittanut 21.11.2023 klo 02:39

Sanoit että apua saa, olen erimieltä siitä, apua ei todellakaan saa aina. Juu ja kun sanoin asian aina ei välttämättä saada, minulla kävi tuuri kun sain apua, ja siitä opin että kannattaa pyytää apua, niinkuin sanoin, nyt mietin vain muuttoa, mutta mietin kun minulla on hyvä terapeutti, niin se jää tietenkin tänne. Äitin kanssa keskusteltiin siitä, että jostain pitää luopua, kun muuttaa toiselle paikkakunnalle mikään ei ole ikuista. Mutta nyt kun mietin kun kaikki on ok, niin paras kamu piti rajata. Pelottaa että joudunko takasin osastolle. Mutta minulla kävi tuuri, oli hyvät hoitajat ja hyvä hoito. Minulle sanottiin että jos näyttää siltä niin sitten tulet hoitoon uudestaan ei voi mitään. Mutta oon aika hyvä rajaamaan asioita. Niinkuin estämään, isä piti estää ja kaveri, ja eräs toinenkin kaveri tai ei oltu piiiitkään aikaan kavereita, meillä meni jo tooosi kauan huonosti. Toivotaan että asiat lähtee rullaamaan. Parhaan päin. Luulin etten enään valittais täällä.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 21.11.2023 klo 12:06

Totta on, että apua noin yleisesti apua on liian vähän, eivätkä kaikki saa tarvitsemaansa. Tässä varmasti nyt ajattelin vain sinua ja sitä, että sinulla on jo hyvät kontaktit, kuten terapeutti. Se on kyllä harmi, jos hänestä joudut luopumaan.

Muutto on aina iso asia. Siinä aloittaa monta asiaa uudelleen. Voisitko jotenkin selvittää etukäteen vaikka ohjaajien avulla, millaisia palveluita saisit muutettuasi uudella paikkakunnalla?

Sairauden paheneminen ja osastolle joutuminen ovat varmasti asia, joita et haluaisi kokea. Ymmärrän pelkosi. Toivottavasti voit siitäkin siellä jutella jollekin ohjaajalle tai terapeutille, jotka tuntevat tilanteesi hyvin.

Tuosta rajaamiskyvystä kannattaakin olla itsessään tyytyväinen. Se on taito, jota ei kaikki osaa.

Minäkin toivon, että kaikki etenee hyvään suuntaan elämässäsi. Mutta täällähän saa valittaa, jos on tarvetta. 😊

Käyttäjä ask kirjoittanut 21.11.2023 klo 17:09

Rajaus on minulle helppoa kun saan rajattua tai tulee semmoinen tilanne ja nyt tuli. Muistan kun tää kaveri sanoi minulle kun valitin tästä toisesta kaverista, niin että teit oikein, en tehnyt mitään väärää. Kun juttelin terapeutin kanssa pitää puhuu vielä siitä että rajasin hänet. Tässä tilanteessa pitää ajatella itseään etten taas satuta itseäni. Se on tärkeetä ettei sitä tee. Ylimääräistä tressiä on minulle vain paheeksi ja saattaa laukaista taas jonkun stessitilan päälle, mitä minulla oli. Toivon että tein oikein tässä tilanteessa ja vähän harmittaa kun kerroin kaverille, missä olin, jos meillä menee nyt välit poikki. Mutta antaapa olla hetken aikaa, kun hänkin tarvitsisi apua, muttei itse ymmärtänyt sitä, toisaalta en minäkään ymmärtänyt, sitten tuli pakko rako.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 21.11.2023 klo 18:49

Ihmissuhteissa on väliin kaikenlaisia vaiheita. Toivottavasti löydät uusia hyviä kavereita, jos entisiä sulkeutuu.

 

Käyttäjä ask kirjoittanut 21.11.2023 klo 20:07

Joo pitää yrittää löytää.

Käyttäjä ask kirjoittanut 22.11.2023 klo 11:48

Minulla oli kaveri, joka ei tiennyt onggelmistani koko ajan valittaa kun en pitänyt kotia siistinä, mutta toisaalta selitin sille että etkö muista minulla on vähän vaikeampi tilanne kuin sinulla, masennus on vakava sairaus ja siihen pitää pyytää apua, harmi jos tää ei ymmärrä sitä, antaapa olla. Siksi minua pelottaa että tulee takapakkia. Mutta toisaalta jos venytän sitä roikkumassa minussa kiinni, en koskaan pääse siitä eroon. Näin parhaat ystävät ei käyttäydy!

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 5 kuukautta, 4 viikkoa sitten. Syy: En päättänyt kertoa liikaa yksityskohtia
Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 22.11.2023 klo 22:56

Hyvää pohdintaa sinulla taas. Noihin ajatuksiin ei ole paljon lisättävää.

Käyttäjä ask kirjoittanut 23.11.2023 klo 10:07

Kappas tämäkin asia liittyy tähän aiheeseen vähän, mitä kirjoitin paitsi että tää ei pyydä multa liikaa vaan pitää mua huoli asiantuntiana. Tai piti, koska estin sen. Mä oon itsestäni ylpeä koska pystyn rajaamaan ihmisiä. En halua joutua taas osastolle, niinpä päätän terapeutille vielä yrittää avata tilannetta lisää. Aikaisemmasta kaverista tai ihmisestä,  en kerennyt terapeutille avautuu, emme olleet kavereita piiitkään aikaan.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 5 kuukautta, 3 viikkoa sitten. Syy: Jatkoin lausetta
Käyttäjä ask kirjoittanut 24.11.2023 klo 15:37

Huomenna yksin taksilla kotiin. Vähän jännittää, tulin tuossa jo kerran kun äidillä oli kiire, niin menomatkan niin nyt meen sitten kotiin päin. Ja sama homma nyt meen sitten kummatkin matkat yksin.  Hyvin se varmaan menee😄👍

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 24.11.2023 klo 15:46

Oikein hyvää viikonloppua ja matkoja! Taksi on turvallinen ja hyvä kyyti.

 

Käyttäjä ask kirjoittanut 26.11.2023 klo 10:58

Tänään ohjaaja tuli täällä juttelemaan, miten meni matkat. Hän välittää, siitä jäi ensin vähän huono maku, mutta ei ihmistä pidä ensivaikutelman takia tyrmätä. Oikein kaikki on hyvin, ja kaveri taas on estolla, eri kaveri kuitenkin. Hyvää illanjatkoa! Ja minulla on tulossa onneksi psyglogin aika on tulossa saa siellä valittaa. Tai eilen ohjaaja tuli oli unohtunut tää kirjoitus auki yöksi.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 26.11.2023 klo 13:58

Elämä sujuilee melko tasisesti nyt, jos teen oikean johtopäätöksen.

Hyvää sunnuntaita sinulle!

Käyttäjä ask kirjoittanut 26.11.2023 klo 16:27

Kyllä vain, elämä etenee, hitaasti mutta varmasti, kun saan käsiteltyä asiat terapeuttini kanssa. Vaikein tie on nyt takana päin huh!

Käyttäjä ask kirjoittanut 30.11.2023 klo 20:00

Ensi viikolla ystävän luokse, eri ystävän luo, tietenkin, kun on kaikki hyvin. Äiti tulee huomenna, oli vihainen kun lapsi ei saanut rahoja kelalta, no äiti tekee kaikkensa lapsensa eteen. Kysyin auttaako se minua jos tulee toisen kerran joskus tommoinen tilanne. Auttaa hän tietenkin. Tänään oli psyg sairaanhoitajan tapaaminen, ja se meni hyvin. Tänään käväisin kotona. Oli mukava olla kotona pitkästä aikaa.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 30.11.2023 klo 23:49

Kuulostaa melko tasaiselta ja tavalliselta elämältä - hienosti pärjäät. Äiti, joka tekee kaikkensa lapsen eteen on suuri aarre.

Oikein hyvää loppuviikkoa!