Hei Kivet🙂
Luin jo eilen sen, mitä olet tänne kirjoittanut. Jäin miettimään mitä vastaisin, koska löydän kirjoittamastasi joitakin yhtäläisyyksiä itseeni.
Minulla oli viime keväänä ja kesällä uupumus ja masennus tosi pahana. Lähinnä vain makoilin sängyssä, enkä jaksanut tehdä mitään. Juurikin se, että joku päivä jaksoi olla sen ylhäällä, että kävi vaikka suihkussa oli saavutus. Pienikin tekeminen väsytti ja vei voimat. Ja se voimattomuus ja ei-jaksaminen pahensi sitten masennusta niin, että aloin ajatella itsemurhaa pakonomaisesti.
Jos et ole lukenut pitkää ketjuani niin valotan sen verran, että viime keväänä ja kesällä toivuin vakavan sairauden rankoista hoidoista ja lisäksi kärsin koko kesän sinnikkään bakteerin aiheuttamasta suolistotulehduksesta. Minulla se henkinen mahalasku alkoi voimistuvana ahdistuksena, joka kilpistyi vakavaksi masennukseksi. Olin henkisesti ja fyysisesti romuna. Alkusyksystä olin 2 viikkoa osastohoidossa, kun itsemurha-ajatukset ja ahdistus, masennus meni niin pahaksi.
Osastojakson jälkeen pahimmat itsariajatukset jäivät pois. Nouseminen on kuitenkin ollut hidasta ja vaiheittaista. Olen mielestäni mennyt eteenpäin niin, että enää en makaa päiviä sängyssä, enkä vatvo itsemurhaa koko ajan, enkä tosissaan enää ollenkaan. Minua ei oikeastaan ahdista ja kykenen elämään melko normaalia elämää (työelämässähän en ole, olen kuntoutustuella) Normaalilla tarkoitan sitä, että huolehdin itsestäni, teen kotitöitä, liikun ihmisten ilmoilla, minulla on pieniä harrastuksia ja kiinnostuksenkohteita, joihin pystyn keskittymään, tosin vaihtelevasti.
Minulla on kuitenkin epävakaa persoonallisuushäiriö, joka tekee elämästäni kroonisesti no..epävakaata. Päivät ja ajatukset vaihtelevat, on parempaa ja huonompaa, mutta täysin pohjakosketuksia ei enää tunnu tulevan. Olen myös tullut itseäni kohtaan hieman armollisemmaksi ja tiedostan, kuinka vakavia asioita olen kokenut ja että ei ole ihme jos olen joskus henkisesti/fyysisesti väsynyt. Silloin annan itselleni luvan vain olla öllöttää, enkä koe siitä enää hirveää ahdistusta tai masennu jos en kykene samaan, kuin terveenä.
Pimeä syksy/talvi oli kyllä todella väsyttävä ja raskas. Ihan se pimeys siis. Ensin myös kevään ja kesän tuleminen ja valon lisääntyminen aiheutti ahdistusta, mutta nyt se alkaa tuntua jo ihan kivalle🙂
Mutta yhäkin kaikki tuntuu olevan vain päivä kerrallaan elämistä. Mitään pitkän tähtäimen suunnitelmia en uskalla tehdä, koska en voi tietää edes seuraavaa päivää, että millä mielialalla ja vireystasolla olen jne. Olenkin luopunut tekemästä mitään suunnitelmia ja menen vain päivä kerrallaan ja teen tai olen tekemättä mitä milloinkin huvittaa/ei huvita. Olen huomannut, että mitä vapaammin saan olla ilman minkäänlaisia velvoitteita niin sitä parempi. Jotenkin luovuuteni on silloin vapaasti virtaavaa ja teen asioita inspiraatiopohjalta. Huomaan, että heti jos on jotain virallista "ohjelmaa" ja tylsien asioide hoitamista niin ahdistun helpommin ja koen, että minulta vaaditaan sitä ja tätä. Sitten alan helposti vertaamaan itseäni muihin "normaaleihin" ihmisiin ja masennun siitä. Siis mitä enemmän saan olla omassa rauhassani ja elää elämääni vapaasti omien inspiraatioideni pohjalta niin sitä tasapainoisempi olen ja toimintakykykin on parempi.
Uniapnea..Kilpparin vajaatoiminta. Näitä jäin miettimään. Nehän kumpikin aiheuttavat mm. päiväväsymystä. Usein kr-vajaatoimintaa ei saada tarpeeksi hyvin hallintaan thyroxin-lääkityksellä. Silloin kaikki kr-oireet jatkuvat lääkityksestä huolimatta. Väsymys, masennus, aivosumu jne. Kr-vajiksessahan on niin tuhat eri tympeää oiretta. Tiedätkö omia kr-arvojasi tällä hetkellä? Nekin antaisivat viitettä siitä onko vajaatoiminta millä tolalla? Varmaan sinulle jo tuttuja asioita, mutta Kilpirauhasfoorumi netissä on hyvä paikka jakaa kokemuksia ja saada tietoa tästä sairaudesta. Minun suvussa on erittäin paljon kr-sairauksia vajaa ja liikatoimintaa jne.
Onkohan sinulta tarkistettu koskaan kortisolihormonin pitoisuutta? Verikoe on siis S-Korsol ja se otetaan aamulla. Kr-vajiksessa hyvin usein on alkainen tuo kortisolipitoisuus ja se aiheuttaa sitten ns. "lisämunuaisuupumuksen" (siitä netissä paljon tietoa, googlen kautta) silloin ei thyroxin vie oireita pois niin kauan, kuin myös tuo kortisolihäsmäkkä on hoidettu.
Minulla on tutkimukset hyvin vaiheessa. Lähes kaikki kr-vajiksen oireet löytyy ja tuo alhainen kortisolitaso havaittu jo viime syksynä. Kr-arvoista t4v on minulla matala. Julkinen terveydenhuolto ei ole ottanut näihin asioihin mitään kantaa ja yksityiselle minulla ei ole ollut vara mennä. En tiedä lopulta paljonko olemiseeni vaikuttavat nuo häiriöt. Helposti rasituksesta väsymistä ja muita oireita on vieläkin, eivätkä ne mielestäni johdu mistään psyykkisestä. Eli johtuvat siis noista "hormoonipuutoksista" kait.
Tulipa pitkä selostus, voi kamala. Halusin vain kertoa omia kokemuksiani.
Jään seuraamaan sinun kirjoituksia ja toivon sinulle kaikkea hyvää ja jaksamista. Tiedän, kuinka tympeä sellainen olotila on, kun "ei pääse sängystä ylös". Silloin tekisi mieli vain maata siellä ikuisesti ja haihtua vaikka savuna ilmaan.
🙂👍