Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 26.03.2022 klo 13:10

Riisi broilerkastike mössöä. Mitähän siitäkin tuolt tulee. Pitää muistaa suolaa laittaa...

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 27.03.2022 klo 11:24

Tänään valmistin sunnuntain kunniaksi runsaan brunssin. Skippaamme lounaan ja teemme illemmalla ohrapuuroa. Ensi viikoksi on vielä tuoreita vihanneksia ja pakkasessa broileria ja pakasteseitiä, ei ole vielä kiire kauppaan.

Manu-myrsky oli aika raju, irrotti meidänkin ulkorakennuksesta kattopeltiä.

Käyttäjä kirjoittanut 28.03.2022 klo 13:35

Tänään kävin verikokeissa ja tulokset näkyy omakannassa. Kolesteroliarvot ovat nyt hyvät mutta verensokeri on 7.1 eli onko mulla nyt diabetes? Jätin hoitajalle soittopyynnön, kaipa tuo joskus soittaa.

Anteeksi mutten nyt jaksa kirjoitella ruoka-asioita.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 28.03.2022 klo 18:34

Lehmus, en tiä mitä uskallan kirjoittaa. Jotkut lääkärit sanoo että hoituu tai katotaan ruokavaliolla ja toiset että on diabetes. Mulla on ollut 6 korkeimmillaan. Isällä on ollut ja on vissiin korkeat arrvo, kun syö /syönyt kortisonia. Äiti sano et se anakin isälle nostaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 29.03.2022 klo 13:34

pikainen makaroniloota uunissa, 3-4 päiväksi taas ruokaa. Pelkällä suolalla maustettua. Leipää pitäis ottaa sulamaan, mut en tiä uskallanko lähteä liikenteeseen....

Käyttäjä kirjoittanut 29.03.2022 klo 16:38

Tämä on jännää nykyaikaista sairaanhoitoa. Tuli hoitajalta tekstiviesti, että lääkäri on sanellut omakantaan lausunnon. Siellä lukee että tulos on diabeettinen ja mun pitää soittaa hoitajalle joka laittaa minut paastoverikokeeseen. Jossa siis jo olin, kun otettiin kolesteroliarvotkin. Mun pitää olla yhteydessä hoitajaan kun olen käynyt paastoverikokeessa. Koska hoitaja ei vastaa puheluun vaan olen aina jonossa, lähetän hänelle kai tekstiviestin.

Söin koronassa kortisoonikuurin, olisko se nyt syynä verensokerin nousuun. En jaksa tätä vaikka kuinka yrittää syödä terveellisesti, laihtuu ja liikkuu aika paljonkin, silti ei mikään onnistu.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 31.03.2022 klo 20:17

Lehmus55

tsemppiä!

koitahan jaksaa käydä verikokeet uudestaan läpi. Ja toiv.saatte muutenkin vältpättyä tilanteen mallilleen hoitajien ja lääkärin kanssa.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 31.03.2022 klo 20:24

Mä panostan melkein yhtä paljon ku Friendly tällä hetkellä. Sipulia alan pilkkoo ruokiin melkeen autom. ja siit sit jatkuu jne teko

En kyl jaksa paljo kirjottaa aiheest

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: Muokkaus
Käyttäjä kirjoittanut 01.04.2022 klo 09:39

Kiitos Hantzki. Äitini kuoli ja aika menee hautajaisten järjestämisessä ja isästä huolehtimiseen. Mulla on lähete labraan ja ajan sain ensi viikon perjantaiksi.

Syön jonkun pakastevihanneksen ja siihen kalaa tai lihaa. Kaiken laitan mikroon. Illaksi puuroa johon laitan sokeria. Joku ihme himo on tullut puuro sokerilla.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 01.04.2022 klo 11:23

Olen alkanut taas lisäillä aamupuuron päälle siemeniä ja pähkinöitä, jotka auttavat huonoon kolesteroliin. Terveellistä hapankaalia tuli ostettua, söinkin sitä aika paljon alkutalvesta. Mullakin oli kerran paastoverensokeri yli 7, mutta diabetesdiagnoosia ei silti ole.

Viikonloppuna teen fajitaksia. Ei mitään terveysruokaa, mutta välillä tekee mieli meksikolaista.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2022 klo 12:44

Paistoin ruuaksi kasviksia ja makkaraa. En jaksanu tänään tehä lihapullia, jos huomen jaksais sit.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 05.04.2022 klo 08:21

Lehmus55 otan osaa suruusi.

Lehmu55 kyllä tämä on ollut jännä seurat tätä sinun ruokailumatkaa. Terapeuttista itsellekin.

Eilen illalla tai eilispäivänä söin kasviksia enemmän kuin viimeaikoina oikeastaan olen tehnytkään kun tein kasvisgratiinin. Olin huomaavinani sitten yöunissa jotain eroa. Että yö oli tavallansa helpompi, unet järkevämpiä jopa mukavia. Voi olla sattumaa, voi olla ettei johdu kasviksista ollenkaan. Nyt mun mahaan tuli möykky nii kun ain kun mä en tiedä kumpaa teoriaa uskoisin 😀 nojaa. Taidan viimeistellä aamiaisen ja sit jotain muuta.

Käyttäjä kirjoittanut 06.04.2022 klo 15:03

Kiitos Hantzki.

En tiedä enää onko tämä ruokaremonttia. Nyt olen syönyt hirvenlihakeittoa, kun isä sitä haluaa tarjota hautajaisten jälkeen lähisuvulle. Ja minä ja veljeni saamme sitä nyt syödä koko viikon, kun testailee makuja. Olen leiponut kaikenlaisia pikkuleipiä ja kampanisuja. Jatkuvasti joku käy tuomassa surunvalittelun ja samalla tulee syötyä kahvin kanssa jotain. Ei hyvää lupaa perjantain verikokeille.

Mutta ihan varmasti ensi viikolla hautajaisten jälkeen, palaan taas ruokaremontiin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.04.2022 klo 16:56

Lehmus, älä ole liian ankara itellesi näin suruaikana. Jokainen suree omalla tavallaan. Hyvä että isäsi pitää teidän ruuassa ja varmaan keitto on hyvää (vaikka en ole ikinä syönykään). Olen pahoillani ja otan osaa suruusi. Koita muistaa huolehtia myös itsestäsi.

TÄnään tein salaattia. Valmis kana-ceasar salaatista salaatinlehdetja kanat mukaan ja jääkaapista maanantaisia lihapullia. Oli hyvää ja 4 mignon- munan jälkiruuan jälkeen täyttävää.

Huomenna tai ylihuomenna tarkoitus olisi tehä nakkikeittoo. Jos huomenna en jaksa  juuresteatteria, ni syön salaatin taas jonkinlaisen.

Käyttäjä kirjoittanut 07.04.2022 klo 09:21

Kiitos saloka.

Suomalainen hautaustapa on todella raskas. Tämä on pitkä aika odottaa hautajaisia. Tänään tulee lapset ja lapsenlapset, isä eka kerran tapaa lapsenlapsenlapsensa, meniköhän oikein, mutta koronan vuoksi äitini ei ehtinyt nähdä muuta kuin kuvia lapsesta. Tänään suru alkaa ikään kuin alusta taas.