Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 19.03.2022 klo 14:00

Laitoin kanakeittoon pari vuotta sitten päivämäärältään vanhentunutta riisinuudelia, sellaisia nauhamaisia. Mietin, että jos ne sittenkin on ihan hyviä vielä. Ja olihan ne. Niitä vaan oli vähän liikaa ja keitosta tuli nuudelipainotteista. Hyviltä ne kuitenkin maistuivat. Tyttö tykkäsi, koska hänestä nuudelia ei koskaan voi olla liikaa. Aika sakeaa ja vähäliemistä tuli, mutta maku oli hyvä. Nuudelit imivät suuren osan liemestä.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 19.03.2022 klo 17:16

Mun karjalanpaistin teko tässä päivää paria sitten oli mielenkii toista hommaa :> ohjeen mukaan laitoin sipulit lohkottuina, valkosipulit kokonaisina, porkkanat lohkottuina ja paloina, lopuksi lihat, pippurit, suolan, laakerinlehdetja lihat. Yöksi 85 astetta uuniin. Oisko aamuyöstä herännyt sitä kurkistamaan. Aamulla sitten vissiin uudestaan, en musita tarkkaan, mutta ei jälkeäkään kypsästä. Porkkanat oli kans ihan kovia vielä. Kun niitren lämpötilojen kanssa venkslasin niin iltapäivällä oli kuiteniin liha mureaa ja kypsää silleen et se melkein lusikalla menee kahvia helposti. Tieskn että ei ole nopea ruoka mutta että näin hidas 😆 nojoo. Semmonen.

Purjevene kyllä sulla on kestämistä, voimia ihan hirveesti. 💜 varmaan eniten lapsi kaipaa turvallisuuden tunnetta. En päde nyt yhtään enkä arvostele kun en sen enempää tiedä lapsista. Muta oma kokemus sukulais pojan kanssa tämä: poika yökylässä, mua ahdisti aamulla, sanoin että lähden lenkille nyt toisen koiran kanssa, toinen jää tänne sun kanssa. Lähdin lenkille ja menin äidilleni. Nyt kun ajattelen ni aika kevytmielisesti lähdin niin kauaks aikaa ja jätin pojan kotiin muta se on sen verran iso silleen. Tultiin sitte mun äidin kanssa yhdessä takasin. Poika oli täällä tosi syyttävänä ja kysyi monta kertaa että miksi olin niin kauan poissa. Menin ihan hämilleni ja se tuntui aika tukahduttavan syyllistävältä. Pointtina varmaan se turvallisuuden tunne ja miten lähdin ja jätin lapsen hetkeksi vaikka jäiki pelailemaam tms. Et ymmärrän sen hänen käytöksen kun hän on kuitenki lapsi. Mut mua ahdisti ja sit äsrytti ku lapsi ei halunnu lähteä ulos et oltais tehty jotain. Ni mä lähdin sit yskin. Mut ois se jotenkin eri tavalla pitänyt hoitaa omalta puolelta. Mut ain ei osaa jos tulee semmonen että iha  heti saman tien päästävä jonneki ulos. Mut kyl mua naurattiki ku se meni lihapullalautasen kanssa olkkariin et ohhoh, se on joutunut itse kaivelemaan kaapeista ruokaa j ruokkimaan itsensä 😂 eikä ollu tätipassaamassa. Et vähän semmonen ärtymys myös nousi et minä en mikään passari oo. Mut eihän se siin ollu pointti ollenkaan loppujen lopuks. No joo.

Mä kävin tänään koirapolulla. Se on semmoinen paikka, jossa koiria voi viedä irti. vaikka en olisi jaksanut kävellä enää oikein työpv jälk.ku särkee jokaista paikkaa. töistä kulähdin ni piti pysähdellä hengittämään tai niiku tasaamaan hengitystä ku tahtoo vaan puskea eteenpäin.ja puuskuttaa. Aurinko paistoi oikein ilosesti. Mut ei onneks käyny valo liikaa silmiin vaikka mulla olikin vaan silmälasit eikä aurinkolaseja. Koirakaveri tuli vastaan. Mun tyttö halusi hyppiä vain vierasta vasten ja kertoa kaikki kuulumisensa. Poitsu kävi sitten tekemässä melko merkillisen olosia pyörähdyksiä vieraan koiran luo jutellen aika vaativaan sävyyn jo matkalla vieraan koiran luo. Sanoin poitsulle että kuulepas, jos tuo on sun tapa pyytää leikkiin niin ethän sä miten se vaikuttaa tohon toiseen koiraan? Joka siis jäykistyi ja lähtipä kiipeämään lumipenkkaa vasten jotta pääsisi kauemmaksi toisesta. Oli joka tapauksessa mukava tavata toinen koissun omistaja.

Nyt on tyhmää kunon semmonen olo et ei pysty rentoutumaa. Jos mä vajoan semmosee tiiättekö rentotuneisuuden tilaan uppoamalla vaikka johonkin videoon hetkeksi ni mä säpsähdän sieltä sit et mitä tapahtuu?? Äske mulla tippu säilykepurkki lattialle ja en olis jaksanu nostaa sitä. Niin väsyny ettei jaksa nostaa purkkia!! Mut sit tuli semmonen et tytsy syöksyy heti nuolemaan kuitenki sitä ja se saa haavan kieleen (tietysti, miten muu on mahdollista. Vähän sarkasmia) ja siitä tulee verta ja mun täytyy ruveta sitä hoitamaan. Tottakai mä hoitaisin sen ku se on mun koira ja tod.näk.selvittäis siitä! Onniitä reikiä ennenki koirien kieliin tullu. Mut jännä et säikähtelee tälleen jo etukäteen. Lihaksia särkee, niska on jäykkä jne.. Pitää illalla ottaa särkylääkettä. Siihen astiko kärvistelen? koska mul on pääki kipee. No just. Katsotan.

Nyt täällä ruvetaan syömään. Tulispa jotain kivaa ohjelmaa telkkarista.

Käyttäjä kirjoittanut 20.03.2022 klo 09:06

Mulla tämä olotila jatkuu ja kai on koronan jälkitauti. Kun teen jotain, valuu hiki niin, että paita on litimärkä. Ulkona kuitenkin olen koska on lämmintä ja siellä on helpompi hengittää.

Syönyt olen vähän jauhelihakeittoa, mustikkasoppaa ja kaurapuuroa. Sain uuden turkinpippurituutin ja siitäkin jaksoin syödä vain puolet.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 20.03.2022 klo 09:37

Lehmus, kunpa paranisit pian siitä koronasta eikä enää tulisi lisää oireita!

Tänään on onneksi valmista kanakeittoa jääkaapissa. Ei tarvitse alkaa tehdä uutta ruokaa alusta lähtien. Väsyttää. En tiedä, miten tästä päivästä taas selviää.

Olen syönyt enemmän makeaa viime aikoina. Minun pitäisi syödä enemmän oikeaa ruokaa ja vähemmän jäätelöä ja jälkiruokia, koska se toimisi paremmin. Voin syödä makeaa varsinaisen ruuan jälkeen vähän, eikä se väsytä lisää.

Tänään söin terveellisen aamiaisen, kuten joka aamu. Tästä pystyn onneksi toistaiseksi pitämään kiinni. Laitan siihen maustamatonta jugurttia, sokeroimatonta mysliä, maapähkinöitä ja mandariininpaloja tai muita hedelmiä tai marjoja. En koskaan kyllästy siihen. Syön joka päivä myös jotain kunnollista ruokaa lounaaksi. Kaikki loppu onkin sitten mennyt miten sattuu.

Saatan elää lopun päivää jäätelöllä tai jälkiruuilla. Ei sillä varmaan muuten olisi väliä, mutta tulen väsyneemmäksi siitä. Lihakset lurpahtavat ja väsyttää normaalia enemmän.

Tosin nytkin olen ihan uupunut, vaikka aamulla söin taas kunnollisesti ja järkevästi. Ruoka ei vaikuta olooni ratkaisevasti. Tiedän, että makea uuvuttaa vielä vähän lisää, mutta järkevä syöminenkään ei pelasta oloa siedettäväksi.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 20.03.2022 klo 17:08

Lehmus55 minustakin ulkona parempi hengittää. On tullut pidettyä parvekkeen oveakin auki että tulee ilmaa. Eilen ainaki pidin.

Tänään ei kiinnostanut muu kuin kastaa sipsejä dippikasrikkeeseen.

No kiinnosti vähän mut aika vähän. No, kyllä mä tyttelille heittelin metsää namia etittäväksi. Käytiin kaupassa yhdessä. Mietin vielä aamulla meidän eilistä koirapuistoilua ja omien koirien huonoa käytöstä ja masentaa seki. Mun poitsu katellu mua tänää loukkaantuneena. Tuntuu ettei mistään tuu mitään. Onneks on paistanu edes aurinko muuten tää päivä ois ollu ihan masennusta täynnä. Maattu vaan. Käydään tos ulkona jossain vaiheessa ja hampaiden pesu ja sänkyyn siirtyminen.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 21.03.2022 klo 10:33

Tänään tehdään juustokastikkeella gratinoitua kasvisvuokaa: kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa ja paprikaa. Verkkokaupasta tilattiin kokonaisia silakoita, nepäs ovatkin vaihteeksi hyviä ruisjauhoissa paistettuna.

Kyllä oli lämmin sää viikonloppuna, perhoset jo lentelivät ja linnut lauloivat. Aika laiskasti ulkoilin, pitää parantaa tapojaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.03.2022 klo 11:09

ajatuksena kuorii loput perunat ja porkkanat ja tehä sosetta niistä. Osa pakastaa ja osa laittaa sosekeittoon ja pakkasesta sosetta mukaan. Laittaa loppu valksipulilevite joukkoon, tosin en tiiä missä kohin laitan sen.

Joku mussa on vikana, mut en tiä mikä.Vaikka unta tulee about 10-11 h parhaimillaan, ni silti on vaikea nousta sängystä. Kaikki työt joutuu uudelleen jakaa tänään ja laittaa myöhäsemmäksi. En vaan jaksa alkaa mennä tuvalle enkä suihkuun nyt.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 21.03.2022 klo 14:23

Mä oon tänään murjottu. Kävin työpsykologilla juttelemazza ja sitten kävin hieronnassa. Hieronnan jälk.pyörrytti vähän ni nojailin siellä seinään hetken. Mul oli hartiat aiiivan jumissa. Hieroja toi mulle vettä. Hetken päästä olo koheni sitten et menin maksamaan ja lähdin kotia. Aattelin jos chatin jälk.ois inspistä tiskata.

Kylmä kahvi kaunistaa mut naama ei vedä niinpaljon ku maha tarvis.

Käyttäjä kirjoittanut 21.03.2022 klo 14:24

Täällä edelleen syödään jauhelihakeittoa ja kaurapuuroa ja mustikkakeittoa. En jaksa ajatella muuta ruokaa tai sen laittamista.  Vaikka ei ole kuumetta hiki valuu istuessakin ja hetken päästä palelee. Vaihdevuodet toisen kerran?

Etätöissä jaksan olla hyvin, kun välillä nukun ja käytän koiraa pienillä lenkeillä. Onneksi ei töissä ole nyt kiireellistä aikataulua ja onneksi on kevät ja lämmintä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 22.03.2022 klo 14:19

Minulla tämän päivän ruoka miettimättä. Nyt yritän katsoa, mitä saisin tehtyä illaksi käymättä kaupassa. Löysin pakastimesta pihvilihoja. Kuinkahan kauan liha säilyy pakastettuna. Yritän sulattaa ne ja paistaa naudanfilepihvit. Ne voi olla jo pari vuotta vanhoja. Olin unohtanut ne laatikon pohjalle. Voikohan ne olla vielä hyviä. Sulatan ja jos on huonoja, paistan nakkeja niiden sijaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 22.03.2022 klo 16:24

Lihat oli menneet huonoksi. Otin nakkeja sulamaan.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 23.03.2022 klo 08:23

Purjevene, juu onhan noita unohtunut lihoja ja kasviksia ja kaikkea pakkasen perälle. Onnistuivatko pihvit?

Minä olen juonut liikaa kahvia eilen, vaikuttaa vielä tähän päivään. Huomaan sen siinä että olen liian nopea ja "pätevä". Viettämään pelkkää vapaapäivää. Vähän ajan päästä herätessä jo ahdistus päällä.

Olen kuitenkin nukkunut yöt. Ja ilman ketipinoria jota on määrätty meikäläiselle illaksi rauhoittumaan ja unta auttamaan. Olen nukkunut ilman iltalääkettä siitä asti kun koronan sain. Muutenkin tukkonen olo niin ei kaipaa sitä lisää siitä lääkkeestä. Sitte mä nukun miten nukun. Kokeilen eri rentoutusharjoituksia kuunnella myöhään illalla puhelimesta.

Nyt ei ole aikoihin ollut oikeen kiinnostavaa kirjaa.....:/ eikä oikeen sarjojakaan...:/ paitsi sekä minä ja lainalapsi eilen vähän kiinnostuttiin siitä uudesta Lego Master Suomi-ohjelmast.

Mitä mä valitan? Justhan mä eilen katoin Enkelit ja Demonit elokuvan ja se on kyl klassikko. Oli tallentanut sen, sehän tuli täs joku ilta sitte telkakrista. Se on klassikko. Hyvät näyttelijät. 👍🏻 Kun sen katsoo silleen et muutaman vuoden välein ni ei ehdi kyllästyä ja vähän ehtii unohtaa et mitä siin kävi. Istuin sohvalla valot poissa peittoon kääriytyneenä pelkästään telkku päällä. Ja jaksoin keskittyä koko alokuvan ajan! Halleluja, uutta.

Oli herkullinen aamiaisleipä, kauraleivällä ketsuppia pohjalla, tonnikalaa, salaattijuustoa ja juustoraastetta ja käytin mikrossa. Joskus teen tommosia leipäsiä aamulla. Ja teetä. Nytten menen suihkuun ja siitä voi päivä jatkua.

Kirjotin tonne klassikko sanan kaks kertaa mut en ota sitä pois. Mä laitoin tänä aamuna toiselle koiralle kaksi kaulapantaakin. Toivottavasti mä muistan tän jonkinlaisena piristyksenä sitten kun taas on huono hetki.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 23.03.2022 klo 09:38

Kaikkea sitä ihminen miettiikin :》

Nyt mietin, no kaikkea pyörii päässä, mutta mm.uutta terapiaa joka alkaa tänä aamupäivänä. Etäyhteys ensinnäkin, miten toi tekniikka oikeen pelaa, on käytännön huolen aiheena. Mut sit mä mietin et onks se terapeutti hyvä just mulle? Oisko mun pitänyt sittenkin vielä ettiäM teenkö elämäni virheen kun luotan tähän terapeuttiin? Syydän sille isot rahat ja mitä saan? Onko tämä vain tavallista etukäteishermoilua? Minun täytyy nyt rauhoittua ja etsiä kuulokkeet, joiden olomassaoloa en nyt tällä hetkellä edes tiedä.

Käyttäjä kirjoittanut 23.03.2022 klo 17:26

Nyt alan olemaan jo hyvässä kunnossa. Hiihtää en jaksa mutta kävelyllä käyn monta kertaa päivässä. Kaupassakin kävin mutta voimat loppuivat ja ostin vaan pinaattikeiton, vihanneksia ja hedelmiä. Lidlin paistotiskin ruisleivät ovat kyllä hyviä mutta ne menee kovaksi aika nopeasti. Ostin kaksi ja ne jo söin tuon pinaattikeiton kanssa. Ei kyllä kiinnosta ruoka vielä eikä sen valmistaminen ollenkaan.

Lego Masteria katsoin myös ja se on mielenkiintoinen ohjelma, kerrankin jotain erilaista. Meilläkin on iso läjä lasten legoja mutta nakkisormillani onnistuu vain duploilla rakentaminen. Loppu viikko on taas vapaata, pitää pestä pyykkiä ja siivota. Kai sitä jo jaksaa.

Söin kauppamatkalla semmoisen keskikokoisen suklaalevyn missä oli punainen hintatarra. Se maksoi kuitenkin neljä euroa, oli jotain erikoissuklaata. Maistui suolalta eikä ees ollut hyvää.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 25.03.2022 klo 19:50

Lehmus55 sukaalat tekee joskus mieli. Pari palaa (tai levyä..) antaa energiaa.

Ei kyllä kiinnosta tuo ruoka itelläänkään. Oon mä tehyt siis esim.kanajauhelihasta kastiketta.

Hei nytpä keitän itelleni iltateet ja laitan siihen taas kaikki flunssalääkkeet kuten inkivääriä ja hunajaa. Ja sukat jalkaan.

Noniin, se teevesi tuol nyt kiehuusityen aikanaan ni jatka a kirjottamista. Mä olen nyt ollut muutamia päiviä töissä eikä ruoka ole maistunut. Olen sitä kyllä syönyt. Se on pelkkää polttoainetta töis. Kun on 20min aikaa syödä ja juoda kahvit. Ni ei siinä hirveesti aleta makustelemaan. Nii mutta kuitenkin.... oon mä kotona sitä ruokaa tehnyt. Kanan jauhelihaa kävin ostamassa tarjouksesta. Siihen tuli iha  kohtuulliset aineet kuulkaas, valkosipulia, inkivääriä ja hunajaa ja chili kaurakerma ja original kaurakerma. Onhan se kana vähän "leimi". Mut j.lihaakaan ei tehnyt mieli.

Kasvispuoli tökkii. Ideoita kehiin? 🙂 salaatti?

Noniin, nyt on valmista kamomillateetä tässä mukillinen. Join äsken muutes kuplavettä ja otin maitohappobakt.

Nyt pitää sulkea toi telkkari. Mä tykkään kyllä Koti koiralle-ohjelmasta plus muista koiraohjelmista, eläinohjelmista ja luonto-ohjelmista. Yks pv katoin avara luonto villi luonto. Siellä ne nenäapinat ja orankit hyppeli puista toiseen.

Nii, et tää mahan hapot vähän laimenis ni siksi otin sitä happobakt. Mul on ollut nyt närästystä kun työt taas alko.

Mut tuol veskis mä olin silleen et ei, en oksenna... Jos vaan siis voi valita et oksaako vai ei. Ja olo oli semmonen hetken et mä en jaksa tätä elämää..... niin siis yskitti niin paljon et alko oksettaa. Se suihkun vesihöry tai joku teki gutaa keuhkoille ja sieltä alko erittyä vielä korona köhää ja limaa.

Ennemmin on syömättä hetken. Mä oon vähä ylensyöny täs nyt viimepäivinä. Se on ollut mun keino rauhoittua esim.hektisen päivän jälkeen jo iät ja ajat... mut kun sitä ruokaa ahtaa ni ei sitä kuitenkaan ehi maistaa. Ehkä mussaki on labradoria? Ei voi muutaku laittaa naurunaaman Ainut asia mikä saa silmät kiilumaan ja motivaation kasvamaan kummasti on ruoka? Ja tekeminen kuten pallon tolkuton nouto mihin kuluttaa energiansa. Ja pari kertaa vuodes kiinnostais vastakkainen osapuoli hirveästi hetken aikaa. Omistaja muuttuu koirakseen vai miten hitossa se sanonta meni? Häntää en osaa heiluttaa. Mun tytsyl on kyl semmost et se tekis jotain juttua kunnes se nääntyy. Se pitää ite osata pysäyttää. Ei aina osaa pysäyttää itteäänsäkään. Onks poikalabbikset samanlaisia vai onks tää tyttöjen juttu? Kuka tietää. Mut on toi hyvä tyttö. Joitain päiviä me sit vaan ollaan ja lekotellaan. Mut on mul toi pojuki tääl mut se on enemmän paimentavaa ja ärrierisorttia ja tänään!! se kuunteli lumen läpi selvästi siellä hangen alla menevää hiirtä!!!! Ajattelin että lähetäämpäs toiseen suuntaan ennenku se nappaa viel jo ku sieltä. Sitte joudun hoitamaan sitä jotenki varmaan jollain lääkkeillä.

Lehmus55 vai onko hiiri pahaksi koiralle jos se semmosen syö? Mun edesmenneelle pikkukoiralle määrättiin k-vitamiini kuuri sen jälkee kun epäilin sen syöneen hiiren. Se oli kans aika hiiripeto. Niitä k-vitamiineja säilytin sitte monta vuotta. Kauheen vaikes heittää joitain tavaroita pois varsinki jos ne on koirien. Mikä muuten on olo? Kiinnostaako ruoka vieläkään? Itelläki kyl vähän silleen et meni hetkeks into koko ruuan valmistukseen ym.ja tympäisi vain. Keitto ruoka on kyl hyvä. Mut mun pitäis saada siihen jotain muutaki kasvista keksittyä ku porkkanaa. Jos tekis vaik j.lihakeiton... miksei...

Mut mä haluaisin jotain ruokaa mis ois valkosipulia! Ei keitto käy 🙁

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: Lisäys