Todella vaikea tilanne näyttää olevan sinulla, Eieiei. Keskeneräiset isot asiat ovat tosi raskaita.
Olen ollut sekä yrittäjänä että palkkatöissä. Kokemukseni on että yrittäjyys vaatii tosi paljon ja sisältää paljon riskejä. Täytyy hallita monta asiaa ja olla tarkkana. Joskus yrityksestä ei voi millään saada kannattavaa, vaikka tekisi kuinka paljon töitä. Palkkatyö on tässä mielessä varmempaa ja "helpompaa", tosin siinä ei sitten ole yrittäjän vapauttakaan.
Kirjanpitäjä ei ymmärrykseni mukaan tee mitään päätöksiä, vaan hän laatii joka vuosi lain vaatiman kirjanpidon aineistot ja kertoo, jos jotain tietoa tai tositteita tarvitaan tms. Pyydettäessä hän voi tehdä väliraportteja useamminkin, mutta toki tämä kaikki maksaa. Yrittäjän pitää harkita, kuinka paljon palvelua hän haluaa kirjanpitäjältä ostaa. Yrittäjän on itse osattava tehdä päätökset ja ratkaisut ja osattava lukea aineistoja tai kysyä, jos ei osaa. Kirjanpitäjä ei saisi veloittaa kuin tästä tekemästään työstä. Vastuuta yritystoiminnasta ja yrittäjän ratkaisuista hänellä ei ole, samoin kuin ei pankillakaan.
Yrittäjänä kaikki vastuu on itsellä, myös vastuu opetella ymmärtämään, millainen yrityksen taloudellinen tilanne on. Kirjanpitäjä voi antaa tietoja, mutta hän ei voi vaikuttaa esimerkiksi siihen, jos yrittäjä vaikkapa päättää ottaa paljon lainaa tai päättää käyttää lainan vakuutena esimerkiksi omistusasuntoaan. Jotkut yrittäjät tekevät niin. Se ei ole kirjanpitäjän vastuulla eikä tehtävänä.
Myöskään pankki ei vastaa yrittäjän omista ratkaisuista. Aina kun lainan vakuudeksi laitetaan jotain omaisuutta, se tarkoittaa, että jos lainan ottaja ei pystykään maksamaan lainaansa takaisin, laina ulosmitataan siitä takuuna olevasta omaisuudesta. Tämänkin ymmärtäminen on yrittäjän omalla vastulla, kun hän miettii mahdollisen lainan takuita lainanottovaiheessa. Tämän takia olisin tosi varovainen myös muiden ihmisten lainojen takaamisessa. Ne voi joutua maksamaan itse, jos kyseinen henkilö ei pystykään maksamaan lainaansa.
Verottajakin tekee vain lain mukaisia ratkaisuja. Jos on tapahtunut virhe, siihen voi hakea oikaisua. Kirjanpitäjältä saa yleensä neuvoja oikaisun tekemiseen. Joskus myös kirjanpitäjää voi pyytää hoitamaan oikaisuvaatimuksen, jos itse ei osaa tai muista syistä mieluummin siirtää työn kirjanpitäjälle. Jos virhettä ei ole tapahtunut, tietysti mitään oikaisuvaatimustakaan ei tarvita.
Kirjanpitäjää käyttäessä kannattaa huomata, että kirjanpitäjä yleensä laskuttaa kaikista työtunneista, joita yrittäjä pyytää häntä tekemään. Yrittäjän ja kirjanpitäjän välisestä sopimuksesta riippuu, mikä on hinta ja millainen on laskutusmenettely: onko vuotuisen kirjanpidon tekeminen esimerkiksi jokin könttähinta ja paljonko sen ulkopuoliset palvelut maksavat, ovatko ne tuntilaskutettavia vai millä tavalla ne on hinnoiteltu. Se on kirjanpitäjän yrityksen laskutettavaa työtä.
Yrittäjälle voi olla yllätys, miten paljosta hän vastaa itse, käytännössä kaikesta.