Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 19.05.2016 klo 06:35

Hei, Saloka. Toivottavasti vatsasi jo toimii. Mulla on tuon kanssa ollut hankaluuksia. Nyt käytän Colon Softia päivittäin. Se auttaa, eikä vaikuta sinänsä suoliston toimintaan. Parempi tietysti, jos saat vatsan toimimaan luontaisesti. Auttavatko sinulla luuumut?

Eilen luin mielenkintoisen uutisen laihduttamisen saralta. Hiirikokeita taas, mutta kuitenkin. Hiiret oli jaettu kolmeen ryhmään. Kaikki hiiret olivat lihavia. Yksi ryhmä sai runsasenergistä ruokavaliota eikä liikkunut. Toinen ryhmä sai niukkaenergistä ruokaa eikä liikkunut, ja kolmas ryhmä sai runsasenergistä ruokaa ja liikkui. Toinen ja kolmas ryhmä olivat kokeen loppuessa saman painoisia, mutta kolmannen ryhmän suoliston bakteeerikanta oli muuttunut. Eli tämän tutkimuksen mukaan liikunnalla on sittenkin paljon vaikutusta painoon. Vaikka lopputulos vähäenrgisellä että runsasliikuntaisella ryhmällä oli sama, oli liikunnalla myönteisempi vaikutus kuin pelkälllä ruokavaliolla. Tämän kun saisi todistettua vielä ihmisellä. Miten siis liikkua niin paljon, että laihtuu?

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 19.05.2016 klo 11:44

Amassados... Kysyisin sinulta vielä mielipidettäsi, onko näillä psyykelääkkeillä mahdollista hallita painoa muutenkin kuin syömishäiriön kautta? Mulla menee mm. Ketipinor, Abilify, Valdoxan, Ixel, Thyroxin... Miten mun pitäisi syödä/toimia, että paino laskisi? Sulla se on ymmärtääkseni onnistunut...?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 20.05.2016 klo 07:43

juu maha toimii.
Jouduin yöllä oksentaa, ku koko ajan tuli ruoka ylös. Hiukan ku helpotti mahan tilavuutta, ni pystyin nukkumaan yönkin.

EN o vaa´alla käynyt. Mahanko uskaltaa. Jos se näyttääkin liikaa.

Jää viikonlopuksi yksin, pelottaa. Jollen hallitsekaan oksentamista, va kaikki päivät menee siinä. Yritän ainakin kovasti hillitä sitä, kun meen aina niin naatiksi.

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 20.05.2016 klo 11:32

Jardin Prive, minä en tiedä miten nuo kaikki lääkkeet vaikuttavat kehossasi. Luulen, ettei siihen ole vastausta edes lääkärillä. Minulle sanottiin, kun valitin lihomista lääkkeitteni vuoksi, että "jos syöt vain tuon pillerin päivässä niin taatusti et liho!" Tämä oli siis lääkärin vastaus ja asenne. Ei kovin ammattitaitoinen minusta. Oikeasti ihmettelen miksi ihmisille määrätään tiettyjä lääkkeitä ja lääkeyhdistelmiä, joilla tiedetään olevan haitallinen sivuvaikutus. Vai eikö sillä ole väliä jos hoidetaan masennusta, että ihminen lihoaa siinä sivussa muodottomaksi kasaksi, jopa sairaanloiseen lihavuuteen? Mitä hyötyä on sairastuttaa ihminen lihavuuteen ja sen tuomiin liitännäissairauksiin kuten kakkostyypin diabetes, polvi ja muut nivelvaivat, uniapnea jne? Hoidetaan päätä ja sairastutetaan keho. Mirtazapinista on jopa kissoilla todettu huomattavaa painonnousua ja turvotusta. Tutkimus löytyy googlettamalla jos kiinnostaa. Ketipinorista oma lääkärini sanoi, ettei suosittele sitä, koska yli vuoden käytettynä "alkaa pää pehmetä". Tämä oli siis eri lääkäri (psykiatri), joka tuon toisen pilleri-kommentin esitti.

Minä en syö enää ollenkaan lääkkeitä. Lopetin vähitellen viime kesänä ja syyskuusta lähtien olen ollut clean. Niin kauan kun söin lääkkeitä, lihoin. Nyt paino on kääntynyt laskuun. Olen kuitenkin tehnyt muitakin muutoksia kuin lääkkeet. Syön vain puhdasta ruokaa. En lainkaan prosessoitua tai teollista. Liikun paljon. Aineenvaihduntani ei toimi jos istun neljän seinän sisällä. Joka päivä on käveltävä tunnin verran ja sekin on liian vähän jos miettii, että loput 23 tuntia ei tee mitään. Pysyn aktiivisena. Olen opettanut kehoni ruokarytmiin. En napostele koko ajan jotain vaan syön aamulla, iltapäivällä ja illalla. Väliajat pysyn liikkeessä ja etsin tekemistä jotta en roikkuisi jääkaapin ovessa. Se ei ole enää mikään ongelma. Ensimmäisen viikon vaati totuttelua, mutta nykyisin en edes mieti ruokaa muulloin kuin ruoka-aikana. Käytän myös erästä luonnontuotevalmistetta, joka saa minut voimaan paremmin. En mieti painonpudotusta pakkomielteisesti vaan se on projekti muiden joukossa. Käyn kyllä joka päivä vaa'alla, mutta jos tänään lukema on 400 grammaa enemmän kuin maanantaina, se ei tarkoita, että olisin lihonnut. Viikon päästä lukema on kuitenkin taas vähän vähemmän kuin vuoden alussa, jolloin olin lihavimmillani.

Fakta on, että laihtua ei voi ilman työtä. Se ei tule ilmaiseksi. Itseään voi kiduttaa nälkäkuureilla, pistelaskuilla, paastoilla, mehukuureilla ym. Pysyvät tulokset ja samalla hyvän olon saa syömällä puhdasta ruokaa ja liikkumalla paljon. Liikunta ja fyysinen rasitus vapauttaa kehossa endorfiinia, mielihyvähormonia. Liikunta auttaa myös suolen toimintaan. Tästäkin on monta tutkimusta esim sisäkissoista, joilla on vatsavaivoja ja ummetusta, koska eivät liiku, torkkuvat suurimman osan ajasta ja ovat apaattisia. Ja kun miettii alkuihmistä, esi-isiämme, sen oli pysyttävä koko ajan liikkeessä löytääkseen ravintonsa ja ollakseen suojassa pedoilta ym. Ei esi-isämme maanneet kallionkolossa kännykkää räpläten ja miettineet mitähän sitä viitsisi tehdä ja mikähän on kun kakkkaa ei kuulu. Liikkeessä oli oltava jos mieli syödä, pysyä lämpimänä ja ylipäätään hengissä. 😎

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 21.05.2016 klo 07:41

Kiitos, amassados, kun vastasit. Olen oikein odottanut viestiäsi!🙂

Amassados kirjoitti 20.5.2016 11:32

Minä en syö enää ollenkaan lääkkeitä. Lopetin vähitellen viime kesänä ja syyskuusta lähtien olen ollut clean. Niin kauan kun söin lääkkeitä, lihoin. Nyt paino on kääntynyt laskuun. Olen kuitenkin tehnyt muitakin muutoksia kuin lääkkeet. Syön vain puhdasta ruokaa. En lainkaan prosessoitua tai teollista. Liikun paljon. Aineenvaihduntani ei toimi jos istun neljän seinän sisällä. Joka päivä on käveltävä tunnin verran ja sekin on liian vähän jos miettii, että loput 23 tuntia ei tee mitään. Pysyn aktiivisena. Olen opettanut kehoni ruokarytmiin. En napostele koko ajan jotain vaan syön aamulla, iltapäivällä ja illalla. Väliajat pysyn liikkeessä ja etsin tekemistä jotta en roikkuisi jääkaapin ovessa. Se ei ole enää mikään ongelma. Ensimmäisen viikon vaati totuttelua, mutta nykyisin en edes mieti ruokaa muulloin kuin ruoka-aikana. Käytän myös erästä luonnontuotevalmistetta, joka saa minut voimaan paremmin. En mieti painonpudotusta pakkomielteisesti vaan se on projekti muiden joukossa. Käyn kyllä joka päivä vaa'alla, mutta jos tänään lukema on 400 grammaa enemmän kuin maanantaina, se ei tarkoita, että olisin lihonnut. Viikon päästä lukema on kuitenkin taas vähän vähemmän kuin vuoden alussa, jolloin olin lihavimmillani.

Mulla on fakta, että ilman lääkeitä en valitettavasti pärjää. Sen osoitti syksyn lääkevähennystä seurannut syvä masennus. - Josta en ole toipunut vieläkään. Eli ilman lääkkeitä tämä nainen ei tule olemaan. Se mun on hyväksyttävä

Tunnustan, kävin aamusta vaa'alla, ja näytti 700 g enemmän kuin maanantaina. Mieli ei ole siltä osin kovin hyvä...🤕

Amassados kirjoitti 20.5.2016 11:32

Fakta on, että laihtua ei voi ilman työtä. Se ei tule ilmaiseksi. Itseään voi kiduttaa nälkäkuureilla, pistelaskuilla, paastoilla, mehukuureilla ym. Pysyvät tulokset ja samalla hyvän olon saa syömällä puhdasta ruokaa ja liikkumalla paljon. Liikunta ja fyysinen rasitus vapauttaa kehossa endorfiinia, mielihyvähormonia. Liikunta auttaa myös suolen toimintaan. Tästäkin on monta tutkimusta esim sisäkissoista, joilla on vatsavaivoja ja ummetusta, koska eivät liiku, torkkuvat suurimman osan ajasta ja ovat apaattisia. Ja kun miettii alkuihmistä, esi-isiämme, sen oli pysyttävä koko ajan liikkeessä löytääkseen ravintonsa ja ollakseen suojassa pedoilta ym. Ei esi-isämme maanneet kallionkolossa kännykkää räpläten ja miettineet mitähän sitä viitsisi tehdä ja mikähän on kun kakkkaa ei kuulu. Liikkeessä oli oltava jos mieli syödä, pysyä lämpimänä ja ylipäätään hengissä. 😎

Syömiseen ja liikkumiseeen munkin pitäisi panostaa. Syödä vain ruoka-aikoina. Leipää tulee otettau välipalina, kun olen löytänyt supehyvän ruislevän. On se, kun ei ole liikunnalle aikaa... Vaikka vuorokaudesa on 24 tuntia... Sillekin pitäisi tehdä jotain... Ei riitä, että käyn palstalla päivittäin...

Jään miettimän viestiäsi ja palannen asiaan..´´

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.05.2016 klo 09:55

Eilen puhuin pitkään yhden osaston potilaan kanssa. Hän tietää musta aika paljon. Hän sano että mulla on tainut tulla pakkomieli oksentaa yksin ollessa. On se ruoka sit hyvää tai pahaa. Se laittoi miettimään, ja hän taitaa olla ihan oikeessa. Mut se, miten saisin tämän katkastuu, en tiä. Lennän kohta osastolta pois, kun he ei kuulemma voi mua auttaa enää. Olen ollut tietäväkseni rehellinen, jos joku on kysynyt multa jotain. Ehkä mua ei tosiaan voi ulkopuolinen auttaa. Vedän itteni pikku hiljaa hautaakohden.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 22.05.2016 klo 08:23

Hei, Saloka! Ei kai syömishäiriö ole oma valinta. Kai se luetaan sairaudeksi. Mutta miten siitä pyristellä irti?! En tiedä. Mun tekisi mieli mennä nyt oksentamaan. Söin tunteja siten. Silti haluaisin yrittää. En kuitenkaan mene kun tyttö on täällä. En halua hänen saavan siitä vaikutteita.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.05.2016 klo 10:25

ei paljoo o paino tippunut ☹️, tunnen epäonnistuneen tässäkin saralla. Ehkä juon liikaa, pitäisi varmaan sitä alkaa vähentää. Sokeri muuttaa joko kokonaan pois tai hermesetaseen. TUnnen ja näen iitteni läskiksi. Maha pömpöttää ja liikun ku ankka.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.05.2016 klo 04:35

Paino noussut viikossa 900 g. Ei voi kaikki olla lihomista. Nesteetkö kertyy vai onko kierto sellaisessa vaiheessa. En jotenkin usko, että viikon päästä olisi näin paljon lisää.

Oksensin eilen. Alkaa näyttää siltä, että tämä on aika pitkälti bulimiaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 23.05.2016 klo 13:43

JP, kierron mukaankin paino nousee ja laskee. Mä ootan sitä aikaa, taitaa olla taas kissa hiiri leikkiä sen kanssa.

Ällöttää kattoo peilistä itteäni. Tunnen itteni paljon laihemmaksi, mut peilistä kattoo iso ihminen. Läskit alkaa (liika iho) painaa niin että älillä on hengittäes kipuja ja ollessa. Miten kummassa saan nä nahat ja läskit pois.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 24.05.2016 klo 08:08

Hei, Saloka!

Mä tunnen läskin itsessäni, mutta en puolestani näe sitä peilistä. Sinänsä outoa. Vaatteet on isoja, sen näen, mutta peili, harvoin. Ja silti tunnen itseni tosiaan isoksi.

Olen alkanut käymään palstalla kahdesti päivässä. Paluumatkalla on iso ylämäki. Tuntuu, että jo nyt tuo mäki menee kevyemmin. Eli kunto nousee rapakunnosta ylöspäin helposti. EIhän se tosiaan mitenkään kevyesti mene tai nopeasti, muttta ilman pysähdyksiä. Tosin meneehän mulla se beetasalpaaja, joka hidstaa pulssia, ja jonka kanssa"rehkiminen" on aika mahdotonta. Ehkä pitää vähentää sen annosta.

Mukavaa ja siedettävää päivää!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 26.05.2016 klo 17:47

Olen yrittänyt opetella suömään "normaalisti". Tosin tarkoittaa, että syön yhden normi-aterian päivässä. Tänään se oli iltaruoalla pinaattikeittoa kananmunalla. Nyt juon sen päälle vettä. Jälkkäriksi otin kaksi pienehköä omenaa... Vaa'alla käyn taas päivittäin. Tämän viikon aikana painossa ei ole ollut muutosta kumpankaan suuntaan. Sinänsä se on jo helpotus, kun tähän asti paino on noussut.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 27.05.2016 klo 10:20

Jp, kuulostaa hyvältä toi yhden ateri systeemi. Kumpa mä pystyisin siihen. Tai no pystyn mut sen jälkeinen juttu onkin sit eri asia.
Mä en o puntarilla käyny. En oikee uskalla. Pelkään sen näyttävän mahottomuutta.

Miettisin tos eilen. pitäisikö mun ostaa joku keksipaketti tänne ja aina kun haen teemukillisen, laitan vaikka keksin suuhuni. Ei sitä jaksa leipääkään laittaa, kun teetä voi mennä 2-3 litraa. nyt otin itetehyn leivän ja yritän pitää sen sisälläni.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 27.05.2016 klo 20:07

Hei, Saloka! Tuo keksipaketin ostaminen sulla voisi olla hyvä. Saisit energiaa, mutta söisit kerralla niin vähän, ettei luultavasti tulisi tarvetta oksentaa. Mitä luulet?

Mulla jäi tältä päivältä syömättä normiruoka. Söin rahkaa ja leipää ja omenoita. Ehkä huomenna sitten, kun tyttö on täällä syömässä?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 28.05.2016 klo 13:27

Söin 2 leipää ja nyt tekee mieli oksentaa jo, ettei ne imeytyisi sisuksiin. En saisi oksentaa, sillä olen jo niin huonossa kunnossa.
Toi keksipakettijuttu vois olla hyvä olla. Pitää va päästä isompaan kauppaan ostaa se. EI ne markettien pienet keksit kauan kestä ja ne on isoja.
Eilen en syöny lämmintä ja pitsanki oksensin pois. Saa nähä mitä tänään sit.

olen umpisolmussa. Kohta löydän itteni tajuttomana lattialta. EN oikee jaksa mitään tehä, muuta ku sohvalla maata. TÄällä on melkein 30 astetta lämmintä.