Onko täällä kellään todettu skitsofreniaa?

Onko täällä kellään todettu skitsofreniaa?

Käyttäjä pikkuponi aloittanut aikaan 29.03.2018 klo 19:43 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä pikkuponi kirjoittanut 29.03.2018 klo 19:43

Mulla epäillään olevan jotain skitsofreenistä, ehkä jopa skitsofrenia. Nyt on puhuttu myös skitsoaffektiivisesta häiriöstä sekä skitsofreenistyyppisestä psykoosista. Pelottaa mielettömästi tulevaisuus ja tekis mieli tehä jotain lopullista.

Onko täällä sattumoisin paikalla ketään, jolla on todettu skitsofrenia tai joku muu skitsofreeninen sairaus? Miten elämä sujuu ja miten jaksat elää pysyvän vakavan mielisairauden kanssa?

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 30.03.2018 klo 08:19

Mulla on todettu ja tän kaa eläminen on vaikeaa, sairaalajaksoja on useakin takana. Tuntuu ettei lääkitys tehoa ollenkaan.

Käyttäjä Neola kirjoittanut 30.03.2018 klo 11:26

Moikka Pikkuponi!

Ihan ekaks haluun sanoo, et älä tee mitään lopullista!
Itse en sairasta skitsofreniaa, vaikkakin joskus on virheellisesti meinattu diagnosoidakin se.
Läheispiirissäni kuitenkin muutama sairastaa, ja he elävät diagnoosistaan huolimatta itselleen hyvää ja lähes tasapainoista elämää.

Älä siis heitä toivoasi.. Helppoa ei varmasti ole, ja sairaus on kyllä hankala.. mutta ei mahdoton.
On raskasta etsiä oikeaa ja sopivaa lääkitystä, monien joukosta.. näin on monessa sairaudessa.

Muista, että olet paljon muutakin kuin diagnoosisi, ja elämäsi voi olla vielä hyvää. Se voi viedä jonkin aikaa, mutta on taistelun arvoista.
Ja muista pyytää apua, kun omat voimat eivät tahdo riittää. Yksin ei tarttejaksaa!

Kaikkea hyvää sulle☺️❤️

Käyttäjä mmila kirjoittanut 30.03.2018 klo 19:32

Mulla on skitsoaffektiivinen häiriö. Olen kai jo niin tottunut siihen ja tähän olooni, etten edes ajattele asiaa yleensä. Siinä se diagnoosi mukana roikkuu ja päivä kerrallaan eteenpäin... Olen eläkkeellä. Jos haluat kysyä jotain niin voin yrittää vastata. 🙂

Käyttäjä pikkuponi kirjoittanut 30.03.2018 klo 22:14

Kiitos kaikille teille vastauksista! Mulla on käyny sairauteni kanssa - mitä ikinä se onkaan - hyvä tuuri siinä mielessä, et jo ensimmäinen psykoosilääke alkoi tehota vainoharhoihin ja ääniin, kunhan annos saatiin kohdilleen.

Silti tosi paha masennus jäi ja mietinkin, kun tähän masennukseen ei mikään tunnu auttavan, että pitäiskö vielä kokeilla sähköä. Nyt huomaan, että masennus ja ahdistus vaan kasvaa skitsoepäilyn myötä ja itsemurha näyttää hyvin lohdulliselta ratkaisulta.

Skitsofrenia ja sen sukuiset sairaudet todellakin on aika rajuja yleensä, mitä oon lukenu. Pelkäänkin semmosta "kunnon sekoamista", jos sallitte tän sanamuodon. Pelkään joutuvani umpipsykoosissa joku kaunis päivä suljetulle osastolle ☹️ Lääkkeitten syöntikin ahdistaa.

Käyttäjä hangemhigh kirjoittanut 31.03.2018 klo 17:39

Moikka! Miulla on diagnosoitu erilaistumaton skitsofrenia. Taustalla päihdehistoria ja jtn vieraita uskontoja. Nyt uskon Jeesukseen mut ei oo helppoo, pakkoajatuksia,epätoivonen olo ja sitte vielä jtn uskovien hengellistä väkivaltaa, mikä on saatanasta jne ettei miun pien pää käsitä. Miulla on uskonnollisia harhaajatuksia, lamaannuttavaa kuoleman ja helvetin pelkoo, tuttu pappi sano et nyt unohat vähäks aikaa kaikki uskonasiat, ei siitä Taivaspaikka mee. Pvät kuluu leffojen katsomisen ohella musiikki, nettipokerin paris. Miten te selviätte näistä sietättömistä järki lähtee olois ta itsemurha-ajatuksista? Miut peloteltiin helvetillä ja saatanalla niin paskaks etten oo 10v kyenny menemäään ees kirkkoon. miun piti 2 krtaa käydä kysymäs papilta et saanko mie pelata pokeeria, tuttu kirkkoherra sano et pelaa niinpaljon ku kerkiät, parantaa kesknykysin on ksittymiskykyä ja pari muutakin tuttua on kannustanu pelaamaan ku kerran osaan. Onko kellään kokemusta tälläsistä peloista ja kertokaa miten elätte ja mitä keinojateillä on hallita sairauttanne, miun nimi ei oo skitssofrenia 🙂 Kaikki konstit on sallittuja, mitä vinkkejä teil ois, on perempiaki ratkasumalleja ku itsemurha! -rikkinäinen

Käyttäjä mmila kirjoittanut 31.03.2018 klo 18:21

Mä olen ollut psykoosissa muutamia kertoja ja suljetulla (välillä myös pakkohoidossa). Ei se kivaa ole, mutta joskus tarpeen.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 31.03.2018 klo 18:51

Mullakin on todettu erilaistumqäaton skitsofrenia, ei oo helppoo tän kaa ollu viime aikoina..

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.04.2018 klo 14:56

Mulla on myös todettu Skotsofrenia. Välillä näen harhoja. Tää on kyllä aika vaikea sairaus. Itse näin aikanaan uskonnollisia harhoja. Hoitaja sano että se on yleistä kun sairastaa tätä. Mulla on myös im-ajatuksia.

Kun on psykoosissa niin ei kuitenkaan kannata säikähtää tai tehdä mitään peruuttamatonta. Kannattaa yrittää olla välittämättä harhoista ja laittaa vaikka klassista musiikkia soimaaan. Tai jos pystyy keskittymään hyvin, niin voi esim. Lukea jotain tai sitten nähdä kavereita... tsemppiä!🙂👍

Käyttäjä hangemhigh kirjoittanut 01.04.2018 klo 18:05

Jees.miulla on kans pahoi uskonnollisia ja seksuaalisuus harhoja, kirjottelen niistä ja niiten tuomista peloista myöhemmin, jaksamista siulle!

Käyttäjä hangemhigh kirjoittanut 01.04.2018 klo 18:55

juu lisää miusta 🙂 miulla seksuaalisuus on kulkenu vahvana sillisalaattina mukana 20 v asti kun luulin olevani homo, harhaluulo katos ku harrastin seksiä vaan naisten kanssa mut joku vuosi sitten ku jääin eläkkeelle vedin xanoreita ja viinaa sekassin ja en tienny oonko mies vai nainen. Osastol kämppis veti viinaa ja bentsoja, pukeutu aamulla likkakaverinsa vaatteisiin ja väitti kiven kovaaa olevansa nainen. Tällä hetkellä oon aika kiikkka ku pyörii viel saatana ja pimeydenrutinas ja joku vanha budhapaska mieles ja pelkotilast ja pakkoajatukset on pahoi, välillä menee melkeen toimintakyky. oon koittanu siirtää ajatuksia pokeriin, leffoihin, musiikkii, kuntoiluun. Miulle korttipakka ei oo pirunraamattu, rokkenrol ei oo saatananmusiikki ja tv ei oo pirunsilmä niinku höyryimmisssä uskispiireissä oon kuullu. . Tää sairaalapastori Pia käski jättämään uskonasiat turvallisesti hyllylle ja tekemään kaikkea mistä vaan ikinä pidät. Oisko täällä millasia oloja muilla, oon ollu monta krtaa osastolla psykoottisena mut en täydes psykoosis onneks, täs o vaa enemmäki sekoomisen pelko et miten huonosti tässä voi käydä. Kokemuksia, kommentteja? Hyvää kevättä kaikille🙂

Käyttäjä hangemhigh kirjoittanut 02.04.2018 klo 08:54

osaa taas ollla pelottava olo, mieli on hajallla ja pelottaa nää uskonnolliset harhat ja miten näistä selviää, vinkkejä?

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 02.04.2018 klo 09:37

hangemhigh kirjoitti 2.4.2018 8:54

osaa taas ollla pelottava olo, mieli on hajallla ja pelottaa nää uskonnolliset harhat ja miten näistä selviää, vinkkejä?

Ala kirjoittelemaan tänne niitä, miltä ne näyttää, miltä ne tuntuu, miltä ne kuulostaa. ☺️❤️
Joku saattaa löytää niistä itsensä.☺️❤️☺️❤️

Käyttäjä hangemhigh kirjoittanut 02.04.2018 klo 12:57

Kiitos Jaana, kirjotan heti ku ehin🙂

Käyttäjä hangemhigh kirjoittanut 02.04.2018 klo 15:14

jatkan ku lupasin🙂 Joo miul o tällä hetkellä pahat uskonnolliset harha-ajatukset päässä, syytöstä et oisin saatananpalvoja budhalaine tai myyny sielusa ja pelottaa koko uskonasiat vaik oon ollu kaua uskos. helvettipelot o helpottanu mut arvet on kovat ja kohtelu joissain uskis piirissä aivan sairasta. Seksuaalisuusharhat vaivaa kans pöivittäin, kaikki haukkumiset sattuu vieläkin vaik niistä ja miun asioista on varsi 20 vuotta, en pääse oikeen jatkamaan, oon epävarma joka suhtees. Yksinäisyyski vaivaa, edellisestä seurustelusuhteesta o yli 2v ja vuoden sitä kesti mut muuten aivan passeli suhde kaatu miun huonoon vointiin ja oli lopulta hoitosuhde ☹️ Harhoihin kuulu viel' pahimmmoillaan et saatana vie miut jne. Homoseksuaalisuus kummittelee vieläkin ku se on ollu mieles vuosikausia mutmiun kiinnostuksen kohteet o ollu aina naiset. miels pyörivielä mennneet tää pimeiydenruhtinas josta jaksetaan toitottaa vapaissa suunnissa. mie en haluis olla tekemissä näiden ajatusten ja pelkojen kanssa mut täl hetkel ne hallitsee minua enkä mie niitä. pelkotilat o välil nii pahat et toimintakyky menee ja joutuu huilimaan. PSykoosi vaanii kulmanntakana mut kysynkin et onko kellään vastaavia ja kuinka ne eroon nää saa hallintaan ja tehokkaita keinoja välttää psykoosi? ti taas soitto sairaalapastorille jolta eei tuu kekäleitä päähäm vaan o kehottanu jättämäään uskonasiat vähäks aikaa hyllylle ja tehdä kaikkea mukavaa, ei Taivaspaikka siitä riipu millasia ajatuksia ja pelkoja miulla on. Nyt pitäs jatkaa matkaa pystyssä päin, tiiä onko liikaa ryynejä ku kulenki hartiat sylissä.1miun voimat onn loppu näiden jajatusten ja särkyneen miekuvan kanssa. Rukoilen et jaksan siviilissä eikä tartte enää mennä sairaalaan mut nyt o näitä kanavia auki, tää palsta ja sitte kokemusasiantuntia tiistaina. kokemuksia ja vinkkejä!? tuntuu et menee järki täs kaiken keskellä☹️

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 02.04.2018 klo 16:18

Mulla on samanlainen olo etten jaksa taistella mitään vastaan. Ja just pääsin eilen osastolta, siellä mua ei otettu todesta vissiin, ku laitettiin pihalle itsetuhosten ajatusten kaa. Tahon vaan tappaa itteni ☹️