Tänään näin penkkari ajoja. Tuli jotenkin haikea fiilis, että tuon ikäinen olin noin 13 vuotta sitten. Että kuinka se aika kuluukaan. Ja he olivat niin iloisia ja elämän myönteisiä. Ja sitä ajatteli että tuossa elämän vaiheessa sitä osaa todella tuntea ja kokea. Vaikka ei olisi vielä vastuullinen ihminen silloin, vaikka monet ovatkin. Niin se elämän vaihe on jotain todella poikkeuksellista. Että näkee tulevaisuuden edessään uutena hienona asiana. On kaikki eväät maailmaan. Näkee elämän positiivisessa valossa. On nuori, mutta kuitenkin lukion tuoma järkevyys on siinä rinnalla.
Ja sitä ajattelin että Luoja kun minunkin elämässä on ollut tuo vaihe. Jos koko elämä olisi samanlaista, niin tämä olisi jo lähellä paratiisia.
Mutta onko tuo penkkari ajojenkaan ryhmä sitten oikeasti noin iloista väkeä. Jos on, niin hieno asia. Jos todella on niin että joskus 18-20 vuotiaana elämä on parhaassa vaiheessa, niin hyvä homma. Mutta mistä sen sitten tietää että mikä se paras vaihe on, kun on aina kuitenkin jotain huolia, jokin asia ahdistaa, oma jaksaminen on vaakalaudalla? Mikä on ihmisen parasta aikaa vai voiko sitä edes määritellä?
Jos elämä onkin vain hetkiä hetkien perään? Että kun kuulen jonkun hienon kappaleen niin hetken aikaa tunnen hyvän olon, mutta sitten se taas katoaa. Jos kaikki onkin vain sitä? Vai elämmekö vain toisiamme varten? Elämmekö vain työtä varten tai opiskelua? Täytyykö elää jotain varten?
Kun elämässä pitäisi olla: päivärytmi, ihmissuhteet, urheilu, ruoka ja lepo. Näitä varten luultavasti elämme. Kauheinta olisi jotenkin pudota kelkasta. Ettei tekisi enää mitään. Ihminen on luotu tekemään asioita. Tuskin kukaan voi sanoa että nyt on paras hetki. Kai se on sitten vain niin että täytyy vain tehdä, tehdä ja tehdä. Ja siinä se aika ja elämä sitten kuluukin. Tylsistyminen on ehkä se pahin ansa mihin voi mennä. Että toteaa ettei minulla ole enää mitään tekemistä täällä. Eikö sitäkin juuri pelätä? Että olisi täysin vailla mitään harrastusta, opiskelua, työtä. Eikö se juuri pilaa elämän jos ei ole mitään?
Sitä ainakin itse pelkään eniten, että jos minulla ei ole päivässä mitään suoritettavaa. Jos ei ole minne mennä. Ennen pidin sitä vapautena. Mutta ei se sitä ole. Ihmisellä varmaan on tietty vapaus, mutta se on hyvin rajallinen. Ehkä me olemme tulleet maailmaan vain suorittamaan erilaisia tehtäviä ja asioita. Ehkei sitten muuta elämältä kannata toivoa. Ehkä elämä on sitä ja siihen on vain tyydyttävä. Ei kannata olla liian isoja vaatimuksia...